Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Chanu

Vsa + Hps 250W Dimbaar

Recommended Posts

Hallo mannenVoor jullie de zoveelste vraag over elektro waarschijnlijk. Ik heb nu een hok van ong 1m2 welke ik moet voorzien van verlichting. Ik lees overal dat je schakelkasten moet gebruiken etc. Is dit voor mijn geval ook zo?

Edited by sensi life
beide topic's samengevoegd

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo mannen

 

Voor jullie de zoveelste vraag over elektro waarschijnlijk. Ik heb nu een hok van ong 1m2 welke ik moet voorzien van verlichting. Ik lees overal dat je schakelkasten moet gebruiken etc. Is dit voor mijn geval ook zo? Onze meterkast kan 3600w aan en zitten overal aardlekschakelaars aan. Kan ik mijn ballast niet rechtstreeks in het stopcontact doen ? En wel een relais tussen mijn tijdklok?

 

Ik ben een echt nieuw en het zal m'n eerste echte kweek worden. Als ik veel geld moet investeren voor allerlei elektra is de lol er snel af natuurlijk.

 

Ik hoor graag van jullie.

 

Chanu

Share this post


Link to post
Share on other sites

@chanu

ik heb je beide topics samengevoegd

 

elke hpi - hps lamp word geschakeld dmv een schakelkast omdat die een hogere piekstroom hebben.

ook jou 250 hps dus ;)

 

wat is de hoogte van je hok?tent?

 

voor 1m² ben je wel beter af met een 400-600W (als je de hoogte hebt)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is wel raadzaam een relais tussen mijn tijdklok.

Hobby kosten geld en zie het zo als je brand krijg van wegen dit dan heb je nog minder lol.

 

Kuro-neko.

Edited by kuro-neko

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey !

 

Ik denk dat 250 watt op 1m2 wat weinig gaat zijn, 600Watt lijkt mij intresanter.

Waarom een VSA en geen EVSA ? (gaat even lang mee en behoud zijn efficientie)

 

Verder had je wel gelijk, een relais tijdschakelaar is goed genoeg. (meenstal noemen ze dat een schakelkast bij growshops).

 

Als ik veel geld moet investeren voor allerlei elektra is de lol er snel af natuurlijk.

 

Ja, de eerste setup loopt al snel richting 600€ - 900€, elke hobby kost geld.

Maar ken jij nog een andere hobby waar na 1 kweek break-even-point al bereikt is ? :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey !

 

Ik denk dat 250 watt op 1m2 wat weinig gaat zijn, 600Watt lijkt mij intresanter.

Waarom een VSA en geen EVSA ? (gaat even lang mee en behoud zijn efficientie)

 

Verder had je wel gelijk, een relais tijdschakelaar is goed genoeg. (meenstal noemen ze dat een schakelkast bij growshops).

 

Als ik veel geld moet investeren voor allerlei elektra is de lol er snel af natuurlijk.

 

Ja, de eerste setup loopt al snel richting 600€ - 900€, elke hobby kost geld.

Maar ken jij nog een andere hobby waar na 1 kweek break-even-point al bereikt is ? :)

 

Haha nee ik ken die niet :D

 

Ik heb net de persoon in kwestie gebeld en kon mij vertellen dat ik de ballast (lucilux dimbaar 250-600w) gewoon in mijn stopcontact kon doen. De ballast wel buiten het kweekhok plaatsen natuurlijk.

 

elke hpi - hps lamp word geschakeld dmv een schakelkast omdat die een hogere piekstroom hebben.

ook jou 250 hps dus ;)

 

wat is de hoogte van je hok?tent?

 

voor 1m² ben je wel beter af met een 400-600W (als je de hoogte hebt)

 

He sensi life.

 

Mijn hok is 80x80x180cm.

 

Ik heb een dimbare ballast besteld van lucilux 250-600w dus kan altijd later in de bloeifase extra watts erin pompen

Share this post


Link to post
Share on other sites

als de persoon in kwestie jou verteld dat je die zo in het stopcontact kan steken is hij niet bekwaam zulke spullen te verkopen!

 

dat kan idd, dat kan zelf redelijk lang goed gaan, maar op een dag gaat het mis, en die dag wil je niet meemaken dus bestel maar gewoon een schakelkastje ;)

 

voor 40-50€ hebt je een klein davin kastje met 2 stopcontacten, relais + timer

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

als de persoon in kwestie jou verteld dat je die zo in het stopcontact kan steken is hij niet bekwaam zulke spullen te verkopen!

 

dat kan idd, dat kan zelf redelijk lang goed gaan, maar op een dag gaat het mis, en die dag wil je niet meemaken dus bestel maar gewoon een schakelkastje ;)

 

voor 40-50€ hebt je een klein davin kastje met 2 stopcontacten, relais + timer

dank sensi life voor je advies! Ik wil niet het huis van mijn ouwe lui in de brand idd :P

 

Ik heb hem het nadrukkelijk gevraagd omdat ik er al genoeg over had gelezen idd. Heb je misschien een linkje voor mij sensi ? Met een setje niet al te duur ? En die een boon als ik zelfs kan aansluiten :P

 

http://www.eugrowshop.eu/nl/schakelkasten/schakelkast-tent/davin-schakelkast-dv-12-voor-2-lampen/

 

Zou dit een goede zijn sensi?

