Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Spongepot

Sneeuw/dak/warmte Vraag

Recommended Posts

Al is het 40 graaden dan smelt je sneeuw nog niet op je dak.

 

Je dak krijgt pas kringen door warme lucht direct 24/7 onder de dakpannen uit te blaze

 

 

En met zo'n IR camera.. kun je dan ook door het dak heen kijken? Dus mn tent zien? Of zie je enkel het dak rood worden op zo'n camera? Lijkt me niet echt fijn namelijk dat zo'n helicopter ziet wat ik op zolder heb staan :P (overigens misschien een stomme vraag hoor, maar geen idee hoe dat met IR allemaal werkt)

 

En met zo'n IR camera.. kun je dan ook door het dak heen kijken? Dus mn tent zien? Of zie je enkel het dak rood worden op zo'n camera? Lijkt me niet echt fijn namelijk dat zo'n helicopter ziet wat ik op zolder heb staan :P (overigens misschien een stomme vraag hoor, maar geen idee hoe dat met IR allemaal werkt)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Of de sneeuw smelt hangt meer af van de isolatie. Als je alleen planken en daarop dakpannen hebt dan heb je echt wel gesmolten sneeuw als je het 25 graden weet te krijgen onder dat dak..

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

zie dat het enkel over het dak gaat, daar gaat de sneeuw idd niet smelten.

 

ik weet niet wat voor raam je hebt. daarom heen gaat het WEL smelten. kan een flinke kring zijn rondom een velux dakraam. suc6

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste vrienden,

 

Met deze vraag zit ik ook een beetje. Alleen hier gaat het niet om een tent maar om een hokje, opgebouwd uit 4,5cm ribben en afgewerkt met 12 mm mdf platen. Daartussen 4,5 cm dikke steenwol. Het huis is naar mijn weten voor 1980 gebouwd dus waarschijnlijk niet super geisoleerd ?!. Er komen 4 stuks 600watts lampen in op een zuigertje van 2500 m3 en deze blaast af in een andere ruimte. Is het verstandig om het in deze tijd te doen of zal het dak warm worden of zal het mee vallen als het hokje opzich volledig geisoleerd is ? Wat denken jullie ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het hokje zelf zal niet alteveel problemen veroorzaken maar als de ruimte waarin je afblaast direct onder het dak zit en slecht geisoleerd is kan je wel problemen verwachten ja... je pompt tenslotte continu 2500W aan warmte die ruimte in.

Share this post


Link to post
Share on other sites

je pompt tenslotte continu 2500W aan warmte die ruimte in.

 

Slechts een deel van de 2500watt is warmte, het is geen straalkachel.

En ook niet continu, maar "halve dagen", denk ik.

Edited by FoolOnTheHill

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja vooruit, halve dagen.

En vrijwel al het licht wordt uiteindelijk omgezet in warmte, dat via je uitblaas je hok uitvliegt dus ik denk dat die 2500w nog geen slechte schatting is...

Share this post


Link to post
Share on other sites

...dus ik denk dat die 2500w nog geen slechte schatting is...

 

Een zeer slechte inschatting, want de eenheid van warmte is Joule.

Alleen elektrische energie drukt men uit in Watt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja duhhh... ik had alleen geen zin om dat om te gaan rekenen

Watt wordt gebruikt voor meer dan alleen electrische energie trouwens, bv motorvermogen van autos wordt ook uitgedrukt in (kilo)Watt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja duhhh... ik had alleen geen zin om dat om te gaan rekenen

 

Dat kun je ook niet omrekenen.

Dat zul je moeten gaan meten.

Het rendement van een bijv. een straalkachel bepaalt de output in Joules.

Niet het wattage van het stroomverbruik.

 

Maar jij lijkt te beweren dat 2400 HPS licht ongeveer evenveel warmte produceert als een straalkachel met het zelfde vermogen.

En dat zou betekenen dat je het licht er zo'n beetje gratis bij krijgt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vooruit, 1 watt/seconde is een joule, dus we praten over ongeveer 2500 joule aan warmte per seconde.

Licht wordt omgezet in warmte zodra het ergens op valt, dus met 4x600w lamp (afhankelijk vd leeftijd en kwaliteit van je vsa gebruik je 650-750 Watt x4 plus de warmte die de afzuiger, inblazer, circulatiefans enz produceren.

 

Ik denk dat de vergelijking tussen de warmteafvoer van de hierboven genoemde kweekruimte aardig te vergelijken valt met een 2500w kachel in de ruimte waarin afgeblazen wordt.

 

Als ik me nou verveelde zou ik het wel preciezer kunnen uitrekenen, mits er fotos, bouwtekeningen en verdere info over alle gebruikte materialen in het pand en kweekruimte beschikbaar was...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het licht van de lamp wordt uiteindelijk ook omgezet in warmte als het ergens door geabsorbeerd wordt. Slechts een klein deel van de energie wordt omgezet in plantmateriaal en een deel van de warmte raak je weer kwijt door verdamping.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dus het maakt voor de temperatuur niets uit of je HPS of LED gebruikt?

Da's toch ook licht?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nope... verdiep je maar eens in hoe een led- en een hps lamp precies werken en je weet gelijk waarom...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er is overigens niet zo heel veel verschil in efficientie tussen een HPS en een goede led. Een doorsnee HPS geeft iets van 1,9umol/s per Watt, een Gavita Pro HPS geeft iets van 2,1umol/s per Watt, het led armatuur wat ik gebouwd heb geeft 2,2umol/s per Watt en de huidige versie van die leds komt op 2,3umol/s per watt. Dus maximaal 20% verschil tussen een doorsnee led en de laatste versie LEDs.

 

Waar wel een verschil in zit is in de stralingswarmte. Een HPS straalt een groot deel van de energie uit als directe IR (warmte) straling. Daardoor warmen vooral het bovenste bladerdek en de toppen flink op en dat is lastig te koelen. Je kunt wel blazen, maar IR straling blaas je niet weg. Je kan hooguit met koude lucht de toppen wat koelen.

 

Bij leds komt de meeste warmte vrij als convectie warmte. Dat stijgt dus gewoon op zonder dat de planten er last van hebben. Boven in de tent zuig je het af en het is weg. Het is dus met leds wel veel eenvoudiger om de warmte af te voeren.

 

In de zomer is dat super handig, maar in ed winter natuurlijk wat minder, want als je er niets aan doet verdwijnt dus alle warmte gewoon in de afzuiger en blijft het in de tent veel te koud. Ik heb dat opgelost door de lucht wat meer te circuleren zodat de warmte van de leds wel bij de planten komt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is duidelijk, dankjewel. De ruimte waar de afgeblazen lucht uit komt is de kamer direct onder het hokje. Dus moet het goed komen neem ik aan ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heel apart dat sommige zoveel last hebben van schimmel en condensvorming want ik blaas nou via het dakraam uit en haal af en toe ff die plaat los maar het raam beslaat niet en niks is vochtig..

Heb dan ook het rolluik gwn voor het raam laten zitten met een klein kiertje voor ontluchten als het toch zou beslaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...