Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Guest IDULS

4x 600 in de planning

Recommended Posts

Guest IDULS

Iduls wil een hokkie gaan opzetten, bij iemand thuis.

 

Aan ruimte geen gebrek, alleen wil ik alles meteen goed doen en niet da de eerste oogst alles nog eens aan te gaan hoeven passen!

 

Dus moet ik nog uitzoeken in welk deel van huis we beginnen. Alles in die toko is nog beton en ongeverfd, dus we kunnen lekker clean aan de slag.

 

Eigenaar van t huis wil geen stroom jatten, en is nerveus :) Iduls niet, die woont ergens anders :angry:

 

Nu wilde ik bij jullie ff checken wat jullie verstandig vinden. Het is een huurhuis (vrije sector, niet goedkoop)........

 

Hoeveel x 600 watt gaat niet opvallen bij huismeester/nuon blablabla.

Ik wil 4x 600 watt, hij is nerveus en twijfelt. Dit is belangrijke vraag voor ons :|

 

2500 kub afzuiger lijkt mij goed voor 4x 600?

 

Ik heb een "bod" uitgebracht op 5 industria 600 watts, zijn dit goeie lampen om een nieuw hok mee te beginnen> Of raden jullie iets anders aan?\

De prijs is niet gek heh, wat jullie? (advertentie staat op dit forum :no :( ) 375 voor 5 stuks? Deze week kopen.....

 

Ga ik vierkant kweken? 2.40 x 2.60 meter met 4x600...... of beter in de lengte 1.20 x 3.80 met 3x600watt?

 

Hij heeft geen kweekervaring, ik word hoofdopzichter. Dus welk medium gaan we gebruiken? We gaan wegens gebrek aan ervaring niet voor een pompsysteem met slangetjes en druppelaars. Een punt hierbij is: ik hoef niet per se op aarde zoals ik bij mij eigen tuintje wil, omdat ik deze weed niet zelf ga roken. Dit is verkoop.

 

Afhankelijk van wat jullie hier antwoorden, kom ik wel met meer vragen over piepschuim, opstelling, soort hout en manier waarop alles stevig blijft. :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

he hallo,

 

ten eerste , als je gewoon stroon betaald , valt het nooit op [ tenzei je later digitale meter krijgt, maar dat duurt nog wel ff ], dus gewoon betalen , niets aan de hand.

4 x 600 is mooi.

koop gewoon nieuwe zelfbouw 600 watters, kosten 85 euro per stuk, met nieuwe philips lamp.

 

beste is een hok maken waar je later ook in kan knippen.

dus bv. 250 cm lang, 210 cm breed, en 250 cm hoog.

2 rijen van 100cm x 200 cm , met een looppad van 50 cm ertussen.

dus zo heb je 4 m2 groeiruimte.

 

je weet nog niet welk medium je wilt.

je kan bv gewoon aarde aanhouden 16 potten van 7 liter op een m2, dus 64 planten. 10 zakken aarde van 50 liter

maak 2 bakken van 1 x 2 meter en maak mooi dicht met vijverfolie.

je zet je vat buiten je hok [tenzei je hok langer maakt, zodat je vat binnen past.]

een pomp erin, en een sproeibroes aan de slang, en je geeft van boven iedere 2/3 dagen en vult de 2 bakken met een laag van 5 cm voeding, dan zuigen de planten de voeding op.

 

maar je kan ook gewoon goed informeren bij growshop voor druppelsysteem, is echt niet moeilijk.en dan bv op librabakken en slabs. is ook minder sjouwen,

maar hydro wordt wel een moeilijker verhaal dan aarde, als je zekerheid wilt beter aarde

 

2500m3 afzuiger is perfect.

maar je moet dan wel een 1500 m3 inblaas kopen, en beter ook een fancontroller ertussen, dat ding zet je op 26 graden en regelt dan zelf de toeren van de fans.

een filter van een meter eraan[ mss zelfs 1,5 meter ]

 

dan nog een goede PH en EC meter aanschaffen.

