Wietefras 2,745 Posted May 10, 2014 Maar verdampen is toch nodig voor de aanvoer van bouwstoffen en energie? Quote Share this post Link to post Share on other sites
Boefje030 996 Posted May 10, 2014 Ik ga dit keer de hygro laag zetten zodat de planten meer verdampen in de nacht, zodat de plant minder strekt. (no know) Quote Share this post Link to post Share on other sites
racker 469 Posted May 10, 2014 @wiet, Dat is overdag. Quote Share this post Link to post Share on other sites
cityboxer 227 Posted May 10, 2014 Dat bedoelde ik met mijn vorige post, het leek onduidelijk wat je zei Racker met je halve zinnen Daarom had ik ter verduidlijking al even vermeldt dat die hoge RH% sloeg op de nacht. Dus in de nacht zo'n hoog mogelijke RH%. @ Boef. Jij wilt dus het strekken tegengaan door een lage luchtvochtigheid in de nacht? En overdag dan? Quote Share this post Link to post Share on other sites
Wietefras 2,745 Posted May 10, 2014 Ah, natuurlijk ja. Quote Share this post Link to post Share on other sites
racker 469 Posted May 10, 2014 Dat bedoelde ik met mijn vorige post, het leek onduidelijk wat je zei Racker met je halve zinnen Ik ging uit van de topic titel.... Quote Share this post Link to post Share on other sites
Boefje030 996 Posted May 11, 2014 @city. Strekken gebeurd dus vooral in de nacht Quote Share this post Link to post Share on other sites
cityboxer 227 Posted May 11, 2014 En een lage luchtvochtigheid in de nacht kan dit voorkomen omdat ze dan MEER verdampen zeg jij? Dat snap ik niet helemaal. Een hoge bodem EC zorgt toch ook voor minder strek en dat komt dan toch juist omdat ze daardoor MINDER verdampen of haal ik nu dingen door elkaar? Quote Share this post Link to post Share on other sites
Podhead5x 32 Posted May 11, 2014 Ik denk dat uvb uvc en uva en genetica iets te maken hebben met strek ! Quote Share this post Link to post Share on other sites
Boefje030 996 Posted May 11, 2014 (edited) Ik quote even. Strekking gebeurd vooral 'snachts. Door de hoge straling moet de plant veel verdampen. De vaten staan wijd open om het water naar boven te stuwen. In de nacht is er geen (weinig) verdamping meer maar de vaten staan nog steeds wijd open. Het sluiten daarvan kan een dag(en) duren. Door deze hoge (wortel)druk worden de cellen dan volgepompt en de plant als het ware uitgerekt. Daardoor krijg je ook gutatie als de cellen als het ware vol zijn. In principe wil je dat ook. (ik wel iig) Calcium is een passief element, dat wil zeggen het gaat alleen met de sapstroom mee. Naar de bladeren is veel sapstroom, maar naar de bloemen minder. Door de gutatie worden de bloemen van voldoende calcium voorzien. Wil je dit niet dan moet je het moeilijker maken voor de wortels om water op te nemen. Een zoutere bodem betekent minder makkelijk water op te nemen. Of zorg in de nacht voor een lagere rv zodat de verdamping blijft doorgaan. Dan komen de cellen minder makkelijk op spanning. Daarom zeg ik ook steeds in de groei een hoge ec meegeven. Als de groei eruit is kan deze gerust zakken, de strek is er dan toch uit. I Edited May 11, 2014 by Boefje030 Quote Share this post Link to post Share on other sites
cityboxer 227 Posted May 11, 2014 Ik ga er vanuit dat deze quote van No-Know is? Hoge EC wist ik. Ook hoor je vaak het lichtintensiteit verhaal maar dat bestrijdt Racker al jaren en No-Know bevestigt dit in deze dus. Lage nacht RH% om strekking te voorkomen wist ik niet. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Boefje030 996 Posted May 11, 2014 Yes van hem Quote Share this post Link to post Share on other sites
racker 469 Posted May 12, 2014 Door de gutatie worden de bloemen van voldoende calcium voorzien. Dat riekt naar Aardbeien..... Quote Share this post Link to post Share on other sites
