Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
schoorsteen

Luchtvochtigheid Probleem (99%)

Recommended Posts

Hallo vriendjes!

 

Ik heb problemen met de lv in mijn kweekkamer.

 

Deze is telkens zeer hoog omdat ik in dezelfde ruimte lucht aan- en uitblaas.

Zorg dat deze dagelijks goed verlucht wordt, maar kan de lv maar niet controleren.

 

Ik weet dat de lv daalt als te cv aanstaat, maar deze staat net onder de ruit.

Waar volgens mij veel verloren zal gaan.

 

Heb gisteren tijdens licht aan ( snachts ) raam op kier gelaten en afvoer naar buiten.

Dit bracht het wel naar 65%, maar kon op 875 watt maar 22.3ºC in mijn tent krijgen.

 

Weet iemand hier een oplossing voor?

Zou liefst van al blijven werken met in en aanblaas van in de kamer + verluchten.

Heeft iemand ervaring met ontvochters? Degene die je op een vaste % kan instellen?

 

Zit momenteel in de eerste week bloei btw.

 

Als iemand mij hierbij kan helpen, ik hoor het graag!

 

Thanks!

Grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het lijkt erop dat het forum dood is, Het beste kan je de afgezogen lucht naar buiten blazen, en de verse lucht weer van een andere plaats halen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste, de manier waarop jij wil ventileren lijkt op een soort van "kortsluiting".

Wanneer je niet snapt wat ik hier bedoel verwijs ik je naar de basics omtrent ventilatie, afzuiging, aanvoer, etc.

Voordat je aan ontvochtiging begint zou je je beter eerst eens in de grondbeginselen van ventilatie kunnen verdiepen.

Mag ik eens vragen, is dit één van de eerste keren dat je kweekt?

 

P.S. verder niks mis met ontvochtigen. Wanneer je basis goed is kun je verder gaan met zonodig ontvochtigen.

Zelf gebruik ik ook apparatuur verdeeld over verschillende ruimtes om te koelen, ontvochtigen plus bevochtigen.

Maar nogmaals, al deze extra's komen eventueel pas ter sprake nadat je basis kweekruimte okay is ingericht.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de reply's!

 

Kweek al meerdere jaren, echter is dit mijn eerste avontuur binnen..

 

Reden waarom ik in dezelfde kamer wil aan en uitblazen is omdat ik nu de temperatuur

Onder controle heb.

 

Toen ik gisteren met ruit open werkte, was de temperatuur met lampen uit slechts 14 graden.

Ruit gesloten zit ik op 28º licht aan, 22º licht uit.

 

Dus eigenlijk zou het best zijn: lucht van in de kamer als aanblaas, en deze dan verwarmen? En uitblaas rechtstreeks naar buiten?

 

Had gehoopt dat een ontvochter de oplossing ging zijn, maar als het niet anders kan.. :/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kunt niet in dezelfde kamer in- en uitblazen anders zal de luchtvochtigheid blijven stijgen. Het vocht dat je dagelijks aan je planten geeft moet je uiteindelijk afvoeren naar buiten. Verse lucht haal je uit je huis, dan is de temperatuur goed en krijg je geen kouproblemen.

Succes.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

De lucht aanzuigen vanuit de ruimte zelf. De lucht afblazen naar buiten of naar een andere ruimte. En eventueel de verwarming hoger zetten of bij stoken met een elektrische kachel om de temperatuur op peil te houden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thx, zie er de logica wel van in..

 

Probleem is dat de tent in een niet verwarmd deel van een amper geïsoleerd enkelglazig huis staat(van kennis). Heb een afvoerslang van 250mm, doordat deze via raam naar buiten gaat, gaat er veel koude terug naar binnen( tent staat er meter naast).

 

Als ik de luchtaanvoer apart wil verwarmen met een elektrische kachel, hoe stel ik deze dan best op? Niet helemaal voor de inblaas slang veronderstel ik?

 

Bijkomend probleem is ook dat de deur (kweekkamer) best gesloten blijft.

 

Die luchtventilatie is me toch wat zeg.. :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kan een raam bekisting maken, dus gewoon voor je raam een (vals) muurtje zetten. In het muurtje maak je een gat van 250mm en doe je de slang doorheen en werk je af met tape. Of nog beter je monteert er een flens op. Belangrijke tip: zorg dat er een rolgordijn hangt voor het raam en GEEN lammele want die gaan bewegen. En zet het raam op een kiertje. De elektrische kachel kan je gewoon in de ruimte zetten en hoef je niet direct op je inlaat slangen te richten. Want de ruimte zal vanzelf verwarmt worden en de warme lucht zal vanzelf aan gezogen worden.

