Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Nielz

Bouw nieuwe kweekkast 600 watt

Recommended Posts

Hallo allemaal,

 

Ik ben begonnen met de bouw van een kast. Een groot gedeelte staat al zoals op de foto's te zien is.

Tenminste een groot deel van het plaatwerk is er.

 

De kast:

 

Ik heb gekozen voor een frame van houten balken waartegen ik houten platen heb geschroefd. Dit is

spaanplaat. Omdat ik momenteel geen enorm budget heb moet ik het hier even mee doen.

Tussen de houten platen zit steenwol, dit is ter isolatie.

Ik wil de afzuiger buiten de kast plaatsen ivm de grootte en de zwaarte van de afzuiger.

Verder moeten de deuren nog gemaakt worden alleen ik weet nog niet of ik deze ga isoleren.

Ditzelfde geldt voor het plavond.

 

De hardware:

Ik heb een kleine buisafzuiger welke ik wil gaan gebruiken als actieve inblaas. Dit is volgens mij een 300m3

Verder heb ik een MDF afzuigdoos welke ik dus als afzuiger ga gebruiken. Dit is een 1000m3

Er zullen tevens passieve luchtinlaten komen.

Zoals je ziet zijn alle elektradraden 2.5 mm. en tevens is alles geaard.

 

Nou zit ik met de volgende problemen / vragen:

 

- is het nodig om de deuren en het plavond te isoleren?

- aangezien niet alles even recht gemonteerd is (omdat ik alles met de hand heb moeten zagen en dan wil het nog wel is een mm afwijken na 2 meter zagen) kan ik er gewoon (radiator) folie tegenaan nieten?

- Is er een verwarming nodig? de kast staat in een onverwarmde ruimte welke wel overdekt is. (soort carport)

- Welke verlichting raden jullie mij aan?

- Moet ik het hout nog behandelen en met welk impregneer materiaal is dat het effectiefst ivm gifstoffen.

 

Ik weet dat ik geen ideale bouw heb omdat dit mijn eerste zelfbouw is en ik niet alles perfect doordacht heb.

Uiteraard zal er nog plaatwerk komen daar waar het steenwol nog te zien is. Verder zal ook alles afgekit worden.

 

gallery_25068_13242_2662610.jpg

 

gallery_25068_13242_2663303.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zou alles isoleren en een verwarming zal je wel nodig hebben denk ik.

ziet er wel goed uit :tu

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zou eerst de binnenkant verven

binnenkant 3 laagjes grondverf d'r over ... 1 laagje per dag

en dan zou 't redelijk resistent moeten zijn, maar verwacht geen wonderen.

dan daarover je radiatorfolie :)

 

buitenkant gewoon gelijk kleur rollen en een paar laagjes

dan moet 't zeker 1 a 2 kweekjes meegaan als 't niet direct in de regen staat

of met de voetjes in een plasje water

 

ik zou persoonlijk ook alles isoleren, zeker als 't semi buiten staat

verwarming is wel een must, niet zozeer voor de lucht temp. maar zeker wel voor de

wortel temp. die je niet onder de 18 wil :)

 

vage...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het staat in een droge en afgesloten garage.

Natte voeten zal de kast dus zeker niet krijgen.

Alles isoleren wordt nog een mooie kutklus :P

Hetzelfde geldt voor de in en uitlaten maken maargoed.

Aanstaande vrijdag zal ik weer nieuwe spullen bij de bouwmarkt gaan halen zodat ik het plavond in orde kan maken.

Ik zal dan ook direct de balk maken die tussen de 2 duren in moet komen en de lucht in en uitlaten.

In die tussentijd kan ik mooi even werken aan alle elektra.

 

Op het laatst wil ik alles gaan schilderen en dan de folie erop.

Later wil ik nog een bak gaan maken van hout welke ik bekleed met vijverfolie zodat ik van onder kan bewateren en het dient ook als lekbak.

Er zal gekweekt worden in smartpots. Daarvan komen er waarschijnlijk 4 te staan incl een scrognet welke ik ook nog moet maken.

 

Het lijkt (financieel) wel een bodemloze put...

 

greetz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Plaatmateriaal wat je ingezet hebt was wel laatste wat je wilde nemen, verven zal maar klein beetje helpen, je zet het in in een vochtige ruimte en spul is echt troep dan.

 

KLIK

 

zie vooral rijtje onderaan pagina, je voldoet al aan ideale temperatuur en oppervlakte condities.

 

1e 2/3wk 12/12 nog niet veel aan de hand, erna komt het tot uiting en kan je goede oogst op je buik schrijven.

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

je kunt de binnenkant bekleden met groene gipsplaat, daarna voorstrijk er over en dan flink aan de gang met latex. als laatste kit je alles met een zuurvrije witte kit af. als je uit je dak wilt gaan ga je nog een keer los met de latex.

dit is volgens mij redelijk afdoende...

