Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Bluebloomer

Hempy Bucket kweekje met 6 soortjes

Recommended Posts

Jah nu je het zegt, inderdaad. Aangezien waterschappen het water 'zachter' maken ben je genoodzaakt Ca15 mee te geven, met de Hydro Supermix, én PK 13/14 in de bloei, en dan heb je nog niks aparts.

 

Lesson well learned, thanks for the input so far ! ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
@ sativied het is het sulfaat uit de magnesiumverbinding die niet mer calcium samengaat.niet de magnesium zelf volgens mij
Ok, bedankt, ik ken het hele verhaal ook niet 100%, heb daarom gisteren ff gezocht om te checken welke drie het waren voordat ik poste. Ik snap nu de Sulfur in de lijst. Growshop was dus wel in de goede richting, maar blijft een slecht advies. PK13/14 is extra/boost, niet om een P tekort in de basisvoeding, goed te maken (en ondertussen een K overschot te creeeren).

 

bij zacht water moet je altijd een dosis Ca meegeven zowel op hydro als soil. Correct ?

Bij hydro zit alles al in de voeding omdat er geen tot weinig voeding in het medium zit. Bij H&G gaan ze uit van EC0/RO water, of dat bij hy-pro ook zo is weet ik niet maar compleet is het wel:

HYDRO according HY-PRO

Mediums,(glass wool, soil, coco), have little or none Nutrition in it. Each user of a modern kind of A + B liquid nutrition, must expect therefore that every necessary element, needed for a plant, is available in that nutrition. (N, P, K, Mg, Ca, S, Fe, Mn, Zn, B, Cu, Mo.) Bron: http://www.freewebs.com/biogpower/hypro.htm Ik gebruik wel een klein 'beetje' extra calmag (tijdens bloei), bovenop de voeding en mijn 0.37EC kraanwater. Zeker handig om te hebben, vooral met je verschillende soortjes, maar zou zuinig mee zijn want je sluit gemakkelijk andere elementen uit.

 

Hoe is die vloeistof gemaakt dat het langdurig in een flesje kan zitten?
Zitten stabiele elementen in die het aantal negatieve en positieve waterstof elementen in balans houden, wat weet ik niet, maar ik gebruik van die goedkope Hanna zakjes en dat lijkt behoorlijk stabiel te blijven. Goed samengevat en maakt dat lijstje elementen wat toegankelijker: http://retirees.uwaterloo.ca/~jerry/orchids/nutri.html En note de 'inorganic' in de eerste regel. Die niet-organische, chemische elementen om het plat te zeggen, is wat een plant uiteindelijk opneemt en gebruikt 'en' de PH beinvloed.

 

de voorkeur voor een pH van 6.2
Dat verschilt per strain zoals ook het voedingsgebruik, maar sommige elementen zijn beter beschikbaar bij lage PH en sommige bij hoge. Dat is een beetje aftasten, maar komt niet zo precies.

45717d1137357179-ph-chart-right-overgrow.jpg (of google images PH nutrient uptake chart voor anderen, note dat het anders is op hydro dan op aarde, in dit geval moet je dus rechts hebben). 6.2 is dus een beetje de bovengrens en als je dat continu zou doen riskeer je het uitsluiten van Manganeese o.a.. Hy-pro geeft 5.5 tot 6.0 aan. Een beetje schommeling is goed. Het is een balans zoeken tussen de elementen en daar komen dus al die verschillende 'voorkeuren' voor PH waardes vandaan :( Regeer de PH niet te strak want er is niet 1 vaste ideale PH waarde. Om dat nog ff te onderstrepen: http://50.23.201.245/~housegar/articles/as...-when-using-hg/

 

6.2 wordt in de praktijk misschien 6.3 of meer, ik zou iets meer naar de 6 gaan (draai zelf op 5.6 to 5.85 en soms een dag of twee 6.0-6.2 zodat ze ff volop calcium en Magnesium op kunnen opnemen) en dan in de bloei iets zakken (anders riskeer je alsnog P tekort). Hou er rekening mee dat tijdens de groei de PH klimt en tijdens de bloei de PH zakt. Dus bijvoorbeeld tijdens de groei op 5.9 en dan laten klimmen naar 6.3 (dagen) voordat je bijstuurt, en tijdens de bloei op 6.2 zetten en bijsturen als je het te laag vind worden (5.5-5.8).

