Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Guest Wietforum2013

hoeveel lampen kan ik op normaal stopcontact doen?

Recommended Posts

Guest Wietforum2013

Hoeveel lampen kan ik op mijn normaal huisnet plaatsen? 3 lampen per stopcontact? of 3 lampen per kamer? hoe werkt dat? txs

Share this post


Link to post
Share on other sites

hangt er wel een beetje van af wat voor lampen. En wat er nog meer allemaal op de groep zit waar het stopcontact ook op is aangesloten.

Ook is je hoofdzekering soms een beperkende factor, wat ben je allemaal van plan dan?

 

Topic verplaatst neer de elektro hoek.

 

Grtz,

Dj.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gezien je kennis van elektra zou ik het in jouw geval op een paar t-neons houden :)

 

Er is nooit in het algemeen te zeggen wat je veilig kunt aansluiten, er zij veels te veel factoren die dat beïnvloeden, bv:

 

- kwaliteit van de installatie / ouderdom van de installatie

- gebruikt aansluitmateriaal

- andere (tijdelijke) gebruikers op de groep

- last but not least: totale verbruik. Je zult niet de eerste zijn die stomverbaasd is dat de hoofdzekering eruit ligt terwijl er geen stop is doorgeslagen. En ja, dat is heel normaal.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wou ik net een antwoord zetten is de post verplaatst.

 

Hangt van je installatie af, en wat er nog aan je kring hangt.

 

Ben men huis aan het verbouwen en renoveren, komt volledig nieuwe installatie in. Voeding 400V 20 A :) kwestie van genoeg te hebben.

Bij mij mag ik per zekering van 20A (per kring dus) 4600W afnemen voor de automaat springt of zo zou het toch moeten zijn volgens de installatievoorwaarden.

Dit wel voor alles nieuw dus over 3G2.5 voor de stopcontacten.

Edited by Sniper78

Share this post


Link to post
Share on other sites

reply geeft je weinig antwoord maar tog.

 

wietforum2013 ken je dat, zo'n gevoel hebben bij iemand dat er niet iets helemaal klopt :)

 

dat je het bijna ruiken kan!!!!

 

en dat je te maken heb met iets van een juut!!!! :) je nickname ook al sooow fout :) zal me niet verbazen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Degene die dat het hardste roep is het meest verdacht hr...

 

Para wietje gerookt of heb je aan de speed gezeten? :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

haha we shall see :)

 

nope gaat niks van amfetamine bij mij naar binnen :) ga sow dadelijk wel ff een lekkere cheese opsteken. kom net van me werk af prima dagje gehad :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Wietforum2013

hemprenesaince, kweet niet echt wat je daar allemaal insinueert, maar zal er maar om lachen zeker, dus ga ik die zekeringen eens controleren en dan eens zien, kmoest gewoon wa feedback hebben en dat heb ik nu gekregen, txs mannen :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Max 3600 en een beetje voor 16a groep. Maar dat zou ik er niet continue op zetten. Zeker niet in een oud pand met oude bedrading.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoeveel "stroom je kunt trekken" is afhankelijk van de hoofdzekering. Bij oudere huizen bestaat de aansluiting vaak uit 1 fase, afgezekerd met een hoofdzekering van 35 ampère. In totaal kan met deze hoofdzekering dus 8050 watt onttrokken worden aan het net.(35 ampère * 230 volt = 8050 watt).

Bij nieuwere woningen is er meestal een 3 fase aansluiting, per fase afgezekerd op 25 ampère. Deze zekeringen kunnen afzonderlijk tot 5750 watt belast worden. Dus er kan dan maximaal 17250 watt aan het net onttrokken worden.

Vaak is het mogelijk om zwaardere hoofdzekeringen te laten plaatsen: soms tot 90 ampère per fase. Alleen dan wordt je "vastrecht" veel duurder.

Vanuit de hoofdzekering(en) wordt de groepenkast gevoed. De groepen kunnen afgezekerd worden tot 16 ampère bij standaardstopcontacten. Maar het gezamenlijke verbruik van de groepen mag weer niet hoger zijn dan de capaciteit van de afzonderlijke hoofdzekering(en), waarop ze aangesloten zijn.

Dus als je 2 groepen van 16 ampère, die over een hoofdzekering van 25 ampère lopen maximaal belast dan springt je hoofdzekering er uit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Xtreme:

 

Hogeschool electra hier!

 

Mooi om te zien dat mensen op WF goed kennis hebben van zulke aspecten van een hobby.

 

 

Mvg,

 

Mr. Infinity

Share this post


Link to post
Share on other sites
reply geeft je weinig antwoord maar tog.

 

wietforum2013 ken je dat, zo'n gevoel hebben bij iemand dat er niet iets helemaal klopt :)

 

dat je het bijna ruiken kan!!!!

 

en dat je te maken heb met iets van een juut!!!! :) je nickname ook al sooow fout :) zal me niet verbazen

 

 

 

hahahahahahahaha

Share this post


Link to post
Share on other sites
@Xtreme:

 

Hogeschool electra hier!

