Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Krasi

Koubachi wifi plantsensor

Recommended Posts

Ja ik snap niet zoveel van internet enz maar straks zijn de dingen op een of andere manier te herkennen en haalt Ali je hok leeg of staat Pietje poppesnor binnen.

 

Je bedoelt van die dieven die niet op pad gaan met een koevoet en ijzerdraad, maar met een laptop en andere electronica ... :)

Edited by Running Water

Share this post


Link to post
Share on other sites

Denk toch dat je eerst een progje moet installeren om uberhaubt wat te zien met een wifi finder oid.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Idd en dan nog, ik zie de connectie met kweekruimten niet :)

 

Edit:

 

Wifi detectors detecteren een wifi connectie, niet het apparaat.

Laptopdieven gebruiken het vaak, er zijn ook bluetooth detectors, populair onder gsm dieven.

Edited by Krasi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rare jongens.....die dieven.

 

Werkt dat ding alleen in aarde?

Edited by racker

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik weet het niet Racker, maar ik denk het haast wel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarom zou dit een meerwaarde voor jou kunnen zijn dan racker?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik gebruik nu een wifi logger. Dan hoeft niet steeds die deur open.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja maar jij geeft niet om het waterbehoefte maar om de waardes goed te zetten toch, als je begrijpt wat ik bedoel

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klopt, maar als er iets kapot gaat, gaan ze uiteindelijk toch dood.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik ben het met DJ eens. Heb ook nog wat andere modellen gezien die ongeveer hetzelfde deden, incl. luchtvochtigheid waar je net boven je medium ook niet zoveel aan hebt. Blijft de tensiometer functie en als die werkt is dat best wel een handig hulpmiddel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Even goed wil ik elke dag naar het hok toe om te kijken. Ben gek op gadgets maar met planten vertrouw ik liever op mijn ogen.

 

En verder heeft boefje ook wel een punt, je kan vrij gemakkelijk software pakketjes downloaden die wifi snift en dergelijke en als het niet beveiligd is zou er iets te veel info te lezen kunnen zijn. Maar dat is meer iets voor het hackersforum.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb zelf van die Blumat sensors, drukmeters en een Arduino bordje een setje digitale tensiometer loggers gemaakt.

 

De drukmeters zijn gestoken door een dop van een lactacyd flesje dat precies op de Blumat buis past. Stukje van het blumat slangetje door het gaatje en daar dan de drukmeter nippel door geprikt. Zit mooi vast en luchtdicht.

 

Het is nog een prototype en ben nog aan het zoeken om de bedrading beter vast te zetten. Bedoeling is om stereo kabels te gebruiken. Dan kan ik de boel ook op de pot los halen.

 

gallery_37858_15776_18209.jpg

 

gallery_37858_15776_150319.jpg

 

Dit levert dan de volgende grafiek op:

gallery_37858_15776_51821.png

 

Heb ook een lux, LV en wat temperatuur sensoren aangesloten op het Arduino bordje, maar het gaat hier even om de tensio waardes die staan links bovenin. De grijze vlakken is als de lamp uit staat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nice :)

 

Waarom is je licht niet constant?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Running Water, ik kreeg die site al eens van je, mooie spullen idd, ook de diepe tensio kegels voor grotere potten :)

 

Wietefras, handig mannetje ben jij :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Waarom is je licht niet constant?

Denk met name door de temperatuur. Het is een 2x55W T-Neon en die is volgens mij optimaal bij 60 graden oid. Als de temperatuur daarvan afwijkt heb je minder licht.

 

Soms ook omdat de bevochtiger wat te hoog stond. Dan is me hokje gevuld met een dikke mist :) Of een blad dat net voor de sensor valt.

 

De schaal is overigens ook vrij krap. Het schommelt ongeveer 1% rond de 44.000. Valt op zich wel mee dus.

 

Heb trouwens ook een web grafiekje van de tensio waardes die ik op mijn smartphone kan bekijken. Was ik nog vergeten te posten, maar daar ging het nou juist om. Zag een vraag van iemand die zijn planten wilden monitoren zonder de kast steeds open te maken. Met deze dingen en een webservertje kan je op je telefoon/tablet/PC zien of je water moet gaan geven of niet.

 

Plan is ook om uiteindelijk de bewatering automatisch te gaan doen, maar daar moet ik eerst nog wat meer data voor verzamelen.

 

Aansluiten is heel simpel. Je koopt bij Blumat van die Maxi sensoren voor €3,50 het stuk (of zo'n starterssetje met kortjes voor kleine potjes) en dan per Blumat voor €10.58 bij Mouser de MPXV5050VC6T1 (negatieve druk sensor). Kabeltje met 3 draadjes (GND, +5 en analoog signaal) aansluiten op een Arduino oid. Heb je voor minder dan 15 euro een digitale sensor.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zou wel mooi zijn als je dat inderdaad op je pc zou kunnen regelen zeg, hoppa bv 150 planten die per plant de waterbehoefte toegediend krijgen :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

In principe regelt de sensor per plant (of groep planten) de watergift. Een PC is dan niet eens nodig. Althans dat was wat ik in gedachten had.

Edited by Wietefras

Share this post


Link to post
Share on other sites
In principe regelt de sensor per plant (of groep planten) de watergift. Een PC is dan niet eens nodig. Althans dat was wat ik in gedachten had.

 

 

Nou als je het compleet werkend heb, geef dan een gil :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat heb je erg slim in elkaar gezet Wietefras,..zie dit graag eigen initiatief.

Compli's :)

Edited by StoneTwisted

Share this post


Link to post
Share on other sites
Het is nog een prototype en ben nog aan het zoeken om de bedrading beter vast te zetten. Bedoeling is om stereo kabels te gebruiken. Dan kan ik de boel ook op de pot los halen.

 

Zoiets?

 

j9nfy9.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

en wat is het nut van dat ding nu? het heeft vast een bereik van 25M ofzo als je geluk hebt, en dan? kan je evengoed 25M stappen en ff kijken toch?

en is dat ding beveiligd? wep ofzo? of kan kees van om de hoek die dat apje op zen iphone heeft rondrijden door de wijk en ff checken waar zijn apje een sensor op pikt ?

imo kan je de dag van vandaag niets meer doen via de pc , zeker niet met alles wat uitkomt omtrent backdoors en prism enzo , succes hiermee :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Running Water

 

Zoiets inderdaad, maar dan voor 15 euro in plaats van 115 euro. Heb weer wat spul uit Hong kong binnen dus kan weer verder knutselen. Kan beter even een eigen thread starten.

 

@digi

 

Die dingen worden toch ook gebruikt voor gewone planten? Je verbindt het ook gewoon met je WiFi netwerk dus het is net zo zichtbaar als eender welk apparaat je op je WiFi netwerk hebt zitten. Alleen als Kees van om de hoek je netwerk gehacked heeft kan hij het ding volgen.

 

Maar prism heeft nu gezien dat je hier op het forum actief bent, dus ehm .... :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey running water mooie tensio's op je site maar waarom duitse site ben je een duitser? maar wat is nu een goede setje voor automatisch bewateren? dus een setje met ong 2 sensoren die weer een pomp aansturen en op afstand te zien is of ze droog of nat zijn?

 

 

gr nieuweling

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...