 

Groet chanu

 

Ik heb natuurlijk mijn afzuigers. M'n lamp en m'n ventilator. Heb ik dan niet 3 stopcontacten nodig ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat is idd wat je nodig hebt...

 

bij mij staat mijn afzuiger + ventilator 24/24 op, die moeten dus in een normaal (niet gestuurd) stopcontact.

 

de 2 stopcontacten in de schakelkast worden aangestuurd door de tijdsklok, die zijn dus enkel bedoelt om je lamp mee te schakelen of als je bv. een toestel hebt dat je samen met de lampen wilt laten werken, zoals in de groei bv een bevochtiger

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat is idd wat je nodig hebt...

 

bij mij staat mijn afzuiger + ventilator 24/24 op, die moeten dus in een normaal (niet gestuurd) stopcontact.

 

de 2 stopcontacten in de schakelkast worden aangestuurd door de tijdsklok, die zijn dus enkel bedoelt om je lamp mee te schakelen of als je bv. een toestel hebt dat je samen met de lampen wilt laten werken, zoals in de groei bv een bevochtiger

 

Thanks Sensi! ik ben helemaal op de hoogte! volgende week mijn kweekverslag van de Hollands Hope gefeminiseerd! Zie je ook hoe het is geworden :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

als de persoon in kwestie jou verteld dat je die zo in het stopcontact kan steken is hij niet bekwaam zulke spullen te verkopen!

 

dat kan idd, dat kan zelf redelijk lang goed gaan, maar op een dag gaat het mis, en die dag wil je niet meemaken dus bestel maar gewoon een schakelkastje ;)

 

voor 40-50€ hebt je een klein davin kastje met 2 stopcontacten, relais + timer

Onder het motto 'domme vragen bestaan niet'

 

Hoe zou het dan later mislopen ?

 

De kabels van het huis die te zwak zijn en zullen smelten ? Verzekering laten smelten?

Of omdat die VSA met tijd eens een kortsluiting zal geven en zo de zekering laat springen? (met je afzuig en ganse de boel mee)

 

In oude woningen met electriciteitkabels van meer dan 10 jaar oud versta ik het wel,

maar bvb in mijn geval zit ik in een nieuwbouw appartement, alles voldoende van dikte etc. Stroompunt zit rechtstreeks op een zekering v/h huis.

Waarom moet ik er dan nog een extra bijplaatsen ?

 

Grt Djo !

Share this post


Link to post
Share on other sites

het gaat hem over de tijdsklok djo, niet over de electriciteit in je huis

 

in elke tijdschakelaar zit een mini relais die schakelt, deze mini relais is niet gemaakt om hoge piekstromen te sturen die onze lampen wel geven bij het opstarten.

in een schakelkast zit een tijdsklok en een grote relais die wel voorzien is voor hoge piekstromen.

 

het kan lang goed gaan met een gewoon simpel tijdsklokje, maar ooit zal het misgaan.

in veel gevallen als het dan misgaat blijft het contact van de mini relais hangen ( samen gesmolten) met alle gevolgen van dien...

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dank je, weer wat wijzer.

Ik heb zo'n digitale klok dat zegt max 3600watt. Je zou toch denken dat die tegen een stootje kunnen..

Maar goed, zekere voor onzekere zal ik ook eentje plaatsen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

djo: wat schakelt anders je lamp en uit? je kweekt toch altijd 18/6 of 12/12 of zoiets

je gaat toch niet elke dag 2x de stekker manueel in het stopcontact steken?

dus wil je een schakelklok die dit voor je doet

je kan zo'n goedkoop kerstboom-schakelaartje gebruiken maar hier zijn risico's aan verbonden

ikzelf heb ontwetend ook jaren lang met een OTIO tijdschakelaar gedraaid, heeft nooit problemen opgeleverd gelukkig

maar de 'echte' schakelkastjes waarover sensi praat zijn voorzien van een zware relais.

in tegenstelling tot de kerstboomtimer schakelt dit gelijkaardige tijdsklokje een zware relais die hoge belasting aan kan

los van het feit of je huis voorzien is van oude of nieuwe draden, nieuwbouw, 3600W etc etc

 

oops, te laat :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij mijn lucilux ballast zegt ie dit:

Dit voorschakelapparaat maakt gebruikt een softstart waardoor u nooit last heeft van piekspanningen.

Nog steeds een schakelkast @sensilife?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik kan enkel de raad geven om een schakelkast aan te kopen...

