Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
YasonM

Eerste Kweek, Materiaal Gekocht! (Tips/advies Nodig)

Recommended Posts

Beste kwekers!

 

Ben van plan om binnenkort mijn eerste kweek te beginnen.

Ik heb een deel van de benodigde materialen gekocht, graag zou ik wat advies/tips willen krijgen over mijn geplande setup.

___________________________

GORILLA KWEEKTENT 150X270CM

 

Dimlux Maxi Controller

 

3x Dimlux Xtreme Series EVSA 600 watt 400v EL UHF

 

3x Dimlux Expert Series EL UHF 600w 400 (lamp)

 

Dimlux Fan/Aux box

 

Planttemperatuur Camera Dimlux

 

Luchtvochtigsheidssensor Dimlux

 

Temperatuursensor Dimlux

 

EC meter

 

Plagron kweedmediums en Plagron voeding

 

Vierkante pot 18 liter

______________________

 

Ik heb nog geen afzuig en luchtaanvoer gekocht, heeft iemand misschien goede suggesties voor een afzuig en luchtaanvoer die compatibel zijn met de maxi controller?

 

Heeft iemand nog tips voor hoe ik de ruimte in de tent goed kan benutten?

 

Moet ik voor deze apparatuur nog rommelen aan mijn meterkast?

 

Alle ideeen en tips zijn welkom! Alvast bedankt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb 2x 1200watt en alles behalve de afzuiger op 1 groep zitten.

Eerste kweek haha je koopt wel meteen het duurste van het duurste lol.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

moieuh... das een aardige set-up..

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het kan allemaal wel op een groep, maar indien mogelijk zou ik de afzuiger op een aparte groep doen, als dan het licht uitvalt ruik je tenminste niks.

 

Als medium zou ik kokos nemen als ik weer overnieuw moest beginnen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misschien een stomme vraag, maar waarom 3x losse evsa, en 3x full fixture? Of begrijp ik t verkeerd?

Ik weet niet hoe hoog je tent is, maar als je bv 220 hoogte heb is 2x 1000w ipv 3x 600w misschien wel mooier, rendement is zoinzo een flinke slag beter dus je krijgt gratis extra licht.

Afzuiging iets van 2000-2500 kuub, inblaas daar de helft van ongeveer op een goeie (trafo)dimmer.

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat wordt een dikke setup! Plus 1 voor de 2x 1000w, ik neem aan dat je nog om kan ruilen.

 

Ik zou iets van 40 (5x8) planten zetten om mee te beginnen. En met Scirocco eens voor de afzuiging.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb 2x 1200watt en alles behalve de afzuiger op 1 groep zitten.

Eerste kweek haha je koopt wel meteen het duurste van het duurste lol.

 

Dat is wel netjes, voor het geval die groep uitvalt. Hoe groot is de kans dat dat gebeurd en met welke redenen?

 

Ik wil precies hetzelfde doen maar dan gaan er 2 verlengsnoeren door het huis heen, en dan moeten er 2 stekkerdozen voor elke snoer 1. Hoe heb jij dat precies gedaan?

 

Het is inderdaad veel geld, ik vindt het niet erg als het prijzig is als ik maar zo min mogelijk handmatig hoef te doen. Ik was van plan om de co2 sensor ook erbij te doen maar dat is niet echt praktisch voor kweken in een tent wat vindt jij?

 

moieuh... das een aardige set-up..

 

Ik mis nog een irrigatiesysteem, nog suggesties?

 

Het kan allemaal wel op een groep, maar indien mogelijk zou ik de afzuiger op een aparte groep doen, als dan het licht uitvalt ruik je tenminste niks.

 

Als medium zou ik kokos nemen als ik weer overnieuw moest beginnen.

 

Hoe ga je dan te werk met verlengsnoeren en stekkerdozen? Want dan heb je heel de gang met allerlei kabels, dat is ook niet echt clean.

 

Eigenlijk precies hetzelfde als wat ik hierboven tegen Dries_grower heb gezegd.

 

Nog ideeën voor een irrigatiesysteem? Voor mij hoeft het niet helemaal automatisch heb gehoord dat ze moeilijk te onderhouden zijn. Wat is volgens jou het beste manier om deze plantjes water te geven in zo een tent?

 

En trouwens hoe zou jij de ruimte van 150x270 benutten, kwa licht verdeling en potten?

 

mooie spulletjes, maar waarom geen 1000 watters?

 

Die zijn best prijzig 600 euro per stuk, dat is niet echt het probleem. Maar ik zat te denken aan de maximum aantal ampere die ik kan gebruiken per groep en dat weet ik niet precies?

 

Op de meterkast staat 40a en in die schakelkast heb ik wel 10 schakelaartjes zitten zou bij god niet weten wat bij wat hoort, misschien een idee om foto's te posten?

 

Misschien een stomme vraag, maar waarom 3x losse evsa, en 3x full fixture? Of begrijp ik t verkeerd?

Ik weet niet hoe hoog je tent is, maar als je bv 220 hoogte heb is 2x 1000w ipv 3x 600w misschien wel mooier, rendement is zoinzo een flinke slag beter dus je krijgt gratis extra licht.

Afzuiging iets van 2000-2500 kuub, inblaas daar de helft van ongeveer op een goeie (trafo)dimmer.