 

Mooi om te zien dat mensen op WF goed kennis hebben van zulke aspecten van een hobby.

 

 

Mvg,

 

Mr. Infinity

 

Om het verhaal compleet te maken: als je de hoofdzekeringen laat verzwaren dan moet soms ook de capaciteit van de teller verhoogd worden. Dus moet je een zwaardere teller laten plaatsen, waarvan de meterhuur ook weer hoger is dan die van een standaardteller.

Wij zijn op 3 * 50 ampère afgezekerd vanwege een paar grote stroomverbruikers, zoals een inductiekookplaat en een sauna. (geen assimilatielampen dus).

En de G6 meter voor het gas is vervangen door een zwaardere G10 meter: de 80 kW cv-ketel en de 40 kW gasboiler vroegen een grotere gaspiek dan de G6 meter kon leveren.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Wietforum2013

Txs extreme, dit noem ik nu eens een degelijk antwoord, heheh :) kzal dat allemaal eens gaan bekijken daar, txs bud

Share this post


Link to post
Share on other sites

officieel moet je dat allemaal aanvragen ja..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tot en met de teller moet er aangesloten worden door een gecertificeerd installateur. Alles wat erna komt, groepenkast, elektra- gas- en waterleidingwerk, mag je zelf uitvoeren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ extreme vergeet in je verhaal de kabels niet te vergeten

Want als je naar 50 Amp wil zit daar ook geen 2,5 mm tussen wat in je muur wel heel normaal is

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onze "stroom" van elke fase, komt uit de "wegknip" met 6 kwadraatskabel onze meterkast binnen. Die draden heb ik aangesloten op de spanning/dinrail van de groepenverdeelkast op de benedenetage en doorgelust naar de groepenverdeelkasten op de 1e en 2e etage.

Beneden heb ik 12 groepen gekoppeld aan de hoofdgroepenkast.

Aan de subgroepenkast van de 1e etage heb ik 10 groepen gekoppeld.

En op de 2e etage nogmaals 6 groepen van de andere doorgeluste subgroepenkast.

Ik heb doelbewust van een hoofdgroepenkast- naar subgroepenkasten doorgelust om materiaal en werk te besparen: dit idee heb ik ontleend aan het elektriciteitsschema van een hotel, waarbij op elke etage via subgroepenkasten de kamers van elektra werden voorzien.

Vanuit elke groep heb ik overigens een 2,5 kwadraat fase-, nul- en aardedraad getrokken naar de centrale plafonddozen. Alleen van de schakelaars naar de lichtpunten heb ik naast de 2,5 kwadraat fasedraad zwarte schakeldraad van 1.5 kwadraat getrokken.

Het jargon klinkt wellicht amateuristisch, maar ik ben nu eenmaal geen elektricien.

Destijds heb ik wel -tegen de voorschriften in- de radiatoren en de waterleiding geaard via de aardedraad van het net. Thans schijnt dit toegestaan te zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Degene die dat het hardste roep is het meest verdacht hr...

 

Para wietje gerookt of heb je aan de speed gezeten? :)

mwah , meneer wf2013 heeft niet echt lezen hoog in het vaandel staan, anders had ie allaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaang een voorstel topic gemaakt in de wie is wie sectie ;-) beetje zoals in de welkomst pm staat zeg maar...snap dus hr zijn sceptische reactie wel...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haha kan wel lachen om sommige antwoorden hier. We brengen Wietforum2013 hier wel op een hele verkeerde pad.

 

Wietforum2013, je antwoord staat hier wel op het forum. Maar het werkt niet zo 1, 2, 3. Kijk met de planten kan je ook fouten maken, maar als het daarbij misgaat dan is het niet zo een erge ramp. Als het mis gaat met je electra, nou dan is het wel een ramp. Dat is nou precies de rede waarom mensen zo reageren, er zijn echt ontzettend veel dingen waarmee je rekening moet houden. En geloof me, als je gezondheid eenmaal naar de klote is dan is het ook voorgoed naar de klote, denk maar aan brand die kan ontstaan door slechte bedrading.

 

Voor je vraag: ik zou niks op een huidige stopcontacten aansluiten. Gewoon een of twee nieuwe groepen aanmaken, afhankelijk van hoeveel lampen je gaat gebruiken. Op deze manier weet je dan ook echt 100% zeker dat je groep vrij is. Dit heeft allemaal met zoveel dingen te maken, ik heb eigenlijk geen zin om een hele bestaande pagina over te tikken. Ik zou deze pagina eens lezen: http://www.wietforum.nl/index.php?showtopic=15045

 

Je moet je echt meer verdiepen in de materie, zoals ik al eerder zei met electra kan het vaak maar 1x misgaan vergeleken met de plantjes. De plantjes zijn vervangbaar maar een mens niet. Er zijn zoveel dingen waarmee je rekening zal moeten houden, goede kwaliteit stekkerdozen, juiste bedrading, het veilig aansluiten van al je bedrading etc. En dan zwijg ik maar nog over het inrichten van je hok. Zelf vind ik dat je wietkweken in de volgende drie onderwerpen kan onderverdelen:

 

- Electa (groepen aanmaken, aansluiten van de hele meuk, de juiste en kwalitatieve materiaal gebruiken etc.)