 

uiteindelijk kost het 50€ daar wil je geen risico's voor nemen lijkt me,

maar ik lees het inderdaad, zei zeggen dat het geen piekstromen geeft, ik zou het toch doen, aan jou de keuze chanu ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je kweekt neem je een kastje met een relais.

Tijdschakelaars zijn er om een lampje in de kamer te schakelen, niet om kweeklampen te schakelen.

Zelfs met tl-verlichting kan een gewone timer problemen geven.

Share this post


Link to post
Share on other sites

die softstart wil zeggen dat de belasting niet onmiddellijk de maximum is

je moet denken dat een apparaat bij plotseling opstarten even een piek van het dubbele verbruik trekt

dit zou dan willen zeggen als je zekering maximum 1200W aankan en je hangt hier 2x 600W aan je alsnog over die 1200W zal gaan en je zekering zal springen

door die softstart start dit geleidelijk op en worden er nooit grotere pieken getrokken. Beter voor je schakelkast, zekeringen, bedrading, storing op het net...

Share this post


Link to post
Share on other sites

djo: wat schakelt anders je lamp en uit? je kweekt toch altijd 18/6 of 12/12 of zoiets

je gaat toch niet elke dag 2x de stekker manueel in het stopcontact steken?

dus wil je een schakelklok die dit voor je doet

Tuurlijk, heb ik toch ook? :)

 

Ik zei maar, als die tijsklok zegt ' max 3600 watt' , en 3600watt is véél, dat is al 16 ampere, dan zou een onervaren persoon als mezelf denken: nou die zal wel goed zitten. Beter dan die analoge tijdsklok die zegt 2000 watt.

Nu weten we wel beter :tu

 

En verder, wat ik ondervond met mn analoge tijdsklok is dat de tijden niet altijd correct zijn, het kon makkelijk wel al eens een kwartiertje schelen. Iemand dit al ervaren met die zware relais/tijdsklokken?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wil je voor zekerheid haal je een schakel kast

 

Als je het bij een 250 houd is een tijdschakelaar van de shop meer dan genoeg

 

Moet enkel opletten dat de clock zelf blijft draaien ,hier enkel een vastgelopen klokje meegemaakt in een jaar tijd met mijn 250 en dat was de timer van de brico :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

djo: wat schakelt anders je lamp en uit? je kweekt toch altijd 18/6 of 12/12 of zoiets

je gaat toch niet elke dag 2x de stekker manueel in het stopcontact steken?

dus wil je een schakelklok die dit voor je doet

Tuurlijk, heb ik toch ook? :)

 

Ik zei maar, als die tijsklok zegt ' max 3600 watt' , en 3600watt is véél, dat is al 16 ampere, dan zou een onervaren persoon als mezelf denken: nou die zal wel goed zitten. Beter dan die analoge tijdsklok die zegt 2000 watt.

Nu weten we wel beter :tu

 

En verder, wat ik ondervond met mn analoge tijdsklok is dat de tijden niet altijd correct zijn, het kon makkelijk wel al eens een kwartiertje schelen. Iemand dit al ervaren met die zware relais/tijdsklokken?

Als je goed leest staat er 16A(2A) oid, die 16a is de max spanning die er doorheen kan (niet aan te raden), die 2a is de inductieve spanning die die kan schakelen (lamp en dergelijke apparatuur met een trafo is inductief).

 

Tja dat het een tijd goed kan gaan is zo, wij schakelden onwetend 5 x 600 watt met een simpele gamma timer op een trage 16a zekering, zekering is er nooit door uitgevlogen, de klok heeft het een draai of 4 uitgehouden en zat toen ineens muurvast, niks meer mee te doen, opengemaakt en toen het zwarte schakelaartje gezien dat normaal rood gekleurd was...

 

LES: Altijd een kweeklamp met relais schakelen, maak nie uit wat de gs eigenaar je vertelt, altijd een ralais gebruiken, je zal niet de eerste met een uitgebrande kweekruimte zijn omdat een ralais niet nodig zou zijn ;-)

Edited by DonBone

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goed gezien, en 2ampere x 220 volt maakt 440watt, das echt niet veel...

Heb er zonet ene besteld, hij is op komst :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

pff moord en brand roepen om een Evsa van 250 watt te schakelen....

goed tijdklokje is toch prima, volgens mij ga je daar echt geen brand van krijgen, er is toch nog altijd een aardlek en zekeringen in de meterkast.

volgens mij is het ergste dat kan gebeuren,als het al gebeurt, dat ie blijft hangen en dus niet uitschakelt. en zoon schakelkast wil ook nog wel eens falen.

heb je veel watt hangen dan natuurlijk wel een gebruiken.

en je haalt eerder 1gr/watt met 250 watt op 1 viekante meter dan met 600 :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

beter voorkomen als genezen

wie wil er risico lopen voor de 60? euro dat een schakeldoosje kost?

 

dePaashaas "je haalt eerder 1gr/watt met 250 watt op 1 viekante meter dan met 600" => ja, is logisch :P

 

suc6

 

imo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...