 

In een Dimlux promotiefilmpje zag ik dat er voor elke lamp een EVSA wordt gebruikt, dus in mijn geval voor elke 600w/400v lamp een 600watt EVSA? Tenminste dat is wat ik dacht, op de EVSA zie je 2 utp poorten, 2 groenkleurige poorten voor losse kabeltjes en een invoerkabel waar de stekker in de lamp in gaat. Dus ik heb 3 lampen en voor elke lamp een EVSA of is dat niet goed?

 

Dat had ik ook in gedachte 2 lampen van 1000 wat maar dan weer wat ik hierboven zeg weet niet hoeveel ampere ik op welke groep heb zitten en ik wil geen kortsluiting of apparatuur beschadigen. Dan heb ik 2 lampen van 1000watt en 2 evsa's die deze 1000 wat lampen ondertussen en dan heb ik voor de fan in en uit ook rond de 300 watt, ik ben de kluts kwijt denk ik?

 

En als ik deze 3 600 watt gebruik zit ik weer in de koop met de lichtverdeling want een lamp van 600 wat dekt een oppervlakte van 1,2m2 de tent is in lengte 1,5m2 dan krijgt 0,3m2 te weinig licht en als ik een lamp neem van 1000 wat dan heb ik een overschot van 0,2m2 want die dekt 1,7m2. Dus ik dacht ik maak 3 blokken van 1,2m2 voor elke 600 watt lamp en dan ben ik van het gezeur af. Inclusief nog wat ruimte om water te geven en uberhaupt een been in de tent te kunnen zetten?

 

Wat zeg jij hierover..

 

Dat wordt een dikke setup! Plus 1 voor de 2x 1000w, ik neem aan dat je nog om kan ruilen.

 

Ik zou iets van 40 (5x8) planten zetten om mee te beginnen. En met Scirocco eens voor de afzuiging.

 

Ja het is zo geautomatisseerd als maar kan en alsnog raar ik helemaal in de war haha!

 

Denk dan dat ik ze ga omruilen maar zit dan toch met die Ampere te kort, en weet niet of ik van 1 kamer genoeg stroom kan krijgen of dat ik uit verschillende groepen verlengsnoeren moet trekken. Ik had gelezen dat verlengsnoeren en stekkerdozen ook niet echt veilig zijn en je kans hebt op kortsluiting, wat zeg jij hierover?

 

Ik wilde dus alleen voor die 3 600watt gaan omdat ik dan hoop dat er genoeg stroom is voor de lampen en de bijhorende evsa's de fans enz..

 

40 planten klinkt goed, hoe zou jij die in de tent plaatsen kwa verdeling? 20 planten links van de tent en 20 rechts en dan heb je een klein padje over?

 

Ik dacht aan een koolstoffilter van 2500m3 is dat genoeg denk je? Ik ben dat rekensommetje even kwijt dus ik dacht neem meteen een van de grootste..

 

Wat is het beste manier van water geven, ik wil geen automatische irrigatiesysteem want zoveel ruimte heb ik niet en het lijkt me veelste ingewikkeld voor mij als beginner.. Heb jij misschien nog goede ideeën?

 

Bedankt voor al jullie reacties, heb ik nog veel van nodig om dit te laten werken!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een PH'metertje en bijbehorende ijk- en sturingsvloeistoffen zijn ook geen overbodige luxe denk ik. Afhankelijk van waar je woont zal je dat echt wel nodig hebben (verschilt per regio)

Of neem een zelfregulerend medium, dat regelt het zelf (met bacto/schimmels enz dacht ik)

 

Maar er zijn hier veel wijzere mensen op het forum, dus als ik er naast zit hoor ik het graag :P

(Zie ook topic "PC meten van je aarde")

 

Edit: En inderdaad, wat een droom set-up voor een eerste keer :P :lol:

 

Edit2: Als je dan toch bezig bent, haal gelijk een goede meter/goede meters van Bluelab o.i.d.Die zijn gelijk temperatuurcompenserend, scheelt je een hoop gezeik en gedoe. :DGrtz B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Grappig ik draai ook een beetje met dit spul, ik heb een 150x300 mammoth met 2x1000w dimlux

 

http://www.wietforum...40#entry1425274 Dit is mijn log kan je al een hoop uithalen.

 

Ik gaf eerst van boven water per plant maar ik giet nu al het water zo in de lekbak vd tent zodat de potten een beetje onder water staan. Makkelijker kan niet..

 

Ik zou sowieso voor je elektra ff goed kijken wat mogelijk is, maar je hebt nu 3x 400v? waarom zou je dan niet 2x1000w 400v kunnen nemen? Je hebt dan wel 600w extra..

 

Ik heb alles gewoon op 1 groep in een huis maarja dat moet je zelf maar ff uitvogelen. Gewoon alles erin proppen en op volle toeren draaien een paar dagen dan weet je wel of t kan ;), wel evt een blusser bij de hand houden. Ook let ik zelf op dat er voor de rest geen zware apparatuur gebruikt wordt op de groep.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ben benieuwd man. Sta op het punt om van led naar double ended 1000 watt e papillon. Weet alleen niet of een dv -1000 watt schakelkast genoeg is voor de piek spanning. Met een led is het lekker makkelijk plug and play. Kan een kind van 12 tegenwoordig ook aansluiten. Maar zo een hoop stroom wil ik niet zomaar aan gaan sluiten. Als jullie mij ermee kunnen helpen laat maar horen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...