Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

wittewiet

De witte voor het eerst, 1 x cheese in de ikea kast

Recommended Posts

Het was 3 jaar geleden dat ik met dit forum in aanraking kwam.

Ik kwam hier vooral voor informatie omdat ik ging experimenteren met wiet en hasj.

In de tussentijd een hoop meegemaakt, maar wietforum is altijd ieder jaar weer teruggekomen.

Dromend over de toekomst scrollde ik toen als puber door de kweekverslagen. Kan ik ook ooit zulke mooie planten laten groeien?

 

Even een bochtje om: ik, nu als student, 8 weken vakantie. Ik naar Spanje, liftend, met een tentje. Zon. Zee. Bergen. B)

In Girona heb ik een lift gekregen naar Lloret de mar en Blanes. 5 minuten in de auto pakt de vrouw een bolletje hasj en laat dit aan me zien.

Muy bien, heel goed! Ik reageer enthousiast, en voor ik het weet toverd ze een 100gram blok uit haar tas!

Ik mag met de lieve mensen mee naar huis; ze wonen in de bergen met een uitzicht over de middelandse zee.

In de tuin hebben ze een paar Indica dames. Van de oogst van vorig jaar krijg ik een mooie jampot vol mee.

Van het blok hasj snijd ze een flink stuk, ze duwt dit in mn borstzak en stuurt me weer op pad. Wat een liefde!

 

De reis maakt diepe indruk.

Na 5 weken in Spanje ben ik vanuit Valenca terug naar Nederland gelift. Valencia, Barcelona, Lyon, Parijs, Nederland. Me hablo español un poco. Terug thuis voelt Nederland nat, vruchtbaar.

In A Coruna ben ik bestolen. Ze hebben daar mijn portomonnee en telefoon uit mijn tas gestolen.

Nederland heeft een wilde ontembare natuur, pas zichtbaar na blootstelling aan een ander warmer klimaat. Kijk maar eens goed tussen de stenen.

Alles kruipt, drupt, bloeit, groeit. De seizoenen zijn heftiger hier dan in Spanje. Sommige Spanjaarden vonden sneeuw een zeer zeldzaam en schitterend verschijnsel!

De aanraking met de natuur, de lieve mensen, de planten die ze in de tuin hadden. Ik wil ook gaan groeien!!!

 

Aldus, teruggekomen in Nederland snel wat zaadjes 'besteld'

 

5x Cheese, kleine zaadjes bezorgt in een envelop. Doodgewoon.

 

Enthousiast stop ik er één in watten. Natte watten. Ik wacht. Er gebeurd niks. Wat doe ik.

Waarom wacht ik op het ontkiemen van een zaadje. Dit proces duurt dagen!

Groeien is nieuw voor me. Dus: geduld hebben. ;)

 

Intussen heb ik mijn kledingkastje tot groeikast omgetoverd. Nouja, omgetoverd; er hangt aluminium folie aan de wanden. Ik heb met een scroef

en een schroevendraaiert een gat door de kast geramd. Wat een tering herrie. Ik heb geen boormachine. Door het gaatje loopt nu een kabel met een lamp :D

Ik ga werken met spaarlampen. Vooralsnog Philips Tornado lampen. Ondanks de 23 Watters die ik al vaak langs heb zien komen

ga ik voor de 32 Watters.

mQDmBr7F1eNzduFqj40iFQQ.jpg

 

Ik heb ook een krachtige 75 watter ontdekt op de Philips website, ideaal dus voor de groei want hij is cool white.

Deze 75w spaarlamp brent een goeie 5550 Lumen op. Erg verleidelijk! Met een juiste kap en misschien nóg 2 tornado spaarlampen

kom je rond de 10.000 lumen. Hallo meneer de koekepeer 10.000 lumen! Als ik die lamp kan betalen ga ik het direct erin hangen.

 

De licht/reflectorkap ga ik fabriceren zodra school weer begint. Ik hou van school! Ik heb toegang tot vele materialen en machines.

Ik denk dat ik mn reflectorkap van Dibond ga maken. Dit kun je goed buigen, is zeer duurzaam en hitte bestendig. Ik kan een spiegel op de juiste maten snijden en dit op het dibond kitten.

