Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Zappa

Electriciteit Besparende Fancontroller?

Recommended Posts

yo dudez,

 

ik heb me laten vertellen dat zelfs als je afzuig en inblaas op 50% draaien ( via fancontroller)

dat ze toch 100% electriciteit verbruiken.

 

Dus mijn softboxen verbruiken samen 420w op maximum en als je dus op halve kracht draait dat ze ook 420w verbruiken ipv 210w.

 

Klopt dat ? Of zijn er fancontrollers die niet constant het volledige verbruik hebben.

Zoals de "climate fc2010" misschien?

 

need help...

 

thanks dudez

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik weet alleen zeker dat met een variac ook de stroomopname verminderd bij dimmen van de fan.

 

Dat zal denk ik niet zo zijn bij de goedkopere controllers. Maar dat weet ik niet zeker.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die goedkope controllers gebruiken ook minder bij dimmen, vrijwel evenredig aan het percentage wat je dimt. Heb ik eens getest met een meter ertussen!

 

Maar sowieso geen goedkope controller kopen, want die slopen op termijn je fan en maken een kutherrie ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb een hoop goede ervaringen gelezen over deze fan cont. en zijn niet zo duur of ze ook stroom besparend zijn weet ik niet

 

http://www.puksupport.eu/klimaatbeheersing/Klimaatbeheersing/variac-regeltrafo-2-ampere

 

http://www.puksupport.eu/klimaatbeheersing/Klimaatbeheersing/s-vent-automatische-trafo-regelaar-1.5a

Share this post


Link to post
Share on other sites

De wet "behoud van energie" zegt dat energie niet verdwijnt maar wordt omgezet (in warmte, beweging,...).

Als je ventilatoren dus op 50% draaien en daarmee maar half het maximale vermogen verbruiken moet die andere 210w ergens naartoe. De enige uitweg lijkt het omzetten in warmte, maar ik denk niet dat je fans plots een 210w verwarming zijn geworden.

Dus: ze verbruiken werkelijk minder als je ze terugdraait.

 

Daarnaast: voor zover ik weet is de curve van motorvermogen t.o.v. verbruik steeds een parabool, dus wss verbruik je nog minder dan het percentage gebruikte vermogen.

 

en:

als jij 420w aan ventilatievermogen hebt hangen kost een vermogensmeter een habbekrats ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar als de controller elektronisch werkt zou een goedkope vermogensmeter het niet doen en de goede meters zijn wel iets duurder.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...