Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
DragonDan

Overvoeding??? Help!!!

Recommended Posts

Mijn planten staan nu net 1 week in bloei. Probleem is dat de bladeren zich beginnen op te krullen ( krullen naar beneden toe in de langsrichting).

Even de gegeven situatie; In m'n hok is't constant zo'n 25 à 30 graden. Er staat een electrische radiator om de nachttemperatuur op peil te houden, die geeft een vrij droge lucht af dus sproei ik 2 à 3 X de bladeren nat als de lamp aanstaat ( die staat aan van 18h00 tot 6h00, brand dus snachts). Ook staat er een ventilator die echter niet rechtstreeks op de bladeren blaast. Om de luchtvochtigheid wat op te trekken ( is vrij laag; rond de 45%) hang ik elke dag ook een paar natte handdoeken op.

Ik vermoed dat het echter een overvoedingsprobleem is. Dit is wat ze kregen.

De planten staan in zakken van zo'n 25 liter grond. Die grond bestaat uit 2/3 gezeefde en bekalkte tuingrond en 1/3 argexkorrels. Daar is Beendermeel, Bloedmeel, Gedroogde koemest ( bevat weinig voeding), en wortelstimulator aan toegevoegd. Eergisteren heb ik echter ook nog een schepje Bloeistimulator toegevoegd. Maar ik denk wel dat de gekrulde bladeren er al eerder waren.

Wat doe ik mis? Gaan m'n plantjes dood? Spoelen is vrij moeilijk omdat de zakken dus geen drainagegaten hebben, of zou juist dàt het probleem zijn en moet ik van die zakken af??? :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

je zou je temperatuur rond de 23 graden kunnen zetten !!

Wat is de afstand tussen je lamp en plant ?

je lv moet idd wat omhoog naar de 65/70%

luchtbevochtiger misschien aanschaffen...

 

Gr m

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest IDULS
dus sproei ik 2 à 3 X de bladeren nat als de lamp aanstaat

Dit zou ik niet doen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar jij denk niet direct aan over voeding?

De lampen hou ik op een afstand van ongeveer 40 cm, wat doorgaans toch aanbevolen word , niet?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik had gelezen dat regelmatig de planten " beregenen" juist goed was...Anderzijds meen ik wel te weten dat planten ( en dan vooral de bladeren) nat gieten als ze vol licht krijgen slecht is omdat dan de bladeren verbranden, maar verbrandde bladeren zien er toch wel anders uit als deze opgekrulde bladeren...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Had zojuist gedacht om de grond eens door te spoelen, gaten onderin de zakken geprikt en een hoop water erin gekapt, maar dat lukt dus niet goed :verrygood , er blijft een papje in de zak zitten, kan me niet voorstellen dat dit goed is...

Heb die verwarming uitgeschakeld, een grote bak met water in het hok gezet om de LV omhoog te krijgen.

Ik denk dat het voornamelijk toch aan die lage LV ligt omdat het vooral de grotere bladeren zijn die krullen, heel erg droog, zelfs broos, aanvoelen, en ze hebben het ook niet allemaal alhoewel ze allen in dezelfde soort grond staan, maar de 1 stond al wat korter bij die radiator dan de andere....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het zou handig zijn als je ook vermeld in welke verhoudingen je dat alles door de grond heb gemengd..

Share this post


Link to post
Share on other sites

:verrygood Ik zou toch eens overwegen om een paar meters te kopen.

(ph&ec) Je kunt dan tenminste zien waar je mee bezig bent :D

De ec van aarde is wel een beetje lastig te meten, maar het kan wel.

:verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

tsja.. ventilator aanwezig + fatsoendelijke afzuiging ?

lv hoger brengen... je lamp zeker 50 a 60cm erboven hangen...

misschien een spreader gebruiken ?

je blad is alleen omhoog gekruld bij de planten die er loodrecht onderstaan right ?

 

Gr m

Share this post


Link to post
Share on other sites

De toevoegingen zijn eigenlijk volgens de verpakking gebeurd, maar t'is misschien omdat ik zoveel verschillende soorten heb gebruikt vrij kort na elkaar.

De ph is ok, die zit op 6,5 à 7. dat is toch goed?

Een ec meter heb ik niet...

Ik heb de lamp nu ook hoger gehangen, op 60 cm, maar ik begin stillaan van het idee af te raken dat er een overvoedingsprobleem is, denk eerder dat de lage luchtvochtigheid me parten speelt...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een lage luchtvochtigheid, een te hoge temperatuur en overvoeding gaan vaak samen. Door de droge lucht verdampt de plant veel water waardoor veel voeding mee de plant in wordt getransporteerd. Als je per liter water de helft minder voeding meegeeft, maar de plant door de omstandigheden twee keer zoveel water verdampt dan normaal, neemt ie toch evenveel voeding op.

