Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Chrystal

Ph-meter Nodig ?

Recommended Posts

hey,

 

Is een Ph meter nou echt nodig ?

Ik had het gevraagd aan mijn gs en zijden dat het niet nodig was omdat ik

nieuwe aarde gebruik en zijn ph al zelf regelt met een buffer enzo.

Moet ik er nu een halen of niet?

 

 

 

 

 

laters

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja,een ph meter mag eigenlijk niet ontbreken.

Als alles goed gaat heb je hem misschien niet zo snel nodig maar als er iets mis is,dan is een van de eerste dingen die je wilt weten of je ph wel goed is.

Het is zo zonde als je weet dat je met een foute ph je hele kweekie kan verklooien maar vooral dat je het vaak kunt voorkomen als je je ph weet en dus eventueel kan corrigeren.

Ph is best wel belangrijk.

Laat je niks wijs maken in de gs over dat het niet nodig is bij aarde want die buffercapaciteit van aarde is ook maar beperkt hoor.

 

Suc6 Tokkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

een ph meter is zekr geen overbodige luxe

heb je mss wat meer info over wat je van plan bent

indoor outddoor /voeding enzo

igg ph meter is bij een aqariumwinkel niet zo duur

en het is altijd beter om je ph bij te stellen

suc6 ermee

 

 

 

mzzl,s kc

Share this post


Link to post
Share on other sites

Echt nodig is het niet. Zonder Ph meeting gaan je dames echt niet dood. De bufferende werking van aarde is echter beperkt bij kleinere potten. Wanneer je op aarde kweekt denk ik dat een ec meter ivm bijvoeden handiger is dan een Ph meter. Ik zou ze allebei gebruiken, maar als je wilt kunnen kiezen ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ben ik niet met je eens Grafer,

Ik zou altijd kiezen voor een ph meter i.p.v. een ec-meter.

Zeker als je gaat afzuren zonder meter ben je snel fout bezig en verpest je meer dan lief is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

gewoon alle twee halen en gebruiken.

het allom gezegde geld ook hier , meten is weten, veel succes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gezien de bufferende werking van aarde is afzuren niet nodig. Als je wel gaat afzuren gebruik je uiteraard een Ph meter. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het ligt ook aan de pH van het water dat je gebruikt. Voorbeeld: Hier in rotterdam is de pH maar liefst 7,8! Toch heb ik vorig jaar op kuipen grond een prima oogst gehad (zónder afgezuurd water). pH van mijn aarde was ongeveer 6,5 maar dat zijn ook wel erg grote bakken.

 

Overigens is het verschil tussen 7,8 en 6,5 zelfs niet zo groot als 6,5 en 6... Die pH schaal gaat exponentieel. Maar goed, op kleine potten is het wél belangrijk en zelfs op grote potten is het bijhouden geblazen. Heb dit jaar twee keer afgezuurd om naar beneden bij te stellen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Miss_J

Kijk even op de site van je waterleidingbedrijf bij de waterkwaliteit. Daar staat hoe hoog de zuurgraad van het leidingwater is. Hier in Den Haag is het zelfs 8.4! Ik giet zelfs buiten de wietplanten bij met afgezuurd water.

Share this post


Link to post
Share on other sites

nou dan hebben mn plantjes het goed gedaan met het "haagse" "niet afgezuurde" water ;) gedurende de hele kweek ;)

 

niet dat ik dat iemand wil aanraden overigens. het is bij mij redelijk goed gegaan, maar wie weet wat ik anders geoogst had ;)

 

ik ga dan ook zo snel mogelijk van die metertjes halen :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het water hier is 7,8. buiten gaf ik ze onafgezuurd water totdat ik een keer de ec ging meten, deze was 2.5

waarschijnlijk door de hoge ph namen ze de voeding niet of nauwelijks op met als gevolg een pokke hoge ec. de ph van de grond was dan ook 7.6

 

Groeten,

Share this post


Link to post
Share on other sites

iedereen bedankt voor je reactie ;)

 

Ik heb 2x gedraait zonder ph meter ging wel goed, maar wil beter doen.

Heb er daarom een gehaald vandaag.

Zo een witte van hanna,, is die een beetje goed ?

 

laters

Share this post


Link to post
Share on other sites

die heb ik vandaag ook gehaalt, de rode variant, wat heb je ervoor betaald"?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Overigens is het verschil tussen 7,8 en 6,5 zelfs niet zo groot als 6,5 en 6... Die pH schaal gaat exponentieel. Maar goed, op kleine potten is het wél belangrijk en zelfs op grote potten is het bijhouden geblazen. Heb dit jaar twee keer afgezuurd om naar beneden bij te stellen.

