Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Experience

Bladprobleem Buitenstek

Recommended Posts

Goedendag allen.

Ik heb er een flinke tijd over gezocht op dit forum en kon niet echt wat passends vinden, en helaas helaas is de site van Oni down:S. Dus doe ik het maar op deze manier.

Ff wat info:

HEt zijn dus buitenstekjes, soort Nederwit(?)

Ze staan elk in kuipen met 50 liter voorbemeste Plagron aarde, hier stond op dat er genoeg voeding inzat voor 3 weken. De stekjes zijn nu 3 en een halve week oud, maar dacht dat omdat ze in 50 liter aarde stonden dat die 3 weken dan niet echt opging. Ph metingen doe ik niet, en geef ze ook niet teveel water.

 

Het probleem is als volgt: er begint vanaf de top van het blad een soort van bruin/gelige verkleuring te verschijnen en de bladpunt krult iets omhoog. Zie foto's hieronder:

 

krul34hr.jpg

krulblad0qn.jpg

krulblad29re.jpg

 

Zal dit toch ondervoeding zijn? Of is het een of ander insect? Ik heb al een klein spintplaagje achter de rug en gespoten met Spruzit van Ecostyle.

 

Alvast bedankt!

Experience

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Staff

Lijkt volgens mij eerder op bladverbranding door overbemesting. Opstaande bladranden zijn daar ook een gevolg van.

Op de onderste foto zie je ook dat de bladpunten hier en daar een wit puntje vertonen.

 

grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

overbemesting had ik zelf ook al aan zitten denken ja. Zal die 50 liter plagron voorgemeste aarde toch teveel voor ze zijn?:bier.. Nouja dan kan ik dr voorlopig niet zo heel veel aan doen denk ik. Iemand tips? of komt het wel goed?

Share this post


Link to post
Share on other sites

nee nix aan te doen.. gewoon afwachten en hopen dat ze erniet aan ten onder gaan:) ik ervaar op dit moment hetzelfde probleem :bier

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het lijkt erop dat mijn plantjes hetzelfde probleem hebben; Echter alleen de onderste blaadjes.

En zowel mijn pas overgepotte plantjes en de plantjes die nog in de stekbak (dus alleen potgrond geen extra wormenmest) zitten ook....das wel vreemd.....toch?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Miss_J

Ik denk ook aan verstoorde kalium opname door overbemesting. Vaak is een bemeste grond voor stekken nogal heftig. Hierdoor wordt de opname van de voedingsstoffen verstoord en krijg je ondanks je bemeste grond bladproblemen die op tekorten lijken.

 

Is de aarde niet te nat? Je geeft al snel te veel water aan kleine plantjes. Vochtig mag en tussen gietbeurten mag de grond gerust wat indrogen. Giet maar wat aan de buitenrand en niet rond de stam. Te nat kan ook zorgen voor een verstoorde opname van voedingsstoffen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

gewoon een beetje uitspoelen...komende 4-7 dagen geen voeding geven... alleen water om de boel een beetje uit te spoelen...

 

vervolgens opnieuw beginnen met uitproberen van hoeveelheden voeding... :verrygood

 

greetz thugboy :specool

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...