 

De combinatie van EC en PH regelen (ff verhogen bij Mg tekort bijvoorbeeld) en meten, die controle dus, daar ligt het grote voordeel van hydro. En dat mis je bij BN. Wat nogmaals niet wil zeggen dat het niet goed is ofzo, maar eerste een rondje standaard hydro leek me verstandiger. Nog beter natuurlijk is een side-by-side test ;) Ben echt benieuwd of er een duidelijk verschil zal zijn, tijdens de kweek, maar misschien ook smaak, en wat die zelf-regulerende PH gaat doen - 'k ga popcorn inslaan. ;) (oh sorry, lange post :))

Edited by Sativied

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zondag 29 september 2013, een update.

 

Vandaag precies 2 weken van zaad tot plantje. En helaas heb ik de zaailingen wat stress bezorgt.. Mijn vermoeden is (mede vanwege de bleke kleur) een voedingstekort... Misschien had ik ze iets eerder moeten bijvoeden. Ook zat er al veel meer wortel aan dan gedacht, dus tijd voor de grote Overpottings Actie !!

 

But first:

 

gallery_35305_16193_369121.jpg

gallery_35305_16193_639384.jpg

Van mooi naar verlept, voedingstekort is het enige dat ik kan bedenken. Stom stom stom...

 

gallery_35305_16193_1149556.jpg

Snel perliet en cocos mengen en wassen. Ik gebruik 7 delen perliet op 3 delen cocos.

 

gallery_35305_16193_905227.jpg

Omdat de perliet makkelijk uit het knietje kan lopen, een dunne laag hydrokorrels zodat de drain niet verstopt raakt met perliet.

 

gallery_35305_16193_1742105.jpg

Dit is het tijdelijke houten framewerk met de drain. Er passen 9 potten op een oppervlakte van 80 x 80 cm.

 

gallery_35305_16193_1456893.jpg

Gat in een jerrycan gemaakt en past precies onder de drainbuis.

 

gallery_35305_16193_1595165.jpg

gallery_35305_16193_754467.jpg

Veel meer wortels dan gedacht, ze gedijen dus goed op de mix, jammer dat ik te laat ben gaan voeden..

 

gallery_35305_16193_9429.jpg

HPS en MH opnieuw aangesloten met installatiedraad 1,5 mm.

 

gallery_35305_16193_757016.jpg

Tada ! De eerste 5 dames staan er in. Nog plek voor 4 plantjes meer.... Er staan 3 stekjes te wortelen, en ik heb wat Durban Poison zaden te ontkiemen gelegd.

 

Goed nieuws; ik heb niet de Venice Beach gekilled maar de King's Kush ! Heel blij mee want ik zag vooral uit naar de Venice Beach Afghaan, gelukkig zit ze er toch tussen. :)

 

Alle potten beneden gevuld op terras, perliet en cocos meer dan goed gewassen, en ik heb een milde voedingsoplossing van 1/2 sterkte aangemaakt.

Alle potten waren nog deels gevuld met schoon water, daarbij is een halve liter voeding gekomen per pot, dus nu afwachten hoe ze aanslaan.

 

Klok staat weer ingesteld van 08.00 tot 14.00 donker, en van 14.00 tot 08.00 licht. Kleine fan staat er bij voor circulatie, en de afzuiger draait nog niet. Wel de inblazer van 107m3.

Dames genieten nu van een dosis 150W MH.

 

De Durban Posion zaadjes liggen te ontkiemen, en de 3 Big Bang stekken staan in een mini hempy bucket, tot ze wortels hebben. Sterkste stek wordt ook bij de hempy's gezet.

To be continued...