Dan heb ik een perfect spiegelend oppervlak als reflectievlak, volgens mij leverd met dit een heleboel extra weerkaatsing op!

Ik kan op school frezen met een CnC boven frees. Ik ben een technische kneuter hoor, maar ik vind het rete interessant.

Buigbanken, zagen, schuren. Op school ga ik alles tot gereedschap aan toe gebruiken om mijn kweekhok mooier te maken!

Woon net op mezelf en ga binnenkort een tweedehands boormachine kopen haha!

Glassnijden kan ik zelf, is niet zo moeilijk bouw ook aquariums! De vissies kijken vrolijk en geil mee, tsja guppen he. Het water schijnt goed te zijn voor de plantjes toch?

 

Even samengevat, dit zijn de stats:

 

1 x kast Ikea. Bruikbaar gedeelte: maximaal 120 cm hoog, 57cm breed en 37cm breed

1x zaailing, Cheese geplant om 11-8-2013

Honderdduizendmiljard keer betast, omgerold, bewaterd en belicht met alle lampen die ik heb

1x Philips Tornado van de Hornbach. 30W Warm Wit

 

Omdat dit mijn eerste kweek is en geen geuroverlast wil ga ik 1 plant kweken.

Het zaadje ligt nu in de grond. Ik heb het tijdens het ontkiemen bestookt met prikkels. Ik heb zelf add en ben erg rommelig en ongeduldig.

Het zaadje is al meer dan 30 keer verlegt, verplaatst, omgerold aangewaterd. Het witte worteltje wordt wel steeds groter, maar

ik besef dat ik het zaadje met rust moet laten!

 

In ieder geval heb ik nog even geen foto's voor jullie. Ik heb net 3 uur geleden een smartphone gekocht maar het kabeltje

naar de pc mist dus ik moet foto's via wifi doorsturen (wat langer duurt)

 

Ik hoop dat jullie me een beetje door de kweek kunnen sturen. Het zaadje ligt nu 1 cm onder de grond, op 30 graden.

Af en toe maak ik het nat. Als ik spiek zie ik een wit worteltje! Ik moet er vanaf blijven maar het duurt zo lang!!! :P

 

Deze man gaat nu even zijn smartphone ontdekken en jullie meer foto's laten zien!

 

Toedeloe! B)

Edited by wittewiet

Share this post


Link to post
Share on other sites

die lampen die je wil gaan gebruiken zijn niet echt ideaal om te bloeien. je zult daarom niets tot nauwelijks echt mooie toppen oogsten.

 

ik zou je aanraden zoals elk ander hier op het forum . gewoon voorgroeien met je spaarlampjes & het echte werk afbloeien met je hps. die ook al te verkrijgen is in 150w ;) . je zult dan ook een klein afzuigertje moeten hebben om die warme lucht weg te werken.

veel succes verder en ik raad je aan nog even flink te gaan lezen .

 

mvg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dames en heren, het wordt zonnig! B)

We gaan de kast volknallen met een cirkel TL en 3 spaarlampen.

Mijn idee is om de ronde TL balk vlak boven de bladeren te hangen.

In het midden van de cirkelvormige TL balk komen de 3 spaarlampen.

De geringe warmte die vrijkomt wordt naar boven geblazen met een mini ventilator

 

Ik kan nog 2x 32watt toevoegen, bijvoorbeeld 2x warmwhite voor de bloei

En dan voor de groei de 7500K TL zodat de fotosynthese lekker kan plaatsvinden

10.000 Lumen voor de blaadjes, zullen ze lekker vinden :P

 

Om de lampen heen kan ik een kap bouwen. Alles kan via een relais aangesloten worden.

Veiligheid boven alles, budget of niet mn huis gaat niet in vlammen op ;)

 

 

Plaatjes zijn natuurlijk veel leuker B)

 

360tl.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ga je moeten quoten om het overzichtelijk te houden

 

Enthousiast stop ik er één in watten. Natte watten. Ik wacht. Er gebeurd niks. Wat doe ik.

Waarom wacht ik op het ontkiemen van een zaadje. Dit proces duurt dagen!

