Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Timmeh

Muurkas Kweekje

Recommended Posts

Ik wil graag een klein muurkasje op mijn balkon plaatsen om daar laat zeggen 2 plantjes in te laten groeien. Nu zullen er zo'n 4 buren goed aanzicht hebben op die muurkas, en 2 daarvan zijn enorme zeikers en veraders. (die hadden mijn pa al eens veraden bij de woningbouw voor een kleinigheidje)

 

Een kas van polycarbonaat leek mij een relatief goede oplossing, omdat het zicht nogal slecht is als je de kas in wilt kijken.

 

Ik heb zomers gigantisch veel zon op mijn balkon dus er zal genoeg licht op vallen. Mijn vraag is eigenlijk of polycarbonaat wel genoeg licht door laat voor wietplantjes, heeft iemand hier ervaring mee?

 

Ook zit ik natuurlijk met de stank tijdens het bloeien, zijn er misschien ook van die koolstoffilters voor kassen? Niet dat ik met grote afzuigingen moet werken die buiten de kas te zien zijn weet je.

 

Alvast bedankt.

 

En andere suggesties kwa materiaal enzo zijn ook welkom.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi

 

denk dat er wel wat nadelen zijn op die manier, vooral de buren..... misschien toch best ander plaatsje zoeken?

en bloeiende plantjes, dat is toch echt geen 'stank' hoor

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heey maat,

 

Zelf heb ik een kas muur gas gebouwd en wil je toch even waarschuwen. Je zult inderdaad moeten gaan werken met een goeie afzuiging en ventilatie, anders bezwijkt alles onder de budrot, in Juli al (ik kan het weten, helaas). Verder word het erg warm in zo'n kas dus eventueel een mogelijkheid om het dak te openen zou ook mooi zijn. Verder moet je er gigantisch rekening mee houden dat je planten al gauw groter worden als de kas, dus niet te vroeg zaaien of anders verduisteren.

Zelf heb ik onder een dak van polycarbonaat gekweekt met een licht dichte schutting er om heen en dat ging prima, dus laat wel degelijk genoeg licht door. Mijn ervaring is wel dat planten zo ie zo meer strekken in een kas. Bij de outdoor verslagen staat een verslag van plantkas, en deze gebruikte ook polycarbonaat geloof ik, waag eens een kijkje.

 

Denk er in ieder geval goed over na voordat je er aan begint.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zelf vind ik het wel lekker ruiken, maar de buurt misschien minder :P

 

Ik heb voor de rest geen ander plaatsje sinds m'n huis niet al te groot is. M'n balkon staat op zo'n 3 meter hoogte, en de huizen van mijn buren zijn zo'n 15 meter en 30 meter van mijn huis. Ze zouden de kas wel goed kunnen zien, maar met het polycarbonaat denk ik dus dat ze niet goed kunnen zien wat erin zit.

 

Ondertussen ben ik al wat wijzer en weet ik hoe ik mijn eigen koolstoffilter kan bouwen, dus ik wil enkel nog weten of hier iemand ervaring met polycarbonaat heeft ivm lichtdoorlaat.

 

Heey maat,

 

Zelf heb ik een kas muur gas gebouwd en wil je toch even waarschuwen. Je zult inderdaad moeten gaan werken met een goeie afzuiging en ventilatie, anders bezwijkt alles onder de budrot, in Juli al (ik kan het weten, helaas). Verder word het erg warm in zo'n kas dus eventueel een mogelijkheid om het dak te openen zou ook mooi zijn. Verder moet je er gigantisch rekening mee houden dat je planten al gauw groter worden als de kas, dus niet te vroeg zaaien of anders verduisteren.

Zelf heb ik onder een dak van polycarbonaat gekweekt met een licht dichte schutting er om heen en dat ging prima, dus laat wel degelijk genoeg licht door. Mijn ervaring is wel dat planten zo ie zo meer strekken in een kas. Bij de outdoor verslagen staat een verslag van plantkas, en deze gebruikte ook polycarbonaat geloof ik, waag eens een kijkje.

 

Denk er in ieder geval goed over na voordat je er aan begint.

Thanks! Nu je het hebt over een schutting. Ik heb zelf metalen tralies rondom m'n balkon, als ik die dicht zou kunnen maken met andere planten of hout dan is het zicht al sterk verminderd voor de buren... :D

 

Maar goed dat werkt dus wel goed dat polycarbonaat... Het proberen waard denk ik.

