Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Dalynx

Eerste binnenkweek 2x Jack Herrer 2x BlueBerry

Recommended Posts

Hoi,

 

Ik ben nieuw op dit forum en ook in het kweken,

vrees echter niet ik heb het nodige opzoekwerk gedaan en mijzelf voorzien van een stevige basis.

Dus zodoende kom ik hier een verslag van mijn kweekje opmaken onder jullie wijs toeziend oog ;)

 

Eerst een beetje info over de setup:

 

-Als kweektentje de Secret Jardin Dr90 II 90x90x180cm

- 250W,400W,600W hps lampen+vsa in een Diamond hps reflector

- Buisafzuiger 365m3 Flens 125mm

- 1x Carbon Active 400m3 Flens 125mm

- 2x Blueberry seed 2x Jack Herrer seed

- Ph en Ec apparatuur etc,...

- Ik ben een beetje een leek in voeding dus heb ik maar een starterspakket van hesi voorzien:

- TNT Complex

- Bloei Complex

- Fosfor Plus

- WortelComplex

- Super Vit

- Power Zyme

 

Het lichtschema staat op 18/6 als ze 10-15 cm zijn schakel ik over naar 12/12.

Eerste week nog geen voeding,tweede misschien als ze al groot genoeg zijn.

 

De planten staan er nu ongeveer 5 dagen in ik zit dus nog in de eerste week van de groei.

Als er iets niet in orde is met de setup, wees vrij om mij tips te geven :P

 

De tent en electrische toebehoren.

24w7rxg.jpg 2dujyuv.jpg

 

De plantjes.

-(Deze foto word elke keer geupdate voor het gemak van de lezers.)

 

Edit: Nieuwe opstelling: de lamp hangt nu op 50cm met de fan ertussen en radiator folie beklede kartonnen voor wat beter te belichten van zo ver.

gallery_38340_16205_1525827.jpg

 

 

Tegen volgende update zal er voor betere camera kwaliteit gezorgd worden :lol:

 

Greets.

 

Edit : Hieronder zal ik telkens de wijzigingen aan het hele kweekgebeuren noteren.

 

W1 : enkel water lamp op 80cm / 2de blackberry groeit weinig tegenover de rest

W2 : water + hesi wortel complex & hesi tnt lamp op 60cm / 2de blackberry toont een gele schijn op het blad + kachel toegevoegt voor een min temp van 23.5° in de tent tijdens de donkere uren

Edited by Dalynx

Share this post


Link to post
Share on other sites

die hele kleintjes hebben nog niet veel nodig he.. rustig aan met je water en rustig aan met de temp.. rond 24-28 is ok..

succes

Share this post


Link to post
Share on other sites
die hele kleintjes hebben nog niet veel nodig he.. rustig aan met je water en rustig aan met de temp.. rond 24-28 is ok..

succes

 

Goed dat je het zegt dan zal ik die 400w houden foor het afbloeien,

wanneer kan ik ze best overpotten bij 2 van de 4 steken de wortels al door de bodem.

Ik zal de lamp dan voorlopig zo laten hangen bedankt!

 

Edit: Ik heb ze overgepot naar 11L potten de lamp(250 Hps) op 45 cm gehangen en er een fan tussendoor laten blazen.

 

Greets.

Edited by Dalynx

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuk om te zien dat je ook die voeding lijn hebt ;).

Die heb ik ook genomen voor mijn eerste kweekje en is mij erg goed bevallen.

 

Zodra je in de bloei gaat zou je kunnen overschakelen naar de 400 watt inderdaad.

Als je je temperatuur goed in bedwang kan houden (lamp aan in de nacht lamp uit overdag om de temperatuur zo makkelijk mogelijk te kunnen reguleren) kan je ook nog na een paar weken bloei over gaan op 600 watt.

 

Hoe kom je eigenlijks aan 3 lampen en natuurlijk de 3 vsa's of is het een e-vsa ?

 

Je kan nog even een reflecterende folie over de bovenkant van je 11liter potten neerleggen om meer reflectie te creëren en natuurlijk (belangrijker) de grond aan de bovenkant niet uit te laten drogen (dit kan je ook met doorzichtige folie voor elkaar krijgen).

 

 

Voor een automatische bewatering kan je kijken naar een bluemat systeem.

Dit is erg goedkoop en erg simpel.

 

veel plezier m.v.g. Budgetman

Share this post


Link to post
Share on other sites
Leuk om te zien dat je ook die voeding lijn hebt ;).

Die heb ik ook genomen voor mijn eerste kweekje en is mij erg goed bevallen.

 

Zodra je in de bloei gaat zou je kunnen overschakelen naar de 400 watt inderdaad.

Als je je temperatuur goed in bedwang kan houden (lamp aan in de nacht lamp uit overdag om de temperatuur zo makkelijk mogelijk te kunnen reguleren) kan je ook nog na een paar weken bloei over gaan op 600 watt.

