Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
deskeilen

Bart De Wever Sluit Antwerpse Hashcafétjes

Recommended Posts

De oorlog tegen drugs van burgemeester Bart De Wever werpt vruchten af. Deze ochtend besliste het college van burgemeester en schepenen om voor de 50ste keer een drugscafé te laten sluiten. "Ik wil de politiecodex laten aanpassen zodat het verboden wordt om een café visueel af te sluiten van de straat", zegt De Wever.

 

Bij zijn aantreden als burgemeester maakte Bart De Wever (N-VA) duidelijk dat hij zo snel mogelijk een 'war on drugs' op poten wilde zetten. Nu, anderhalf jaar later, blijkt dat hij intussen al tientallen panden heeft laten sluiten waar drugs worden gebruikt of verhandeld. Dergelijke sluiting duurt tussen de twee en de drie maanden. Vandaag heeft het college van burgemeester en schepenen beslist om alweer een café op de Turnhoutsebaan tijdelijk te laten sluiten. Dat pand geniet de twijfelachtige eer het 50ste drugspand te zijn dat wordt gesloten.

 

 

 

Slechts een onderdeel

 

"Het gaat ons uiteraard niet om zo veel mogelijk drugssluitingen, dit is zeker geen doel op zich", zegt De Wever. "Een sluiting op bevel van de burgemeester is wel een instrument om de drugsoverlast in bepaalde wijken aan te pakken, maar het is maar één onderdeel in de strijd tegen drugsgerelateerde criminaliteit en overlast. Dat we zo snel zo veel drugspanden hebben kunnen sluiten, zegt wel veel over het enthousiasme en de werkkracht van het nieuw opgerichte DOT (DrugsOndersteuningsTeam, red.). We klissen hiermee niet de grote criminele masterminds: het gaat vaak om gelijkaardige vaststellingen, zoals drugs verstopt in dubbele wanden, onder biljarttafels of in de spoelbakken van de toiletten. Die 50 sluitingen op korte tijd zeggen iets over de (grote) omvang van het probleem in bepaalde wijken, maar helaas ook over de laksheid waarmee er vroeger (De Wever bedoelt het voormalige stadsbestuur, red.) tegen werd opgetreden. Er was een klimaat van permissiviteit en straffeloosheid."

 

"Na de tijdelijke sluiting komt er meestal een nieuwe zaakvoerder", zegt de burgemeester. "Het zou naïef zijn om te denken dat die nieuwe zaakvoerders allemaal de beste bedoelingen hebben. Maar tot nu toe kenden we maar een drietal recidivisten."

 

"We moeten hierop blijven werken en blijven investeren in een consequente aanpak", zegt De Wever.

 

 

Verbod visuele afsluiting

 

"Dan kunnen we dit fenomeen klein krijgen op langere termijn, want door drugspanden te sluiten, verzwakken we drugsnetwerken financieel. De echte evaluatie voor dit beleid komt er binnen enkele jaren. Het slechtste dat we nu kunnen doen, is ons beleid verslappen. Dan zijn alle inspanningen van het afgelopen jaar voor niets geweest. Daarom pleit ik voor een snelle aanpassing van het politiereglement waardoor het verboden wordt om een café tijdens de openingsuren visueel af te sluiten van de straat. Het gaat over geblindeerde ruiten, spiegelfolie, ijzeren constructies voor de ramen en dergelijke. Want een café-eigenaar verduistert zijn inrichting natuurlijk niet om esthetische redenen, maar wel om te zorgen dat niemand kan zien wat er binnen gebeurt. Bijna alle geblindeerde inrichtingen zijn probleeminrichtingen, dat stellen politie en administratie op het terrein vast."

 

 

bron: http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-antwerpen/oorlog-tegen-drugs-levert-resultaten-a1940078/

Share this post


Link to post
Share on other sites

War on drugs heeft gefaald,weet deze beste man dat niet ?

Maar vooral veel geld van de burgers erin blijven pompen en dan over aantal jaren erachter komen dat het toch niet heeft geholpen.

Werden de mensen maar eens een x wakker,ben bang dat ik dat niet meer zal mee maken,als het al ooit een keer gebeurd.

Stelletje kneuzen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tsja, wat kan ik zeggen? Ieder land heeft wel een Opstelten.

Wellicht heeft deze meneer een jeugdtrauma van een alcoholistische vader of moeder waardoor hij zo wereldvreemd reageert? Of heeft hij in zijne jeugd eens een jointje in de trein gerookt (dat kon toen nog) en is hij daardoor veel te laat uitgestapt en moest bijbetalen om terug te geraken? Dat kan dan nooit aan hem gelegen hebben, moet van de wiet of hash gekomen zijn natuurlijk.

Tsja zo een karaktertje komt in mijn gedachten boven drijven als ik dit lees. In ieder geval niet het beeld van de heldhaftige Bartje die de dijkdoorbraak voorkwam door zijn piemeltje heel stevig in het gat te duwen en heel hard aan de knappe schooljuf te denken. Nee meneer de Wever lijkt mij niet zo daadkrachtig, meer een wauwelaartje.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zouden ze nou naief of gewoon dom zijn ?

Edited by VenaSnar

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onwetend.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik kan me niet voorstellen dat ze niet weten dat er genoeg mensen zijn die blowen en die dat gaan blijven doen ondanks het verbod erop. Die mensen moeten hun stash toch ergens vandaan halen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij deze man, Bart de Wever, zit een draad los, vervolgens heeft hij hem niet weer op kunnen pakken en is dientengevolge verworden tot een grote weeffout.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

In Nederland mag geen drank worden verkocht in coffeeshops...

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat ik mij eens verkiesbaar moet stellen voor het burgemeesterschap in Antwerpen...

 

ah, nee, wacht...

 

ik kan niet verkozen worden.Of aangewezen. Of benoemd.

 

Jammer voor A'pen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...