Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

keesel

Opstarten Voor Volgende Zomer

Recommended Posts

Hallo jongens,

 

Ik ben nog niet zo lang hier aanwezig, maar buiten groeien doe ik al 5 jaar. Ik heb dan ook al een paar aardige plantjes groot gebracht en ook al de nodige "grammetjes" gesmuld van mijn eigen creaties :wOOt

Omdat je alleen van elkaar kunt leren ben ik aangesloten bij dit forum.

Ik ben altijd aan het streven naar perfectie, en daarom zoek ik naar de juiste meststoffen. Ze worden ook op dit forum beschreven en ze komen uit een bekend en goed boek over het groene leven.

Het zijn de volgende meststoffen:

 

- Hoornmeel

- Hoornspaanders

- Oergesteente meel.

 

Waar zou ik deze kunnen vinden of is er een alternatief zoals bijv. Plagron bio supermix??

 

Dan heb ik nog een vraag:

Ik heb al perliet besteld (100 LTR) maar welke korrelgrote moet dit spul hebben? Dit beschrijven ze namelijk niet in het boek. Ik dacht zelf zo fijn mogelijk 0,1-1,0 ofzoiets. Maar als ik naar illustraties kijk lijkt het of dat het redelijk grof is.

 

Hoop dat jullie een idee hebben over hoe en wat..

 

Bij voorbaat dank,

 

Keesel

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey hallo, welkom.

 

ga uit van een goeie basis/pre-mix

 

gemalen mergel uit limburg( is super als minerale kalk (oergesteente..) of neem zeewierkalk

 

(grof) gemalen lava stenen zijn goed voor de lucht in de grond en zorgen voor mineralen en spoor-elementen

 

klei(nat, korrels of poeder) is mooi als aanvulling voor mineralen en meststoffen of groene leem verkrijgbaar als poeder of pasta en als je kan aankomen is wat löss aanbevolen (löss is zeer vruchtbare grond uit limburg)

 

regenwormenmest is snel opneembaar, superzacht en weldadig voor de dames (over plagron hoor ik alleen maar goeds)

 

Guano (hele oude vleermuizenpoep) is magistraal voor je dames

 

perliet of hydrokorrels (geëxpandeerde kleibolletjes geloof ik..) voor lucht maar cocospeat (grof gemalen cocosschil, ph neutraal) werkt ook perfect

 

Bacterial* (velda) om de grond goed levend te maken ivm biologisch/chemische processen op gang maken die zeer gunstig zijn voor de plant en haar wortelgestel (* gevriesdroogde bacterieën om vijvers op gang te krijgen en gezond te maken voor vis en plant) <,dit deed ik al een jaar of 10 voordat het officieel wetenschappelijk vastgesteld werd door spacekees, zeer bekende hele goeie wietexpert. vanaf het begin dat ik mijn vijver heb gebruik ik bacterial en heb met het vijverwater m'n geliefde dames regelmatig gegoten omdat een gezonde vijver ook goed watermillieu heeft en heb ook altijd erg goeie resultaten gehad. Bacterial liefst als poeder goed inmengen in de grond als je de pot afvult. als je de kans hebt laat je de pot al een tijdje staan zodat het ook zijn werk kan doen, de zomer door geef je 1 keer per week water met daarin het opgelostte poeder. lees meer op de pagina van Spacekees over Bacterial

 

levende regenwormen die luchtgangen maken en lekker in de rondte poepen.

 

water geven van onderen dmv drinkschalen onder de pot, zo spoelen afvalstoffen van de plant die ze met speciale wortels afzet rond de stam bovenin in de grond niet iedere keer weer mee terug in de grond, dit kost haar onnodige energie en geeft een zekere mate grondvervuiling

 

houd altijd je planten aan de 'droge' kant, zuurstof bij de wortels is nodig voor de plant, voel regelmatig aan de pot door te quicken wat ie weegt en leer je plant van een andere kant kennen, als de pot ligt aanvoelt en de plant niet slap hangt is het ok. houd wel rekening met hete dagen door smorgens een evt volle drinkschaal te geven en zonodig tussendoor zodat ze de dag doorkomen, als de planten eenmaal wat groter zijn en gaan bloeien en het heet is slurpen ze enorm....op hete dagen 1 plant van plm 2meter hoog in 80 liter nam makkelijk 15-20 liter per dag

 

plaats tijdens het aanmaken van de grond evt al een (1.75m bamboe)stok zodat de plant later ook tegen een stormpje kan en je tijdens een storm geen wortelschade maakt met het alsnog plaatsen van een steuntje waardoor ze makkelijk weer een aantal dagen stilstaat ivm stress en schadeherstel.

