Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Guest wieriman

Kweekkast

Recommended Posts

Guest wieriman

hey ik ga een simpel kweekkastje maken van 80cm breed 80 cm diep en 110cm hoog en als verlichting gebruik ik 2x 18 watt tl lampen voor 2 plantjes, nou heb ik een vraag wat voor ventilatie moet ik gebruiken? ik zat te denken aan 2 computer ventilators wat denken jullie?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is nog niet eens zo'n heel klein kastje . Met 2 tl's van 18 watt ga je het niet redden, dat is te weinig licht .

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest wieriman

wat voor afmeting is dan voldoende voor 2 x 18 wat tl?de tl's zijn 60 cm

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Icarus

( Watt schrijf je met dubbel t...)

 

Tl lampen zijn geschikt voor de voorgroei, omdat ze een vollediger lichtspectrum hebben en bijna geen hitte afgeven waardoor je de plantjes er vlak tegenaan kan zetten.

 

Maar een echte kweek met 2 tl buizen gaat waarschijnlijk niet lukken ik zal iig geen echt gezonde planten en een hoge opbrengst verwachten :P

 

Koop een 400 watt hps setje ( 80 euro ).. je kunt ook gaan voor een 600Watt ( 110 euro ong.)

 

dan heb je een lichte afzuiger nodig, die computer fans kun je wel goed gebruiken om de lamp te koelen ( dan kun je de lamp dichter op de plantjes brengen )

moet je de fan gewaan aan de reflector hangen op de lamp gericht.

 

225 kub afzuiger.

 

dan moet je er wel wat meer dan 2 plantjes onder zetten, anders is het zonde :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Rataplan
( Watt schrijf je met dubbel t...)

 

Tl lampen zijn geschikt voor de voorgroei, omdat ze een vollediger lichtspectrum hebben en bijna geen hitte afgeven waardoor je de plantjes er vlak tegenaan kan zetten.

 

Maar een echte kweek met 2 tl buizen gaat waarschijnlijk niet lukken ik zal iig geen echt gezonde planten en een hoge opbrengst verwachten  :P

 

Koop een 400 watt hps setje ( 80 euro ).. je kunt ook gaan voor een 600Watt ( 110 euro ong.)

 

dan heb je een lichte afzuiger nodig, die computer fans kun je wel goed gebruiken om de lamp te koelen ( dan kun je de lamp dichter op de plantjes brengen )

moet je de fan gewaan aan de reflector hangen op de lamp gericht.

 

225 kub afzuiger.

 

dan moet je er wel wat meer dan 2 plantjes onder zetten, anders is het zonde  :)

toevallig heb ik testen gedraaid met fans op de lamp gericht aan de standaart kap,dit met cpu koelers van de pc(amd 3000+) deze leverde een temperatuurwinst onder de lamp(10cm) op van 2 graden na 5 minuten gemeten,dan gebruikte ik een grotere 220v fan identiek model maar groter,12x12 cm met een verbruik van 0.12A,deze leveren een temperatuurwinst op van bijna 5 graden!Indien je bovendien elke lamp uitrust met zo'n fan,kan de temperatuur (in mijn opstelling )meer dan 2° zakken in heel de ruimte,daarbovenop krijg je nog een betere luchtcirculatie

week4bloeien4dagenbloei0043cw.th.jpg

week4bloeien4dagenbloei0060pv.th.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest praying mantis

Hoe doe je het doen met de stroomvoorziening van de computerfans?

hebben die een aparte voeding nodig?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hoe doe je het doen met de stroomvoorziening van de computerfans?

hebben die een aparte voeding nodig?

Ja, 12 volt gelijkstroom.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Rataplan
Hoe doe je het doen met de stroomvoorziening van de computerfans?

hebben die een aparte voeding nodig?

deze kan je simpelweg op een oude pc voeding aansluiten,of een cb voeding enz...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Icarus

het hoeft geen 12 volt te zijn trouwens...hangt helemaal af van de fan.

 

Ik heb er zelf een hangen die op 200 - 240V kan :P

 

Fan%20picture%2001.jpg

 

je moet gewoon op de fan kijken, daar staat het. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
het hoeft geen 12 volt te zijn trouwens...hangt helemaal af van de fan.

