Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Outdoormagic

Kleur = Lagere Temperatuur..?

Recommended Posts

Hallo allemaal!

 

Ik heb even een vraag. Ik las laatst dat als je de temperatuur in de laatste 2 bloeiweken van bijvoorbeeld een Blue Rhino wat laat zakken, zij haar blauwe kleur laat zien.

Nou weet ik wel dat ze een beetje een paarse stam krijgen als de temperatuur wat lager word maar de toppen..?

Nou is mijn vraag; is dit zo met alle "kleurtjes"?

Zoals bijvoorbeeld: Black Cream, Red Poison, Buddha Purple Haze enzovoorts enzovoorts.

 

Ik ben benieuwd!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee. En ja. En nee.

 

de kleur van een plant is idd onderhevig aan temperatuur, maar dat is niet "de kleur van de plant", het zijn voedingsgebrekken/overschotten die als een verkleuring zichtbaar worden wegens te hoge of lage temp.

 

ALLE planten geven een verkleuring als iets niet in orde is

maar denken "ik bloei een plant af op 12°C en hij gaat paars worden" is fout

het betreft hier phenotypes, die gekleurde soortjes.

 

een plant die heeft afgezien kan ook in het droogmateriaal een rode of paarse schijn geven, maar de wiet zal grotendeels groen zijn. de takken zullen rood zijn.

 

DIT is een paarse pheno:

 

gallery_33521_16462_795085.jpg

 

 

je hebt planten die zeer fel reageren op warmteverschillen,

dat zijn nog altijd geen gekleurde phenotypes,

gewoon gefolterde plantjes.

gallery_33521_16462_1498299.jpg

 

zie hoe de takken groen zijn maar de zaadhoesjes paars? Dat ga je een niet-paarse pheno nooit kunnen doen, hoe koud je hem ook zet ;)

 

edit: voor de goeie orde: dit is een foto van een The Purps paarse pheno (Sensi Life 2013). Ik heb geen fotos van stresstoppen met paarse pigmenten, mss kan een andere grower je er eentje tonen zodat je het verschil kan zien:

 

Pheno = bloemen gekleurd, stammen wel of niet

Stress = stammetjes gekleurd, bloemen niet of geven "een schijn"

Edited by Baekelandt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aha! Maar mijn Black Cream die aan het eind/tijdens het drogen zwart word en Red Poison rood zijn dus wél phenos, right? Maar als mijn Northern Light oranje wordt, hoeft het dus niet per sé een pheno te zijn maar dan is het eerder gewoon een oranjesupporter met stress.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ben wel benieuwd, hoe je buiten de temp een paar graden laat zaken

Share this post


Link to post
Share on other sites

De paarse kleur van planten heeft idd meerdere oorzaken, zoals baekelandt al aangeeft.

 

Als je een willekeurig groen soort growt en die kweekt met koude nachten (temp rond de 18 graden is al genoeg) dan zullen de bladeren paarsig worden, maar niet zo paars als de foto's hierboven. De top zelf zal nauwelijks verkleuren. Als je deze wiet gaat drogen dan zul je zien dat de paarse kleur die erop zat eruit droogt (soms is er nog wel een paars gloedje zichtbaar).

 

Als je echt paarse wiet wil zoals op de foto dan heb je een genetisch paarse plant nodig. Als je een soortje koopt zoals Red Poison dan komen daar groene en paarse pheno's uit. Een pheno is elke individuele buitenkant van een plant. Pheno komt van het woord phenotype dat buitenkant betekend, of anders gezegd, alle waarneembare eigenschappen van de plant. Elke plant is/heeft een pheno. Je hebt ook het genotype, dat is de genetica van de plant. Als in het genotype staat dat de toppen van die plant paars worden dan zie je dat terug in het phenotype.

 

Bij een genetisch paarse plant zie je vrijwel direct bij de bloei al de paarse kleur verschijnen. Je kan altijd al vroeg de paarse pheno's eruit pikken. Dan zeggen ze eigenlijk dat je die extra goed moet verzorgen :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ben wel benieuwd, hoe je buiten de temp een paar graden laat zaken

 

Dan ben ik wel benieuwd hoe vaak jij 's avonds buiten komt. :likken:

Share this post


Link to post
Share on other sites

waarom de paarse pheno's beter verzorgen? Waarom zit iedereen nou zo op de pik van paarse wiet? heb zelf nog nooit lekkere paarse wiet gehad, misschien dat ik iets mis? maar is dit per definitie lekkerder als groene?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die moet je beter verzorgen omdat ze veeeeeeel mooier zijn dan groene planten.

 

En of ze lekkerder zijn dan groene dat is voor iedereen verschillend,ze smaken wat aparter sommige mensen vinden dat lekker sommige niet.

 

Er zij ook hele zoete paarse soorten.

Edited by achterlijkeharry

Share this post


Link to post
Share on other sites

hihi, achterlijke...

 

Ja dat gaat ook hier vanzelf in de nacht.

Maar de starter, heeft het wel over een buiten kweek, die hij dus een paar graden zou willen laten zakken.

 

En dat vroeg ik me dus af, hoe hij dat van plan was... :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ozzoes, dat was een grapje van me. Ik ben gek op paarse wiet vandaar ;)

Ik meen dat alle paarse wiet zoet is omdat de anthocyaan voor de paarse kleur zorgt. Anthocyaan is een flavonoïde, die zoet is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ahhh haha had gekund. Zoals ik al zei geen echte ervaring met paarse wiet:) de enige die ik heb gerookt was een misbaksel uit eigen tuin van gekregen zaad, ruikte wel heerlijk zoet inderdaad, smaakte meer als zeepsop haha.

 

Maar thanks;) toch weer wat bij geleerd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klopt, ik zei het verkeerd. Mijn welgemeende excuses hiervoor. ik bedoelde natuurlijk "Ik las laatst dat als moeder natuur de temperatuur in de laatste 2 bloeiweken van bijvoorbeeld een Blue Rhino wat laat zakken, zij haar blauwe kleur laat zien." En dat een willekeurige soort die een paar koude nachten te verduren heeft paarse stengels en bladeren krijgt wist ik al, heb dit zelf een keer gehad met een probeersel in de tuin toen ik nog heeeel jong was.

Maar wat het woord phenotype betekende wist ik niet!

Oh en ik vind de gekleurde genotypes er ook mooier uit zien hoor.. ;)

Maargoed, ze hebben allemaal wel wat moois natuurlijk.

Behalve Duckfoot. Dat vind ik nog steeds een bizar plantje om te zien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...