Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Stevens

Bezettting Per M2

Recommended Posts

Beste Mensen,

 

Ik ben even aan het twijfelen over de bezetting van een nieuw (klein) hokje (totaal oppervlakte 2.5m2)

 

Dit hokje krijgt een lamp van 400 watt met een ajust-a-wing kap erboven. Het plan is om er een vierkante meter planten onder te zetten. Nu ben ik al wat wezen rondvragen, en de meningen zijn nogal verdeeld.

 

De een zegt een groot aantal plantjes per m2 (rond de 12-15), de ander zegt juist weinig (rond de 5 a 8).

 

Daarom graag wat overtuigende adviezen. Ik ken wel de methode waarbij men een klein aantal planten heel lang laat voorgroeien, zodat het flinke bomen worden. Hier ben ik niet in geinteresseerd, aangezien de lange duur mij niet echt aanstaat.

 

Ik wil graag met aarde gaan kweken, ook hier zijn er weer twee mogelijkheden. De ene optie is potten, de andere is een grote bak waar alle planten in zullen staan.

 

Ik heb al wat rondgekeken op het forum, en ook hier vind ik verschillende adviezen. Ik vraag me af wat de beste opstelling is met mijn lamp en ruimte.

 

Graag jullie mening....

 

 

gr

 

Stevens

Edited by Stevens

Share this post


Link to post
Share on other sites

He, ik snap er niet veel van, je oppervlakte is 2,5 m³? In inhoudsmaat, een ketel ofwat? Of bedole je gewooon per m²? Als het per m² was dan zou ik er 16 in 11 liters zetten op een m², dan zt je goed met een week voorgroei voor stekken, en dan kan je opzich met zaden meteen bloeien dan zit je ook wel goed vind ik.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oeps, ik bedoelde m2 ipv m3. (wiskunde was ik altijd al slecht in)

 

Het hokje is 2.5 m2 totaal in oppervlakte, daarvan wil ik ongeveer 1 m2 gebruiken (afhankelijk van wat mij wordt aangeraden).

 

Ik wil er ook nog naast kunnen lopen omdat ik met de hand water geef, vandaar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je het zo gaat doen zou ik dan een bak maken, waar je potten in staan, dus 2,5x16=40 11 liter potten en dat je dan via onder water geeft. Zo benut je je hok volledig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je zou bv ook een grote bak gevuld met aarde kunnen maken. Je kunt dan pvc buizen onder de grond leggen waar je gaatjes in maakt, je schudt enkel het water in de buizen en klaar is kees.(ik geloof dat als je bij foto's indoor bij rataplan kijkt je een goed voorbeeld hebt) Afhankelijk van de lengte en breedte zou ik toch 2 x 600w nemen en zoveel mogenlijk plantjes zetten. Ikzelf heb er 20 staan onder 1 600w. Dus een 40 plantjes. Overigens als je de ruimte hebt en het hindert niet zet ook nog een paar plantjes extra erbij, ze krijgen misschien niet fatsoenlijk licht maar alles wat je eraf haalt is meegenomen. Als je 2 m2 gebruikt moet je er neem ik aan nog wel bijkomen. Zet de lengte en breedte maten even erbij.

Een voorbeeldje zou zijn:

naamloos0rq.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Icarus

Een grote bak zal vaak betere resultaten leveren dan aparte potten aangezien je het wortelgestel van de plantjes een stuk meer ruimte geeft.

 

ik zou inderdaad wat meer nemen dan 400 watt...ookal heb je dan een ajust-a-wing.

 

1.2m2 per 600 watt, dus zoals NLXVenlo al zei is het beste denk ik 2x600watt.

 

 

Het ligt eraan wat je wil, sommige mensen behalen met ScrOG grote opbrengsten en anderen weer met SOG

 

Maar omdat je bij SOG al vanaf het begin het grootste deel van het licht effectief gebruikt, kun je hier volgens mij grotere opbrengsten in kortere tijd mee behalen.

 

Dus veel plantjes op weinig ruimte.

:verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daar zijn de meningen over verdeelt.Ik heb op een oppervlakte van 250x125cm 17 25liter potten staan,Oogst duurd niet veel langer als normaal,hooguit een week.Grote voordeel van weinig planten is,dat je ze makkelijk alvast kan voorgroeien ergens.Dus win je weer een week per oogst.

 

Hang lekker 2x 600w lampen erin,een kilo moet te doen zijn op 2,5m².

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou gewoon de hele ruimte vol zetten met 10 liter potten. Zo kun je ongeveer 20 tot 25 planten kwijt. Ook de wortels in een 10 liter hebben ruimte genoeg.

 

Je hoeft niet bang te zijn dat je een vol hok van 2.5 vierkante meter niet goed kan water geven, gebruik dan gewoon een verlengde sproeier ook kan je als je je hok in wilt gewoon ff de voorste planten er uit zetten.

 

Ik zou er dan wel een 400 Watter bij in hangen, dit scheelt je zeker weten in opbrengst.

 

succes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misschien bedoelt drents diep ronde potten en jij vierkante...

 

De 11 liters zijn toch 25x25?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Rataplan

ja inderdaad,10l potten zijn rond,11l potten zijn vierkant

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beter vierkante potten,voor optimale bezetting .

 

één grote bak grond geeft ook het voordeel van een grotere mediumstabiliteit ,maar ook het nadeel dat overbewatering moeilijker te corrigeren is . Wanneer we ons in schimmels gaan verdiepen dan blijkt dat één grote bak het beste is om de schimmel kolonies in leven te houden ( dit is weer een heel apart verhaal ).

 

Potten of één grote bak : het één is niet per definitie beter als het andere ,het hangt af van je kweekmethode !

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Rataplan

het moet nu stillaan duidelijk zijn dat ik met grote zekerheid een fervent voorstander ben geworden van aardebakken,meer en meer collegakwekers zijn ondertussen al overgegaan op dit systeem,de tensiometers zitten in de lift :verrygood ,ik hoor er steeds meer en meer positieve resultaten over...Waar sommige mensen het steeds moeilijk hadden om de waterhuishouding op peil te houden,hoor ik nu geen enkel probleem meer op dit vlak.

Nog eens de voordelen op een rijtje:

is niet duur om te maken,wat houtplaten,winkelhaakjes,schroefjes,stuk vijverfolie,een drainageslang...

door de grotere hoeveelheid aarde kunnen de wortels zich prima ontwikkelen

hoeveelheid aarde vormt een prima buffer

ph waarde blijft veel stabieler

perfecte waterhuishouding mits gebruik van een tensiometer

er kunnen minstens 25 planten op 1m² gaan staan mits korte voorgroei

90% van de aarde is herbruikbaar mits naleving van geen te hoge ec waarden

veel minder voeding nodig

bewatering neemt slechts 2 minuutjes in beslag

 

bij testen werk ik wel nog steeds met potten,je kan een plant makkelijk verplaatsen,makkelijk bij bevruchting en zo...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...