weetje 826 Posted August 19, 2017 wiekspiet, ik gebruik erkend en heb menig mens niet van de weg gereden omdat ik cannabis gebruik, dit staat in mijn medisch dossier. en zo ben ik niet de enige. dus die plank voor mijn kop he? hardhout all the way en voor d rest doe je t er maar mee. rabarbaar- 5 die koppeling leg ik niet,. dat doen usa instanties aan de hand van statistieken. en voor de rest zal het allemaal wel mijn mankerende visie zijn dat er zo weinig mis gaat met cannabisconsumenten en patienten. heel jammer dat jullie je zo onveilig voelen Quote Share this post Link to post Share on other sites
HUFFnPUFF 2,179 Posted August 19, 2017 De top 10 grootverbruikers van cannabis zijn ook niet echt de leukste landen om in te wonen, afgezien van IJsland zou ik in geen van die landen dood gevonden willen worden. Of zou dat nu ineens geen verband hebben ? dan zou ik de oorzaak daarvan, het er niet dood gevonden willen worden, zoeken in de algemene mentaliteit en gebrek aan regelzucht, en niet in het gebruik van cannabis 1 Quote Share this post Link to post Share on other sites
Rabarbarbaar 107 Posted August 19, 2017 Dat zou ik ook doen Huff. Ging er om dat negatieve verbanden genegeerd worden waar hele zwakke positieve verbanden als feit gezien worden. Niet dat ik denk dat wiet daar de oorzaak van is, net als ik niet denk dat wiet de oorzaak is van minder ongelukken sinds gedoogbeleid. En weetje, stoned met zwaar gereedschap bezig zijn is niet slim, snap je ook wel toch ? Een auto kan veel schade veroorzaken dus vind ik het niet meer dan logisch dat je dat nuchter doet en niet jezelf beperkt op wat voor manier dan ook. Gek he. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Collie Weed 2,426 Posted August 19, 2017 Mooie discussie mannen,keep it up man Zo leert iedereen weer wat Quote Share this post Link to post Share on other sites
weetje 826 Posted August 19, 2017 rabarbaar dan begrijp je niet goed dat door juist medicinaal gebruik een mens zich normaal kan voelen en functioneren. ik heb juist 3 studeerrichteningen tegelijkertijd gedaan en geslaagd zonder een uur oponthoud omdat cannabis mij focus geeft. ik heb juist al mijn ledematen nog(meubelmaker) dankzij cannabis. ik ben extra stoned afgereden met mijn rijbewijs, juist om dit bevestigd te zien of keihard onderuit gehaald. ik heb mij altijd een burger gevonden die de maatschappij verantwoording af wil leggen, en daar kan ik ook vierkant achter staan. en dit geld voor mij alleen, dit bedoel ik niet generaliserend. dit moet een ieder voor zich bepalen en daar naar leven. als ik 30 jaar nuchter had gereden weet ik zeker dat ik meer problemen had veroorzaakt op de weg. nu rijd ik al die jaren schadevrij. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Rabarbarbaar 107 Posted August 19, 2017 Tja, helaas kan je niet testen hoe het was als je 30 jaar nuchter was. En wellicht ben je beter stoned. Zou je het accepteren als iemand hetzelfde zegt maar bijv een lijntje pep pakt ? Zat ADHD'ers die juist 'kalm' worden van een beetje amphetamine. Of onzekere dodo's in het verkeer die baat zouden hebben bij een klein puntje coke. Heh, wie weet moeten we allemaal iets anders gebruiken om de veiligste situatie te creëren. Dat zou natuurlijk absurd zijn. Nee, als geopperd word dat stoned beter dan nuchter zou zijn (in het algemeen) krijg ik daar een slappe van. We moeten iets met die uitzonderingen natuurlijk, maar ik vind het niet vreemd om stonede mensen van de weg te halen. Zoals met alcohol een bepaalde grens zou schappelijk zijn, niet ? Kan jij medisch gebruiken en kan een ander het niet misbruiken. 1 Quote Share this post Link to post Share on other sites
