Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

NorthernSmoker

Waar Koop Ik: Mycorrhiza Schimmels(mycor)en Bacterien(bacto)

Recommended Posts

Yo Peoples :whistling ,

 

Ik heb een hele simpele vraag aan u. Maar voor mij is het antwoord moeilijk. :whistling

 

mijn vraag is:

 

Waar koop ik: mycorrhiza schimmels(mycor)en bacterien(bacto)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb je pm gestuurd met adres/email van de verkoopadressen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Behalve die van Stijlloos zijn er ook verschillende andere merken die ze in het assortiment hebben, zoals Advanced Nutrients of een eigen merk van de Zwarte Tulp in Roosendaal. :whistling

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik heb je pm gestuurd met adres/email van de verkoopadressen.

 

mag het ook best hier posten hoor :whistling

 

 

Kan iemand mij trouwens uitleggen wat deze schimmels en bacteriën precies doen, en waarme/tegen het allemaal helpt (linkie is ook goed)?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Miss_J

Ik denk dat je dan bij Sannie moet zijn. Hij is de man van de mycorrhiza schimmels, hij is er vanaf het begin mee bezig, kweekt hier al intensief mee en weet dit heel goed uit te leggen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heeft niemand zich ooit de vraag afgesteld waarom planten buiten er met alle klimaatschommelingen en zonder alle perfectie welke we binnen nastreven,deze planten er buiten altijd zo mooi uitzien :whistling

 

Mooie volle groene planten zonder paarse steeltjes of andere aandoeningen!!!

 

Planten in de volle grond hebben veel minder last van temperatuurschommelingen van de aarde :D

Maar minstens zo belangrijk is dat er in de bodem een bodemleven is welke de komplete plant voorziet van water en voeding.Dit bodemleven is door moedertje natuur in het leven geroepen om een plant zo ideaal mogelijk op te laten groeien onder wisselende omstandigheden.

 

Juist dit heeft me vele jaren beziggehouden om te streven naar een leefmillieu voor de wortels waar mn planten makkelijk en meer stressvrij door hun ciclus komen.

 

In het verleden ging ik naar het bos om een aantal zakken aarde te halen waar al een heel bodemleven(schimmels en bacterien)in aanwezig was.Op zich werkte dit best positief maar de kolonie had bijna een hele ciclus nodig om aan te slaan en de benutting was dan ook pas bij de 2de kweek.

 

Momenteel is de techniek zover dat men in staat is om afzonderlijke sporen te kombineren en deze op een drager te verwerken welke in te brengen is in ons medium,tecniek staat voor niets :P

De techniek zorgt er momenteel voor dat er een kolonisatie kan wezen na 10 dagen na incubatie(inbrengen).

De kolonisatie van de schimmels wordt geholpen door specifieke bacterien en micro-organismes.

 

Er zijn een paar honderd verschillende soorten mycorrhiza-schimmels,sommige uitermate geschikt voor onze teelt en sommige zijn waardeloos voor onze tak van sport.De combinatie van 4 verschillende sporen welke ik inzet is uitgedacht in samenwerking met mensen welke echt verstand hebben van deze materie.

Enigste wat ik doe is ideen spuien en te proberen realiseerbaar te maken :whistling

 

Mycorrhiza schimmels en bodem bacterien zorgen voor een netwerk van draden welke in kontakt staan met de wortels van je plant,hierdoor wordt het worteloppervlak gigantisch vergroot.

Elke weldenkende aardekweker zou een bodemleven in zn aarde willen realiseren.

 

Het hele schimmel/bacterie/organisch verhaal zal voor de gemiddelde hobbyist hier lastig te volgen zijn.

MAAR VERGEET VORAL NIET!!!...;het kweken zelf is makkelijker,alleen de gedachte en onderbouwingen zijn lastiger :D

 

Mijn filosofie is om op een zo verantwoord mogelijke manier een zo lekker mogelijk,en zoveel mogelijk wiet te kweken :P

 

