Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

bruinevingers

Alternatief Opticlimate

Recommended Posts

Snap niet dat ons water dan zo duur is,mss is het spa water wat eruit komt en bij jullie van de aldi :likken:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die 16m3 gaat er dan wel vanuit dat het een geisoleerde ruimte is waar je niet een verwarming van 1200W in aan hebt staan.

 

Je hebt iets van 2600BTU aan koeling nodig per 600W lamp. Ik schat dat dat mobiele aircotje iets van 500BTU aan kan (30BTU per m3). Dus dan heb je er 10 van nodig?

 

Die mobiele airco's maken ook meer geluid dan een softbox en ze produceren aan de uitgang ook nog eens meer warmte dan je oorspronkelijk al had.

 

Denk niet dat je daar happy van gaat worden.

 

Dan is het useless ja. 1000 watt om 1200 watt te koelen is absurd. Maar dat is 180.000 fucking liter water verspillen ook :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dan kan je nog beter die unit ophangen die ik linkte, die koelt max 3600w licht met 1070 watt verbruik.

Die zal met 2 lampjes om te koelen op z'n sloffen draaien en dus ook veel minder stroom verbruiken.

 

Edit: ik weet niet precies hoe dat werkt eigenlijk bij een opti, loopt daar gewoon een constante stroom water doorheen of wordt die geregeld naar behoefte?

Dan zou de verspilling wel enorm zijn.

Edited by scirocco

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het hangt er ook wel nog vanaf of je gesloten wilt kweken of niet. Als het heel heet is gebruik ik ook mijn mobiele airco nog wel eens. Niet zozeer als hoofd koeling maar om van 35 graden terug te komen naar 30 graden oid. Al moet ik zeggen dat dat ook al redelijk kansloos is.

 

Gezeik met die dingen is bij mij toch vooral om de warme uitlaat naar buiten te krijgen terwijl je de koude lucht op de plek krijgt waar je het nodig hebt.

 

Heb deze zomer met de leds geen noodzaak gehad voor extra koeling. Dat is ook nog een optie. 2x400W aan Cree cobs is een stuk makkelijker koelen dan 2x600W HPS.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het hangt er ook wel nog vanaf of je gesloten wilt kweken of niet. Als het heel heet is gebruik ik ook mijn mobiele airco nog wel eens. Niet zozeer als hoofd koeling maar om van 35 graden terug te komen naar 30 graden oid. Al moet ik zeggen dat dat ook al redelijk kansloos is.

 

Gezeik met die dingen is bij mij toch vooral om de warme uitlaat naar buiten te krijgen terwijl je de koude lucht op de plek krijgt waar je het nodig hebt.

 

Heb deze zomer met de leds geen noodzaak gehad voor extra koeling. Dat is ook nog een optie. 2x400W aan Cree cobs is een stuk makkelijker koelen dan 2x600W HPS.

Ja, zodra ik budget heb ga ik ook proberen mijn eigen lamp te maken. Maar ik vind de materie toch wel moeilijk. Niet zozeer moeilijk, maar om erin te komen. Ik snap bijvoorbeeld nog steeds niet hoe jij dat tabbeltje hebt gemaakt waarin je de umols / watten / en de prijzen per umol /watt berekend.

 

Ik bedoel, kan ik gewoon simpel jou bouwschema aanhouden, en dan die 3500'ers erin knallen inplaats van de 3000? En hoe bepaal je de juiste verhouding tussen efficiency en power wat je erdoorheen knalt? Het ligt iig even op een laag pitje, want de centen zijn op..

 

Projectje voor het nieuwe jaar, ga eerst met jou DWC voorbeeld aan de slag... is toch even wat goedkoper :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ach, je moet niet kijken naar wat iets kost, maar wat het ........

 

Opti voor 2 lampjes terug te koelen is (imo) compleet waanzin natuurlijk, met de huidige buitentemperatuur red je dat ook met een 750 kuub boxje van 150 eurootjes.

Het is wel een mooi apparaat, maar met die airco die ik hierboven linkte van 560 euro bereik je hetzelfde voor 2000 euro minder... en qua stroomverbruik scheelt t ook bijna niks.

 

Ik zat al te denken om n opti te kopen en de warmte via een splitunit te gebruiken om de rest van mijn locatie te verwarmen in de winter.

