Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
DaYajYi

Elke dag water? (Kan dit of is de tensio stuck)

Recommended Posts

Goedemorgen,

 

Ik heb een aantal Amnesia Haze in een 5tal 18L potjes staan, staan nu dag 11 op 12/12. De Tensio geeft een dag na een Waterbeurt van 1L per pot al 250mbar aan en als ik die dag geen water geef dan staat ie al op 450 dus lijkt wel te werken? MAar kan het dan echt zo zijn dat de dames dagelijks al 1L water drinken? Gewoon 1 L per dag blijven doseren of beter om een keer de pot goed te bewateren (Liter of 2) en dan weer om de dag een litertje ofzo?

 

 

Alvast bedankt!

Share this post


Link to post
Share on other sites
staan nu dag 11 op 12/12.

 

Dat zegt natuurlijk niks,......ze kunnen wel 2 maanden voor geroeid zijn, en 2 meter hoog zijn.

 

Steek gewoon je vinger in de aarde, dan kun je gewoon voelen of deze te droog of te nat is. ;)

Tensiometer is een leuk hulpmiddeltje, maar ik zou er niet blindelings op vertrouwen.

Edited by BBB

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je meter dag erna op 250 staat gaf je die keer ervoor te weinig water :P

 

Niet meteen naar 2ltr gaan, kans dat ze dan iets te nat staan is aanwezig, doe eens gek met 1.5 ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks guys! JA sorry, ze hebben 10dagen voorgroei gehad het zijn nog geen bomen ;p

 

Ik ga he proberen met 1,5L en idd wat meer vingerwerk toeveogen, staar me nu eeen beetje blind op de getalletjes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ging er vanuit dat ze in aarde staan,......maar weet ook niet of dat wel zo is ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Staan inderdaad op aarde. In het vervolg geef ik wat meer info mee, is wel zo handig

Share this post


Link to post
Share on other sites

als het warm is verdampt er veel uit het medium , en uit de bladeren.

 

Liever een keer goed doorwateren, en dan af en toe voelen wanneer de pot weer redelijk droog staat.. vooral in de groei is dat een prima watermethode.

eenmaal de strek van de eerste weken bloei achter de rug kan je beter constante vochtigheid ( = tensiometer) aanhouden.

De wortels groeien vanaf dat punt namelijk niet zo hard meer, alleen nog haarwortels, die erg slecht tegen overwateren kunnen

 

Liever zelf voelen dan op 1 enkele tensiometer vertrouwen.

en liever 10 tensiometers dan zelf voelen...

Share this post


Link to post
Share on other sites
staan nu dag 11 op 12/12.

 

Dat zegt natuurlijk niks,......ze kunnen wel 2 maanden voor geroeid zijn, en 2 meter hoog zijn.

 

Steek gewoon je vinger in de aarde, dan kun je gewoon voelen of deze te droog of te nat is. :P

Tensiometer is een leuk hulpmiddeltje, maar ik zou er niet blindelings op vertrouwen.

nee vinger in de droge eerste laag grond steken daar kan je op vertrouwen ;) hoe wil jij weten hoe het vocht gehalte onder in de pot is? een tensio is een goed hulp middel wat

beter is dan een vinger in de grond steken B)

Edited by jack white

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geinig man zo'n meter. Ik heb nog niks gehoord over de plant, staat ie strak in het blad of slappe hap. Verbrande puntjes of gelig blad.

Til desnoods je pot op en voel hoe zwaar die is.

 

Als je geen idee hebt hoe water geven werkt kan je jezelf de vraag stellen of tuinieren wel wat is voor je... Of effe een opfriscursus biologie nemen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ mrWeed. dat is het hem nou juist, de blaadjes hangen niet slap, al geeft de tensio meter 400mbar aan, na het water geven staan ze al snel rechtop. Geen verkleurde blaadjes etc gewoon lekker groen nog (niet donker en niet licht). Daarom vroeg ik me af wat nou waarheid was..maar als je het zo zegt dan is wat de plant je verteld idd het meeste logische om te volgen.

 

Je moet ergens beginnen he, niemand is prof geboren ;p maar thanks voor de input!

 

ps: Heb dat ding ook al een keer voor de zekerheid een nacht+Dag in een bak water gehad dus en na een waterbeurt geeft ie ook netjes 40-60mbar aan dus lijkt gewoon goed te werken. Wat ik wel moet gaan doen is het tillen van de potten. Ff kijken hoe dat gaat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pot optillen werkt bij mij het best als ik het niet meer weet. En dan nog gaat het af en toe fout maar vertrouw op je ogen en je kennis ipv een metertje.

Heel eerlijk: bij mij is hetdit keer ook fout gegaan doordat ik te lui was om twee keer per dag water e geven toen het zo fukking warm was. Plant liet weinig zien maar heeft wel een EC tikkert gekregen met lock outs als gevolg.