Smaak is nr UNO

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

is volstrekt waar,waarom bijna 90% van de kwekers hun aarde weggooit na een kweek is mij een volstrekte vraag???Mijn aarde die binnenkort zijn 5e draai ingaat heeft nu na de 4e draai zijn eigen bufferende ph werking gestabiliseerd,indien je je ph en ec waarden binnen de hand kan houden heb ik zelfs de indruk dat deze aarde kwalitatief verbeterd is,mede door het gebruik van regenwormen die een gedeelte van mijn bladafval composteren onderin en talrijk vertegenwoordigd zijn hebben deze een gratis composterende werking,zoals ik al zei ga ik dan ook je voedingslijn eens gaan testen op nieuwe en gebruikte aarde,daarbij zal ik zeer kritisch te werk gaan,en waarheidsgetrouw het verslag hiervan gaan posten voor zowel bakken als potten met 1 soort plantjes van dezelfde moeder...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Miss_J

@Rataplan: Heel mooi experiment zou dat zijn. Ik ga je dan absoluut volgen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eerst een vraagje, zou een van jullie die dat spul kunnen bemachtigen, geen kleine groothandel kunnen beginnen, en dat in het topic te koop gevraagd/aangeboden kunnen plaatsen. Hier in het Noorden weet ik nu nog geen adres waar ik dit krijgen kan. :whistling

 

Verder gooi ik mijn grond weg, omdat deze geen grond meer is, maar mijn 11liter potten grond veranderd is in 11liter wortels. Dan denk ik dat het tijd is voor mooi nieuw verse grond :P .

 

Trouwens ik had al NoMercy Bacterial besteld twee week geleden binnengekomen. Gebeurd tot nu toe in ieder geval niets negatiefs. Maar zou dit een zelfde soort werking hebben.

 

Verder zou het kwaad kunnen als ik ondanks mijn niet zo superieure bodem, dit maal geen pk13/14 mee geef en alleen canna flores, waar ook al van dit extreem hoge waardes inzitten, bijvoorbeeld in vergelijking met Hesi bloei. Omdat ik in ieder geval wel aan Hesi kan komen, ruil ik dat zowieso in voor Canna, dan haal ik de waarden van de toevoegingen een stuk naar beneden, plus de Hesi-lijn heeft toevoegingen die niet in Canna zitten, andersom valt dat mee, volgens mij :whistling .

 

Iemand daar idee-en over,..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Natuurlijk kun je het beste de rhyzosis spullen kopen :whistling

 

greetz sannie

Edited by sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

ECOstyle heeft tegenwoordig ook mycorrhyza (Ecorrhizae®) en bodembacteriën (Terranal®) in het assortiment. Er leiden natuurlijk meerdere wegen naar Rome he! :whistling

 

P.S. Die van Sannie doen hun werk overigens prima! :whistling

Share this post


Link to post
Share on other sites

psies.......hehehehehehe :whistling

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan ik deze schimmels en bacterien ook aan mijn cocos toevoegen?

Heeft het dan dezelfde gunstige werking als bij aarde.

Share this post


Link to post
Share on other sites

volgens sanmans kun je het op ieder willekeurig medium toepassen.. (ook hydro)

 

show us some stuff san! (reporten van dat onderzoek :whistling )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor de goedoplettende kweker(jij dus niet mike)staat er in de draad jack in scrogg een pot gevuld met pitpot blokjes,deze zijn net zo behandeld als de aarde en krijgen ook dezelfde toevoegingen.

 

De bevindingen op hydro-culturen zijn positief te noemen,kwekers welke na 1 maal gebruikt te hebben toch niet meer zonder willen draaien,er zitten een paar haakjes en oogjes aan,zoals het goed mengen van de schimmels door het medium.Bij mapito geen probleem,bij slaps al iets lastiger.Meerdere goede growers zijn bezig de technieken te perfectioneren(denk aan tek mike :whistling )

 

Bij cocos al bewezen meerdere rondes naar riante tevredenheid ingezet(denk aan midian mike).

 

@mike kweekverslagen en dergelijke zijn al op hd geweest,zal niet nieuw zijn voor je?

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Sannie: ik kweek zelf op een grote bak met Mapito. Bevorderen die schimmels ook de houdbaarheid van medium? En als ik na de oogst de bak onder heb gezet met citroenzuur leven die schimmels dan nog of moet je die cultuur elke oogst opnieuw inbrengen?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Voor de goedoplettende kweker(jij dus niet mike)staat er in de draad jack in scrogg een pot gevuld met pitpot blokjes,deze zijn net zo behandeld als de aarde en krijgen ook dezelfde toevoegingen.

