Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
jolocozuen

Vrouwelijke Planten Herkennen Voor De Bloei!

Recommended Posts

er is een manier om voor de bloei al een idee te krijgen of een plant mannelijk of vrouwelijk is.

hierbij gebruik je een berekening die de bladmassa index heet.

bekijk eerst het plaatje voordat je de rest gaat doornemen:

erop klikken he :specool

 

harry7gw.th.png

 

de bladmassa index bereken je door van een gemiddeld blad (blad dat er op elke plant al zit bijv het blad van de 3e internode) de 3 centrale vingers de kartels bij elkaar op te tellen.

het getal dat je nu hebt deel je door 3 en nu heb je het gemiddeld aantal kartels.

in dit geval dus 94:3= ongeveer 31

 

wat je nu moet doen is van alle planten tot de 4e internode bijvoorbeeld het gemiddelde aantal bladvingers per blad te berekenen.

dit doe je door alle bladvingers op te tellen van bijv 6 bladeren en te delen door het aantal bladeren.( met bladeren word hier een groep van bladvingers bedoeld per stengeltje :rofl ).

dus bijv 2 bladeren met 5 vingers en 4 met 7 vingers is gemiddeld 2x5+4x7=38:6= ongeveer 6.

nu heb je het gemiddelde aantal bladvingers.

 

als je het gemiddelde aantal kartels vermenigvuldigt met het gemiddeld aantal bladvingers heb je de bladmassa index.

in dit geval is dus 31x6=186 de bladmassa index.

hoe hoger de bladmassa index hoe hoger de kans op vrouwelijk planten.

je kunt er dus vanuit gaan dat de laagst scorende planten mannetjes kunnen zijn deze kun je nu alvast iets beter in de gaten gaan houden.

dus je kunt er vanuit gaan dat de planten met de hoogste bladmassa index de vrouwtjes zullen worden maar dit is niet 100% zeker.

:) <_<

Edited by jolocozuen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe lang voor de bloei zou dat moeten kunnen dan ?

 

dit kan alleen werken indien het geslacht volledig genetisch bepaald zou zijn , maar dat is bij Cannabis niet helemaal het geval .

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb het 1 week voor de bloei geprobeerd.

ik had toen ongeveer 80% van de planten goed geraden (zaten ook herman's tussen :specool )

en ik denk dat als je planten laat voorgroeien ze ook al weten voor de bloei wat ze uiteindelijk worden.

bij zaailingen is het toch zo dat ze in de 1e week (of 2 weken) al vastleggen of het man of vrouw word.

door de hoeveelheid licht die je ze gaf en andere dingetjes....

<_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

//EDIT ivm onnodig quoten. Klik/lees/leer HIER aub.

 

 

euh ja dat kan wel kloppen ik geef ze altijd van die kleine barbie poppen <_<

 

sowwy geintje

 

gr.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bump. Kvroeg me af of dit iets is waar je zelf achter bent gekomen of dat dit ook misschien wetenschappelijk is bewezen, want ik kan geen bron vinden. Lijkt me niet dat ik een antwoord van jolocozuen krijg, maar wellicht dat iemand anders wat inzicht kan geven.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit kan natuurlijk niet wetenschappelijk bewezen worden,het is net zoals atmosphere zegt,het geslacht is niet uitsluitend genetisch bepaald,dit blijkt vooral uit verlichtings en temperatuurtesten,dan spreken we nog niet over herma's,wel leuk als proef natuurlijk,maar je zal er nooit blindelings op kunnen afgaan,en dat is wel wetenschappelijk bewezen ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

tjah wat moet je hier nou van denken...

 

god heeft inderdaad niet vantevoren bepaald welk geslacht een plant zou moeten hebben dus denk toch dat atmosphere en rataplan gelijk hebben. ik zou niet van de eerst hand uitgaan op dat schema, tenzij er natuurlijk wetenschapenlijk onderzoek is gedaan...god heeft eerst de flora geschapen en toen de mens, dus als je zou moeten vergelijken zou de gene met het hoogste bladmassa index toch de man moeten zijn...net als met dieren, het mannelijk geslacht is meestal groter ;)