 

isoleren helpt een stabiel klimaat te krijgen. werkt bij elke (geregelde) afzuiger.

 

en ja het kost een paar euro's maar dan heb je wel wat!!!

 

michel

Share this post


Link to post
Share on other sites

Spaanplaat is niet echt geschikt in vochtige ruimtes. Een paar lagen verf helpt wel, maar dan moet je ook de kopse kanten (zaagkanten) mee verven: ongeverfd zullen ze als een spons vocht opzuigen, waardoor de platen gaan zwellen. Watervast verlijmd multiplex is weliswaar flink duurder, maar vele malen geschikter.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Allen bedankt voor het meedenken,

ik heb gister niet meer gereageerd omdat de teleurstelling toch wel bijzonder groot was.

Ik stond op het punt om het bijltje erbij neer te gooien en alles te demonteren.

Hele dagen gezaagd en gedaan, welliswaar heel veel geleerd over hoe ik efficienter te werk kan gaan.

 

Na een nachtje slapen was alles weer bedaard en wil ik toch weer verder, hieronder mijn plan van aanpak.

 

Nou dacht ik zelf aan het volgende:

Ik behoud de buiten platen welke van spaanplaat zijn het frame van houten balken en de steenwol zal eveneens bespaard blijven.

Als ik nou alleen de binnenpanelen demonteer en hiervoor in de plaats betonplex plaats en deze goed afkit dan moet dit toch afdoende zijn?

Dit is voor mij realistisch mbt het kostenplaatje en de hoeveelheid werk. Het bespaard me ook enorm veel gedoe met allerlei materialen als latex en gips.

 

Graag hoor ik van jullie, bedankt voor jullie inzet en ik hou jullie op de hoogte :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Neem groene gipsplaat voor de binnenkant bespaart je een vermogen, betonplex is duur!.

Plaaten goed laten aansluiten met gips de naden dichten, en schilderen met wat je wilt.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Laat je bij de eerste beste tegenslag toch niet uit het veld slaan. Echt duurzaam zal je hok niet zijn, maar ik weet welhaast zeker dat de spaanplaten een ronde of drie meegaan. Kit de naden netjes af, smeer er een paar lagen goedkope witte grondverf op (kost geen drol bij de action) en draaien met die hap. Daarna bekijk je de boel opnieuw. Ik weet niet hoe betonplex er nu uitziet. In het verleden heb ik er mee gewerkt in bekistingen. Er zat een soort coating op, waarop verf niet goed hecht (en beton uiteraard). Watervast verlijmd multiplex, dat voor boeiboorden en goten wordt gebruikt, laat zich wel makkelijk verven.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misschien hebben jullie gelijk ik heb net berekeningen gemaakt, 5 kantjes vol ghehe en als ik het hout het meest efficient gebruik

heb ik 3 platen nodig van 2500 x 1250. Dat is behoorlijk aan de prijs.

Die groene gipsplaten zien er goed uit en zijn helemaal niet duur.

 

Deze maak ik dan tegen de spaanplaten af en dan inderdaad zuurvrij afkitten.

Ik weet alleen nog niet hoe ik de gipsplaten moet plakken tegen de spaanplaten.

Vervolgens zal ik het inderdaad gaan afkitten.

 

Ik houd jullie op de hoogte as vrijdag is het weer bouwmarkt dag :-)

bedankt voor het meedenken dit heeft me al snel 200 euro en heel veel gekut bespaart.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gipsschroeven gebruiken?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gipsplaten schroef je vast met gepoedercoate gipsplaatschroeven. Groene gipsplaten zijn meestal 12.5 mm dik en spaanplaat 18 mm. Dus je kan het beste gipsplaatschroeven van 25 mm gebruiken. Ook die zijn bij de action veel goedkoper dan bij een bouwmarkt. Wel het juiste schroefbitje gebruiken: het te gebruiken type schroefbitje staat op de verpakking van de schroeven, bijvoorbeeld P2 of Z2.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat is er mis met stucplaat ? Nog goedkoper en de afmetingen 400x2000 zijn handig.

Ik vind groene plaat overbodig omdat het geen natte ruimte is ...

Meest van de tijd heb je de zelfde LV als in je huiskamer .

 

En nog een tip... Keep,iT simpel keep iT stupid ..

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vandaar dat ik een paar posts geleden al aandroeg: met spaanplaat goed in de verf gezet, zal het ook wel lukken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goed,

 

ik ga hiermee aan de slag. Ik zal gaan kijken voor de verf en de gipsplaten en dan een overweging maken.

 

bedankt alleen

 

greetz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Update!