 

=================================

Hey Sativied, bedankt voor je waardevolle input. Je hebt mij doen beslissen om de BN Hydro Supermix te laten staan, en dit rondje alleen de HyPro A+B lijn te gebruiken, ik hoop alleen dat dat niet bijt met de BN producten die ik daarnaast gebruik, maar in theorie zou dat niet mogen, toch..

 

Ik zal spaarzaam zijn met de calcium en het pas gaan gebruiken als ik denk dat er een noodzaak is.

 

Door de schommelingen in PH krijg je dus ook schommelingen in de verschillende elementen opname, waardoor het ene element soms niet goed wordt opgenomen, maar het andere element wel, bij een schommeling kan dat net omdraaien waardoor je dus met een PH schommeling verschillende micro elementen opneemt. Begrijp ik dat goed?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ikzelf voed eigenlijk zo goed als niet in de groei bb

ik denk niet dat ze nu al heel veel nodig hebben...

 

ik heb mss niet goed gelezen, sorry daarvoor :) heb jij ze al gevoed voor je last kreeg van deze gele bladeren?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi sensi, nee ze hebben tot vandaag nog geen voeding gehad, alleen 1/2 dosering wortelstimulator.

 

Vochtigheid en temperatuur waren prima, dus ik vermoed dat het alleen een voedingstekort kan zijn geweest, ik zag ook veel meer wortel dan gedacht en aangezien er niks in de cocos en perliet zit zou het kunnen dat dat de oorzaak is geweest, kan eigenlijk niks anders bedenken.

 

Edit: nu ik er over nadenk; ik heb de zaailingen in een mix van cocos en perliet gezet zonder dat ik de perliet gespoeld heb, misschien dat het fijne perlietstof een oorzaak is geweest...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nette setup Blue! :lol:

 

Door de schommelingen in PH krijg je dus ook schommelingen in de verschillende elementen opname, waardoor het ene element soms niet goed wordt opgenomen, maar het andere element wel, bij een schommeling kan dat net omdraaien waardoor je dus met een PH schommeling verschillende micro elementen opneemt. Begrijp ik dat goed?
Ja. En dat geld ook voor de macros. pH bewust een beetje laten schommelen en sturen is vaak verstandiger dan elementen toevoegen want dan riskeer je nutrient antagonism. http://www.apal.com.au/site/DefaultSite/fi...20July%2008.pdf Dat laatste is een veelvoorkomend probleem als je additives met hoge waarde(s) van een of meer specifieke elementen zelf toevoegd. Als je bijvoorbeeld je pH laag houd (5.5-5.6) heb je op hydro grote kans dat je snel (dagen tot week) Mg of Cal tekorten gaat zien. Dan kun je calmag (of een andere potje Cal en of Mg) toevoegen (en als gevolg zinc en K wegduwen) of de pH een paar dagen op 6.0-6.2 zetten.

 

Wanneer mensen zeggen dat een pH waarde te hoog of te laag is voor een plant bedoelen ze eigenlijk dat de pH waarde niet optimaal is voor een gebalanseerde voedingopname van de benodigde elementen.

 

dus ik vermoed dat het alleen een voedingstekort kan zijn geweest,
Ik denk niet dat het een voedingstekort is, in zo'n jong stadium hebben ze echt heel weinig nodig. Ik zit op 0,38 EC kraanwater ongeveer en voeg daar misschien net 0,1EC AB aan toe en een mini beetje root excel. Maar, ondanks je lage start EC, daar zit zoals men zegt 'al voeding in'. In de lobblaadjes ook.

 

misschien dat het fijne perlietstof een oorzaak is geweest...
Dat zou best kunnen. Verbrande punten/randen is een symptoom van overvoeding, maar tegen de tijd dat dat zichtbaar is is er al wortelschade/wortelstress, waardoor voedingsopname verminderd. Dat veelvoorkomende vermoeden van voedingstekort bij bladvergeling is vaak niet terecht en kan andere oorzaken hebben (wortelprobs door overvoeding eerder of niet luchtig genoeg / te nat medium).

 

ik hoop alleen dat dat niet bijt met de BN producten die ik daarnaast gebruik, maar in theorie zou dat niet mogen, toch..
Ik heb geen ervaring met het product maar heb ff gezocht over BioBizz Root Juice.