 

Hoe kom je eigenlijks aan 3 lampen en natuurlijk de 3 vsa's of is het een e-vsa ?

 

Je kan nog even een reflecterende folie over de bovenkant van je 11liter potten neerleggen om meer reflectie te creëren en natuurlijk (belangrijker) de grond aan de bovenkant niet uit te laten drogen (dit kan je ook met doorzichtige folie voor elkaar krijgen).

 

 

Voor een automatische bewatering kan je kijken naar een bluemat systeem.

Dit is erg goedkoop en erg simpel.

 

veel plezier m.v.g. Budgetman

 

Eerst en vooral bedankt voor je reply ;) ,

 

Hoe ik ze verkregen heb is een lang verhaal maar om het kort te houden: bij 600w begonnen,de binnen temperatuur van de tent was te warm en zo per lamp afgebouwd.

Ik heb voor al de lampen een aparte Elti/vsa.

 

Ik heb nog radiatorfolie liggen maar gaat de grond onder de folie dan geen schimmels ontwikkelen?

 

Greets.

 

Edit: Een vriend van mij wist me te zeggen dat omdat ik de plantjes extra water moet geven omdat ik deze overgepot heb om de lucht er wat uit te halen voor betere wortel ontwikkeling.

Klopt hier iets van? Ik dacht net het omgekeerde =/

Bedankt voor de tip ook, meteen Blumat systeempje besteld.

Edited by Dalynx

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kleine update:

 

Ik ga nieuw materiaal bestellen en halen vandaag:

-Delonghi HUF3031 warmte kachel 3 standen 800/1400/2200 met thermo.

-Okoia HML6 bevochtiger met hygro.

 

Ook een probleem ontdekt,sinds vanmorgen hebben sommige blaadjes een paarse rand.

Ik dacht aan overvoeding aangezien ik ze gisteren voor de eerste maal voeding heb gegeven,(Hesi wortel- en Tnt Complex)

iemand een idee?

Hieronder een foto van dichtbij, niet echt duidelijk but youll get the point.

 

gallery_38340_16205_1159051.jpg

Edited by Dalynx

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey leuke setup

 

ik denk dat de paarse verkleurigen door de kou kunnen komen(maar daar is niet iedereen het mee eens)

 

Ik zou ook een kijken naar een olie radiator ipv een kachel. die maakt geen geluid en werkt bij mij altijd een stuk beter

 

succes

Share this post


Link to post
Share on other sites
hey leuke setup

 

ik denk dat de paarse verkleurigen door de kou kunnen komen(maar daar is niet iedereen het mee eens)

 

Ik zou ook een kijken naar een olie radiator ipv een kachel. die maakt geen geluid en werkt bij mij altijd een stuk beter

 

succes

 

Het geluid maakt niet echt uit het is vooral om tijdens de donkere uurtjes de planten wat een aangenaam gevoel te geven.

Ik hoop ten zeerste dat dit door de kou komt dan hebben ze het straks weer lekker.

 

Ik zal het wel eens bekijken wat de voor en nadelen ervan zijn ik ben nog niet naar de winkel geweest ;)

 

Greets.

 

Edit:

 

de planten lijkten paarser onder de lamp + de uiteinden en rand van de blaadjes staan wat naar boven gekrult maar niet meer als 1mm.

ze zien er allenszins gezonder uit als 2 dagen geleden voor ik voeding gaf,

ik heb het vermoeden dat er niet veel voedszaams meer in de zaai en stekgrond van aveve zit achter een week of 2,

dus dat de wortelstimulator zen werk wel doet.

Edited by Dalynx

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nog een kleine update:

 

Wat vinden jullie van deze opstelling?

gallery_38340_16205_2388527.jpg

 

Zwarte bak = de bevochtiger staat op 60% LV , rechts het kacheltje op minimum 22° en ik heb de fan op de bevochtiger gezet om het meer naar de planten te blazen

 

Mijn bladeren beginnen ook paars te kleuren...

 

Op hoeveel cm moet ik die 250w hps best hangen? of beter de 400w aansluiten en hem op 40 a 50cm?

 

Greetz.

Edited by Dalynx

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij mij heb ik de 250watt hps op 25cm afstand hangen. Lager en ze krijgen het te warm.

Ik geloof dat je het wattage door 10 kon delen en dat is dan je afstand.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bij mij heb ik de 250watt hps op 25cm afstand hangen. Lager en ze krijgen het te warm.

Ik geloof dat je het wattage door 10 kon delen en dat is dan je afstand.

Bedankt voor je reply.

 

moet dat dan niet met een cooltube? het is nu al 28 graden bij de planten met de 250w hps op 40 cm ;)

 

Greets.

