Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
pakito

Aarde Hergebruiken.

Recommended Posts

Ik heb gezocht maar in andere topics zeggen mensen allemaal wat anders..

 

Ik heb vorige ronde nieuwe plagron lightmix gekocht..

Ronde vroegtijdig moeten beëindigen vanwege toprot!

Heb voor het knippen nog wel 7 tot10 dagen afgevuurd water gegeven..

 

Nu wil ik me aarde hergebruiken, ik heb nog een zakje batmix en lightmix staan (ook van plagron)

 

Welke kan ik er het beste doorheen mixen? Ongeveer 25% per pot?

 

(Er komt amnesia in)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb mijn vorige ronde een batmix mengsel gemaakt van 1bat op 2 herbruikt en dat vonden mijn plantjes wel lekker

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wel je kalkbuffer opwaarderen, deze ben je door het afzuren voor een groot gedeelte kwijt.

Ook zou ik direct beginnen met groeivoeding omdat het geen verse aarde is die voor de eerste tijd voldoende voedingstoffen bevat.

Dus maerl voor je kalkbuffer door de aarde mengen en beginnen met groeivoeding om niet teen N tekort tegen te komen later in de kweek.

Ipv beginnen met groeivoeding kan je ook supermix door de aarde mengen, wel voorzichtig tis erg sterk spul.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toprot eh?

Hergebruik aarde zou ik dan pas als laatste doen, voor zelfde geld zitten de potten vol met

 

Sclerotium

De schimmel kan ook voor overwintering en overleving in slechte tijden een sclerotium vormen dat bestaat uit zeer dicht op elkaar gepakte schimmeldraden. Deze sclerotiën overleven op dood plantmateriaal of los in de grond. Na de winter vormt het sclerotium schimmeldraden, waarop sporendragers ontstaan, die weer sporen vormen.

 

bron

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb ook amnesia staan vorige ronde had ik gewoon geen zin om de aarde (growmix van plagron) te dumpen dus heb ik een aantal nieuwe zakken gehaald en die er door gemengd en nu derde week bloei gaan ze lekker!

 

Als ik jou was zou ik het geheel aanvullen met lightmix dan kraanwater tot ze aanslaan dan gelijk bijvoeden werkt bij mij tot nu top met de light mix heb je wss genoeg voeding om ze te laten aanslaan en dan dus bijvoeden...

 

Succes

 

Gr Just made it

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb er 25% batmix opgegooit... ben benieuwd

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hebben jullie allemaal rondes gehad met toprot waarvan jullie de aarde hebben hergebruikt zoals de TS vraagt of dat kan of waren dit reguliere kweekjes?

 

Ik heb het 1x gedaan (hergebruik besmette Amnees aarde) en ik had bij de volgende plant ook last van hele vage dingen zoals necrotisch blad onderin: ik doe het niet meer, hergebruik aarde als er gedurende de ronde ervoor een probleem is opgetreden, niks anders dan gedoe daarna gehad als ik het hergebruikte, de grond is als het ware vernaggelt en een beetje opwaarderen en aanvullen maakt dat niet echt beter tov een nieuwe zak aarde en gewoon kweken.

Edited by lostchild
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

ben ook fan van opwarderen.

 

t blijft nog een beetje vogelen met de toevoegingen vind ik, maar er gat altijd een gedeelte verse aarde bij..

 

maar wat lost zegt vind ik ook,

 

als je een probleem ronde hebt gehad (ongedierte/schimmel) dan liever niet... je begint met het gezeik waarmee je bent eindigt.

ben ook wel eens een paar zaailingen verloren door "damping off disease" aka witte pluis...

 

maar heb ook gemerkt dat als je al een goed grondje hebt (rijk bodemleven) en die opwaardeert je planten er "harder/beter" opgaan dan verse aarde..

 

 

paar simpele basis ingredienten uit mijn keukenkastje:

 

NPK'S

 

buffertablet

bac npk korrel

 

Spoorelementen

 

azomite

(of lavameel)

sea-90

 

Organiche stof

 

Perfect-start (biovin)

wormenmest

cocos

 

Ca/Mg

 

mearl

dolomiet

 

Schimmels/bacterien

 

Mycorhizza

bacto's

Edited by skunkmonster

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik doe nooit 2X de zelfde aarde gebruiken.

Precies om de reden, die lostchild noemt..

 

Ik neem standaard potgrond.

Let wel op dat het geen bagger slip ofzo is.

Dan meng ik daar 1 op 25 plagron bio supermix door en klaar.

 

Mijn oude aarde wordt links en rechts hergebruikt in de nodige plant kuipen om de deur en anders gaat het wel door de tuin..:)

Share this post


Link to post
Share on other sites
en anders gaat het wel door de tuin..

 

doe ik ook, alleen kut dat die perlite omhoog regent :P

daarom vond ik die goldlabel custom zo ideaal!

Share this post


Link to post
Share on other sites

kwam trouwens nog een receptje tegen op het forum Link

 

Light mix

- Wormenmest

- Bloedmeel

- Beendermeel

- Maerl

- Basaltmeel

- Bentoniet

- Kelp

- Humuszuur

- Bacto

- Schimmels (Mycorrhiza én Trichoderma)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...