 

suc6 fingers

Share this post


Link to post
Share on other sites

En laat de woning onbeschadigt , zo veel mogelijk ! Daarmee voorkom je mogelijk een huisuitzetting . Bedenk wel dat 4 keer 600 watt aan lampen ook nog eens 4 keer minimaal 150 watt voor de VSA gaat kosten ! Goede bulps van philips gaan zuiniger om met electriciteit. Reken met 2000 watt voor 4 stuks 400 watters ,dat is goed te doen . Straalkachels verbruiken meestal hetzelfde.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest IDULS

Mijn dank tot nu toe heren: het is te laat voor me om nu overal helder op in te gaan. Ik zou het op prijs stellen als nog een paar ervaren rotten even hun mening zouden geven.

Vooral over het electriciteitsverbruik met 4 x 600 watt, qua opvallendheid (om de zenuwen van mijn compaan tot rust te brengen), en of ik dus die industria's moet aanschaffen...... ik moet voor donderdag beslissen over die aankoop....

 

Wat er ook gebeurt, morgen ga ik ff uitgebreider in op feedback :) :|

Share this post


Link to post
Share on other sites

is het alleen om te kweken of ook om te wonen dat huis ?

 

als het alleen om te kweken is gaat 't niet opvallen, je verbruikt in huis anders ook veel elek. per dag dus ...

 

en 150 wat voor vsa's ???? waar haal je dat ?

 

ik heb 3 X 400 wat + 1500m³ buis vent + zwenk ventilo + continu meter en ik heb voor alles zo'n watt meter staan zodat ik m'n verbruik precies weet, kom nooit aan 1300 watt als alles opstaat dus een 400W verbruikt nog geen eens 400 W :|

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is gek want ik meet hoger verbruik , en Harry dacht ik ook .

 

Wat in ieder geval klopt is dat er behoorlijk wat warmte wordt ontwikkeld in je VSA. een watt of 100 . Dit is puur verlies .

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest IDULS

Er wordt nog wel gewoond: 1 onopvallende jongeman :P

 

De meterkast staat op de gang, naast de voordeur, en hij is dus bang dat nuon-medewerkers/de huismeester tussentijds gaan checken en opeens zien dat ie 3000 kwh trekt tijdens de lichtperiode.

Ik moet em overtuigen dat het risico minimaal is als hij betaalt.......

 

Oke belangrijke vraag, moet vanavond beslissen of ik die industria wil (worden zelfs bezorgd :| ). Waarom raad jij me normale 600 watters aan fingers?

Waarom niet die industria's voor 75 per stuk ( weet alleen niet of dit incl. bulb is ;) )

 

Volgende punt: die afmetingen ben ik helemal met je eens, we doen het vierkant, maar waarsch wel zonder looppad..... gewoon volpleuren en geen ruimte verspillen aan looppad IMO.

 

Jouw medium en voedingsplan lijkt me inderdaad het best, dan hoef ik ook niet elke dag langs te komen of alles nog leeft, dit kan mijn compaan zelfs :)

 

Druppelsysteem en librabakken ga ik hard over nadenken en mezelf lichtelijk voorbereiden. Ik ga eerst voor zekerheid: dwz apparatuur terugverdienen en leuke lentebonus.

 

Kan je met een 4x 600 watt opstelling niet zonder aparte inblaas? Dus wel 2500 kub afzuigen en inlaat erg groot maken? Had geen inblaas in mijn financiele planning :P Er is een optie om het hok te bouwen in een kamer van 6x5 meter, gewoon ergens in het midden, waardooor ik het gevoel heb dat luchttoevoer niet moeilijk zal zijn, hoogstwaarschijnlijk kiezen we voor afgezogen lucht in huis afvoeren....... Of het wordt een slaapkamertje van 3x 5 meter, maar dan moet er iets slims bedacht worden voor de in-en uitlaat.

 

Oke ik moet weer werken~! Elke brainstorm en advies voor morgen wordt zeer op prijs gesteld! :) :angry: :no :( :P :P :) :smoke :(

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest IDULS

Dat is prive, maar geloof me, het is nodig.

 

Maar bedankt voor je behulpzame antwoord! :|

Share this post


Link to post
Share on other sites

Laat hem vooraf z'n betalingen aan het energie bedrijf verhogen met een goede reden.

