Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
wietbladeren

Sta Voor Een Raadsel (Mapito)

Recommended Posts

Nee ik ben met ec 0.4 gaan inwateren.. Alleen aptus start booster en enzymen..

De eerste stekken hebben 3 weken langs helemaal niks gedaan dus ben flink gaan zoeken.. Bleek de drain een ec van 3.0 te hebben dus ik weer nieuwe stekken halen en daar zat dus een "grote jonge" en die zei tegen mij dat die Coco bricks van raja hergebruikte rotzooi is.

 

Ik spoel vanaf boven zodat er drain is (met gietlans)

En pomp de drain weer weg...

Heb vandaag voor de laatste keer gespoeld en meet nou ec 0.8/1.0 in de drain en ph 6.0/6.1

 

Bij de vorige keer spoelen begonnen er in eens allemaal stekken te wortelen en te groeien op een paar na dus hoop dat het nu goed is

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hou goed in de gaten dat je moet insturen op de behoefte van jouw planten in jouw situatie. Het is zelfs goed mogelijk dat niet ál jouw planten evenveel voeding nodig hebben, planten die meer licht vangen hebben meer nodig als andere die minder krijgen. In de loop van de cyclus verandert de behoefte ook.

 

Dit klopt als een bus.Deze hoek kreeg indd minder licht

Wil volgende ronde ook druppelaars gaan gebruiken en ik vloed om de drie dagen,omdat ik dat hier veel lees op het forum en nam aan dat dit goed is.(Mits je laag instuurt met je ec blijkbaar ).

Volgende ronde punt van verbetering is dus druppelaars , wil dan net als ik op slabs deed meerdere kleine waterbeurten geven over de dag periode .Dit doe je tot je klein beejte drain heb (10%?) net als op slabs ?

 

Van bovenaf is niet goed ivm algvorming en vloeden spoelt je substraat niet goed. :--> zal je hier ook last van hebben wanneer je de druppelaar een beetje begraaft?Of wil je de druppelaar laten druppelen op je stek plug ?(ik gebruik trouwens startblokken)

 

Waar ik ook bang voor was/ben dat wanneer ik juist om de 2 dagen ga Eb/vloeden dat ik ze dan juist weer ging overbewateren.En met die druppelaars kan je natuurlijk perfect afstellen hoeveel water je ze gaat geven.

 

Btw moet wel zeggen dat de rest mooi kleine gedrongen plantjes zijn tot nu toe,met de internodes mooi dicht op elkaar.

De hoek waar wat te weinig licht is geweest zitten de planten met de symptomen,maar ze hebben daar in die hoek er niet allemaal last van gelukkig.

Edited by wietbladeren

Share this post


Link to post
Share on other sites

op inert medium kun je prima starten op 1.4

met onbemeste coco zou ik 1.6 doen

 

pakistaanse cocosbricks van een dubbeltje zijn niet inert dus dan is het een ander verhaal.

Share this post


Link to post
Share on other sites

op inert medium kun je prima starten op 1.4

met onbemeste coco zou ik 1.6 doen

 

pakistaanse cocosbricks van een dubbeltje zijn niet inert dus dan is het een ander verhaal.

Ze vertelde mij daar dat ze beter waren dan de plagron Coco bricks.. Nou knap lullig of niet?

Volgende keer maar zakken atami Cocos halen.. Beter of niet?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb je toevallig ook dit?

 

gallery_44791_18695_3051761.jpeg

 

gallery_44791_18695_2900692.jpeg

Neej dat heb ik niet ik heb echt Ca probleem.

Dat is een echt overbemestings probleem en dat heb ik dus niet,dat was voor mij juist het vreemde.

Maak anders ff eigen topic dries

Edited by wietbladeren

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oké was alleen een vraag probeerde het wat duidelijker te maken voor de rest als je hetzelfde hebt.

Ik hoef geen topic te maken want ik weet wat het probleem is.

Ik hoop dat je jou probleem snel gevonden hebt man!

Dit is zwaar ruk om zo te beginnen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om de twee dagen eb/vloeden is nog steeds een veel te lage frecuentie als je de bedoeling hebt een zo stabiel mogelijke Ec in je substraat te behouden. Ik heb geen ervaring met mapito maar ik schat zo in dat het met mapito hetzelfde verhaal is als gewone steenwolslabs, je kunt niet overbewateren eenvoudigweg omdat dit soort substraat niet meer dan een maximale hoeveelheid vocht vasthoudt en tevens een prima hoeveelheid zuurstof bevat.

