Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Bluebloomer

Bijna wit blad, en paarse steeltjes

Recommended Posts

Hello my fellow growers !

 

Mijn buiten seizoen is dit jaar geplaagd door bugs and bad luck. Omdat ik momenteel al van alles geprobeerd om het probleem plantje op te kalefateren heb ik toch maar besloten om even jullie hulp in te roepen.

 

Het gaat om een Big Bang, een 4e generatie stek van de outdoor fem Big Bang van vorig jaar. Heb er 3 staan, 1 dame in een 85 liter pot die het goed doet, al zet ze nu pas de bloei in, 1 dame staat in een 25 liter pot voor een zadenkweek en is nog mooi groen, en de laatste het probleem geval staat in een 65 liter kuipje.

 

Als medium heeft ze Plagron Growmix, Batmix en Wormenmest gekregen, de toplaag afgedekt met hout snippers van de Action.

 

Deze dame is al een hele poos minder groen dan haar zusjes, en ze heeft zelfs bladeren die bijna wit zijn geworden en paarse steeltjes.

 

Ik heb eerst een tijdje geprobeerd om om de paar dagen een thee te maken met koffiepads. Daarin zit zowel N als P en K dus ik dacht dat trekt wel bij, maar helaas niet. Ze is nog steeds enorm lichtgroen met licht gekleurde bijna witte bladeren.

 

Afgelopen weken krijgt ze Plagron Bloom en PK 13/14 maar ook dit haalt niks uit. Dus al kan ik het niet verklaren, misschien toch gebrek aan stikstof ?

 

gallery_35305_14950_812045.jpg

Duidelijk kleur verschil

 

gallery_35305_14950_643926.jpg

Goed paars en gekleurde nerven

 

gallery_35305_14950_1713729.jpg

De gele bladeren onderin komen waarschijnlijk door licht gebrek, of is het begin van voedings tekort.

 

So, what could it be now ? Stikstof te kort of ijzer ?

Bedankt alvast.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

Als je houtsnippers ook een beetje door de grond hebt heengewerkt, onttrekt dat stikstof voor de plant.Thee van koffiedik heeft een verzurende werking, dus pH gaat ook omlaag.Nu zie ik niet meteen een tekort van calcium, dus dat valt nog mee, maar kan wel ineens omslaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Blue,

 

Maar uh, je hebt het antwoord zelf al twee keer in je post genoemd (anders, zie PB exchange van eerder dit jaar en voeg 'nitrogen' toe :lol:). Niet wetende hoeveel er precies al aan voeding in je pot zit je zou het deels ook via bladvoeding kunnen proberen wat groener te krijgen. Niet de goedkoopste maar bijvoorbeeld, de toepasselijke naam: Magic Green van H&G.

 

PK 13/14 is overigens voor wanneer de bloemen (bosjes haren) omzetten in toppen (calyxes zwellen), die te vroeg inzetten kan ook problemen veroorzaken.

 

Success, het is verder een hele mooie plant.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Neen, er zitten geen houtsnippers door de aarde, alleen de toplaag om uitdrogen te vertragen daar de houtsnippers langer vocht vast houden.

 

(in theorie goed plan, in praktijk drogen de snippers sneller uit dan de aarde lol)

 

De koffiethee heeft ze pas gehad nadat ze enorm begon uit te bleken, om het maar zo even te zeggen, en de koffie had wel effect maar niet lang en niet echt een stevig effect.

 

Ik zat er aan te denken om het plantje te helpen met Plagron Visemulsie. Misschien zitten daar wat stofjes in zoals ijzer en andere mineralen om de boel wat op te krikken ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik zat er aan te denken om het plantje te helpen met Plagron Visemulsie. Misschien zitten daar wat stofjes in zoals ijzer en andere mineralen om de boel wat op te krikken ?
Goed plan. Niet zo zeer om het ijzer (dit is duidelijk een tekort van primair element), maar om de snel opneembare grote hoeveelheid stikstof die er in zit. EN, die kan ook als bladvoeding gebruikt worden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo Sativied, ik had je reactie nog niet gezien.

 

Dus toch een stikstof te kort, nu moet ik wel toegeven dat ik een luie watergever ben en misschien heb ik zelf problemen veroorzaakt door haar te vaak te laten uitdrogen ?