Probleem is dat ik dan nog steeds geen oplossing heb voor het stroomverbruik...

 

Ik irriteer me heel erg aan afzuigers. Ze maken teveel lawaai. Vooral de grote 2500. Teveel lawaai, te hoge luchtstroom. Nu maakt het niet uit, koude weer koelt goed. Maar straks in de zomer, dan weet ik het wel weer. Dan land er elke dag een vliegtuig in me huis.

 

Maareh, ik kan dus gewoon een airco'tje met verwarmingselement plaatsen? Het gaat om 1200 watt. Ik ben de meeste luie kweker ooit. Als er totaaloplossingen bestaan, dan ga ik liever daarvoor :D Echter als ik 2000 euro kan besparen, ja dan komt toch de Nederlander naar boven :D En wietefras heeft wel een punt. 1200 watt, dat vervolgens 750 watt nodig heeft om ze klimaat op orde te houden.

 

Aan de andere kant. Het is maar 1,5 bij 3 meter. Hoeveel stroom verbruikt het. Maximaal vermogen zegt geen drol natuurlijk. Als je de temp lekker stabiel kan houden, op dat ding ze laagste stand....

 

Ik zat eigenlijk aan zoiets te denken: http://www.kieskeuri...e/specificaties

 

Gewoon max 16m3, ruim ruim ruim voldoende. Zelfs de ruimte waarin de tent staat zou ie ermee moeten kunnen aanpakken :-) Max vermogen 100 watt.

 

Verwarmingspaneel erbij van 150 watt. Ben je toch klaar in principe? Ding kan nog ontvochtigen ook! top!

 

Als je bang bent voor geluid, word je van een OC ook niet heel blij. Ondanks dat mensen zeggen dat ze hem stil vinden is hij absoluut niet stil in mijn ogen.

Edited by Boefje030

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, zodra ik budget heb ga ik ook proberen mijn eigen lamp te maken. Maar ik vind de materie toch wel moeilijk. Niet zozeer moeilijk, maar om erin te komen. Ik snap bijvoorbeeld nog steeds niet hoe jij dat tabbeltje hebt gemaakt waarin je de umols / watten / en de prijzen per umol /watt berekend.

Die umol/Watt is een gegeven uit de datasheets. Dat hangt dan wel af van de stroomsterkte. Per amperage heb ik dan het aantal benodigde leds en voedingen berekend voor het gewenste aantal umol. Met het aantal leds en voedingen weet je ongeveer wat het gaat kosten. Bijvoorbeeld 930 umol en 550 euro aan onderdelen is 1,7umol/euro. Of 2000 umol uit een 1000W Gavita Pro van 550 euro is 3,6umol/euro.

 

Ik bedoel, kan ik gewoon simpel jou bouwschema aanhouden, en dan die 3500'ers erin knallen inplaats van de 3000?
Nee, dat zijn andere COBS met andere specificaties.

 

En hoe bepaal je de juiste verhouding tussen efficiency en power wat je erdoorheen knalt? Het ligt iig even op een laag pitje, want de centen zijn op..
Die verhouding bepaal je aan hand van de de dikte van je portemonee. Als je minder wilt betalen moet je genoegen nemen met lagere efficiencies. Als je geld zat hebt hebt en graag stoere g/W cijfers wilt hebben dan kun je ook een armatuur bouwen met 200lm/W efficiency.

 

Ik ben er een beetje tussenin gaan zitten. Efficiency wel hoger gekozen dan HPS natuurlijk, want anders is er geen lol aan, maar ook weer niet teveel want dat is zonder van het geld (vind ik).

 

DWC is goedkoper te doen ja :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ach, je moet niet kijken naar wat iets kost, maar wat het ........

 

Opti voor 2 lampjes terug te koelen is (imo) compleet waanzin natuurlijk, met de huidige buitentemperatuur red je dat ook met een 750 kuub boxje van 150 eurootjes.

Het is wel een mooi apparaat, maar met die airco die ik hierboven linkte van 560 euro bereik je hetzelfde voor 2000 euro minder... en qua stroomverbruik scheelt t ook bijna niks.

 

Ik zat al te denken om n opti te kopen en de warmte via een splitunit te gebruiken om de rest van mijn locatie te verwarmen in de winter.