Groeien is nieuw voor me. Dus: geduld hebben. rolleyes.gif

 

Je kan beter spongepots of kiempotjes gebruiken, minder gedoe en minder ingrijpend bij het verpotten. En je komt er best zo weinig mogelijk aan.

 

Intussen heb ik mijn kledingkastje tot groeikast omgetoverd. Nouja, omgetoverd; er hangt aluminium folie aan de wanden. Ik heb met een scroef

en een schroevendraaiert een gat door de kast geramd. Wat een tering herrie. Ik heb geen boormachine. Door het gaatje loopt nu een kabel met een lamp smile.gif

 

Mijn eerste kweekkast heb ik 2 gaten gemaakt, 1x 8x8 cm en 1x 12x12 cm, in 1.8 cm dik MDF, met een aardappelmesje. Dat waren mijn gaten voor de verluchting. Ik neem aan uit je tekst dat je geen inblaas en afzuig hebt. Ik heb jammer nieuws voor je dan: planten groeien niet in een doodskist, zelfs als je er lampen in hangt ;) je hebt aanvoer van frisse lucht en afvoer van oude lucht nodig, het is niet optioneel.

 

Even samengevat, dit zijn de stats:

 

1 x kast Ikea. Bruikbaar gedeelte: 120 cm hoog, 57cm breed en 37cm breed

1x zaailing, Cheese geplant om 11-8-2013

Honderdduizendmiljard keer betast, omgerold, bewaterd en belicht met alle lampen die ik heb

1x Philips Tornado van de Hornbach. 30W Warm Wit

 

Je bruikbare oppervlakte is 0.21 M². Dit wil zeggen dat je er tussen de 100 en 125 watt boven mag gaan hangen.

Hier komt echter een probleem voor: als je je hoogte wil benutten (120 cm) kan je niet met spaarlampen werken.

Een spaarlamp is een opgevouwen TL buis, en Tl heeft problemen met dieptestraling, dwz: optimaal staat je lamp niet verder als 30 cm van het laagste blad. Alles onder de 30 cm krijgt onvoldoende licht.

 

Wat je kan doen is ofwel gaan voor een mini HPS, ofwel een scrog

 

Koelwit is voor de groei, warmwit voor de bloei. Probeer lampen te scoren die eindigen op 40 of 60 of 65 voor de groei, en lampen die eindigen op 27 voor de bloei. Spaarlampen geven ook een beperkt spectrum dus het is heel belangrijk dat je de optimale lamp kiest (je hebt weinig foutenmarge)

Omdat dit mijn eerste kweek is en geen geuroverlast wil ga ik 1 plant kweken.

 

Nog meer slecht nieuws: een plant ruik je. :P. Zeker als de lucht stagneert in de kamer ruik je het. Wie geen geur wilt moet filteren. En dat filteren kan enkel met een goede afzuiger, iets dat je kast überhaupt nog niet heeft...

Zonder koolstoffilter ga je het ruiken. EN als je plant een echte Cheese is maakt het niet uit of je er 1 hebt of 30000. Cheese = dikke vette stank.

 

Baekie's checklist voor jou:

- Luchtinlaat, luchtuitlaat, koolstoffilter. Inlaten voor zo'n kast: PC fans.

- 100-120 watt aan lampen, indien spaarlampen zeker scroggen.

- Wat je nog niet vermeldt hebt en nodig hebt: Timer, thermometer met min/max, voeding, potmaat

- Optioneel maar aangeraden: PH meter, Tensiometer (zeker als je planten in het algemeen niet gewoon bent!)

- DOEN: LEZEN, LEZEN, LEZEN!

 

Ik kan je zeggen wat je moet doen, ik kan feedback geven, velen van ons kunnen dat. Waarom? Omdat wij die gekken zijn die meer op het forum zitten als in onze kweekkasten. Vraag eens aan Elmo, Blowsterke, Dj, Yolo, Krasi en duizenden anderen:

 

"Hoeveel uur heb jij al op het forum gezeten, met tientallen tabs open, alles met aandacht aan het lezen?"