- Timmeren van je hok (timmeren van je hele skelet, gipsplaten gebruiken, dat gele isolatie materiaal gebruiken om hitte detectie te voorkomen, je hele hok water/geluids/stank dicht te maken).

- Het kweken (de groene dames onderhouden van stek/zaad tot oude oma die haar vruchten afwerpt).

 

Loop maar eens een bouwmarkt binnen en kijk eens wat je allemaal nodig hebt, van balken tot aan gipsplaten, van geschikte VD draad tot aan plastic buizen. En dan nog de growspullen die je moet halen bij een GS dat zijn er ook een hoop dingen als je het goed en veilig wilt doen.

 

En onthou goedkoop is duurkoop. Ga nou niet lopen bezuinigen op een koolfilter, en neem een actieve inlaat het zal je een hoop gedoe besparen. Ik liep een tijd geleden hier in de buurt, en heel opvallend was dat toen ik langs een woning liep rook ik echt een hele sterke wiet lucht. Paar dagen later hebben ze een inval bij hem gedaan, hij had wel 100+ planten staan. Maar hij is opgepakt omdat hij geen filter gebruikte. Moraal van het verhaal? Goedkoop is duurkoop.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inderdaad, aansluiten op reeds bestaande stopcontacten die al een onderdeel vormen van een circuit van andere stroomverbruikers is niet aan te raden.

Gewoon 1 of 2 groepen in de meterkast bijplaatsen en de fase-, nul- en aardedraad doortrekken naar de kweekruimte.

Zelf vind ik 3 aderige 2.5 YMVK-kabel daartoe ideaal: je bent van het gekloot met pvc-elektrapijp af, je hebt geen knoopdoosjes nodig, geen lasdoppen of lasklemmen en geen trek- of buigveer.

Met een boormachine, een hamer en wat muurclips ben je het "Heertje".

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inderdaad, YMVK. Dat is ook veel veiliger als wanneer je gewoon losse kabels gebruikt en deze door een buis propt + je beschikt ook gelijk over de benodigde gegevens die je nodig hebt. Ik snap niet waarom hier niet een stukje over geschreven is? Misschien zouden ze dat ene aansluiten van de elektra artikel kunnen aanpassen aangezien dit gewoon veel praktischer en veiliger is. En het mooie is dat deze kabels moeilijk brandbaar zijn. Veiligheid boven alles.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Inderdaad, YMVK. Dat is ook veel veiliger als wanneer je gewoon losse kabels gebruikt en deze door een buis propt + je beschikt ook gelijk over de benodigde gegevens die je nodig hebt. Ik snap niet waarom hier niet een stukje over geschreven is? Misschien zouden ze dat ene aansluiten van de elektra artikel kunnen aanpassen aangezien dit gewoon veel praktischer en veiliger is. En het mooie is dat deze kabels moeilijk brandbaar zijn. Veiligheid boven alles.

 

Hoezo zou dat veiliger zijn, goede draad in electrabuis wat gewoon goed is gedaan is net zo veilig.

soms is YMVK kabel makkelijker en soms gewoon goede draad in electrabuis.

Edited by prutsertje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je 1 lampie van 400 watt gebruikt hoef je niet je hele huis te verbouwen maar ga je wat groter aan de slag dan zou ik goed naar bovenstaande adviezen luisteren. Ga je groot aan de slag dan zou ik een "mannetje" inschakelen die het voor je doet. Anders krijg je van die horrorverhalen zoals in de topic mijn lampen knetteren. Is geen schande dat je het niet zelf kan, iedereen zijn eigen specialiteit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@prutsertje: Lees eens http://growguide.wietforum.nl/index.php/Elektriciteit

 

Verder nog wat tips voor als je VD draad gaat trekken door flexibele buis of een schuifbuis (= gewone gele installatiebuis): bedrading van twee (of meer) verschillende groepen mag nooit door één buis gaan, en nooit in één inbouw- of lasdoos zitten. Bij een draaddikte van 1,5mm2 mogen er 5 draden in een 16mm schuifbuis en 4 draden in een 16mm flexibele buis Bij een draaddikte van 2,5mm2 mogen er 4 draden in een 16mm schuifbuis, 3 draden in een 16mm flexibele buis, 5 draden in een 19mm schuifbuis en 5 draden in een 19mm flexibele buis

 

Hoeveel mensen zouden dat weten, een fout is zo gemaakt als je niet oplet. En om nu effe terug te komen op je vraag YMVK kabel zal niet zo snel fikken en is gemaakt voor zware toepassingen, dus ook getest op zware belast. En het bespaard ook veel moeite met het afknippen en afmeten van buizen. En deze dingen gaan langer mee, hoeven niet eens vervangen te worden vergeleken met losse kabels. lol ik lijk hier alsof ik een product probeer te verkopen haha.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...