 

De bevindingen op hydro-culturen zijn positief te noemen,kwekers welke na 1 maal gebruikt te hebben toch niet meer zonder willen draaien,er zitten een paar haakjes en oogjes aan,zoals het goed mengen van de schimmels door het medium.Bij mapito geen probleem,bij slaps al iets lastiger.Meerdere goede growers zijn bezig de technieken te perfectioneren(denk aan tek mike :whistling )

 

Bij cocos al bewezen meerdere rondes naar riante tevredenheid ingezet(denk aan midian mike).

 

@mike kweekverslagen en dergelijke zijn al op hd geweest,zal niet nieuw zijn voor je?

 

greetz sannie

 

Mja san, ik ben dan ook geen kweker zoals je weet :whistling

 

Ik doelde ook op dat experiment van tekkie (maar heb nooit niks meer van dat wortel onderzoek gehoord.. vandaar dat ik je erom vraag)

 

ff brainstorm:

 

Maar volgens mij moet het bij slabs iig ook mogelijk zijn, als je een druppelsysteem gebruikt dan,

als je die schimmels in het gat doet van je startblok (7 bij 7cm) daar je stek in.. en de druppels water spoelen/kruipen ze naar onder ??

En je systeem (slabs dan) kun je zo perfectioneren dat je geen drain hebt :P

Het is net de kwestie van het uitvogelen van de juiste secondes pompen.

 

ps: 'k ben niet offensief bezig zoals je waarschijnlijk denkt :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Bambo;je zou in princiepe dezelfde gedachtes als op aarde kunnen reflecteren op mapito,dit houd ook in dat na een oogst de wortels zoveel mogelijk in takt gelaten dienen te worden(zodoende ook de schimmelkolonie),nieuwe wortels groeien in een bestaande schimmelkolonie,en de oude wortels dienen als voeding voor de nieuwe wortels.Bacterien spelen hier ook een grote rol in.

Ik zeg er eerlijker wijs wel bij dat het kweken met schimmels en bacterien op aarde zolangzamerhand aardig beredeneerd kan worden met bijbehorende resultaten,op mapito en andere culturen zijn druk experimenten gaande,en zal een hoop van de infentiviteit van de kweker afhangen.

 

@mike;De kweek bij tekkie op hydroballen heeft uitgewezen dat er zelfs met een eb en vloed systeem een mycorrhiza kolonie kan gedijen.Zn planten zagen er gezonder en vitaler uit en vingen naar zijn idee een aantal tekortkomingen op,welke in de hydro-reelt gebruikelijk is.

 

Hoe jij het beschrijft wordt ook momenteel op die manier op slabs ingezet,en tevens dan ook het gat voor het startblok in de slab nog ff bewerken met schimmels.

Maar je kan begrijpen dat in een medium waar de schimmels overal al doorgemengd zijn en de nieuwe wortels ook vaker in kontakt komen met de schimmels dat de kolonie ook eerder gerealiseerd is :whistling

 

en no offense hoor mike :whistling

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

dit ziet er zeer interessant uit... dus je mengt dit gewoon met je voorbemeste grond en dan 10 dagen laten staan(goed mengen) ?? en dan gewoon gaan kweken zoals normaal?? ook ik heb dat er na de oogst alleen maar wortels zijn... gewoon die wortels laten zitten dan zodat ze als voedsel voor de nieuwe wortels zijn??

Share this post


Link to post
Share on other sites
dit ziet er zeer interessant uit... dus je mengt dit gewoon met je voorbemeste grond en dan 10 dagen laten staan(goed mengen) ?? en dan gewoon gaan kweken zoals normaal?? ook ik heb dat er na de oogst alleen maar wortels zijn... gewoon die wortels laten zitten dan zodat ze als voedsel voor de nieuwe wortels zijn??

Ja precies zoals je het zegt :whistling

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat kosten deze schimmels?? en hoeveel heb ik nodig voor 5 x 20 liter potten??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een pot rhizosys Mycor 100 gram kost 39,95.

Per plant is 3 gram aan mycor nodig voor een kolonisatie per plant.

De grote van de potmaat doet er niet toe,dit vanwege de langere groeiperiode welke aangehouden wordt en dus de schimmels langer de tijd hebben om aan te slaan.

 

Bij het hergebruiken van de aarde is een kolonie al aanwezig.

De 1 malige inbrenging kan dus voor vele ciclussen dienen :whistling

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...