 

Van je verhaal kan ik concluderen dat je de passie hebt;

Uit je huidige setup kan ik concluderen dat je veel kennis mist, vooral basiskennis;

Als jij nu per dag 3 uur leest en zoekt op dit forum weet je binnen 2 weken net genoeg om het te doen slagen B) dusssssssssssss... lezen maar!

 

En ja, geduld is een mooie zaak maar ook een noodzaak. Plantjes doen niets als je ze niet af en toe laat rusten. Denk eraan, jij hebt add, maar het plantje is een baby van een paar dagen oud en daar moet je heel voorzichtig mee zijn.

 

Ik wens je veel succes met de kweek, en veel sterkte met het lezen.

 

Baekie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi reisverslag en tof wat je allemaal hebt meegemaakt maar euuuhhhhh...ik zou zeker de adviezen van Baeckelandt opvolgen.

Hij heeft reeds meerdere kweekjes gedaan onder TL en ik zou zijn verslagen even nazien.

Met kennis kan je veel "beginnersfouten" opvangen en het juiste materiaal je kweek doen slagen. Daar doen we het tenslotte allemaal voor hé.

In elk geval veel plezier met het groeien van je plantjes. Succes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Welkom, welkom, ik begrijp je hoor Witte, en onze oude baekelandt knal hier ff de hele basis beknopt neer.

Maar het staat er wel, lekker lezen, bezinnen en afwegen wat je waar aan spendeert de eerste tijd en dan kom je er wel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan voor een mooie prijs 2 afzuigers op de kop tikken!

Ik vrees dat ze wel luidruchtig zijn, eerst even testen voor de aanschaf dus.

 

image.jpg

 

image.jpg

 

image.jpg

 

image.jpg

 

Ze ligt nu lekker op 27 graden te chillen en te groeien onder de grond!

Even wachten tot ze haar hoofdje laat zien, dan ga ik échte verlichting aanschaffen en haar met m'n lampjes bestralen!

 

kaas.jpg

 

picsay_1376642033.jpg

 

De vissen kijken ook mee ;)

 

tvaquarium1_Small.jpg

 

tvaquarium2_Small.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat soort afzuigers zijn echt rotzooi. Ik heb hier een kleine buisafzuiger liggen en dat ding zuigt echt slecht, veel herrie etc. Je zou je spullen echt moeten upgraden. Je hebt echter wel een afzuiger nodig, zonder een afzuiger kan je het wel vergeten.

 

Vergeet die spaarlampen en neem lekker een paar TL buizen. Ik zie dat je Cheese gaat kweken, nou neem dan maar een dikke koolfilter zodat je buren niks ruiken.

 

Je kan je eigen hokkie in elkaar timmeren, en dan gelijk isoleren met glas/steenwol. Zou ook al het geluid moeten onderdrukken in je hokkie.

 

Ontkiemen kan je beter in spongepots doen. Ik deed dat eerst ook zo. Of je kan kleine kweekpotten halen 7x7x7 of 9x9x9. Vullen met zaai-stek aarde, goed natmaken, zaad erin en lekker vochtig houden. Beste is als je ze in een propagator kan stoppen ivm luchtvochtigheid. Heb je geen propagator dan kan je er gewoon een boterham zakje omheen doen. Je moet wel zaai of stekaarde gebruiken omdat deze geen mest bevat wat schadelijk kan zijn voor jonge zaailingen en stekken.

 

Ik weet niet wat je budget is maar misschien is het beter als je een kant en klare mini kweektent koopt? Secret Jardin 90 X 90 X 60 is wel te doen voor een microkweek. Neem je er ook gelijk 4 tneon lampjes van 75w erbij. Zo een tentje is handig omdat het mobiel is. Als je dan ooit gaat verhuizen kan je zo je kweekspul in een doos nemen zonder dat iemand het doorheeft.

 

Daarnaast moet je echt veel lezen en kennis vergaren. Je kan zoveel op het net vinden. Ook op YouTube staan er echt een hoop info wat betreft kweken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hij doet wel zijn huiswerk zo te zien ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vette vissekom :P

 

Zou die spaarlampen links laten liggen, gewoon T neon of TL. Zijn veel betere resultaten mee geboekt.

