Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Holy Buddy

Schakelen Spanning Vsa-Lamp?

Recommended Posts

Ik heb redelijk wat kunde van Elektro maar hier moet ik het laten afweten.

 

Ik heb een hok met 2 lampen waarvan ik er 1 zo nu en dan een tijdje in mijn tweede hok wil hangen.

Dat is een stekken/voorgroei hok met 2 LED Tubes.

 

Door in dat hok de lampen om te pluggen zou ik natuurlijk ook mijn voorschakelapparatuur moeten overbruggen maar ook van kabel moeten wisselen.

Dat laatste baart me zorgen.

Als ik een schakeling heb met een wisselcontact naar twee kabels tbv twee plekken waar de Lamp kan hangen, ben ik een hoge spanning aan het schakelen.

De meeste schakelaars kunnen schakelen tot 400v.

Is er iemand die ervaring heeft met het schakelen van de kabel tussen VSA en Lamp?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is er iemand die ervaring heeft met het schakelen van de kabel tussen VSA en Lamp?

 

Ja, Ik heb zonder problemen gedraaid met een stevig relais met twee uitgangen tussen mijn VSA en twee lampen.

De VSA was continu aan, en één van de twee hokken was verlicht.

Een schakelrelais is goedkoper dan een VSA.

Share this post


Link to post
Share on other sites

uit de oude doos.

 

Het kan niet zo heel erg veel kwaad om je uitgang te schakelen, de VSA zal de koude lamp die uitstaat automatisch gaan ontsteken. Een inrush heb je niet meer bij het omschakelen want die komt in eerste instantie alleen van het opladen van het ingang circuit. Het relais is ook niet zo spannend, want je schakelt per twee contacten slechts één lamp, het relais moet echter wel in staat zijn om de ontsteekpulsen te weerstaan zonder de mogelijkheid van vonken, contactverbranding en alle gevolgen van dien. Op zich is 600 watt niet zoveel om te schakelen. Besef je wel dat lampen met een lagere spanning werken en met meer stroom. Daarnaast werkt een EVSA ook nog eens op een hele hoge frequentie.

 

Er zijn zelfs kant en klare schakelkastjes voor in de handel, in de VS zie je ze regelmatig.

 

linkje: http://www.horticontrol.com/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het relais is ook niet zo spannend, want je schakelt per twee contacten slechts één lamp

 

Het schakelrelais inclusief meenemer er bovenop dat ik gebruikte was vrij standaard.

En had 2x4 uitgangen.

En kon dus TWEE vsa's vervangen.

En kost een paar tientjes.

 

Het brengt me wel op een idee:

Schakelen tussen een HPS en MH buis.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zal het nóg scherper zetten.

Je hoeft alleen de "fase" te schakelen omdat de "null" in de VSA al doorgekoppeld zijn.

 

Met 1contact zou je al klaar zijn.

 

Wat ik daarnaast ook wil doen, is de mogelijkheid hebben om op de VSA de fase in en fase uit met elkaar door te verbinden.

Door dan (spanningsloos) de HPS te vervangen voor mijn LED TL armatuur, kan ik dezelfde schakelklok en -tijden blijven gebruiken.

 

Wat is trouwens het effect van 230v direct op een HPS? Klapt dan de boel? Of werkt het simpelweg niet?

En wat doet een VCA met een normale lamp (of een LED lamp)? Boem of simpelweg niks?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lamp ontploft op 230v, je moet een vsa zien als een soort stroombegrenzer, die voorkomt dus dat er meer dan 600w naar je lamp gaat.

Andere verlichting aan een vsa knopen is ook vragen om brand of erger, komt niet goed...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Was meer een risicoinventarisatie.

Ik kan een schakeling maken die de fase in en fase uit overbrugt.

 

Ik weet niet welk effect dat heeft, aangezien de VSA wel onder spanning blijft. Het is geen weerstand die je kort sluit, maar een actief component.

Dan zou ik een wisselcontact moeten nemen.

 

Wat ik wil is de bestaande tijdklok en bekabeling blijven gebruiken maar alleen de lamp wisselen en TEGELIJKERTIJD de VSA omzeilen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...