 

lieveheersbeestjes in de plant zetten als natuurlijk bestrijder van vervelende plagen, spinnetjes en roofmijt mogen er ook in.

 

als je (grote) potten hebt zijn ze mobiel en dus ook uit de schaduw en in de zon te duwen als zowel uit de regen onder een afdakje droog te zetten, hier kan je veel voordeel mee doen.

Edited by green enfield

Share this post


Link to post
Share on other sites

....en natuurlijk kunnen meer goeie tips altijd gebruikt worden..

Edited by green enfield

Share this post


Link to post
Share on other sites
Lava ... >>>

Lava (uit IJsland ?), zeewierkalk, löss uit Limburg, guano e.v. ... kostbare zaak, zo te zien :wOOt Maar dat is het sowieso; een kostbare hobbie :wOOt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lava ... >>>

Lava (uit IJsland ?), zeewierkalk, löss uit Limburg, guano e.v. ... kostbare zaak, zo te zien :wOOt Maar dat is het sowieso; een kostbare hobbie :wOOt

 

t'is ook een hobby die geld op kan leveren

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lava ... >>>

Lava (uit IJsland ?), zeewierkalk, löss uit Limburg, guano e.v. ... kostbare zaak, zo te zien :wOOt Maar dat is het sowieso; een kostbare hobbie :wOOt

 

 

...inderdaad, Ijsland óf een tuincentrum....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waar wietplanten ook als een gek op groeien is koemest die een jaar verteerd is! Ik had een proefje gedaan, 2 stekken naast elkaar in de volle grond, de een in een gat met allmix en de andere in een gat met allmix en verteerde koemest.. Resultaat: stekkie in de verteerde koemest is 3 keer zo groot geworden en had 2.5x meer opbrengst!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jep, dat heet stikstof <_<

En dat kan je gewoon in zakken kopen bij het tuincentrum.

 

Zorg er wel voor dat je er niet te veel in gooit, zeker niet in het begin rondom het stekje.

Share this post


Link to post
Share on other sites

best je grond op tijd klaarmaken als je zelf gaat mengen. zo kunnen de stoffen al langzaam vrijkomen. anders hebben ze geen nut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

Keep it simple.

 

Ga naar het tuincentrum koop potgrond, kalk, een zak mest en een fles vloeibare mest, Hydrokorrels of perliet.

 

Doe de potgrond in een grote kuip en voeg kalk, perliet en mest toe volgens voorschrift. Maak het (niet te) vochtig en mix alles door elkaar. En zet droog weg zodat er geen regen bij kan. Roer dit af en toe om en laat maar rotte die hap.

 

Zet hier je plantjes in, ik heb het in 7 liter potten gedaan (klein he). Na ongeveer 2 weken groeien ga je 1x per week wat vloeibare mest bij geven volgens voorschrift fabrikant.

 

In de bloei kun je wat (canna) bloeivoeding geven ipv de vloeibare mest.

 

Ik gebruikte nirvanna early bud zaadjes en had mooie plantjes

eb6ie.th.jpg

 

Suc6

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb standaard 3 dozen staan van Ecostyle staan. Bloedmeel (N), beendermeel (P) en zeewierkalk. Meestal bemest ik de tuin voor de winter en laat de vorst eroverheen trekken. Maar het hoeft niet. Als je begin april je tuin bemest met deze 3 produkten heb je voedingsstoffen zat. Uiteraard geldt dit niet voor een 10 literpotje maar we hebben het over de buitenteelt dus minimaal kuippies van 45 liters gebruiken.

Er zijn ook zakjes Plagron bij de groeishop verkrijgbaar en daar zit alles in.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...