Vinger in de grond pot optillen en kijken. Kan haast niet fout gaan ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo herkenbaar....

 

Ik doe ook met 18l, plens er ook per stuk een liter in, maar als ik dan de volgende dag kom dan voelen de potten alweer wat licht aan. Hiervoor gaf ik altijd nog minder water, gek genoeg bleef me blad wel omhoog staan, maar wel bladprobs gehad net als nu.

 

De afgelopen dagen krijgen ze nog meer te zuipen 1.5 tot 2 per dag en de volgende dag voelen ze alsnog redelijk licht aan...

Share this post


Link to post
Share on other sites
nee vinger in de droge eerste laag grond steken daar kan je op vertrouwen

 

Ik denk dat ik aardig in de buurt zit als ik zeg dat 90% van de aarde kwekers weegt & voelt :P

 

Hoe doe jij het dan zonder tensiometer ?? ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb 2 controle potten/planten... Voelen doe ik niet maar tap op de aarde met de platte hand .

Dan proberen of ze met 2 vingers te kantelen zijn en klaar.

 

18 liter potten , aan het begin van de dag een liter en aan het eind van de dag nog een halve liter .

Werkt voor mij perfect!

 

UG

Share this post


Link to post
Share on other sites
nee vinger in de droge eerste laag grond steken daar kan je op vertrouwen

 

Ik denk dat ik aardig in de buurt zit als ik zeg dat 90% van de aarde kwekers weegt & voelt B)

 

Hoe doe jij het dan zonder tensiometer ?? ;)

niet ik kweek in bakken van 100 liter dus voelen heeft geen :P ben met de tensio van 350 gram per m2 naar 500 gram per m2 gegaan met 6 planten per m2 B) ik weet wel zeker dat de tensio

veel beter is dan losse vinger werk!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

We hebben het hier toch over iemand die met 5x18 liter potten kweekt,.....en niet over aarde bakken ;)

Edited by BBB

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hoe doe jij het dan zonder tensiometer ?? ;)

 

Heb ik nog steeds geen antwoord :P

zonder tensio meter is het bijna onmogelijk om met deze bakken te kweken! vind ik teminste of je moet natuurlijk een prof zijn zo als jij die hebben dat niet nodig! B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Drainage slang in de bak en ff rekensommetje maken, heb je helemaal geen tensio nodig en een vinger (of stokkie ) in de bak om te bepalen hoever onder de toplaag nog vochtig werkt dan prima. tensio in zo'n bak kan nog wel eens een heel verkeerd beeld geven als je die niet op genoeg plekken inprikt en meting vergelijkt.

 

@ontopic

Water geven met een 18ltr is gewoon wat lastiger, snel zakt water naar onder in de pot en blijft daar dan langer als gewenst staan zodat je minder water kunt geven, dit is in ieder geval wat er bij mij misging op die 18ltrs (ook met tensio) en ik heb ze maar 1 ronde ingezet en toen overgestapt op smartpots. Bovenin mooi vochtig en ondrin te nat waardoor lastig wortelen.

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ging bij mijn edit iets mis, maar dat terzijde.

 

@JW, Je schijnt niet te begrijpen dat de topic starter het hier niet over jouw kweek heeft

maar over zijn kweek met: 5x 18 liter potten.

 

Als hij een tensiometer wil gebruiken dan zal hij er in elke pot één moeten steken.

Het geeft immers geen garantie dat alle planten hetzelfde consumeren.

 

Ik heb ze zelf ook gebruikt,.......prima hulp middel, maar zou er niet blindelings op vertrouwen.

Kijken, wegen, voelen, is mijn advies, als je aan de juistheid van je tensio twijfeld.

 

med_gallery_9381_13359_747084.jpg

Edited by BBB

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ging bij mijn edit iets mis, maar dat terzijde.

 

@JW, Je schijnt niet te begrijpen dat de topic starter het hier niet over jouw kweek heeft

maar over zijn kweek met: 5x 18 liter potten.

 

Als hij een tensiometer wil gebruiken dan zal hij er in elke pot één moeten steken.

Het geeft immers geen garantie dat alle planten hetzelfde consumeren.

 

Ik heb ze zelf ook gebruikt,.......prima hulp middel, maar zou er niet blindelings op vertrouwen.

Kijken, wegen, voelen.

 

med_gallery_9381_13359_747084.jpg

hahaha er ging iets mis :P volgens mij was jij toch die aan mij vroeg hoe ik het deed zonder tensio meter,ja dan leg ik mijn situatie uit en dan zeg je we hebben het niet over aarde bakken ;)

vraag het me dan niet B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@JW, ;) Ik vraag nergens hoe jij dat bij jouw speciekuip kweek doet. ?

We hebben het hier over 5x18 liter potten, en ik vroeg je hoe jij die dan wilt controleren zonder tensiometer.

 

maar ik vind het goed zo,....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...