Edited by Dalynx

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm, ik ben zelf ook bezig met mijn eerste kweek.

 

In het begin had ik geen ventilator en begonnen bij mij de bladeren iets omhoog te krullen door de warmte op deze afstand.

Vervolgens met ventilator was dit op gelost. Zolang de plant nog groeide heb ik ook 30cm aangehouden.

 

Meet je direct in het licht onder de lamp? Dan zal dit ook zeker hoog uitvallen.

Door de ventilator is er beweging in de lucht en is het ook koeler dan wat je direct onder de lamp meet.

 

Ik spreek alleen uit ervaring wat ik tot nu toe heb opgedaan en uit mijn waarnemingen hoe de plant reageert.

 

Misschien dat iemand wat meer inzicht kan geven, ook voor mij wel interessant ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hmm, ik ben zelf ook bezig met mijn eerste kweek.

 

In het begin had ik geen ventilator en begonnen bij mij de bladeren iets omhoog te krullen door de warmte op deze afstand.

Vervolgens met ventilator was dit op gelost. Zolang de plant nog groeide heb ik ook 30cm aangehouden.

 

Meet je direct in het licht onder de lamp? Dan zal dit ook zeker hoog uitvallen.

Door de ventilator is er beweging in de lucht en is het ook koeler dan wat je direct onder de lamp meet.

 

Ik spreek alleen uit ervaring wat ik tot nu toe heb opgedaan en uit mijn waarnemingen hoe de plant reageert.

 

Misschien dat iemand wat meer inzicht kan geven, ook voor mij wel interessant :(

 

Klopt inderdaad wat je zegt het probleem is echter:

als de lamp op 40cm hangt kan er een vent tussen (planten bewegen nog maar minder)

 

op 25 cm schommelt de lamp of verbranden de bladeren ;)

 

Edit: De bladeren vertonen lichtjes paars/donkergroene strepen in lichtere bladeren,

het rare ook is dat 2 er last van hebben (de jack herrers) één van de bleuberrys heeft supergroene bladeren en de andere ook lichtere zonder strepen maar met een geelachtige aanslag op het blad beetje zoals een gekookt ei vanbinnen.

 

2d edit: De paarse kleur is volledig weg, randjes nog een beetje gekarteld maar dat valt wel mee,gezonde groene kleur maar ze hangen zo hard naar beneden net of de bladeren te zwaar zijn ;)

 

Greets

Edited by Dalynx

Share this post


Link to post
Share on other sites

De plantjes vertonen gele punten vanvoor aan het blad en zijn ook gekruld,

ik denk da ik de ventilator de koude waterdamp niet naar de planten mocht laten blazen?

Ik hoop dat iemand het weet ;)

dit is de opstelling van vanmorgen:

gallery_38340_16205_2409125.jpg

 

Heb ik de fan anders gehangen:

gallery_38340_16205_1022264.jpg

 

Iemand een idee van?

-voeding heb ik 5 dagen geleden gegeven en dat was niet veel

-ik dacht vanmorgen dat ze heel droog stonden aangezien ik ze niet veel water geef en ze zo slap hangen heb ik ze eens een goeie dosis gegeven (11liter potten dag 12 van groei)

-Lv is rond de 60% at all times

-warmte bij de planten altyd tussen de 20 en 28 °

-De Ph van de grond is 6.3 . (het blijkt dat ik al de hele tijd water van 6.6 Ph heb gegeven <-< niet goed afgezuurd)

-lamp hangt op 40cm (250w Philips-son...)

 

Vanavond krijgen ze nog wat voeding deze keer wel met de juiste ph 5.5 en 0.80 Ec aangezien ze nog niet zo groot zijn en nog niet zoveel water hebben gekregen zal dit wel op een paar dagen gecorrigeerd zijn...

Greets

 

Planten zijn voor 1/4 geel als dit nog erger word zal ik gewoon NOG maar eens opnieuw beginnen <-<

Zou het nu door de slechte zuurtegaad van het water zijn dat ze geel worden of het gebrek aan een fan tussen de 250w en de planten(lijkt me onwss 40cm zou voldoende moetten zijn)?

-de bevochtiger geeft ook een klein beetje licht af kan dit kwaad in de donkere periode als het licht niet (direct) op de planten komt

Share this post


Link to post
Share on other sites

In functie van de hele kweek toch niet geruineerd te hebben heb ik de enige nog vrij gezonde plant zo voorzichtig mogelijk omgepot naar een kleindere pot met een beetje wortelstimulator en meteen weer onder de lamp Duimen maar*

gallery_38340_16205_1015483.jpg

Ook staan er terug nieuwe plantjes in de rij voor poging 2...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jammer dat het niet goed gaat man. :)

 

Ik heb geen idee hoe dit komt, zelf in het begin totaal geen voeding gegeven en alleen maar gewoon kraan water. Mijn aarde is gedeeltelijk onbemest en bemest gemengd. Ik heb een kleine ventilator die wel gedeeltelijk tegen de planten blies door onwetendheid maar hier hebben ze niet echt onder geleden. De temperatuur was ook geen probleem op 25cm met ventilatie.