 

Ik heb alle wanden eindelijk erin zitten.

Weliswaar ziet het er niet prachtig uit dus heb ik gipsplaten gekocht.

Na een hele middag alles afgewerkt te hebben toch alvast maar de grond belegt met gipsplaten.

Ik ben er erg positief over omdat het heel makkelijk werkt en het er erg mooi uitziet.

In de loop van de dagen zal ik steeds een gipswandje plaatsen en uiteindelijk alles met gipsbanden afwerken.

 

Vervolgens zal ik alles afkitten en komt er radiator folie tegen de gipsplaten aan.

Ik moet verder nog de deuren gaan maken waarvoor de balken al gehaald zijn.

Deze liggen al klaar en zullen eveneens geïsoleerd worden.

 

Er zullen ook balken komen op het plavond welke ik vastmaak met stalen hoekprofielen aan de wand.

Hieraan kunnen dan het filter en de verlichting hangen.

Ik ben wel van plan om de afzuiger buiten het hok te plaatsen omdat hij erg groot is en veel ruimte inneemt.

 

Ik weet dat het geen perfect hok is omdat het niet heel doordacht is maar voor de eerste keer is het best oke.

Als je bedenkt dat ik enkel een boormachine, heel veel bitjes en een handzaag ter beschikking heb.

 

Na deze ronde, als ik wat geld verdient heb, ga ik aan de onderkant een (voor) groei ruimte maken en een ruimte waar

de voeding kan komen te staan. Een soort opbergruimte dus.

Uiteraard is dit voor mij vooral een leerproject. Ik leer nu hoe ik het de volgende keer beter en degelijker kan maken.

 

Hieronder de foto's:

 

Het gat wat ik gezaagd heb voor de afzuiger:

gallery_25068_16588_934932.jpg

 

De grondplaat met gips erop:

 

gallery_25068_16588_356661.jpg

 

En alvast een zijplaatje:

 

gallery_25068_16588_2335128.jpg

 

 

Groetenn

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu vraag ik me toch af waarom niemand op het idee is gekomen om de gehele binnen kant van je bouw met plastic te bekleden

Zodat je een complete plastic binnen liner krijgt waar het vocht in de kamer mee houd en het vocht van de kweek never in de mdf kan trekken ....

 

Enigste vocht wat dan buiten wandig zou komen is mogelijke aandamping aan de buiten zijde wat komt uit de kamer waar je kweek kamer instaat

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jawel hoor hier thuis namelijk toen ik net de gipsplaten gekocht had :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lekkere timing :rofl

Wel opletten dat alle naden en schroeven zijn afgedicht zodat langs daar geen vocht in je mdf trekt ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Naast wat Speedy al aandroeg.. die bodemplaat.

 

Gipsplaat is geen bodemplaat, kan niks hebben en gaat voor problemen zorgen later, waar zakt water nu heen en waar kan gipsplaat heel slecht tegen?

 

Je kunt laten zitten maar dan wel een afdekking met vijverfolie oid maken en heel voorzichtig aan doen met dingen op de plaat zetten, je tikt hem zomaar in.

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Update

 

excuseer dat het langer duurde ik zat in een examenweek..

Maargoed die is achter de rug dus kunnen we weer mooi verder.

Dit is even een tijdelijke kast want van de zomer komt er een tuinhuis ;D.

Uiteraard heb ik wel heel veel geleerd en mag deze kast voorlopig draaien.

 

Foto's:

 

gallery_25068_16588_2795358.jpg

 

gallery_25068_16588_242425.jpg

 

gallery_25068_16588_469241.jpg

 

gallery_25068_16588_1782420.jpg

 

Je kunt al zien waar het filter komt te hangen alleen ik weet nog niet waar ik mijn afzuiger ga neerzetten..

In ieder geval niet in de kast daar is hij toch een beetje te groot voor.

 

Iemand ideeën voor een waterdichte ondergrond? soort plastic bak of zo.

Onderin wil ik een aanzuiger maken vandaar de kleine flens :-).

Alleen dan is de bodem niet meer egaal...

Voortaan eerst alles uittekenen voordat we gaan beginnen maargoed so far so good

 

groetjes

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zou gewoon vijverfolie gebruiken..

 

Ik zou ook niet inblazen, gewoon passief ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

laat je niet uit het veld slaan door wat tegenslagen !

neem de tips die de mannen hier aandragen ter harte en doe er je voordeel mee.

verwacht geen wonderen want je kan nog zo een mooie kast hebben, kweken is wat anders !

ook daar zal je de nodige tips en raad gaan krijgen !

mijn 1ste kast heb ik ooit gebouwd van oude deuren enz en draait nu nog ! [al zag ik dat niet zitten]

Succes verder !

grtn Erazer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...