 

Ik zou ook liever drippers proberen, en inderdaad, het lijkt mij ook beter om niet op het substraat te drippen. Ik zou drippers gebruiken die niet echt druppelen maar via de prikker de druppel het substraat in laten vloeien. Zoiets:

Bend-Arrow-Dripper-For-Drip-Irrigation-Pot.jpg

In het startblokkie prikken maar wel zo ver mogelijk van het stammetje vandaan.

 

Hoeveel drain je wilt hangt af van wat je Ec en Ph in je substraat doet. Neigt dat tot oplopen dan meer drain, anders minder. Ik vind 10% drain erg weinig, zit liever minimaal tegen de 25%. Beter veel drain dan te weinig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je geeft aan dat je met ec 1.4 inzet en je krijgt 1,5/1,6 drain terug.

 

Je geeft dus teveel ec (je krijgt hoger terug dan je geeft)....hou even een weekje om de dag water geven met een ec 1,2 aan en ph 5,4 (afhankelijk van je drain) Je zal zien dat het bijtrekt en dan weer rustig opbouwen. Als je PH drain bijv. 6 is, dan is het vaak 6,2 in je pot. Na elke waterbeurt streef je ernaar om je ph in de pot op een 5,7 5,8 ( drain dus 5,6/5,7) te hebben en die loopt dan langzaam op voor de volgende beurt. Zolang je ph in de pot tussen de 5,8 en de 6,2 is zit je safe.

 

Als je eb en vloed moet je niet gaan spoelen van bovenaf. Ook het spoelen doe je dan met eb en vloed. Waarom? alle afscheidingen (afval) van de plant zitten bovenin je medium en die spoel je direct weer naar je wortels toe. Je kan het dus erger maken. Mits je genoeg spoelt. Als je watergift met drippers is, is dit weer een ander verhaal.

 

Weet niet of je enzymen gebruikt, maar is zeker wel een aanrader.

 

Om de dag eb en vloeden. Als je langer wacht loopt je ec alleen maar meer op.

 

Niet om het 1 of ander maar zijn je meters goed geijkt?

 

Wat is de temp in je pot? en wat is je water temp?

 

En druppelaars is geen verbetering btw ;)

 

Goed je waardes meten en om de dag (1 dag wel, 1 dag niet) eb en vloeden en dan heb je alles onder controle ;) Overbewateren is bijna onmogelijk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Okay even snel alles door gelezen..

 

Je geeft aan dat je kraanwater EC 0.6 is. Wanneer je dan spoelt met 1.0 betekent dit dat je erg weinig voeding toevoegt. De RFX/mapito raakt verzadigd (vol gezogen) met deze samenstelling en neemt hierdoor minder goed/niet de voeding op waarmee je vervolgens gaat inwateren. Ook als je 1.4 instuurt tijdens het eb vloeden is dat aan de lage kant met een kraanwater van ec 0.6.

 

Zit zelf op ec 0.3 kraanwater en ik houdt 1.4 aan met een haze. In jou geval zou ik de hele kweek 1.6/1.7 aanhouden, en in de laatste 2(,5) weken afbouwen. Als je de mapito spoelt zorgt dan de samenstelling op de groeifase is afgestemd. Als je een probleem hebt met je mapito en je wil een keer alles doorspoelen, dat kan ook. Ik heb het zelf onlangs gewoon 4 minuten per pot onder de douche gezet. 2 dagen laten drogen. onder de volle bak licht, en toen wat hoger ingewaterd met ec 1.8 groeivoeding. 20 liter water per 18 liter pot. Sloeg perfect aan.

 

Ik zie je schrijven dat je laag wil gaan insturen, ik denk dat je een tekort hebt. Hierboven de uitleg^

 

PS: Drain aflezen is volstrekt nutteloos als je planten nog niet zuipen.

 

Wanneer je drain hoger terug komt dan je gift kun je uiteraard gewoon een tekort hebben. Drain zegt namelijk niets over de samenstelling.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ze zijn "donker" groen van kleur.Internode opbouw van de niet aangetaste planten is super.

Watertemp is 20/21

De temp bij de potten +/- 20 graden

En de wortels beginnen er aan de onderkant van de potten uit te komen.

 

Je geeft aan dat je met ec 1.4 inzet en je krijgt 1,5/1,6 drain terug.