 

Ps: zorg dat het het muurtje helemaal lucht/licht dicht is af gesloten zodat er geen koude lucht terug je ruimte in komt. En dat mensen vanaf buiten niet je hps licht kunnen zien als je bijvoorbeeld ff water geeft. En maak in het muurtje een luikje zodat je hierdoor nog steeds je raam open en dicht kan doen. En die je eventueel open kan zetten als je warmte problemen heb.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zit eigelijk met hetzelfde probleem denk ik... al begin ik ook nu pas een iet te hoge lv te krijgen soms, na 1.5 'kweken'

ik zuig gewoon aan van in men kamer als ik dat zelf deftig doe want denk het eigelijk niet (a)

en zuigt gewoon af door afzuiger door filter in kamer...

raam meestal de helft volledig open, soms kipstand, soms rolluikken omhoog, soms omlaag...

 

nog geen slecht ID klaver90 van die bekisting enzo met afzuiging erop.. dan kan ik allesinds bij mijn weten denk ik al niet m'n filter als laatste punt gebruiken lol

zat anders te denken om gewoon een gat te maken in de muur zodanig dat je daar zo'n roostertje kan plaatsen gemaakt voor luchtafvoer,

maar dan moet ik me nog ff verdiepe ook hoe dat precies in z'n werk gaat haha

 

*gat boren uiteraard, in de buitenmuur

geen gat kloppen haha

Edited by Kidfromtheblock
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de tip klaver, vind ik zeer goed uitgelegd!

 

Ik weet al waar ik me volgende week mee bezig houd :P

 

Peace!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Idd, bekisting en een fancontroller is ook best een handig ding.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@kidfromtheblock ik zou geen gat in de buitenmuur maken en een rooster plaatsen. Want vanaf buiten valt dat wel op als er opeens een rooster in de muur zit.

 

Het voordeel van een raam bekisting is dat mensen vanaf buiten niks zien. Maar LET OP: Een raam bekisting kan niet bij een raam waar mensen heel dichtbij langs lopen. Want vooral met enkel glas heb je de kans dat je een beetje luchtverplaatsing hoort. Maar meestal is dit minimaal.

 

En tips voor het muurtje: Zorg eerst dat je rolgordijn goed hangt, en je raam op een kiertje.

 

Als je wil kan je een dubbele wand zetten. Dus bijvoorbeeld met gips platen en houten balken maak je 2 muurtjes achter elkaar. En tussen de muurtjes stop je steenwol om het te isoleren. Zo komt er geen kou naar binnen en gaat er geen warmte verloren (elektrische kachel). En het is dan meer geluid dicht.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kamer deur en ramen open.

en voor de nacht bodem verwarming.

als de wortels al iets warmte hebben is het goed.

en kachels kosten teveel 2000 watt een warmte draad is maar vaak 100watt.

mijn mening hoor

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoeveel hoeveel kuub per uur zuig je af.

 

Je kan ook je afzuiging langzamer laten draaien, dat hielp bij mij in het voorjaar en de herfst genoeg om het hok rond de 25 graden te houden met lamp aan.

Als dat niet genoeg helpt, dan deels naar buiten en deels naar binnen laten blazen, dus een y stuk er aan zetten.

Dan ben je al een groot deel van je vocht kwijt en behoud je toch nog wat warmte.

Share this post


Link to post
Share on other sites

waarom begrijp ik hier niet enorm veel van..

en waarom lijkt het mij nogal moeilijk om in mijn situatie van buiten wegblazen en dingen

meh

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zou ik de raambekisting best uit gipsplaten maken? Zoekt iets dat niet té zwaar is, omdat rond het raam weinig hout zit.

 

En raden jullie een lijmpistool of silicone aan voor de afwerking?

 

Bekisting maken zou mij wel goed moeten lukken, zit enkel wat in met de montage en afwerking.

 

 

1200m3 uitblaas, 700m3 inblaas en een 4,5 amp fancontroller btw, dus daar zit ik wel goed denk ik ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gips platen zijn licht, goedkoop, en makkelijk te bewerken. De kiertjes kan je afwerken met kit. Ik weet niet of het een grote ruimte is? Maar als het een kleine ruimte is kan je ook nog tussen het plafon en de vloer een paar balken klem slaan en vast schroeven. Zorg wel dat er een beetje ruimte is tussen het raam en de bekisting. Als je dan tussen de balken en het raam ook balken monteert boven,onder,links,rechts dan heb je eigenlijk al een frame staan.

 

Als je het wilt isoleren met steenwol van 8cm dik (even als voorbeeld). Dan geef ik je als tip om ook houten balken van 8cm dik te gebruiken voor het frame. Want op deze manier kan je eerst de binnen kant dicht maken met gipsplaten, vervolgens maak je het dicht met steenwol. En daarna schroef je de gips er tegen aan en heb je een dubbele wand die geïsoleerd is.

 

Waar je op moet letten is dat je het gat en het luikje niet vergeet te zagen. Want het is natuurlijk klote als je een dubbele want heb staan en dat je daarna denkt: owja kut vergeten gaten te zagen, moet je weer het zooitje los schroeven;) haha

 

PS: Je moet het op je eigen manier doen hoor, want ik weet natuurlijk niet hoe je locatie eruit ziet. Maar ik probeer je wat richtlijnen te geven, ik hoop dat je er wat aan heb.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

jij bent een superhelper Klaver!!

die zijn in de minderheid op fora :D

dus waarvoor dank

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...