 

maar...ik ga dit ckers proberen ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik weet dat het geslacht niet uitsluitend genetisch is bepaald, maar dat de eerste paar weken de omgeving en omstandigheden invloed hierop kan uitoefenen. jolocozuen spreekt hier over de bladeren tot de 4e internode, dan lijkt me dat het plantje al ouder is dan die eerste weken, zo tussen de 2 en 3 weken in, dus kan dit rekensommetje misschien wel opgaan. Daarnaast lijkt het me onwaarschijnlijk dat jolo dit zelf heeft verzonnen, maar uit een of ander artikeltje heeft gekopieerd, kben zelf wel nieuwsgierig hiernaar, want kan zelf absoluut niks vinden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij sommige zaden geeft de genetica al de doorslag ,deze hebben in de genen al bv YY meegekregen ,dus dan zullen de omstandigheden geen rol meer spelen .

Bij veel zaden is dit echter niet het geval die gaan pas kiezen wat ze worden tijdens het volwassen wordingsproces. Dit vind in de groei pas plaats na een week of 5 . Zijn ze eenmaal volwassen dan kunnen ze dus ook snel in bloei worden gezet . Jonge zaailingen gaan niet zo snel bloeien als ze op 12/12 worden gezet omdat ze het proces van volwassenwording nog moeten doorlopen. Vandaar dat het bij jonge zaailingen langer duurt voor ze gaan bloeien.

 

Wat betreft geslachtsbepaling is het zeker dat omstandigheden een rol spelen . Het bewijs hiervoor is dat je stekken van dezelfde moederplant kunt hebben die een verschillend geslacht gaan aannemen . De ene stek onder goede omstandigheden wordt vrouw en de stek onder slechte omstandigheden een herma . Dit heb ik zelf ook uitgetest ,en het bleek dus mogelijk .

Share this post


Link to post
Share on other sites

In ieder geval is het mannetje worden makkelijker ,het vergt minder tijd en energie. dus als er iets mis is zijn ze eerder geneigt man te worden . bv bij te weinig licht gaan ze strekken,krijgen weinig energie en de kans dat het een man wordt is dan groter.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wel leuk om uit te proberen :nerd

Ik heb het zelf ook geprobeerd. 2 plantjes hadden een ongeveer gelijke bladmassa van 147, en een andere had 103. Ik ben benieuwd of het werkt.

 

Is in ieder geval interessant om te proberen en over te lezen

 

Keep up the good work guys&girls :(

 

Gr

 

Gantjanator

Share this post


Link to post
Share on other sites

hello, and sorry for the english.

 

i don't know how to post pictures yet, but look at the one in my gallery, it shows how to sex seeds.

Edited by john smith

Share this post


Link to post
Share on other sites

HiGH John,

You can introduce yourself in this topic, How to place pics Howto.

Most of us understand English but will answer you in Dutch.

 

We zijn in ieder geval geïnteresseerd in je bijdrage, so shoot !

 

De foto waar John het over heeft:

 

gallery_11966_2708_92314.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

and thanks to you also john .

i will keep this in mind the next time i plant my seeds :innocent:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Can you give a little bit more information about how you have discovered this? I'm not really buying it. Because I have always thought that the sex of a seedling is not determined by genetics in the seeds.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sexe is determined by a combination of genetics and environmental factors.

from here, no more English please

 

Ok vanaf nu iedereen verder in het Nederlands, Engels word vanaf hier verwijderd .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo,

 

 

Kan iemand me vertellen hoe betrouwbaar John's methode is voor het bepalen van het geslacht van de zaadjes?

Ook als het niet waterdicht is, maar reeds een beeld kan geven van wat je ongeveer mag verwachten vind ik het wel handig, de moeite waard om toch op te letten bij het zaaien.

 

 

Greetz,

 

Peacheken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

please translate my post if english is not allowed.

 

i did not discover this method, but i use it and it works for me. i don't discard the other seeds because they can still be female, but i do give the "female" looking seeds a better position in my growroom (closest to the light) because i know they have a much better chance of being female than the rest.

 

you don't have to believe it now, but the next time you germinate seeds just put a label on the "female" looking seeds and you'll see for yourselves when they show sex. but make no mistake, in a bad environment these seeds can become herms.

Edited by john smith

Share this post


Link to post
Share on other sites

High,

Geldt dit ook voor femaleseeds of feminisdseeds ?

Want die zouden dan allemaal zo'n ronde vulkaan moeten hebben ?

Het is wel een mooie manier als het werkt .

 

Buble

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...