Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Havelte78

Welke dimmer bij mdf softbox 6000m3

Recommended Posts

Geachte forumleden

 

Ik heb een mdf softbox 6000m3 . Ik zoek hierbij een dimmer die deze box kan veilig kan dimmen zonder dat deze gaat brommen.

Het mag eventueel ook iets zijn wat handmatig moet worden ingesteld. De temperatuur in de ruimte is namelijk constant dus niet 12 uur warm 12 uur koel. Dus ik kan hem eventueel elke dag een beetje bijstellen als dit moet.

Nu had ik deze vraag gesteld aan een leverancier en die kwam met dit antwoord:

 

een 6000 box heeft een hoge opstart spanning de enigste manier om deze bromvrij en veilig te regelen is met een trafo gestuurde 11 ampere dimmer deze 5 standen blokken zijn temperatuur geregeld doormiddel van een thermostaat de blokken zijn ook los te krijgen alleen die kosten mij net zoveel als met thermostaat.

 

Een tma 11 ampere kost plus minus 300.euro

 

Nu vind ik 300 euro erg veel geld en vroeg mij af of er goedkopere maar wel veilige opties zijn.

Wie o wie ?

Alvast bedankt

Share this post


Link to post
Share on other sites

11 ampere zijn nodig, als dat ding bij inschakelen max 2,53 kilowatt verbruikt. Dit klopt wel met een box van 6000m3. Bij onze shop hebben ze niet eens een trafo van 11 ampere. Naar wat googlen heb ik ergens een trafo box van 13 ampere gevonden - voor 500€. Ik denk dat jij de 300€ ervoor gewoon moet betalen. Of je gebruikt 4 softboxen van 1500m3 met 4 trafos van 3,5 ampere, zo een trafo kost 50€. Terwijl je veel meer moeite heeft kunt je 100€ voor de trafos besparen en moet misschien veel meer voor de afzuigers en filters betalen... Dat slaat ook weer nergens op.

 

Misschien bent je best af als je de 300€ ervoor betaalt. Voor zo een sterke afzuiger vind ik het ook niet zo erg duur. Niet alleen hebben ze in onze lokale growshop geen trafo van 11 ampere - ook hebben ze geen softbox van 6000m3. Dus denk ik dat het voldoet voor een vrij grote ruimte en het is misschien per m3 ruimte nog steeds een goede deal in vergelijk met de micro growers die met een 1,5 ampere trafo terecht komen :)

 

Moet de softbox bij jouw nu harder trekken als de lampjes aan zijn? Mestaal moet dat vanwege de warmte van de lampjes. Ik heb het niet helemaal begrepen hoe het nu moet bij jouw (ik ben ook geen Nederlander, sorry als het er staat en ik het alleen niet heb begrepen). Als je wild dat de afzuiging harder draait als de lampjes aan zijn kun je gewoon een wissel relay gebruiken die samen met de tijdklok van de lampjes schakelt, om automatisch tussen twee tappen op de trafo te wisseln.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de reacties is iemand bekend met bovenstaande dimmer. Ken het zelf niet en zoek wel iets betrouwbaars. Mijn softbox moet 24 uur per dag dezelfde warmte trekken dus 24 op een en dezelfde stand. ( maar niet voluit)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rare jongens die kwekerts.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor een dubbeltje op de eerste rang gaat niet met deze hobby maar als je een 6000 m3 hèb hangen is het geen hobby meer haha rare jongens ja....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou gewoon voor de trafo van 300€ gaan. De trafos met regeling op de spoel zijn toch niet zo leuk, er zit mechaniek op en je kunt het niet automatisch regelen. Klimaat regeling kan ook met modules in een rail kastje later bijgevoegd worden (er bestaat ook ready-to-use klimaat regeling met trafo om brom te vermijden). Maar normaal is het toch voldoend als de softboxalleen maar hard draait als de lampen aan zijn en niet zo hard als ze uit gaan. Dat kan je ook met een tijdklok en relais of een schakelcomputer met twee kanalen doen als je een trafo hebt (en hij zeg dat hij geen brom wilde).

 

Als je geen brom wilt dan wil je mogelijk ook niet dat de relais van de klimaatbox altijd aan het klakken is en met de relais of klok in tandem klakt die allen twee keer per 24 uren (maar dat is alleen van belang als het inzetgebied extreem geluid gevoelig is)

Share this post


Link to post
Share on other sites

5000m³ draait al op 1200watt met SMSCOM HYBRID CONTROLLER 16A zou je er 2 op kunnen regelen.

 

Of Cli-Mate FC2010-T FanController is de frequentie gestuurde controller.. Altijd stil, en per Hz in te stellen. zowel temperatuur gestuurd, als handmatig..

 

MVG Green2Day

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt allemaal. 300 euro is in principe niet teveel maar als het voor minder kan met hetzelfde resultaat ga ik daar toch liever voor. Ik ga de aanbevolen modellen eens bestuderen

Share this post


Link to post
Share on other sites

De SMSCOM kost meer dan 300 maar is wel een aanrader. De andere is zonder trafo, weet je zeker dat ie niet bromt? Normaal kunnen diegene zonder trafo brommen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja Big B. dat weet ik heel zeker..Zo wel fase aansnijding als fase afsnijding zorgt altijd voor een (lichte) brom. Frequentie controller en Trafo regelaar niet.

 

MVG Green2Day

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...