 

En het verbruiken van veel stroom die je ook betaald is niet strafbaar . Waarom zou men opeens komen kijken naar je verbruik op dat moment ? Je grotere gebruik van stroom zien ze toch pas als de nieuwe meterstanden bekent zijn .

Zorg dat je ramen er niet verdacht uitzien vanaf buiten !

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest IDULS

Bedankt voor je reply....... als iemand nog wat kan melden over het nut van industria's boven zelfbouwers; GRAAG!

 

PS jan ripper, heb je iemand wel eens gekend die niet vooruit te branden is, zn kop in het zand steekt voor giro-afschriften en leeft van Visa en al 11 jaar student is? (dit is dus prive en wordt morgen verwijderd. voordat mn maat hier komt lezen hehehe)

Jaja die pushen-opmerking zit me dwars :| :) :angry:

Share this post


Link to post
Share on other sites
PS jan ripper, heb je iemand wel eens gekend die niet vooruit te branden is, zn kop in het zand steekt voor giro-afschriften en leeft van Visa en al 11 jaar student is? (dit is dus prive en wordt morgen verwijderd. voordat mn maat hier komt lezen hehehe)

Jaja die pushen-opmerking zit me dwars :| :) :angry:

dit soort mensen moet je niet mee kweken spreek uit ervaring voor je het weet sta jij de deurwaarder te betalen om je investering veilig te stellen omdat meneer een rekeningetje vergeten was.

Share this post


Link to post
Share on other sites

je hoeft je echt niet zorgen te maken over die 4 lampies,kan makkelijk 8 lampen hebben van 600 Watt.

je hebt als het goed is de lampen snachts aan , dus als een nuon man langs komt is het overdag.

 

echt , als je betaald is er niets aan de hand,

maar je voorschot verhogen is wel een goed idee, je hoeft helemaal geen reden te geven voor een verhogen van voorschot, zeg dat je geen verrassing aan het eind van het jaar wilt en verhoog de voorschot,

maar als je het niet kan laten,...

je hebt een zonnebank aangeschaft, keramisch kookplaat, doe graag lassen, enz.

bij sommige stroomleveranciers kan je tegenwoordig via internet voorschot verhogen.

 

koop wel een goede en veilige schakelbord , waar je de lampen en kachel en ventilators op aan kan sluiten, is wel zo verstandig.

reserveer 2 groepen voor het kweekgedeelte , 1 voor lampen , en andere voor kachel en de rest.

 

en een inblaas heb je echt nodig, als je het goed wilt doen. [ je wilt niet voor lul staan bij die man ]

 

en beter toch gewoon nieuwe lampen met nieuwe bulbs, een nieuwe bulb kost 35 /40 euro, dus een complete lamp voor 85 nieuw is niet duur

 

en een loop pad is echt makkelijk, je wilt toch niet iedere keer alle potten gaan verschuiven, zo kan je makkelijk water geven en eventueel bij je planten, en lampen in hoogte verstellen.

kleine moeite als je de ruimte hebt.

 

het gaat je waarschijnlijk iets meer geld kosten in het begin, maar als je goed investeerd heb je ook meer kans op hoge opbrengst, en de eerste keer je geld terug verdient. je krijgt er echt geen spijt van.

 

suc6 fingers

Share this post


Link to post
Share on other sites

.

je hoeft je echt niet zorgen te maken over die 4 lampies,kan makkelijk 8 lampen hebben van 600 Watt.

je hebt als het goed is de lampen snachts aan , dus als een nuon man langs komt is het overdag.

 

echt , als je betaald is er niets aan de hand,

maar je voorschot verhogen is wel een goed idee, je hoeft helemaal geen reden te geven voor een verhogen van voorschot, zeg dat je geen verrassing aan het eind van het jaar wilt en verhoog de voorschot,

maar als je het niet kan laten,...

je hebt een zonnebank aangeschaft, keramisch kookplaat, doe graag lassen, enz.

bij sommige stroomleveranciers kan je tegenwoordig via internet voorschot verhogen.

 

TRUE!!!

 

je hebt dus aan ruimte geen gebrek en je wilt alles meteen goed doen en je gaat er vier lampen ophangen... dan doe je iets niet goed! :|

 

Daar kun je minstens de verdubbelaar op los laten....