 

Klopt als een bus de PH is namelijk de -log van de concentratie H In Leeuwarden valt het blijkbaar dan nog mee met de 7,55 ;)

 

laters, snowie

Share this post


Link to post
Share on other sites

calibratie reeds door fabriek.. dus van tevore al gecalibreerd..

ik denk dat deze na een aantal weken al afwijkt als je deze niet ijkt...

 

kijk eens op conrad.nl daar staan er ook een paar en anders op leafman.nl

 

suc6

 

ciao :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kijk eens bij aquariumspeciaalzaken. Daar zijn ze een stuk goedkoper.

 

Kijk bijvoorbeeld eens bij http://www.wesdijk.nl/ in Barendrecht. Die hebben al een (niet waterdichte) Milwaukee voor 29 euro en waterdichte pH52 (Temperatuur + pH + automatische calibratie) voor 69 euro.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wij zijn begonnen met een Milwaukee pH51 (waterdicht). Na een half jaartje heeft de elektrode het begeven :verrygood

 

Ik ben toen naar Wesdijk gegaan voor een nieuwe elektrode, maar daar deed ie helemaal niets mee. Achteraf bleek dat die nieuwe waarschijnlijk een verkeerd type elektrode is geweest. We trokken toen de conclusie dat de hele meter kaduuk is. Hij kon dan terug voor de garantie, maar we willen niet zo lang zonder. Uiteindelijk hebben we dus een pH52 gekocht, want die hadden ze op voorraad. De prijs was trouwens hetzelfde als die pH51. De pH52 geeft als extra ook de temperatuur weer en calibreert automatisch (met een knopje) en niet handmatig met een schroefje.

 

Die pH51 gaat nu alsnog terug binnen de garantie, en dan hebben we straks weer een reserve :specool

 

We zijn wel een beetje verslaafd geraakt aan het meten, dus we hebben nu ook een Milwaukee EC meter, al is die op aarde minder belangrijk dan de pH meter.

 

Op zich bevallen die Milwaukee meters prima. Die eerste is dan wel stuk gegaan, maar die pech kan je waarschijnlijk met ieder merk wel een keer hebben. Ik zou zelf wel altijd voor een waterdichte gaan, ook al zijn die wat duurder. Een normale kun je waarschijnlijk afschrijven als er een keer water in komt, zeker als het water met voeding is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn meter komt van Conrad vandaan. Deze is uitgerust met een sensor voor wat men noemt zacht plastische media, zoals grond. Er is veel verschil in sensors en het medium waar ze voor geschikt zijn. De grond electroden zoals ik ze ben tegengekomen zijn meestal spits, en het glas is iets gekleurd. Overigens moet je ook bij een grond meter voldoende vochtig materiaal hebben om een goede pH te meten - monster wat aanlengen met water tot modder is aan te bevelen dus!

 

Naast deze meter verkoopt conrad ook nog een goedkopere met een gewone externe sensor die een stuk goedkoper is (minder dan 60 euri's). voor Meer info op www.conrad.nl

 

Kijk uit met die meetelectroden: het puntje is héél dun en breekt snel af (ahum.. ervaring bij het uitspoelen van mijn electrode in een glaasje gedestilleerd water - tik tegen het glas aan gestoten, nieuwe electrode 50 euri's...).

 

Beschrijving:

 

 

122789_RB_00_FB.EPS.jpg

 

GROND PH METER PH-212

Bestnr.: 122789 - 89

 

Prijs slechts 99,95 EUR

 

Ideaal voor pH-meting van grond en plantaarde

Of planten ideaal gedijen, is ook afhankelijk van de pH-waarde van hun grond. De PH-212 is door de solide pH-elektrode uitermate geschikt voor metingen in grond en in alle andere zacht-plastische media. Het apparaat wordt met alle accessoires in een koffer geleverd.

 

Technische specificaties:

Meetbereik 0 - 13 pH

Resolutie 0,01 pH

Basisnauwkeurigheid ± 0,01 pH

Werktemperatuur 0 tot +50 °C

Voedingsspanning 9 V-blokbatterij (wordt niet meegeleverd)

Afm. 135 x 60 x 33 mm.

 

Omvang levering:

pH-meter 212 (zonder batterij)

Solide meetelektrode (ahum.. let op het topje!)

Kalibreeroplossing 4 pH/7 pH (moet je vaak bijkopen bij andere meters)

Opbergkoffer.

 

deze dus!

gallery_5211_120_90031.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...