HUFFnPUFF 2,179 Posted August 19, 2017 gelukkig zei Weetje medicinaal gebruik en niet als de tilburgers enkel patienten, want dat verschil is natuurlijk enkel op papier; als je iemand platrijdt met een joint op, of datzelfde met een dosis morfine, het is niet alsof de een, door een recept, opeens goed bezig is, als je niet kan rijden, of dat nou MAG of niet, pak je lekker de bakfiets of een taxi als je stoned beter rijd, moet je even met het cbr in gesprek 2 Quote Share this post Link to post Share on other sites
Rabarbarbaar 107 Posted August 19, 2017 Als het op recept is en daarbij toegestaan is om te rijden betekend dat dat het onder een bepaalde hoeveelheid zit. Met recept is het nog steeds strafbaar boven een bepaalde dosis. Heb je een dosis thc nodig waar je nog geen puber stoned mee krijgt, be my guest. Ik mag hopelijk wel aannemen dat de toegestane dosis icm rijden wel laag genoeg is. Of het ethisch verantwoord is is een ander, dat moet ieder voor zich uitmaken. Quote Share this post Link to post Share on other sites
konopi 1,261 Posted August 19, 2017 Nog meer cijfertjes: In Roemenië, Bulgarije en Letland is het wel erg gevaarlijk op de weg. Daar stierven vorig jaar respectievelijk 95, 95 en 94 mensen per miljoen inwoners door ongelukken Gemiddeld verongelukten 51,1 mensen per miljoen EU-inwoners De meeste slachtoffers vielen in landelijk gebied (55 procent) 38 procent kwam in stedelijk gebied om het leven 7 procent verongelukte op een snelweg Veruit de meeste verkeersslachtoffers zijn mannen: 76 procent De ranglijst ( het aantal verkeersdoden per miljoen inwoners): Roemenië: 95 verkeersdoden Bulgarije: 95 verkeersdoden Letland: 94 verkeersdoden Litouwen: 82 verkeersdoden Kroatië: 82 verkeersdoden Polen: 77 verkeersdoden Griekenland: 74 verkeersdoden Tsjechië: 70 verkeersdoden België: 67 verkeersdoden Cyprus: 66 verkeersdoden Hongarije: 66 verkeersdoden Portugal: 60 verkeersdoden Slovenië: 58 verkeersdoden Luxemburg: 58 verkeersdoden Oostenrijk: 56 verkeersdoden Italië: 56 verkeersdoden Frankrijk: 54 verkeersdoden Slowakije: 51 verkeersdoden Estland: 50 verkeersdoden Finland: 48 verkeersdoden Duitsland: 43 verkeersdoden Ierland: 36 verkeersdoden Spanje: 36 verkeersdoden Denemarken: 30 verkeersdoden Groot-Brittannië: 29 verkeersdoden NEDERLAND: 28 verkeersdoden Zweden: 27 verkeersdoden Malta: 26 verkeersdoden Bron: Die Welt Dit was uit 2016, maar zo te zien doen we het helemaal niet slecht met oa onze stonende koppies. In China rijden ze zelfs nuchter al helemaal plat. 1 Quote Share this post Link to post Share on other sites
weetje 826 Posted August 19, 2017 rabarbaar, dus nu trek je de lijn toch door in het algemene: ik schreef al: dat kun je niet doen. jij vind dat je de rechter over andermans gedrag kan zijn. laten we eerst allemaal maar bij ons zelf beginnen. Quote Share this post Link to post Share on other sites
HUFFnPUFF 2,179 Posted August 19, 2017 Of het ethisch verantwoord is is een ander, dat moet ieder voor zich uitmaken. precies! iemand die "mag" rijden met "drugs" op is natuurlijk een verkeerde beredenatie je hebt geen "recht" auto te rijden, maar dat is wel de insteek van veel mensen, grootmoeder wou ook gewoon weer in de auto stappen na operatie en met opiaten, want "dat mag van de dokter" ja leuk dat het theoretisch mag, maar ze kon haar eigen huis niet eens vinden 1 Quote Share this post Link to post Share on other sites