 

aantal groepen bijelkaar optellen, 20amp zekering in elke groep en ff rekenen wat erin kan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest IDULS

Hehehe ja als het mijn huis was Willem :(

 

Maar hij is de baas daar........ 4x 600 watt is inmiddels geaccepteerd en mijn maat is prettig gerustgesteld door al jullie antwoorden! Bedankt! we gaan ervoor.

 

Waarsch. 80 (of 64) x 7 liter op aarde in 2 bakken, waar we het water indumpen, precies zoals ik nu in mijn badkamertje doe. Bakken 1.10 x 2.20 ofzo.......

 

Piepschuim op de betonnen vloer in de bakken en t looppad, daaroverheen vijverfolie. Of moet ik nog een tussenlaag tussen het piepschuim en het vijverfolie?

Houtenplaat? Triplex, dik dun?

 

Daarin bevloeiingsmat, en daarop de potten.

 

Aangezien we nauwelijks mogen boren (huurcontract) en de woning zo min mogelijk willen beschadigen, gaan we voor een houten geraamte, omsloten door zwart wit folie. Iemand nog een tip voor de buitenste laag, of zou dat overbodig zijn? (ik dacht aan textiel eventueel?!) Ons hok maakt waarsch maar contact met 1 muur.

 

En dus gewone zelfbouwers, omdat de industria te zwaar zullen zijn om op te hangen zonder daarvoor vette gaten te moeten boren.

 

Verder dus waarsch 2000m3 (150 cm) filter, 2500 kub uit, 1500 kub in......

 

Zou 1000 kub kunnen voldoen? Of heb je dan meteen veel meer passieve inlaat nodig? Of heb je sowieso nog extra passieve inlaat nodig met een opstelling 2500/1500?

 

En dus een duo fan regelaar op temp. gebaseerd. Dus in-en uitlaat op 1 regelaar....

 

:angry: :no :| :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die industria's voldoen gewoon helemaal aan de veiligheids voorschriften , alles netjes afgeschermt en de kabeldorvoer met wartel ,enz , dat maakt ze duurder .

 

die 1000 kub is wel wat weinig voor 4 keer 600 watt lampen . bedenk je dat hoe meer je kunt afzuigen des te meer licht kun je de planten geven ! De lampen kunnen immers dichter op het gewas . Als je lampen 5 centimeter dichter op je plante kunnen geeft zelfs dat al een stuk hogere lichtsterkte.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest IDULS
Die industria's voldoen gewoon helemaal aan de veiligheids voorschriften , alles netjes afgeschermt en de kabeldorvoer met wartel ,enz , dat maakt ze duurder .

 

die 1000 kub is wel wat weinig voor 4 keer 600 watt lampen . bedenk je dat hoe meer je kunt afzuigen des te meer licht kun je de planten geven ! De lampen kunnen immers dichter op het gewas . Als je lampen 5 centimeter dichter op je plante kunnen geeft zelfs dat al een stuk hogere lichtsterkte.

Zou jij denken dat het gebruik van industria's enig invloed zou hebben op de uitkomst van eventuele poging tot uitzetting bij de rechter. :| :) door die extra veiligheid.

 

Die 1000 kub zou ik als inblaas gebruiken, ipv die 1500 kub. Uit de antwoorden in dit topic kwam ik tot de conclusie dat ik 2500 kub uitzuig nodig heb en werd me 1500 kub inblaas aangeraden.... (en met die 1500 vroeg ik me af , of 1000 ook zou voldoen?).

 

Raad jij me kleiner aan Atmo?

Share this post


Link to post
Share on other sites

he hallo

 

vijverfolie werkt perfect, zolang je er maar niet over heen hoeft te lopen.

 

piepschuim en houten platen erover werkt prima, maakt niet uit hoe dik, beter zo dun mogelijk met sjouwen, bv 8 mm, maar als je in de houten vloer wilt schroeven, moet je toch de 18 mm pakken.