Probleem is dat ik dan nog steeds geen oplossing heb voor het stroomverbruik...

 

Ik irriteer me heel erg aan afzuigers. Ze maken teveel lawaai. Vooral de grote 2500. Teveel lawaai, te hoge luchtstroom. Nu maakt het niet uit, koude weer koelt goed. Maar straks in de zomer, dan weet ik het wel weer. Dan land er elke dag een vliegtuig in me huis.

 

Maareh, ik kan dus gewoon een airco'tje met verwarmingselement plaatsen? Het gaat om 1200 watt. Ik ben de meeste luie kweker ooit. Als er totaaloplossingen bestaan, dan ga ik liever daarvoor :D Echter als ik 2000 euro kan besparen, ja dan komt toch de Nederlander naar boven :D En wietefras heeft wel een punt. 1200 watt, dat vervolgens 750 watt nodig heeft om ze klimaat op orde te houden.

 

Aan de andere kant. Het is maar 1,5 bij 3 meter. Hoeveel stroom verbruikt het. Maximaal vermogen zegt geen drol natuurlijk. Als je de temp lekker stabiel kan houden, op dat ding ze laagste stand....

 

Ik zat eigenlijk aan zoiets te denken: http://www.kieskeuri...e/specificaties

 

Gewoon max 16m3, ruim ruim ruim voldoende. Zelfs de ruimte waarin de tent staat zou ie ermee moeten kunnen aanpakken :-) Max vermogen 100 watt.

 

Verwarmingspaneel erbij van 150 watt. Ben je toch klaar in principe? Ding kan nog ontvochtigen ook! top!

 

Als je bang bent voor geluid, word je van een OC ook niet heel blij. Ondanks dat mensen zeggen dat ze hem stil vinden is hij absoluut niet stil in mijn ogen.

 

je ontkomt dus niet aan stroomvreters. Ik vraag me af, of een perfect klimaat dan wel de kosten rechtvaardigd die je maakt met acs/heaters

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sorry jongens voor dit off topic bericht,

maar ik heb mij dus wel degelijk vergist,

jullie hadden gelijk,

ik betaal 660euro niet voor 84m³ maar voor 175m³,

wou dit toch even vermelden....

Hoe ik aan die 84 kom? :whistling

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dan is het nog veel geld voor zoiets stoms als water... maar ook ik kan slecht zonder.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zit te denken om misschien die nanotube te gebruiken en zo warmte af te zuigen. Maar dat is een behoorlijk dun slangetje wat eraan gaat. Op wat voor afzuiger past die? En bestaan er wel mini filtertjes ? :P ik wil geen vuile lucht afblazen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maten zullen wel ergens in de specs staan. De hoeveelheid lucht die je doorvoert luistert redelijk nauw dacht ik. De lamp mag niette heet en ook niet te koud worden.

 

Filtertje heb je niet nodig omdat je de lucht van buiten naar buiten blaast door een gesloten buizensysteem. Het wordt alleen warm. Kun je desnoods je huis mee opwarmen dus.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alleen zijn die nano dingen er nog niet. Of je moet zelfbouw willen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja ik zie ze ook weleens staan. Toch schijnen ze er niet te zijn. Problemen met de assemblage geloof ik

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nano Dimlux is met een maand of drie weer leverbaar.

 

De tube die uit de full fixture Dimlux komt heeft een maat van 50 mm.

Deze kan dan of in een 50mm bij twee maal 125 mm, en deze t stukken zijn er ook in grotere maten.

 

Per 600 watt zuig je ongeveer 130 kuub per lamp af. Zo kan je meerdere lampen de warmte wegzuigen, een graad of 5 is te halen.

 

Of deze vuile warme lucht voer je af via een filter, of nog beter, breng deze naar de plenumbox van je Opticlimate.

 

Echter bij een NANO zitten er twee van die 50 mm aansluitingen, hierdoor blaas je koude lucht.

Deze komt warm uit de andere aansluiting vandaan, dit is geen stinkende lucht, want om de lamp zit een soort van glazen tube, ik weet even niet hoe dit te beschrijven, nog al kneiter nu, sorry

 

Het zijn dus twee verschillende manieren van koelen van de warmte van de lamp....

CannaBisschop

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...