 

De visermuslie lijkt me dan een goede aanvulling, dan stop ik met de bloeivoeding en de PK, en ga ik weer even terug naar de Bio Nova soil mix (dat lekkere bruine stinkende goedje).

 

Ik heb ook nog een flesje TML (the missing link) van BN staan, wat ook gebruikt mag worden als bladvoeding, zou dat een goede aanvulling zijn of kan ik beter iets gerichters kopen ?

 

Ahhh net in mijn inbox gekeken, thanks for reminding me. :lol:

 

De hempy bucket staat nog steeds op het menu, zodra ik er uit ben hoe ik welk medium ik precies ga gebruiken, al is perliet met vermuciliet denk ik toch de favoriet..

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dus toch een stikstof te kort, nu moet ik wel toegeven dat ik een luie watergever ben en misschien heb ik zelf problemen veroorzaakt door haar te vaak te laten uitdrogen ?
Dat soort factoren maakt het altijd moeilijk voor een ander om in te schatten wat de echte oorzaak is. Een tekort 'kan' een 'indirect' gevolg zijn van een hele andere oorzaak dan een daadwerkelijk tekort in het medium. In jouw geval zou je kunnen zoeken op nitrogen lockout (Ph niet goed bijvoorbeeld) in plaats van nitrogen deficiency.

 

De visermuslie lijkt me dan een goede aanvulling, dan stop ik met de bloeivoeding en de PK, en ga ik weer even terug naar de Bio Nova soil mix (dat lekkere bruine stinkende goedje).
Een tip van een online bekende oldskool organics outdoor grower is ook om terug te gaan naar een beetje groeivoeding als je te vroeg vergeling hebt (vanwege de N).

 

Ik heb ook nog een flesje TML (the missing link) van BN staan, wat ook gebruikt mag worden als bladvoeding, zou dat een goede aanvulling zijn of kan ik beter iets gerichters kopen ?
De naam zegt het al een beetje, the missing link, wat mist in een gebruikelijk voedingsmenu, en dat laatste is wat je nodig hebt. Als je denkt dat je voldoende voeding in de pot er bij kan doen zonder ze te overvoeden dan zou een flinke dosis groeivoeding voldoende kunnen zijn. Ik zou het persoonlijk van twee kanten aanpakken (medium en bladvoeding). Bij Boerenbond hadded/hebben ze ook visemulsie, heb het zelf ook wel gebruikt als bladvoeding en het zou wel's kunnen dat Magic Green een visemulsie is... stroperige en stinkt... Dan kun je wel binnen 2-3 dagen resultaat zien.

 

De hempy bucket staat nog steeds op het menu, zodra ik er uit ben hoe ik welk medium ik precies ga gebruiken, al is perliet met vermuciliet denk ik toch de favoriet..
Ik krijg binnenkort, als de persoon zich aan haar belofte houd, wat fotos van een mega setup met alleen hempybuckets met 18 gallon! (bijna 70 liter) perliet per plant. Is van iemand die lang DWC heeft gedaan en nu af wil van de zorgen en het simpel wil houden, maar toch de voordelen van hydro (snel grote planten) en is overgestapt van een vrij geavanceerde DWC setup naar alleen hempy... Als ik ze heb en ze mag delen dan stuur ik ze ff door. En nog bedankt voor het noemen van die Dutch bucket, die kende ik niet. Vraag me sindsdien af of "Hempy" het daar van gejat heeft. :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Poeh wat maken jullie het ingewikkeld allemaal.... :lol:

 

Had je er al aan gedacht wat te dieven? Alles wat geel is is oud en groot blad.

Ik zie zelfs dood blad in je plant zweven. Beetje onderhoud mag volgens mij wel... :wub:

De plat ernaast begint ook al bladeren onderin te vergelen.

 

Bovendien ben ik bang dat je plant stress heeft. Van de vreemde stoffen, schommelingen en te vroege PK13-14.

Het hout ligt te rotten in jouw pot, uiteindelijk wordt dat voeding maar dat haalt jouw plantje helaas niet.

