Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
hyp3n0zy5

Is Mijn Grond Goed?

Recommended Posts

Hallo allemaal, ik ben een beginneling qua telen.

Ik heb een 15 liter pot, in de bodem heb ik gaten geboord en zit een laagje kleikorrels. De grond is kwalitatief goede potgrond en een paar handen koe/kippenmest korrels, omdat ik ergens had gelezen dat iemand wel een kwart mest in zijn grond deed. Later las ik dat je erg moet oppassen voor overbemesting, en hier ben ik nu bang voor. Ik had 2 weken eerder namelijk al 2 stekken in dezelfde grondmix, maar die zijn doodgegaan. Kan trouwens ook zijn doordat ik ze teveel water gaf. In ieder geval gingen die helemaal slap hangen en verdrogen. Nu ben ik dus heel spaarzaam met water geven. Maar, dit plantje wil ik niet verliezen, wat denken jullie, moet ik flink gaan spoelen omdat ik teveel mest heb gegeven of nog afwachten? De stek is PP, en gaat dit weekend naar buiten als het weer beter wordt hopelijk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zou je als beginneling niet al te veel moeite doen met extra stoffen?

 

Gewoon goede potgrond proberen en evt Bcuzz ofzo bij geven.

 

Water ong 200 ML per dag geloof ik.. Bij een flink stekje dan he

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je ''kunstmest'' bedoelt,die witte korrels,dan kan ik begrypen dat je planten doodgaan,helemaal met een kwart inhoud van je grondmengsel :o .

kunstmest is niet echt bevordelijk voor een wietplant.

 

dus als ik jou was zou ik de stek/plant gauw overpotten naar een veiliger grondmengsel.

 

misschien een goed idee om een zak grond bij de growshop te kopen als grondmengsel,en een fles groeivoeding.

 

om t goedkoop te doen volstaat een flesje pokon bio ook wel,een vloeibaar mengsel wat je grond verrijkt,goed voor de groei.

kost 2,80 bij de supermarkt

Edited by lee

Share this post


Link to post
Share on other sites

Flessen groei of bloei voeding zijn net zo goed kunstmest ,dus met de hoofdingrediënten N-P-K in de meeste gevallen.

 

Heb je gedroogde koemest /kippenmest korrels gebruikt?

Een stek kun je gewoon een maand lang op alleen potgrond laten groeien , geen enkel probleem .

 

Veel problemen ontstaan juist door bemesting in een veel te vroeg stadium.

 

Kijk gewoon of je stekken het gaan doen nu , want uitspoelen is ook niet zo geweldig. Hou d estek voorlopig in de schaduw tot hij echt groeit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja oppassen met koeienmest, dat is best pittig spul en je geeft er gauw teveel van. Beter begin je alleen met potgrond met flink wat wormenmest er doorheen. Wormenmest is heel prettig spul en het is haast onmogelijk om daar teveel van te geven.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ja oppassen met koeienmest, dat is best pittig spul en je geeft er gauw teveel van.

 

Echt waar? Hmm. Het geeft z'n voeding toch aardig langzaam af? Maar wat versta je onder teveel? Kheb ongeveer een handje gegeven voor 20 liter en 3 handjes voor 80 liter, kan toch niet te veel zijn?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Echt waar? Hmm. Het geeft z'n voeding toch aardig langzaam af? Maar wat versta je onder teveel? Kheb ongeveer een handje gegeven voor 20 liter en 3 handjes voor 80 liter, kan toch niet te veel zijn?

 

Dat is absoluut niet teveel maar ik dacht dat een kwart van je grond koeienmest was.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik laat ook geen koeien op m'n aarde scheiten atmo! :o Gewoon van die korrels die je bij de shop kan halen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik laat ook geen koeien op m'n aarde scheiten atmo! :rofl Gewoon van die korrels die je bij de shop kan halen.

:o Zie die koe in je achtertuin al mikken op die 20 liter pot.. FLATS. sorry ik kon het niet laten!

Edited by whazzup

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik had een paar handjes mest korrels in de grond gedaan, en volgens mij was dat veel te veel. Zoals ik zei waren er al 2 stekjes gestorven op deze grond. Stom! Ik had geen kwart van mijn grond mest hoor, ik had gelezen dat iemand dat aanraadde. Ik heb de stek nu verpot naar normale aarde uit m'n tuin, en nu maar hopen dat ie mooi gaat groeien! Vandaag had hij zijn eerste buitenzon gezien en daar ging ie wel slap van hangen, maar s'avonds in de schaduw ging hij weer mooi rechtop staan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je stekken hebben zo te horen gewoon nog onvoldoende wortels. Op hoeveel grond heb je die mest gemengd?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Je stekken hebben zo te horen gewoon nog onvoldoende wortels. Op hoeveel grond heb je die mest gemengd?

 

Ik had zeg maar per 2 a 3 liter aarde een hand mest gedaan. En dan was de mest ook nog eens vrij puur. Pure mest kunnen ze ook slecht tegen heb ik gehoord. Eigenlijk moet je het dan al weken of maanden van tevoren mengen en buiten laten staan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je de oude aarde nou als mest gebruikt en aanmengt met standaard potgrond (wel wat meer he..) dan kun je je aarde en je mest straks nog prima gebruiken in je grote potten.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik had zeg maar per 2 a 3 liter aarde een hand mest gedaan. En dan was de mest ook nog eens vrij puur. Pure mest kunnen ze ook slecht tegen heb ik gehoord. Eigenlijk moet je het dan al weken of maanden van tevoren mengen en buiten laten staan.

 

 

Dat is wat te heftig voor jonge stekken vrees ik .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...