 

Ik heb er zelf een hangen die op 200 - 240V kan :P

 

Fan%20picture%2001.jpg

 

je moet gewoon op de fan kijken, daar staat het. :)

Dan is het ook geen computerfan als ze op 240 draait...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Momenteel heb ik een zaadkweekje Lowryder draaien op TL.

Daarvoor heb ik een stuk rioolbuis genomen (50cm doorsnede en ongeveer een meter hoog) en daar twee deurtjes in gemaakt, elk ongeveer een derde van de omtrek. Langs de wand (en in de deurtjes) hangen de plantjes en in het midden hangt een kolom van vier 18W TL-buizen verticaal.

De onderkant is open; de buis staat op zwenkwieltjes. Aan de bovenkant is de deksel (waaraan het TL-blok hangt) ook een centimeter of 8 verhoogd, met stukken draadeind. Door de warmte van de buizen ontstaat er dus een natuurlijke trek, als in een schoorsteen.

De temperatuur in het vat varieert tussen de 25 en 30 graden Celcius en de plantjes lijken dat beslist niet erg te vinden. Het enige mannetje dat ik had (net genoeg als je zaad wilt maken) haalde 45 cm hoogte en dat is voor een Lowryder beslist niet verkeerd. Hij gaf geen stuifmeel meer af en is daarom vandaag onder groot ceremonieel uit de pot gerukt en aan de gft-bak toevertrouwd.

Sommige blaadjes raken de TL-buizen en die verdrogen dan een beetje aan de rand. Voor de rest groeit alles prima.

Er staan ook een paar plantjes buiten (ook Lowryder). Die in het kweekvat deden het van aanvang aan echter beter en tonen nu ook bijna het dubbele aantal zaaddoosjes.

 

Het is een experiment. Ik beweeg me net binnen de grenzen van het gedoogbeleid en ben zeer benieuwd naar het uiteindelijke aantal zaadjes.

Uiteraard volgt er een vat met dames, die bedoeld zijn maagdelijk te blijven. Daarvan zal ik in de toekomst verslag doen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest wieriman

ik zat te denken aan een hps-lamp in mij kast maar die zijn net zo veel watt als een natrium dus ik weet het nog niet wat denken jullie?

Share this post


Link to post
Share on other sites
niet wat denken jullie?

 

Ik denk dat een natrium lamp een hps lamp is.

ik ook :P

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Icarus
ik zat te denken aan een hps-lamp in mij kast maar die zijn net zo veel watt als een natrium dus ik weet het nog niet wat denken jullie?

Hps betekent High Pressure Sodium.....

 

Sodium = natrium :P

Share this post


Link to post
Share on other sites
ik zat te denken aan een hps-lamp in mij kast maar die zijn net zo veel watt als een natrium dus ik weet het nog niet wat denken jullie?

Hps betekent High Pressure Sodium.....

 

Sodium = natrium :)

*sstt* verpest het nou niet voor het blowaapie :P

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest joint venture

yo!

 

 

heb je misschien fotos van de lowryder!?

 

ben erg benmieuwd, zit er aan te denken om ook een zooi lowryder zaad te halen...

 

ben dus benieuwd naar je ervaring met he plantje , en natuurlijk de opbrengst....

 

 

bvd,

 

gr jv

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Icarus

blijven een beetje klein :P

955919-Lowryder.JPG

:)

 

 

Een vriend van me had er een paar, vond het niet echt super smoken....ook niet echt een mooi plantje naar mijn mening.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hierbij ook een foto van m'n Lowryder zaadkweekje.

Ze zijn respectievelijk 20 en 27 cm hoog. De hoeveelheid zaad die ik kan verwachten is nog niet duidelijk.

1353586a2fl.th.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hierbij ook een foto van m'n Lowryder zaadkweekje.

Ze zijn respectievelijk 20 en 27 cm hoog. De hoeveelheid zaad die ik kan verwachten is nog niet duidelijk.

1353586a2fl.th.jpg

Jouw kast is de bom.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...