Als je het hout weg haalt, je plant 14 dagen alleen gewoon water geeft en het bederfelijke blad verwijderd zal ze gauw in ere herstellen denk ik. Een beetje stress kan ook nog wel in je voordeel werken, dat zal de toekomst leren.

 

Ik wens je veel wijsheid toe!

 

Groet, Shark

Share this post


Link to post
Share on other sites

Blad verwijderen, zo kun je ook blad problemen oplossen :lol: Het allerlaatste wat je wil doen bij een voedingstekort van primaire elementen (duidelijk N in dit geval) is blad verwijderen. Als je dan lichte bladeren verwijderd worden ze een vertakking hoger lichter door daar vandaan het tekort aan te vullen. Dat wit/gele/dode kan wel weg maar lost op zich geen problemen op.

 

Ik zie niet wat er ingewikkeld is aan een beetje N bijvoeden. Zo groen mogelijk de bloei ingaan, vooral nu niet blad plukken en dan 'nog' 14 dagen alleen water geven. Hoe minder groen, hoe minder photosynteze, hoe minder voeding er opgenomen en verwerkt wordt.

 

Een beetje stress kan ook nog wel in je voordeel werken, dat zal de toekomst leren.
Zo, da's een uit de oude doos... Ik dacht dat die minstens 10 jaar geleden al begraven was. Laat ook direct zien hoe die mythe ooit tot stand is gekomen. Er is geen enkele mogelijkheid om in de toekomst vast te stellen wat echt het effect is geweest, geen vergelijkings materiaal (zelfde plant zonder stress). Hoe minder stress, hoe hoger de opbrengst zowel in grammen als in potentie. Edited by Sativied

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lijkt wel alsof de plant in een emmer staat..kan het overtollige water wel weg?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Lijkt wel alsof de plant in een emmer staat..kan overtollig water wel weg?
Scherp oog vos... ik zie onder de andere plant 'wel' een schoteltje. Edited by Sativied

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

Om een beetje terug te gaan naar groeivoeding kan je beter gebruik maken van vloeibare vinasse.Plant kan eigenlijk ook wel wat magnesium (bestanddeel van chlorofyl) gebruiken.1 x in de week een theelepel Keltisch zeezout opgelost in 5ltr water zal er ook goed doen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey hey all, thanks voor alle replies.

 

De dame staat in een 65L specikuip met voldoende gaten voor de afwatering, daarom droogt ze ook net te snel uit.

 

Plagron Visemulsie heb ik staan net als de TML van BN.

 

Dieven om bladprobleem aan te pakken lijkt me niet echt de oplossing, het is duidelijk dat de plant geen N kan opnemen omdat het door een tekort geblokkeerd wordt of zo, of omdat er simpelweg niks meer in het medium zit, lijkt mij.

 

Bovendien ben ik bang dat je plant stress heeft. Van de vreemde stoffen, schommelingen en te vroege PK13-14.

Het hout ligt te rotten in jouw pot, uiteindelijk wordt dat voeding maar dat haalt jouw plantje helaas niet.

 

Het inzetten van PK was meer een noodoplossing, en er ligt geen hout te rotten want het is een toplaag op de aarde van hooguit 2 cm houtsnippers, die sneller uitdrogen dan de aarde doet. Ik verwacht dan ook totaal niet dat het hout een probleem is, want het zit niet door de aarde. Dat de plant stress heeft ben ik helemaal met je eens, ik krijg het alleen niet bijgestuurd, mede omdat ik te weinig voedingstoffen met N heb gebruikt...

 

Dan probleem is nu gecorrigeerd, dame heeft alvast 1 sproeibeurt met TML gehad, en een waterbeurt met Visemulsie en BN super soil mix.

Let's hope she responds well :lol:

 

Ik krijg binnenkort, als de persoon zich aan haar belofte houd, wat fotos van een mega setup met alleen hempybuckets met 18 gallon! (bijna 70 liter) perliet per plant.

 

That's gonna be awesome ! Dat wordt een hele grote voorraad perliet en vermiculiet haha. Ik loop er zelf meer en meer aan te denken om 6 Bato bakken in te zetten met hydrokorrels in het reservoir (waar het knietje in zit) en de rest van de bak te vullen met vermiculiet en perliet, en dan handmatig te wateren voor de eerste keer. Mede ook omdat ik 6 verschillende plantjes wil zetten, die alle 6 hun eigen wensen hebben..

