Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Cabis

400 Watt Led Diy

Recommended Posts

Ik heb behoorlijke interesse in voorgroei hokjes met meerdere verdiepingen. En eventueel moeders onder led. Hou dit ook echt in de gaten.
Op Rollitup hebben ze daar ook veel vorobeelde van. Ze gebruiken ook vaak van die space buckets met leds. Dan zit de hele boel gewoon in een bak. Portable kleine kweekruimtes

 

Zat zelf overigens te denken dat je met led wellicht zelfs twee bloeiruimtes boven elkaar kan doen.

 

Kan geen 1 vinden

 

wat is de oppervlakte van 1 zo'n cob ongeveer?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Deze threads bijvoorbeeld:

http://www.rollitup....coolers.805681/

http://www.rollitup....70-cobs.792363/

http://www.rollitup....-db-bin.864284/

 

Of zo'n grow module: http://www.rollitup....5#post-10185430

gallery_37858_17549_85655.jpg

 

Je ziet ze ook wel gemaakt van vuilnisbakken met een LED in het deksel en reflectiefolie aan de binnenkant.

 

Nog een filmpje van Growmau5 die goedkoop een partij CXA2530's vond (die maakt er ook een wat professioneler uitziend ding van):

 

Zoeken op grow, veg of 5000K geeft doorgaans de groei armaturen.

 

 

Welk oppervlak de COB kan beschijnen hangt van de COB af, van hoeveel stroom je ze geeft en welke lichtdruk je wilt hebben.

 

Ik zou zelf zeggen dat 850umol/s mooi vergelijkbaar is met 1000umol/s van een HPS op een m2 (minder wandverliezen, licht gaat direct naar beneden ipv eerst door een reflector). Daar heb ik dan acht CXB3070 COBs voor die ieder draaien op 50W. Dus 0,125m2 per COB. Cabis gaat echter uit van een lagere lichtdruk en hangt dezelfde COBs op een 120x120 ruimte en dat is dan 0,18m2 per COB.

 

Het is dus maar net wat je wilt.

 

Je zou ook het geschatte aantal umol kunnen delen door 850. De leds zijn inmiddels al weer ietsje efficienter dus de standaard CBX3070 of CXB3590 op 50W geeft nu iets van 117umol/s. Dus 117/850=0,137 en dat is dan genoeg voor een oppervlak van 37x37 (7 per m2).

 

Een 3590 draai je eigenlijk op iets meer watts dan een 3070 (zijn duurdere/grotere COBs met meer leds erop). Op 1,75A zit je dan op 62 Watt en 143umol (genoeg voor een oppervlak van 41x41 of 6 per m2) Dat zou mooi werken op een 120x120 tent (met dan 9 leds). Of 4x4 in een 80x80 tent. Of twee naast elkaar in een klein 40x80 voorgroeikastje. Zou alleen niet weten welke voedingen daar dan goed bij passen.

 

Er is overigens ook een 72V versie van de 3590 die dan op half het aantal amperes draait voor hetzelfde wattage. Maar dat terzijde ;)

 

Je hebt ook kleinere COBs. Bijvoorbeeld de CXB2540 en 2530. Als je die op 0,7A draait voor 24W heb je 53 umol. Genoeg voor 25x25 (16 stuks per m2). Wellicht handig voor nog kleinere ruimtes. Die worden doorgaans met wat grotere aantallen op een groot koelblok ingebouwd zoals in die clip van Growmau5.

 

Je kunt de leds ook meer stroom geven. Dan heb je er minder per m2 nodig. Of juist iets minder en dan heb je er meer nodig. Hoe minder stroom hoe minder licht, maar ook wel steeds iets zuiniger. Als je de stroom halveert zit je zo op de 170lm/W, maar dan is je armatuur dus ook bijna 2 keer zo duur. Ik ben zelf uitgegaan van 140a145 lm/W als redelijk compromis.

 

Een groei led (5000K) is iets efficienter overigens en dan kun je ook wel met wat minder lichtdruk toe.

 

Je kan er eigenlijk alle kanten mee op ;)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de moeite wietefras, je bent echt een aanwinst voor het forum.

 

Waar ik naar op zoek ben is zeg maar voorgroeien met verdiepingen zoals cabis ook zei (deze threads kon ik dus niet vinden)

Dus zeg maar het id van stekkasten/stellingen maar dan voor voorgroei. Waar ik normaal een x aantal m2 voor nodig heb met hpi kan dan boven elkaar met leds. Scheelt een hoop ruimte.

Dit id dus: http://district8.net/wp-content/14022013_pq-1.jpg

 

Maar dan led

Edited by Boefje030
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lol, graag gedaan. Was zelf ook wel benieuwd, want ik moet mijn voorgroei hok ook nog vernieuwen :)

 

Voorgroeikastjes in verdiepingen met led lampen heb ik nog niet langs zien komen, maar dat is toch verder hetzelfde qua armatuur?