Rabarbarbaar 107 Posted August 19, 2017 Konopi, we zijn niet de grootste blowers in Europa. Je kan het net zo goed aan onze mooie wegen icm relatief dure auto's wijten. Weetje, Ik persoonlijk, nee, misschien als ik er voor studeer. Mogen rechters dat doen, zeker. Andermans gedrag kan natuurlijk schadelijk voor anderen zijn, dat laat je toch niet aan diegene zelf over. Huff, misschien heb ik iets te veel vertrouwen in diegene die daar over gaan, dat zou kunnen. Quote Share this post Link to post Share on other sites
HUFFnPUFF 2,179 Posted August 19, 2017 de arts in kwestie gaat natuurlijk ook maar af op wat hij weet/verwacht, vreemd genoeg nam ze dat echter aan alsof het het directe woord van god was, dat ze niet in staat was te rijden was niet mogelijk; het mocht namelijk van de doc, dus de mensen die er naar moeten luisteren zijn net zo gek 1 Quote Share this post Link to post Share on other sites
konopi 1,261 Posted August 19, 2017 Konopi, we zijn niet de grootste blowers in Europa. Je kan het net zo goed aan onze mooie wegen icm relatief dure auto's wijten. In China rijden ze ook in de duurste klasse auto's & hebben 6 baanswegen, maar zou daar niet graag aan het verkeer willen deelnemen.China lijkt me niet echt een blowland. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Wiekspiet 522 Posted August 19, 2017 China en nl is peren met appels vergelijken qua verkeer 1 Quote Share this post Link to post Share on other sites
konopi 1,261 Posted August 19, 2017 Qua verkeersveiligheid lopen ze ver achter idd (700 doden per dag), maar qua nieuwste type wagen in de hoogste klasse lopen ze ver voor.De wegen zien er top uit, alleen je moet in een warenhuis niet met de roltrap gaan. In het gigantische China sterven ieder jaar 275.983 mensen op de baan. Dankzij hun 1.348.932.032 inwoners belanden ze volgens deze rangschikking echter maar op de 50ste plaats. In China geldt trouwens een uiterst strikte alcohollimiet van 0,02 g/dl. Gecombineerd met strikte controles zorgt deze lage limiet er voor dat maar 3% van alle accidenten op de Chinese wegen te wijten zijn aan alcohol. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Doede 442 Posted August 21, 2017 Nog een filmpje Van Kees van Kooten en Wim de Bie over stoned onderwijs - Quote Share this post Link to post Share on other sites
Doede 442 Posted August 21, 2017 Meer informatie over rijden onder invloed van cannabis- http://www.cannaclopedia.be/beleid/verkeer/STRL2005.htm Quote Share this post Link to post Share on other sites
Rabarbarbaar 107 Posted August 21, 2017 "Marihuana- en placebomarihuana-sigaretten werden ter beschikking gesteld door het Amerikaanse National Institute on Drug Abuse (NIDA). De laagste en de hoogste THC-concentraties die in de onderzoeken gebruikt werden beliepen respectievelijk 1,75 procent en 3,75 procent." "De gemiddelde hoeveelheid geconsumeerde THC was 20,8 mg" Dat is lastig te vergelijken met wiet van 12+% 20,8 mg zou ik nauwelijks merken. Als dat de dosis is voor een medicinaal gebruiker, helemaal top, vooral doen. Maar ik heb zo het vermoede dat menig hier al makkelijk 100mg rookt voor de lunch. Daarna hebben ze het ineens over een dosis 100 tot 300 gram thc per kilo (!!!). 53g thc kan een volwassen man doden (mits gegeten). Misschien bedoelen ze mg, in dat geval waren het maar 70 goede joints (minimaal). Hoe dan ook, dat klopt niet. 1 Quote Share this post Link to post Share on other sites
konopi 1,261 Posted August 21, 2017 Vanaf 19min40 1 Quote Share this post Link to post Share on other sites
HUFFnPUFF 2,179 Posted August 21, 2017 Rab, de gemiddelde thc in cannabis uit, dacht ik, 2008, was 6 procent en 8 procent voor mexicaanse, dan merk je 4% wel 2 Quote Share this post Link to post Share on other sites