 

en van de afzuigers, ze kosten bijna even veel ,de 1500 en 2500 ben je ongeveer 200 per stuk kwijt.

eigenlijk is 70% van je afzuigcapaciteit de inblaas capaciteit. ivm , over en onder druk.

maar je hebt de afzuigers niet in alle m3

 

 

groeten fingers

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yooooooo ikdoe qwa afzuig ben ook ik voor een cub/watt dan kom je dus idd op 2500

 

als je voor aanzuig die 1000 al hebt staan kun je dat proberen in kombinatie met een lichtsluis

die je van de zomer openzetten kan om de groote overdruk wat te compenseren

 

moet je nog kopen dan zou ik zeker een 1500 nemen mss zelfs 2000 zoals fingers al zei 't kost weinig extra :|

 

als je dan je regeling zo groot neemt dat je er beidde fans op aan kan sluiten regelen ze samen terug heb je altijd de zelfde onderdruk :)

 

 

STRKT

Share this post


Link to post
Share on other sites

ohja nog even dit :

 

==textiel om je hok heen is een prima nest voor ongedierte niet doen dus

 

==als je toch een frame bouwt kun je daar balken overheen leggen om filter,softbox,industria's e.d. aan op te hangen hoef je niet in je pafond(t) te boren(kun je ook niet in leidingen boren :| )

 

voordeel van industria ( zij atmo al ) degelijk en betrouwbaar

 

nadeel duur en zwaar wist je al.......... maar ook niet handig als je over wilt stappen op betere kappen(ajust-a-wing b.v.)

en ook ivm warmte zijn ze niet handig omdat je vsa's in je hok hangen

 

 

STERKT

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zou jij denken dat het gebruik van industria's enig invloed zou hebben op de uitkomst van eventuele poging tot uitzetting bij de rechter. :| :) door die extra veiligheid.

 

Die 1000 kub zou ik als inblaas gebruiken, ipv die 1500 kub. Uit de antwoorden in dit topic kwam ik tot de conclusie dat ik 2500 kub uitzuig nodig heb en werd me 1500 kub inblaas aangeraden.... (en met die 1500 vroeg ik me af , of 1000 ook zou voldoen?).

 

Raad jij me kleiner aan Atmo?

Als je die industria's hebt en andere dingen in je hok zijn veilig aangesloten dan kun je zeggen tegen de rechter dat je bewust veilige spullen hebt gekocht omdat je weet dat er vaak ongelukken mee gebeuren . Dat is een hot-item op het moment. Dus het zou wel degelijk kunnen uitmaken .

 

Als je nog wat extra inlaat gaten hebt dan voldoet 1000 inblaas ook wel . sommigen gebruiken helemaal geen inblazer, alleen gaten

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je echt wat wilt hebben om aan de rechter te laten zien, moet je gewoon echte beveiligingsystemen nemen.

b.v. een brandblussysteem

je hebt een brandblussysteem voor je trafos, zodra een vsa in de fik vliegt gaat de brandblussysteem in werking.

of je neemt een systeem voor melding van wateroverlast en aangekoppeld aan schakelbord.

 

je kan het zo gek niet verzinnen.

 

die zelfbouw zijn net zo veilig, mss wel veiliger, alleen de componenten zijn gescheiden, zo kan je veilig alle vsa op 1 punt uit laten komen, en beveiligen.

 

mar ja dit is mijn mening, gewoon veilig en schoon werken, en natuurlijk goed voorbereiden, maar ieder heeft zijn eigen budget.

 

en ik vind trouwens de hamerslagkappen beter dan die vaste kappen aan industria.

 

groeten fingers :|

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb je de officiële normen wel eens bekeken voor laagspanningsinstallaties in vochtige ruimtes. alle vsa 's moeten in een spatwaterdichte behuizing met wartels voor de kabeldoorvoer, er moeten potentiaal vereffenings leidingen worden getrokken , om maar een seen paar voorschriften te noemen , er zijn er nog meer. Ik denk dat dit alles toch voor een brandblus installatie gaat .

 

Met die industia's kun je nooit onder spanning staande delen aanraken , en er kan ook geen vocht bij . die reflector is niet zo geweldig dacht ik ook liever een diepstraal hamerslag kap of wings

Share this post


Link to post
Share on other sites

daarom is het fijn om de vsa en alle stroom apperatuur buiten je hok te monteren.

zo heb je alleen kappen , kachel , en zwenkventilator in je hok.

 

groet fingers

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...