 

Je geeft dus teveel ec (je krijgt hoger terug dan je geeft)....hou even een weekje om de dag water geven met een ec 1,2 aan en ph 5,4 (afhankelijk van je drain) Je zal zien dat het bijtrekt en dan weer rustig opbouwen. Als je PH drain bijv. 6 is, dan is het vaak 6,2 in je pot. Na elke waterbeurt streef je ernaar om je ph in de pot op een 5,7 5,8 ( drain dus 5,6/5,7) te hebben en die loopt dan langzaam op voor de volgende beurt. Zolang je ph in de pot tussen de 5,8 en de 6,2 is zit je safe.

 

Als je eb en vloed moet je niet gaan spoelen van bovenaf. Ook het spoelen doe je dan met eb en vloed. Waarom? alle afscheidingen (afval) van de plant zitten bovenin je medium en die spoel je direct weer naar je wortels toe. Je kan het dus erger maken. Mits je genoeg spoelt. Als je watergift met drippers is, is dit weer een ander verhaal.

 

Weet niet of je enzymen gebruikt, maar is zeker wel een aanrader.

 

Om de dag eb en vloeden. Als je langer wacht loopt je ec alleen maar meer op.

 

Niet om het 1 of ander maar zijn je meters goed geijkt?

 

Wat is de temp in je pot? en wat is je water temp?

 

En druppelaars is geen verbetering btw ;)

 

Goed je waardes meten en om de dag (1 dag wel, 1 dag niet) eb en vloeden en dan heb je alles onder controle ;) Overbewateren is bijna onmogelijk.

Zwemvis geeft van boven af en die draait top.

Hoe verklaar je dat ?

Je verhaal komt mij indd wel bekend voor,maar die zwemvis die draait super met van boven geven.

 

De potten staan op hydrokorrels voor de drain,maar hoe hoog moet het water staan ?doe nu 7 cm ,

Laat het nu ongeveer 45 min staan en pomp dan terug.

 

Water gegeven EC 1.4 PH 5.3

Drain EC 1.4 PH 5.8

Nu dat ik de ec omlaag heb gekregen lijkt het wel of wat je erin stopt ook weer uit krijgt.

Het Ca probleem lijkt zich niet verder uit te breiden.

De bladeren wijzen niet strak omhoog(schuin),ze staan meer wat recht.

Wil volgende keer wel een verslag maken,maar is dat dan verstandig te doen achter een VPN account ?

Edited by wietbladeren

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zwemvis doet niet beide ;)

 

Wat Supernoob aangeeft klopt als een bus, je pito is niet goed ingewaterd/gespoeld.

Calcium tekort en vreemd gelig blad omdat ze een schreeuwend tekort hebben op dat inerte medium.

 

Op een inert medium is een goede start alles, inwateren met 1.5 is niks raars, daarna wat lager gaan zitten (1.2) en plantje lezen in combi met je meters.

 

Als je start EC al bijna de helft is van totale EC waarmee je in moet wateren dien je dus hoger in de EC te gaan zitten om dat te compenseren.

Die 0.6 uit de kraan is zo weg in een hydro opstelling (op aarde is het de kalkbuffer lekker aanvullen) en maakt ook dat je ph veel eerder richting de 6+ zal gaan als je te weinig voeding aan het water toevoegt :ph34r:

 

Gemiddeld gaan de fabrikanten uit van 0.4 in je kraanwater meen ik ergens te hebben opgepikt, eronder of erboven kan je dus snel overschotten of tekorten gaan krijgen want cummulatief en op hydro zie je dat heel snel terug.

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

De andere staan er goed bij met wortels al aan de onderkant van de pot eruit,mooi groen,dus dat tekort bij deze zal wel mee vallen.

Internodes zitten mooi dicht op elkaar,volgens mij is dat ook onder andere een goede indicatie dat qua voeding het nu goed zit.

Het zijn er maar 4 van de 40.(4 teveel ik weet het) en breid niet meer uit

Ik heb ingewaterd met EC 1.5 en me drain was toen EC 2.1 ja of dit een tekort of blokkade was weet ik niet,maar zal het zeker in mijn achterhoofd houden.

Ga nu een regiem aanhouden van om de dag water en ga langzaam EC verhogen.

 

@ supernoob:Als je de mapito spoelt zorgt dan de samenstelling op de groeifase is afgestemd:

Hiermee bedoel je dus 1.6/1.7?

Edited by wietbladeren

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...