Rabarbarbaar 107 Posted August 21, 2017 Haha, ok daar heb je een punt. Gok wel zo uit de losse pols dat ze daar iets meer van rookte. Was leuk, allemaal dingen geleerd. Maar vind het wel goed zo. Op naar het volgende onderwerp. 1 Quote Share this post Link to post Share on other sites
Doede 442 Posted August 26, 2017 Stukje vandaag op een prominente plaats in de Leeuwarder Courant, met een foto erboven van een cannabiswinkel in Colorado met allemaal potten wiet op de planken. Speekseltest in het verkeer. 'Zorgen over blowende automobilist' meldt de L.C. op 17 augustus. Het verheugende nieuws is, dat deze zorg overbodig is, omdat marihuana, in tegenstelling tot alcohol, juist leidt tot veiliger verkeer. Vaak wordt het autorijden onder invloed van cannabis vergeleken met het rijden onder invloed van alcohol. Volledig ten onrechte. Dit blijkt overduidelijk uit een onderzoek van de universiteit van Colorado en uit een test die in 1991 in Limburg door een Amerikaanse universiteit werd uitgevoerd. Deze test is toendertijd ook op de Nederlandse t.v. geweest. De onderzoekers waren verrast door de uitslag, waaruit bleek dat cannabis niet of nauwelijks de rijvaardigheid van de testpersonen had aangetast. ''Het is verbazend hoe weinig men weet over de effecten van marihuana'', merkt Daniël Rees, professor economie aan de Universiteit van Colorado, op. Samen met collega Mark Anderson van de Montana State Univerity onderzocht hij het aantal dodelijke slachtoffers in dertien staten, die medische marihuana wetten invoerden tussen 1990 en 2009 . Ze vonden dat het gemiddelde aantal dodelijke verkeersslachtoffers met 9% afnam, nadat medische marihuana legaal werd. Het legaliseren van marihuana (wiet) levert een positieve bijdrage tot de verkeersveiligheid en schroeft de bierverkoop terug. Dat is de conclusie van een onderzoek van wetenschappers aan de Universiteit van Colorado. Autobestuurders onder invloed van alcohol nemen meer risico's, verduidelijkt Rees. Deze bestuurders worden overmoedig en onderschatten de impact van alcohol op hun rijvaardigheid, waardoor ze sneller rijden en meer risico's nemen. Autobestuurders onder invloed van marihuana worden daarentegen voorzichtiger en nemen aan merkelijk minder risico's en mochten ze zich 'niet capabel vinden' om te rijden, dan doen ze dat ook niet. Doede de Jong. Biologische wietkweker. Appelscha. 1 Quote Share this post Link to post Share on other sites
De_Föhn 265 Posted August 26, 2017 Nog steeds. Vind ik de discussie verkeerd. Helemaal met je eens, Blowen is totaal anders in werking dan alcohol. Die speeksel test, test de verkeerde dingen, maar kom op: Heb me 20 jaar lang iedere dag een slag in de rondte gerookt. heerlijk, ben laast twee maanden gestopt. SCHERP als een mes. Dus dat het de rijvaardigheid niet in de weg zit. Dat is gewoon echt een lul verhaal. Je wordt er zeker meer conservatief van, maar ook suf en afgevlakt. Nou, moe achter het stuur en ongelukken daar zijn ook nog 100 duizend miljoen stats over te vinden. Het is kiezen uit kwaden. En dat is nooit een goede keuze. Dan kunnen er 100 stats en onzin hippie crap positivo "het is beter dan drinken" verhalen tegenover staan. Het is gewoon verkeerd om dope te roken en/of zuipen en sturen. Een afname van een x aantal procenten in al die maffe landen, leuk, maar ze zuipen minder omdat ze wiet roken. Weinig mensen die joints kunnen knallen en bier kunnen zuipen tegelijk. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Doede 442 Posted August 27, 2017 Dus de onderzoeken waar ik aan refereer deugen niet volgens jou? Quote Share this post Link to post Share on other sites