 

Je pH is okay, maar zou iets lager mogen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vond het nogal eigenaardig dat de mannetjesplanten die ik uit m'n kweekhok naar m'n serre verhuisd had het wel goed bleven doen in dezelfde grondmengeling. In die serre is het wel veel vochtiger. Een bevochtiger gaan kopen is me momenteel te duur. De volgende oplossing schijnt wel te werken; De inkomende verse lucht gaat door een plastic gangetje van 40 cm X 40 cm, achter aan die gang en dus in het kweekhok heb ik een groot plat plastic vat met een hoop water in. In dat gangetje heb ik een grote schaal geplaatst die uitgeeft op dat vat en daarin heb ik enkele kletsnatte handdoeken gelegd, het teveel aan water loopt terug in het vat maar de handdoeken blijven ook nat omdat ze in het vat hangen. En over die handoeken blaast de inkomende lucht ( nogal een uitleg hé :verrygood ). Dit heeft op enkele uren tijd m'n luchtvochtigheid al tot 75 % gekregen!!! Wordt die te hoog kan ik altijd een paar handdoeken wegnemen.

Nat sproeien blijf ik wel doen aangezien ik dit als sterk aan te raden lees in de indoor-groeigids op deze site, maar ik sproei ze niet meer zo nat nu...

En het lijkt me alsof ze zich beter voelen nu :D Hopelijk hebben ze niet teveel schade geleden en slepen ze zich erdoor, hoewel er 1 gesneuveld is... :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik vond het nogal eigenaardig dat de mannetjesplanten die ik uit m'n kweekhok naar m'n serre verhuisd had het wel goed bleven doen in dezelfde grondmengeling.

Nu niet meer toch? Waarschijnlijk is de temperatuur in je serre ook lager en hoefde je de mannen minder water te geven. Ga je stuifmeel verzamelen om zaadjes te produceren?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Was ik wel zinnens ja, om stuifmeel te verzamelen om zelf zaad te maken, en die mannen zien er nogaltijd goed uit.

De vrouwtjes heb ik ondertussen al uit hun zakken gehaald en in een grote emmer met veel water afgespoeld om van de overvoede grond af te raken. Zo had ik uiteindelijk alleen de plant met z'n wortels over ( wel heel voorzichtig geweest). Deze heb ik nu in grote bakken gezet waar potgrond van Asef in zit . Deze bevat basisvoeding voor 6 maanden. Omdat ik de ergste bladeren verwijderd heb en er nu weinig grote bladeren aan de planten zitten heb ik ze maar terug in 18/6 uurs schema gezet tot ze terug wat " groener" zijn, hopelijk kunnen ze na een week terug in bloei...

Oj, de luchtvochtigheid blijft nu rond de 60% , denk dat dat wel goed zit.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest MissTique

Is het niet zo dat je dit weer moet opbouwen naar 18/6?? Dus iedere dag een uur erbij doen tot je weer op 18/6 zit om het evenwicht van de plant niet verstoren?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kweekt toch zaailingen ? in je groei gids gaat het hoogstwaarschijnlijk over stekken wanneer ze het hebben over nat sproeien.

 

Compacte zaailingen kunnen heel goed tegen een lage luchtvochtigheid.

 

Persoonlijk denk ik dat de problemen simpelweg komen door te natte grond. Dat veroorzaakt een verstoorde voedselopname als gevolg van zuurstof gebrek rond de wortels . Ze willen dan maar niet mooi groen worden en ontwikkelen zich heel traag of bijna niet en de bladvingers blijven te smal .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou, nee niet echt. In het begin gingen ze echt goed en zagen er ook goed uit; niet overdreven donkergroen, geen overmatige of ondermaatse groei. Alles leek echt ok. Tot op een bepaald moment dus dat ze aan de bladeindjes bruin werden, dan begonnen op te krullen en uiteindelijk stierven...

Uiteindelijk is het waarschijnlijk te wijten aan samenloop van omstandigheden; misschien overvoed, zeker te lage luchtvochtigheid, te veel water dat niet weg kon ( in die zakken) , en te hoge temperatuur ( circa 30 graden met de lamp aan).

De 2 overgebleven planten (vrouwtjes) staan ondertussen in bloei en zien er goed uit, nu staan ze in bakken die wel draineren, is de luchtvochtigheid op peil ( 60%), temperatuur beter ( 20 à 25 graden) . Nu heb ik gisteren voorzichtig wat bloeivoeding gegeven.

 

Ps. In die groeigids word zowel over stekken als over zaailingen gesproken, eens de planten in de groei zijn word er weinig onderscheid gemaakt, tenzij dan voor het tijdstip van nieuwe stekken snijden. In zekere zin vind ik wel dat de gids wat gedateert overkomt, zo word er gesproken over voorgroei van 2 maand ( voor binnenkweek!) tot de planten zo'n 1,5 meter hoog zijn, da's toch iets wat tegenwoordig met binnenkweek niet meer word nagestreefd?!?!

Maar anderzijds haal ik er wel nog wat nuttige info uit...Moet wel gezegd dat de meest bruikbare info van deze site komt!!! :rofl ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die groeigids is zeker door een Amerikaan geschreven? Die zijn gek op die achterlijk lange groeiperiodes en monsters van planten. Wat moet je in vredesnaam binnen met een plant van 1,5 meter die waarschijnlijk nog een meter doorgroeit?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...