 

Although we do not recommend BioBizz products for a recirculating hydroponic system some customers find success using it in hydroponics. If you want to use BioBizz products with your hydroponics system it is best with a drain to waste system

 

Nou willen al die organische/bio nutrient fabrikanten ook graag gebruikt worden op hydro dus zeggen dat hun product niet geschikt is voor hydro zullen ze niet snel doen. Voor "some customers" werkt het, en de zin erna geeft wel aan wie die 'some' zijn, het is (logischerwijs) minder snel een probleem in drain-to-waste (omdat je doorspoelt) maar dat maakt het nog niet echt geschikt. Nodig is het ook niet.

 

Moraal van het verhaal is dat AB een gebalanseerde voeding is waar je nog wat op kan sturen met PH. Ik kan zeggen dat al het andere complete onzin is, maar nodig zijn die additives zeker niet. Rootjuice zorgt bijvoorbeeld voor explosive root growth volgens de makers maar dat krijg je zonder dat spul ook wel op hempy.

Edited by Sativied

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey all, excuses voor de late update maar helaas nam een depressie het weer even over. Motivatie, concentratie en logisch redeneren waren even compleet verdwenen met als gevolg dat mijn hele Hempy Bucket experiment tot een total failure is gekomen..

 

Al mijn plantjes zijn ernstig ziek en sommige zijn gewoon zo dood dan de worteltjes niks meer doen.

 

Vergeten PH te meten, te veel water en voeding gegeven, te heet in het hokje enz enz enz het is een opeenstapeling geworden van catastrofale fouten enkel en alleen omdat die klote depressie het weer even overnam, en ik eigenlijk totaal niet meer echt wist hoe en wat ik nog moest doen in mijn kweekhokje. Dan modder ik maar wat aan, en dan kun je op je vingers natellen dat het fout gaat.

 

Dus dit Hempy Experiment is een vroege dood gestorven...

 

De moraal van het verhaal is dus; niet kweken als je er niet met je volle verstand bij kunt zijn..

 

In een wanhoopspoging heb ik getracht de (dood)zieke plantjes over te potten op aarde en enkele reageren daar wel een beetje op, maar daarna heb ik de 250w MH lamp te laag gehangen waardoor ze daarna ook weer eens lichtschade hebben opgelopen... De 2 Kush n Cheese plantjes zijn nu nog maar 2 bij 2 cm ondanks dat ze al een maand oud zijn.

 

Zal straks wat foto's plaatsen van deze rampzalige ervaring, wie weet is het een leermomentje voor een ander... Maar voor wat dit log betreft is het denk ik einde verhaal...

 

Een hoop geld er in gestoken dat verloren is gegaan, alle belangrijke zaadjes op en een paar karige plantjes over die het heel misschien al dan niet overleven..

 

Sorry voor de dissapointment.. Hempy is no more....

 

 

R.I.P...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Erg jammer BlueBloomer, maar als je zelf niet lekker in je vel zit, geef je het meestal over aan hetgeen waar je mee bezig bent.

Zoek eerst even rust voor jezelf en begin dan met frisse start opnieuw.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Shit zeg.

 

Volgende keer een schema aan de muur met hoe of wat wat je af kan kruizen als backup?

 

Hier ook maar al te goed bekend.. niet lekker in vel en dan bloeistimulator geven ipv wortelstimu ;)

Helemaal als je medicinaal afhankelijk bent is dit een flinke domper, je wilt wel maar kunt het niet opbrengen en ziet het voor je ogen mislopen.

 

Uithuilen (als je dat al niet gedaan hebt :whistling ) en idd zometeen weer met frisse moed beginnen.

 

1 tip:

leer je af om water te geven als je denkt dat het nodig is, doe dit de dag erna pas.. je plantjes hebben vanaf begin af aan verschijnselen van overwatering.. teveel water op bemeste aarde tikt dubbel zo hard aan en wordt het later ook een rit met vallen en op staan.

 

Hempy buckets verder wel een mooi systeem, dat gooi je toch niet overboord?

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...