 

Hoe dan ook, veel succes en ik houd je in de gaten ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou de spaarlampen en de ronde tl uit mn hoofd zetten, het is geinig om mee te beginnen maar zonde van het geld, koop 1 t-neon setje 2x55 watt met groei en bloei pll buizen (deze past) of liever een 100 watt hps, maak een mooie aardebak van zegmaar 15 liter, scrognet er op en scroggen maar met 1 fem plant dan kan je er zeker rond de 50 gram (droog)uit trekken met die spaarlamp constructie kom je waarschijnlek niet boven de 20 gram. en schaf een klein filtertje aan voor op je buisventilator want zelf 1 plantje kan je hele huis al doen meuren. voor de herrie kan je de buisventilator nog in een mdf box'je bouwen. gebruik bio voeding van bv bac dat gaat niet zo snel fout.

 

veel van de mensen hier op het forum zijn begonnen met of hebben geexperimenteerd met spaarlampen en de meeste van hen zijn snel overgestapt op tl5, pll of hps, als je echt persee de spaarlamp route wil bewandellen dan zou ik voor downlighters gaan van 23 watt dan hoef je geen kap te bouwen en stralen hun licht beter en gebundeld naar beneden. voor de licht reflectie naar de kanten is radiatorfolie een goede optie het dempt ook nog wat geluid en is redelijk goedkoop, makkelijk te vervangen en op maat te snijden, je kunt het vast nieten of tapen met alu tape.

 

 

( offtopic ps ik heb in zuid spanje ook wel eens iets dergelijks meegemaakt : ik kwam in een dorp een paar nederlanders tegen (hippies) die daar al 10 jaar woonden in een bergvallei ze leefden van het land en verkochten hun bergwiet op kleinschalige festivals. ze waren zeer gastvrij en ik mocht alles zien, een heerlijk avondmaal en een dikke zak wiet, een mooie ervaring. ik heb ze een jaar later een flinke zak zaad gegeven met de lekkerste soortjes uit nederland daar waren ze erg blij mee ;) )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Baekelandt heeft inderdaad al veel kweekjes onder TL gedaan (altijd onder t8)

 

Ik ben begonnen met spaarlampen maar zelfs in die eerste ronde ben ik TL gaan bijhangen omdat spaarlampen het gewoon niet rekken...

 

Je huiswerk doe je alvast inderdaad ;) goed te zien!

Enkel zou ik die afzuigers links laten liggen en met pc fans werken, liefst 'silent' fans.

 

Je gaat vaak de veronderstelling tegenkomen dat je dan niet genoeg debiet hebt, maar dat is niet altijd waar;

- het wordt echt niet warm onder TL

- ik blaas door een 125 kuub filter met een 92kuub pc fan en er is geen probleem. Door je filter zuigen heb ik nog niet getest...

 

succes met de kweek!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lieve beeldbuiskinderen, het eerste groen heeft zich van het bruine jasje ontdaan!

19-8

opkomst.jpg

 

20-8 Nadat ik haar helmpje heb afgezet gaat ze blaadjes maken

picsay_1377082926.jpg

 

21-8 Spaanse taferelen, 32 graadjes voor mevrouw!

picsay_1377083000.jpg

 

Nu staan ze saampjes lekker onder het lampje

(om te voorkomen dat ze straks roekeloos de hoogte in schieten)

Naamloos.png

 

Vanmiddag ga ik 2 computer Fannetjes ophalen via marktplaats.

Daarna rijd ik gelijk door naar de Hornbach om gereedschap te kopen

 

Over de belichting ben ik nog niet helemaal uit.

Ik vind de spaarlampen zo aantrekkelijk, helemaal die plug&grow lampen, pff wat een joekels!

maar als ik mijnheer Baekelandt met de TL's bezig zie wordt dat ook wel verleidelijk!

Mn hokje is qua vorm wel rechthoekig, en daarom erg geschikt voor een scrog TL kweek.. (57cm breedx37cm)

Het liefst zie ik alleen blaadjes en toppen op het netje, daaronder mag ze kaal zijn dat maakt me niet uit!