cityboxer 227 Posted May 12, 2014 Je kunt inderdaad twee dingen halen mbt dit guttatie verhaal van No-Know. 1. Het lijkt alsof hij probeert te zeggen dat door hogere celdruk nadat de lichten uit gaan doordat de vaten nog open staan de cellen strekken en dus de toppen dikker worden? Feitelijk; Dus de toppen dikker worden door guttatie. Eigenlijk zou je dus guttatie moeten bevorderen als ze in de bloei staan maar als ik die redenering volg en naast bijvoorbeeld de cooldown functie op de Opticlimate leg dan vind ik een discrepantie. Cooldown functie bedoeld is om guttatie te voorkomen in de bloeiperiode. Dit want dat zou rot etc in de hand werken. 2. Tegelijk haal ik ook uit dat stukje dat door die guttatie de plant strekt. En om dat te voorkomen moet de RH% zo snel mogelijk naar beneden als de lichten uit gaan in de groei-fase. Dat terwijl iedereen de plant in de groei/stek fase een zo hoog mogelijke luchtvochtigheid wil geven, met name in de dagperiode. Uit die quote haal ik dat dat de RH% hoog moet zijn in de dagperiode (ivm verdampingsproblemen) en laag in de nachtperiode(ivm strek). Misschien interpreteer ik dingen verkeerd; daarom gooi ik het hier neer. Eens kijken of er iemand iets zinnigs over kan zeggen. Quote Share this post Link to post Share on other sites
racker 469 Posted May 12, 2014 1) Bv een appel of peer gaat niet rotten door guttatie, er zitten nl geen blaadjes waar het vocht uitgedrukt wordt tussen de vrucht. Bij ons gewas zitten er wel blaadjes tussen de vrucht die dus water tussen de vrucht drukken. De vrucht kan rotten. 2)Het is onzin om kleine plantjes een hoge luchtvochtigheid te geven. Ik ben voorstander van een lage luchtvochtigheid maar dat gaat weer tegen alle forumregels in. Plantjes zijn dingen met wortels en blaadjes, geen net afgesneden stek zonder wortels. Kleine plantjes in een (te) vochtig medium en in vochtige lucht groeien voor geen meter. Er is geen hoog of laag, het moet in balans zijn. Je wil geen verdampingsprobleem maar wel verdamping. De slow cool down functie hoort ook niet aan te staan als er geen rot is. Dat kost knaken. Mijn 2 centen 1 Quote Share this post Link to post Share on other sites
cityboxer 227 Posted May 12, 2014 2) Ik ben voorstander van een lage luchtvochtigheid maar dat gaat weer tegen alle forumregels in. Er zijn meer ervaren kwekerts op dit forum die dit hanteren. Nadat de planten goed zijn aangeslagen luchtvochtigheid naar beneden. Mijn 2 centen Denk dat jouw twee centen bij veel mensen veel centen hebben opgleverd, dus strooi er maar mee. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Fabian 0 Posted May 12, 2014 @ Cannaz & Donner. Laten we het omdraaien dan. Waar zijn jullie bronnen? En waar komt de hoge vochtigheid vandaan dan in de nacht? Want als mijn opti uit gaat in de nacht dan zit hij binnen 2 minuten van 60 op 80%. Ik herken het probleem zonder een oplossing te weten. Nu werd me wel verteld dat die hoge Lv niet uitmaakt ZOLANG de temp maar langzaam daalt naar de nacht toe. Zolang dit onder controle is zou Lv zelfs 85% mogen zijn, maar zonder Condensvorming is er geen probleem. Zijn de experts hier het daar mee eens? Of moet de Lv hoe dan ook zakken? Benieuwd of er dan een goede oplossing is gevonden... Zeker gezien die opti best populair is zal iedereen dit probleem krijgen toch? Quote Share this post Link to post Share on other sites
cityboxer 227 Posted May 12, 2014 Ik denk dat je iets verder had moeten lezen. Inmiddels hebben we volgens mij de oplossingen al uitgebreid besproken. Lees maar even goed en let op de details en nuances. Quote Share this post Link to post Share on other sites