Share this post


Link to post
Share on other sites

De bladeren lijken op het probleem dat ik eerder deze winter had: Fosfaat overschot. Dat lijkt op een tekort aan N en bijna alle sporen. Dat zou kunnen komen doordat je erg vroeg met PK13/14 bent begonnen. De oplossing is al een paar keer genoemd: N geven zonder fosfaat. Ik zou gaan voor de vinasse die Elmanito noemt, eventueel met een sproeibeurt met brandnetelgier.

Succes met alle oplossingen :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Chassie, fosfaat overschot ? That's new to me.

 

Het probleem kan niet onstaan zijn door de PK omdat ik de PK pas later heb meegegeven in een noodoplossing, wat dus geen effect had.

 

Plantje is vanaf het begin al zo geweest. Dit zou kunnen komen door het medium, misschien dat de toevoeging van cocos geen goed idee was.

 

Afgelopen wekenplantje 3-4 dagen per week bladvoeding gegeven met Bio Nova Soil Mix, en 2-3 keer per week krijgt ze nu een voedingsbeurt met

 

Bio Nova Super Soil mix, Plagron Visemulsie, BN TML en Canna Zym met 1 ML citroenzuur op 3 Lliter water.

 

De paarse steeltjes trekken nog niet weg, de plant is wel merkbaar iets groener geworden, maar nog niet volledig gefixed. Bloei zet gelukkig wel door.

 

 

 

Domme vraag, is dat Vinasse het zelfde als Melasse maar dan in vloeibare vorm of zo ?

 

Kan er niet zo veel over vinden..

Share this post


Link to post
Share on other sites

De Soil mix kun je uit de spraybeurten weglaten, door samenstelling hiervan (minder oplosbare organische componenten) sluit je bladmondjes er mogelijk mee af.

 

Een beetje extra fosfaat geven in combi met een afwijkende ph waarde aan een plant die het al moeilijker heeft kan echt wel killing zijn en het kan al zijn dat de P in je voeding/medium een flinke schop die kant op heeft gegeven.

 

Geweldige oplossing om een 'N' tekort zonder wortelgedoe aan te pakken (zelfs in de bloei nog) is bladbespuiting met Calgel van Metrop.

1x in de week 3ml/ltr, ph 5.7 en spuiten maar, geen rot en extreem gezonde planten tot aan einde toe.

Ik gebruikte dat altijd naast BAC bio omdat ik erg zacht water heb en BAC geen extra calcium bevat en ik daar altijd een probleem mee kreeg (oa ph geneuzel).

Nu geef ik het 1x in de 2wk als extra aan de planten omdat ik voornamelijk GHE gebruik en daar zit alles overvloedig in tov BAC (3 part Flora dan).

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dank u verloren kind, de soil mix schrap ik vanaf heden.

 

Maar pfffff 30 euro voor die calgel, is er geen more low budget solution ?

 

Ik kan via google weinig vinden over die vinasse, misschien ff een ritje naar de Boerenbond.

 

Niet geheel onbelangrijk; net mijn PH meter gecalibreerd met de 4.0 PH en 6.0 PH ijkvloeistoffen bij de juiste temperatuur met demi water.

Volgens mijn gecalibreerde PH meter is de PH van de probleem plant 6.79

 

Stikstof zonder fosfaat, ik rij zo eens langs de BB of anders langs de sjop. Plant is wel iets bijgetrokken, maar de paarse steeltjes zijn inmiddels zijn 10 cm paars.

So it's just not working so far.

 

die 30 euro voor calgel kan ik helaas niet missen nu, ik zoek een oplossing die iets meer low budget is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Op aarde een klein beetje Maerl als topdressing doet wonderen en volgens mij hebben ze ook 250ml vd grote concurrent.. calgel van Biogreen

 

Zak Maerl kost je bij tuincentrum, nog geen tientje voor 10kg+ maar wees er niet te ruimhartig mee en eerder topdressen dan oplossen in water ivm de ph van dat spul, niet de ph af gaan stellen als je Maerl doet.

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...