Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

smellowmellow

3X 60Liter Dwc

Recommended Posts

Als ze lang worden en continu in het water hangen houd je dat niet tegen volgens mij??

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou, naar mijn weten moet je ze zo lang mogelijk zo wit mogelijk houden!! Bruin is een teken van rot.. Dus en te weinig zuurstof in het water en te warm.. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

En dan helpt een scheutje peroxide, meteen meegeven om te reinigen en 24uur van tevoren voor extra zuurstof;)

Gebruik de zoekfunctie op peroxide hier, dan kan je de werking ervan vinden, just a tip:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou, naar mijn weten moet je ze zo lang mogelijk zo wit mogelijk houden!! Bruin is een teken van rot.. Dus en te weinig zuurstof in het water en te warm.. :)

exact! bruine wortels wil je voorkomen, en dat een beetje peroxide weer helpt klopt. het valt uit één in onder andere, zuurstof! toch wil je voorkomen dat je peroxide moet gebruiken.

water voldoende koel houden en voldoende zuurstof moet dat voorkomen.

over hoeveel zuurstof je erin moet pompen heb ik eigenlijk mij nog nooit druk gemaakt... goeie vraag eigenlijk! lekker laten bubbelen was voor mij voldoende.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dan neem ik aan dat als je meer zuurstof toe gaat voegen (tot max DO) je de kans op wortelrot ed verkleind...

Share this post


Link to post
Share on other sites

max DO?

bedoel je tot het punt dat het water verzadigd raakt?

 

nou ja teveel zuurstof is in principe ook niet goed, alleen zal je wel heel veel moeten toevoegen eer je op dat punt bent. want het zuurstof gaat uit het water, door je korrel je tent in.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is dan ook weer waar!! Dat krijg je er nooit in.. more isn't always better i guess.. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

inderdaad, meer is zeker niet beter. en het credo 'less is more' dus ook niet. het moet in balans zijn, en die balans zoeken is de kunst.

 

over je vraag of je wel voldoende zuurstof erin pompt, ik zou het gewoon proberen, je merkt gauw genoeg of dat niet zo is. en kan je als nog aanpassen indien nodig. (ik verwacht het overigens niet)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou, ik wou toch al 2 pompen nemen... 2 stenen per bak.. elke bak 1 steen per pomp.. mocht er ooit een pomp uitvallen.. En daarbij kunnen die grote airdisc's wel een flinke capaciteit aan lucht hebben..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ligt het project ff paar dagen op zijn gat!! Weer dat freaking kruisstuk niet binnen!!! En ik verrrot het om 2 t-stukken te gebruiken...

Share this post


Link to post
Share on other sites

das een partij waardeloos ook, ach ja heb je meer tijd om op het onderwerp te studeren :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hahahahah dat is waar, (is wel nodig ook) En zowiezo, er moet nog veel meer besteld worden.. Kan niet alles in 1 keer willlen helaas.. :) tis maar goed dat het een hobby is, want gaat alleen maar geld kosten. .:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lekker bezig. Ik heb ook exact dezelfde vijvermandjes, maar ik vond daarvan wel de gaatjes wat klein. Ben bang dat ze de wortels ook wat snijden. Al moet ik zeggen dat bij mijn DWC kweek het eerder andersom was dat de wortels het het mandje kapot drukte.

 

Ik had eerst vierkante mandjes gekocht, maar ik vond het toch onhandig dat ze niet konden draaien en heb voor mijn nieuwe opstelling ook die ronde mandjes genomen. Heb de gaten in de deksels gewoon met een decoupeerzaag gemaakt. Ging prima en heb al mijn vingers nog ;)

 

Die kleine mandjes kieperen wel snel om trouwens. Als er een plant van een meter nog wat op zo'n klein potje staat dan gaat het snel scheef hangen. Maar goed, een netje in de tent om de boel overiend te houden (sowiseo nodig) en dat omkieperen is wel verholpen.

 

Over die DO, ik heb zo'n DO meter en ik zit inderdaad al heel snel aan de verzadiging van het water. Zelfs een klein aquarium pompje kreeg dat al voor elkaar. Al heb ik het niet meer gemeten met de planten in volle bloei. Volgende keer hoop ik die DO meter er gewoon constant in te hebben. Ben wel benieuwd of dat nog fluctueert ofzo.

 

Ik ben toch nog steeds wel benieuwd hoe je de pH en EC nou gelijk gaat trekken tussen die 3 bakken onderling.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dus luchtsteentjes is niet nodig? Zoals ik al vaker heb laten zien aan de hand van andere sites (met metingen) dit bevestigt het.

Circulatie pomp in je (stuur) vat en gaan, toch?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou dat is me dan dus nog niet duidelijk. Ten eerste heb ik de DO dus niet gemeten toen de planten volwassen waren. Wellicht dat het dan wel uitmaakt (lijkt me stug, maar je weet nooit). Ten tweede, ik lees toch ook dat kwekers die zoveel mogelijk lucht in de bak blaasten wel degelijk explosievere groei kregen.