 

Morgen begint school weer ;)

Dan kan ik gebruik maken van de machines en materialen

(en dus een licht reflector fabriceren!)

De reflector heeft prioriteit, ik wil lage bossige plantjes :P

Een min/max temp&hydro meter moet ik ook snel aanschaffen!

 

Voor nu ben ik blij dat het zaad goed ontkiemt is.

De plantjes staan nu in 7x7x7 potjes met potgrond.

Niet ideaal, maar ze lijken het naar hun zin te hebben!

Temperatuur: 32 graden overdag 25 graden 's nachts

 

om 14:00 een nieuwe fiets ophalen via marktplaats!

om 17:00 2 pc ventilators uitkiezen via marktplaats!

 

De witte gaat weer, bedankt voor alle reacties! B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nieuwe mountainbike, nieuwe ventilatoren, opkomende plantjes..

 

Tsja, nu staat het er nog een beetje kneuterig bij.

 

Ik heb nog lichtreflector gemaakt van een oud bierblikje!

blikje2.jpg

blike3.jpg

 

En de 2 pc fannetjes, ik kan ze langzaam, gemiddeld en snel laten draaien B)

fannetjes.jpg

 

Ze lijken het allemaal wel leuk te vinden x'D

image.jpg

 

Kan niet meten, maar het is warm nat en de plantjes vinden het wel lekker B)

 

Ik vind het wel een leuk plantje en ga morgen op school knutselen en materiaal verzamelen :D

De wanden van de kast worden met witte platen of folie bedekt.

Ik ga scroggen ;)

Ben vanmiddag bij 3 bouwmarkten geweest.

Conclusie; mijn kast van 57 cm breed is te smal voor doorgaanse standaard TL buizen, jammer!

Om dan gelijk over te stappen op 100 watt+ spaarlampen is een optie.

Kosten wel 60 euro, maar dan heb je wel 300 watt in een spaarlamp! :P

Ingebouwde VSA, superveilig en nog energiezuinig ook, mooie kans!

 

Een andere optie is overstappen op T5 TL Master Mini van Philips, 51 cm buizen met 1000lumen per stuk.

 

Dag dag de plantjes groeien lekker door :icecool!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

57 cm breed is te weinig voor tl...

 

edit; ik lees net dat je dat al te weten gekomen bent.

125 watt spaarlamp kan je ook mee scroggen hoor.

 

Grtz

 

"Mijnheer" Baekelandt

Edited by Baekelandt

Share this post


Link to post
Share on other sites

alowa

 

allemaal leuk en enthousiast maar die 125 watt spaarlamp die rinkelen .

en als je je kapje op en neer beweegt willen ze ook nog wel eens kinkelen .

dit is mij ook overkomen en ik was nog zo voorzichtig .

en weg 60 euri .

koop 100 of 150 watt hps vsa 35 eur mh 12,50 eur hps 12,50 eur ben je ook 60 kwijt maar daar kan je mee jojoen zoveel je wilt .

zelfs voor een roechhouwer like mie .

nog nooit een mh of hps gebroken of vernielt .

en tl of tneon ook helemaal goed .

schaf desnoods een grotere kast aan want lampkeuze af laten hangen van kastgroote vin di vaag .

en de wereld zit vol kastjes (kringloops etc .) >!

badkamerafzuigertjes kun je beter achterwege laten of uit de kroeg halen :D .

waarom heb je twee planten want je titel is al achterhaalt voor je begonnen bent . ;)

 

dit ik ga volgen :P B) B)

 

hg

m

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ah zo'n kweekje..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ach Amnees, mensen moeten ergens beginnen he...

Zolang de volgende kweek maar een upgrade is :lol:

anders ga ik akkoord moeten gaan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey man, leuk om te lezen die passie :wub: Ik ben ook voor het eerst bezig, buiten dan. Maar ga zeker volgen hoe jij dit doet...mischien verhuis ik ook nog wel naar binnen ooit :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Topic mag dicht.

Ben gestopt met alles wat met wiet te maken heeft.

Sorry voor het ongemak.

Share this post


Link to post
Share on other sites

alowa

 

begint eer gij bezint !

jammer dan net te laat :lol:

 

hg

m

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...