 

Misschien stonden ze te nat/droog?

 

In ieder geval succes met poging 2.

Share this post


Link to post
Share on other sites

He Mrwicked!

 

Ik heb per ongeluk slecht afgezuurd water gegeven de gehele cyclus van 6.5Ph dus bleef de voeding wat zitten(alsook hebben ze niet veel geluk gehad de eerste dagen)

Die ene plant heb ik nog kunnen redden denk ik staat al mooi terug recht ondanks de vele wortelschade.

 

Duimen dat het deze keer beter gaat x)

 

Greets

Share this post


Link to post
Share on other sites

volgens mij gaat het hier om zware overbemesting.

Zo een jonge plantjes hebben de eerste 2weken echt niets nodig.

 

volgende keer beter :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Green-go,

 

Ik heb de wortels gespoelt en overgepot dus ik hoop dat ie nog te redden valt,

deze keer heb ik echt niet extreem voeding gegeven.

 

greets

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dalynx,

 

In het begin hebben ze nog geen voeding nodig, de ventilator zou ik de eerste 2/3 weken ook niet gebruiken want hierdoor verdampen je planten en grond meer.

Tenzij natuurlijk dat de temperatuur in je tent te hoog wordt.

Voor zaailingen heb je geen bevochtiger nodig. De zaadjes halen alles wat ze nodig hebben uit de grond.

 

Wat voor lampen heb je juist? Op de foto's ziet het er meer geel licht uit. In begin best wit licht geven (Tneon 6500K of HPI lamp of TL Cool white)

 

Grtz

Tune

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dalynx,

 

In het begin hebben ze nog geen voeding nodig, de ventilator zou ik de eerste 2/3 weken ook niet gebruiken want hierdoor verdampen je planten en grond meer.

Tenzij natuurlijk dat de temperatuur in je tent te hoog wordt.

Voor zaailingen heb je geen bevochtiger nodig. De zaadjes halen alles wat ze nodig hebben uit de grond.

 

Wat voor lampen heb je juist? Op de foto's ziet het er meer geel licht uit. In begin best wit licht geven (Tneon 6500K of HPI lamp of TL Cool white)

 

Grtz

Tune

 

Ik heb ook nog een 250w hpi liggen ik zal die gebruiken.

De temp ligt rond de 28-31 graden met de lamp op 40cm wat ik enorm hoog vind voor en 250w.

Vanaf wanneer moet ik de bevochtiger dan gaan gebruiken?

Ik zal mij deze ronde inhouden voor voeding te gebruiken en pas gaan doen als jullie het goedkeuren x)

+de ventilator vliegt er uit.

 

Greets.

Share this post


Link to post
Share on other sites

28-31 gr is idd erg hoog. Als je de passieve luchtinlaat van de tent open doet gaan de temps dan niet lager?

Beste is tussen 20gr minimum en 28gr maximum.

De bevochtiger zou ik vooreerst eruit laten en je LV regelmatig meten en in verslag zetten...er kijken genoeg ogen mee. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
28-31 gr is idd erg hoog. Als je de passieve luchtinlaat van de tent open doet gaan de temps dan niet lager?

Beste is tussen 20gr minimum en 28gr maximum.

De bevochtiger zou ik vooreerst eruit laten en je LV regelmatig meten en in verslag zetten...er kijken genoeg ogen mee. :)

 

Zonder de bevochtiger krijg ik onder de lamp een lv van 35-50% moet dit geen 70 a 80 zijn voor de groei?

die 28-31° is inderdaad te hoog met een 250Watter dus heb ik een cooltube besteld kan ik ineens de 400 erin hangen.

 

Greets

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dus,

 

We zijn inmiddels aan poging 2 op dag 18 van zaadje tot plant.

 

Zoals je kan zien is een van de plantjes uitgedroogt beetje te matig geweest met water vrees ik =/

ook zijn de bakjes te klein me dunkt morgen ga ik achter 1-3L potten heb ze nu eens goed gewaterd,

de grond was "zandig" droog.

 

Let me know wat you think :lol:

gallery_38340_16287_9852.jpg

Greets.

 

Edit: De kleinste is er terug bovenop B)

ik zal ze eens meteen in liter potten zetten met een tensiometer

 

Edit2: Blumat systeem werkt niet zonder iets om op te hangen of waterpomp <-<

Handmatig it is

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kleine update:

 

dag 27 in voorgroei nu overgeschakeld naar 250w Hps 12/12

 

gallery_38340_16287_1104456.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...