 

Dus voor de DO heb je het dan waarschijnlijk niet nodig nee, maar er zijn blijkbaar buiten dat wel nog steeds voordelen aan meer lucht pompen in een DWC bak. Wellicht omdat het dan een beetje aero effect geeft aan de DWC kweek.

 

 

Ik doe trouwens ook wel reflectiefolie over mijn bakken. De grijze bakken zijn namelijk niet lichtdicht.

 

Bovendien zit ik ook niet te wachten op de opwarming. Het is in mijn ruimte war de tent staat gewoon kamertemperatuur, dus ik hou de bakken eigenlijk in een apart klimaat van de rest van de tent. Dan blijft de watertemperatuur gewoon constant hetzeflde (iets boven kamertemperatuur).

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ wietefras Zoiets had ik dus ook met mandjes, voornamelijk aan de onderzijde omdat daar nog een klein stukje gesloten is (waarschijnlijk nodig bij het spuitgieten van de potjes)

 

Dus onderin wil ik ze toch wel iets groter maken. Die vierkante leken mij ook wel wat stabieler, maar net wat je zegt, misschien ook wel makkelijk als ik ze nog wat bij wil draaien.

 

En een netje of iets dergelijks was ik zowiezo al wel van plan. Ook met het oog op hoogtebeperking, alles bij elkaar word bovenkant bak zo'n 50 cm vanaf de onderkant!

 

Maar max. DO is dus in de eerste fase wel van toepassing? (word btw toch 2x 2100liter) Begin met 1, als het nodig is allebei. Maar zowiezo een reserve wel makkelijk!

 

Was ook mijn reden eerder in het verslag over defolie op de deksels, niet eens de reflectie, maar wel warmtestraling!

 

EC en PH? geen idee nog... Word zowiezo een proefrondje met wat plantjes gedraaid om dit ff uit te vogelen, en anders word het toch circuleren of per bak afsluiten...

 

@boefje zowiezo is hier een stuurvat al niet van toepassing, en wat ik lees overal is dat over het algemeen de toegevoegde lucht wel degelijk effect heeft, zeker als je niet circuleert, ik weet dat het onkruid is. Maar stilstaand voedingswater lijkt mij ook niet echt bevordelijk.

 

 

Ik hoor uiteraard elke mening of idee graag!! Word voor mij ook de eerste keer zo!

 

Grtz Smell

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb in die vijvermandjes inderdaad ook gaatjes in de bodem gemaakt. Dat hielp wel wat voor mijn gevoel.

 

Als je geen circulatiepomp hebt moet er inderdaad zeker een luchtsteen in. Wat Boefje graag wil is alleen een crculatiepomp en geen luchtstenen. Die luchtbubbels maken namelijk een hoop herrie. De luchtpomp hoor ik niet (staat achter de tent), maar de bubbels toch echt wel.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ach het is hier toch altijd al herrie, ik had tot voor kort mijn aquarium met een 45000liter pomp, ook die maakt herrie. En al die pc's die hier draaien zijn nou ook niet bepaald stil.

 

Krijg je dan eigenlijk nog wel genoeg zuurstof in je systeem als je alleen zou circuleren? Als pak je wel wat meer zuurstof mee als je natuurlijk je uitloop van je pomp boven waterniveau houd...

Share this post


Link to post
Share on other sites

geen beluchting kan, je moet dan wel elke week ofzo het water verversen, AL het water. je ziet dit nog wel eens gebeuren als er op de welbekende emmers wordt gekweekt.

 

ga je circuleren dan zit je ook zo aan de max DO. denk aan een pompje in een vijver. Water wordt opgepomt, in de lucht geblazen, komt neer en neemt dan lucht (O2) op.

 

het meer lucht er in pompen lijkt me eerder een geval van een hogere luchtdruk. om redenen die voor de hand liggen is het kweken met een overdruk voor ons niet heel handig. wel zorgt een hogere luchtdruk voor betere resultaten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Euuhh hogere luchtdruk? Dus eigenlijk ook proberen de potjes aan de bovenzijde zoveel mogelijk dicht te maken? Of zit ik er nu compleet naast?

Share this post


Link to post
Share on other sites

heel je tent/hok/kast

als je een overdruk krijgt (hoge lucht druk) doen je planten het beter. net als met echt weer. hoge luchtdruk is mooi weer. alleen een overdruk geeft ook weer nadelen met betrekking tot luchtdicht maken. je hebt veel eerder kans op geurtjes waarvan jij niet wilt dat andere die ruiken. dit is niet specifiek voor DWC, dit geldt voor elk medium.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Owwwhhh zo bedoel je. Die wist ik al! Dacht dat je opmerking meer gericht was op de wortelcultuur in de bakken.. silly me..

Share this post


Link to post
Share on other sites

geen idee, of het voor wortels ook iets uitmaakt. lijkt me lastig de boel redelijk luchtdicht te krijgen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Achteraf zo denkend... net wat je zegt.. hogere luchtdruk=hogere temperaturen.. en dat is natuurlijk een no-go!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...