 

Ik heb zelf ooit met T-neon armaturen een kweekkast kast met verdiepingen gemaakt uit zo'n opbergrek van de Gamma of Praxis (met die metalen staanders). Al gebruik ik nu alleen de bovenkant nog als voorgroei ruimte en de onderkant is opbergruimte geworden.

 

Kweken onder led lijkt overigens heel erg op TL/T-neon. Diffuus licht wat je vrij dicht op de planten kan hangen. Dus precies die constructie van je plaatje zou je ook met leds kunnen doen. Als je de leds er dichter op wilt hebben dan 20cm dan zou je de kleinere leds kunnen overwegen (2530/2540). Al wordt dat dan wel een puist werk om al die kleine ledjes te bevestigen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de moeite wietefras, je bent echt een aanwinst voor het forum.

Dat mag zeker een keer gezegd worden. +1! :hug:

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de moeite wietefras, je bent echt een aanwinst voor het forum.

Dat mag zeker een keer gezegd worden. +1! :hug:

Absoluut, helemaal mee eens! :)

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik wil 2 CXB3070 6500K BD aanschaffen, enkel is het me nog niet helemaal duidelijk hoe ik het nu met de driver moet doen, en welke driver ik nodig ben.

Moet ik dan een 72v 200w led driver gebruiken en de leds in serie zetten?

Of moet ik een 36v 200w led driver nemen en de leds parallel aansluiten?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ga je ze op vol vermogen draaien?

 

Ik ga ze aan twee Mean Wells LPC-60-1400 hangen. Ieder led krijgt dus zijn eigen voeding en hierdoor draaien zo op ongeveer 50%.

Efficiënter en een langere levensduur dan bij vol vermogen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je moet een "constant current" voeding hebben. Die regelt dan zelf het voltage om op het juiste amperage te komen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ga ze denk ik deels op vol vermogen draaien.

Als ik een voeding neem met 1-10v regeling (naam ff kwijt), dan kan ik ze ook gewoon op minder vermogen laten draaien toch.

Ik heb nu 2x75w en 2x36w t-neon hangen, dat is ook ruim 200w aan stroom als het goed is.

 

Als er geen stekken in het hokje staan, dan wil ik 2 lampen boven de moederplanten hangen en ze op half vermogen laten draaien, als er wel stekken staan, dan kunnen ze weer op vol vermogen aan.

 

Maar ik moet toch een voeding kiezen die bij de leds past?

De leds hebben 36v nodig en kunnen maximaal 100w aan.

Moet ik dan een voeding nemen die 36v levert en de leds parallel aansluiten, of een 72v voeding en dan in serie.

 

Of begrijp ik iets van die voedingen niet?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij die Mean Well constant current voedingen kies je het amperage waar je op wilt draaien en je checked of het minimale en maximale voltage past bij de som van de voltages van de leds. Meer hoef je niet te doen.

 

Het voltage is variabel afhankelijk van de temperatuur. Daar kun je dus niet op sturen. Het moet echt een constant current driver zijn. Die regelen zelf hun voltage.

 

Die voedingen van Cabis zijn het simpelste te begrijpen, omdat je er gewoon 1 led op aan sluit. Hoef je niets te rekenen. Ik heb voedingen waar een zooi leds aan gaan. Dan moet je dus wel wat rekenen. Voordeel van meer leds op een voeding lijkt me dat je dan wat minder kabels hebt lopen.

Edited by Wietefras
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Bosrand, wellicht heb je hier wat aan ter verduidelijking.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey, ik zat ff te zoeken naar hoe die fans ook alweer heten die jij hebt hangen maar kan het niet meer vinden.

Hoe heten ze ook alweer? :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat zijn 12cm Antec True Quiets (schakelbaar 2 standen), maar die ga ik vandaag vervangen door 4 Antec Big Boy's 200 (20cm, schakelbaar 3 standen) en die hang ik boven de LED armatuur.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

#include <DallasTemperature.h> 

Ik heb dat zelf ook al eens in een code gebruikt, enkel heb ik die code van internet deels.

Ik zat vandaag eens naar wat sketches te kijken die ik eerder gemaakt had met een ds18B20, en het viel me op dat daar waar de Dallas gebruikt werd, er verder geen code informatie voor de sensor staat,

Vervangt die Dallas het setup stukje van de ds sensor?

Zo ja, bestaat zoiets ook voor andere sensoren, en hoe heet zoiets, of hoe vind ik dat?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor de meeste sensors zijn er gelukkig libraries. Dat scheelt een hoop werk want de libraries zorgen er voor dat wij vrij eenvoudig met een sensor overweg kunnen.

 

De ingang tot die libraries is bijvoorbeeld de arduino.cc library page. Meestal wordt vandaaruit weer doorverwezen naar andere libraries.

 

Deze pagina gebruik ik ook regelmatig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het heeft even geduurd, maar mede door Wietefras en Cabis ben ik er eindelijk uit hoe het nu zit met de led voeding.