Edited by Timmeh

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zonde dat ze geen 'nep' wietplanten verkopen, zou leuk zijn om al die bemoeizuchtige buren ff bij de neus te nemen,

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gat in de markt haha.

 

Maar licht is wel gewicht he, dus alles wat je voor je planten gaat zetten neemt licht weg. Daarbij weet ik nie hoe groot je balkon is maar wiet planten nemen wel wat ruimte in, en de toppen die tegen je platen aan zitten zullen vrijwel gegarandeerd verotten.

Polycarbonaat is van zich zelf al behoorlijk mat zeg maar dus misschien is dat al genoeg?

 

Lees jezelf in iedergeval goed in voor je de portomonee trekt.

 

Op internet is vaak wel te vinden wat de lichtdoorlatend heid van de platen is. Zo hebbde de platen die ik heb een lichtdoorlatendheid van 96 ofzo, weet t nie meer zeker. Polycarbo zit ook rond de 80 procent geloof ik.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gat in de markt haha.

 

Maar licht is wel gewicht he, dus alles wat je voor je planten gaat zetten neemt licht weg. Daarbij weet ik nie hoe groot je balkon is maar wiet planten nemen wel wat ruimte in, en de toppen die tegen je platen aan zitten zullen vrijwel gegarandeerd verotten.

Polycarbonaat is van zich zelf al behoorlijk mat zeg maar dus misschien is dat al genoeg?

 

Lees jezelf in iedergeval goed in voor je de portomonee trekt.

 

Op internet is vaak wel te vinden wat de lichtdoorlatend heid van de platen is. Zo hebbde de platen die ik heb een lichtdoorlatendheid van 96 ofzo, weet t nie meer zeker. Polycarbo zit ook rond de 80 procent geloof ik.

Het dak waar m'n balkon op staat is erg groot, m'n balkon zelf is minder groot en volgens mij kwam dat omdat het niet groter mocht zijn van de woningbouw ofzo. Zodat ik niet teveel bij de buren kan kijken ofzo :S (alsof mij het wat uitmaakt wat de buren doen)

 

Ik heb 2 opties, 1 is om een grote kas buiten m'n balkon te plaatsen, dus nog wel op het dak, alleen buiten de 'tralies'. Voordeel is dat het geen ruimte inpikt van m'n balkon. Nadeel is dat ik niet weet of ik dat mag doen, en dit maakt het beter zichtbaar voor de buren.

 

Andere optie is om een kleine muurkas op m'n balkon zelf te plaatsen, die kan dan maar ongeveer 1,50m breed zijn zodat die niet voor de deur zit en ook omdat er een luchtuitlaat van de radiator in de muur zit.

 

Ik zag een kleine muurkas van 1,26m x 0,7m x 1,95m waar ik een paar plantjes in kan doen.

 

De tralies van m'n balkon zijn denk ik zo'n meter of wat hoger. Dus als ik dat dicht kan maken zal het niet zo heel veel impact op het licht hebben.

 

Voor ventilatie wou ik dan pc fans inbouwen, en heb er 1 gevonden die 186,9 m³ aan lucht kan verplaatsen en max maar 19dB aan geluid produceerd, dit zou dus ruim genoeg moeten zijn? :P

 

O ja en ik kan misschien gewoon een beetje scroggen zodat ze het dak niet raken toch?

Edited by Timmeh

Share this post


Link to post
Share on other sites

2 meter moet voldoende zijn als je niet in maart al zaaid. Persoonlijk lijkt 1.25 bij 70 cm mij vrij klein maar ben geen expert. Maar vermoed zelf dat je met 1 plant al gauw te krap zult zitten

 

Over ventilatie kan ik geen uitspraken doen. Maar je kan een kas vergelijken met een binnen ruimte met nog meer warmte en vocht..

Share this post


Link to post
Share on other sites

balkon scrogje kan ook, geen kastje alle zon erop, tralies dichtmaken netje iets lager.

 

al zou ik er inderdaad 2 keer over nadenken met zulke buren aan de overkant,

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

balkon scrogje kan ook, geen kastje alle zon erop, tralies dichtmaken netje iets lager.

 

al zou ik er inderdaad 2 keer over nadenken met zulke buren aan de overkant,

Dat ziet er zeker niet verkeerd uit! Dat zou ik inderdaad ook nog kunnen doen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zonde dat ze geen 'nep' wietplanten verkopen, zou leuk zijn om al die bemoeizuchtige buren ff bij de neus te nemen,

Heb die weleens eens voorbij zien komen op ebay. Waren wel erg duur jammer genoeg en later kon ik ze niet meer vinden.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...