 

Ik ga denk ik net als Cabis maar voor de LPC-60-1400 voeding.

Qua prijs is dat in ieder geval de beste oplossing.

Qua efficiëntie zijn de zwaardere en deze ook gelijk.

Het enige "nadeel"is dat ze niet te dimmen zijn, maar aangezien elke led een driver heeft, kan ik ook dimmen door een led uit te zetten.

 

 

Ik ga voor 3 leds 6500k op 1400mA, totaal dus zo'n 150w verlichting in het voorgroei hokje.

Het hokje is 70x100, waarvan 70x40 voor een propagator is waar 1 lamp boven komt.

Dan heb ik nog een stuk van 70x60 waar ik 2 leds boven wil hangen.

 

 

Ik heb qua koeling nog niet echt veel bekeken, maar ik zit er aan te denken om deze koelblokken aan te schaffen.

Ik heb er laatst 1 besteld, en ze lijken me ideaal, ze zijn grotendeels open, waardoor de warmte zoveel mogelijk direct naar beneden geblazen kan worden.

Ik weet alleen niet of de led wel in de houder gaat passen die er bij zit, maar misschien dat het met de houders die bij de leds zitten dan wel gaat lukken.

 

Nog tips, opmerkingen, aanmerkingen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ha, succes man.

 

Hoop ook wel dat die houder werkt. Hoe ga je anders die led erop bevestigen?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij de leds zitten ook houders, dezelfde als Cabis er ook bij had.

Dat bevestigen aan zo'n open koelblok zal nog wel even prutsen zijn, maar lijkt me wel te doen, mocht het niet lukken met de houders die bij de koelblokken zitten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij is de LPC-60-1400 ook dimbaar te krijgen als ik de specs lees, alleen kon ik ze niet zo snel vinden. Daanaast ben ik heel karig met slechts één COB op 50W in een 80x80 tent waaronder ik ook maar één moeder zal proberen groot te brengen voor wat stekjes waarmee ik dan hoop dat de canopy wat gelijk blijft. Zeker bij LEDs is dat belangrijk. De andere COB die ik heb gaat dan weer boven die stekjes om ze goed te laten wortelen.

 

Eigenlijk meer een experiment zeg maar. De warmte van de kleine tent, dient weer als verwarming voor de grote als daar het licht uit is.

 

Met koeling zou ik niet over één nacht ijs gaan. De fans die Wietefras en ik gebruiken worden vaak gebruikt voor de COBs die we gebruiken.

Niets zo irritant als er straks achterkomen dat de montage van de LEDs toch lastiger lijkt dan je gedacht had of veel meer herrie maken dan je had verwacht.

 

Ik heb mijn LED binnen 5 minuten op de Alpine zitten.

  • LED houder zonder LED op koelblok leggen
  • Met een stiftje de 2 gaatjes aftekenen.
  • Met een 3,2 mm boortje de twee gaten boren, dit geeft scherpe alu rommel die aan je kleren blijft plakken.
  • 3,5 mm parkertje er VOORZICHTIG helemaal inschroeven anders loop je de kans dat hij afbreekt en je opnieuw moet boren nadat je de afgebroken schroef hebt verwijderd of platgevijld.

Door het vooraf inschroeven van de parkertjes vormt zich een schroefdraad. Dat leek me wat gemakkelijker dan een draad tappen met een draadtapper.

 

Hierdoor draait de schroef er lichter in en heb je een beter gevoel hoe strak je hem draait als je de houder met LED monteert op het blok.

 

 

Cabis

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Och, dat monteren maak ik me niet zo veel zorgen over, met een beetje handigheid is het wel te fixen.

En met een beetje geluk passen de leds onder de houders die bij de koelblokken zitten.

 

Het geluid is niet zo'n probleem.

Als ik ze op 10 volt of minder kan laten draaien qua warmte van de led, dan moet het zeker goed komen.

Ik heb er hier al 1 koelblok liggen waarbij ik het even uitgetest heb.

 

Uiteindelijk ga ik denk ik voor waterkoeling.

Ik zit te denken om zelf maar wat koelelementen voor de leds in elkaar te solderen van een koperen plaat.

Bij de waterkoeling elementen die ik tot nu toe tegen ben gekomen heb ik geen idee hoe ik een led erop kan monteren zonder te lijmen.

Als ik zelf een maak, dan kan ik zelf bepalen waar ik de gaten boor en die waterdicht afsolderen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met waterkoeling zullen je LEDs wel tevreden zijn en de meeste warmte kun je dan op die manier verzamelen.

Zeker in hete zomers is dat een super voordeel.

 

Waterkoeling is echter ook erg prijzig en dat houdt mij tegen, maar ben natuurlijk wel altijd nieuwsgierig naar het resultaat.

 

En koelt een waterkoeler echt zo veel beter dan de koelers die we nu gebruiken? Of is het je puur om het verzamelen van de warme lucht te doen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...