Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Knakie blind

Dringend hulp benodigd

Recommended Posts

Beste medegrowers,

 

Hieronder zal ik in het kort, als leek op dit gebied, proberen uit te leggen wat er aan de hand is.

 

De afgelopen maanden heb ik, meestal tijdens flinke regenval, wel eens dat de aardlekschakelaar eruit knalt.

 

Als ik hem dan weer reset gaat het meestal gewoon goed, soms klapt ie er nog een paar keer uit maar dan ineens is het probleem weer maanden weg.

 

Ook nu weer klapt hij eruit, gereset maar helaas niks, nieuwe stop erin gedraaid, maar nog steeds geen stroom.

 

Het rare is dat de aardlek er niet meer eruit slaat, maar toch met een nieuwe stop geen stroom op deze groep en ook geen uitval op de andere groepen.

 

Laat deze groep die eruit ligt nu net de groep zijn waar beneden mijn tv, internet, telefoon op staat, en nog veel erger boven op de zolder, de wasmachine, droger, cv ketel en mijn kweek setje.

 

Ik heb dit nu opgelost met haspels door mijn hele huis, van de nog werkende groepen naar de tv etc. en de zolder verdieping maar uiteraard is dit niet echt een goede oplossing, hoogstens 1 voor een paar uur/dagen.

 

Een monteur thuis uitnodigen lijkt me niet verstandig aangezien ik bang ben dat hij gaat zoeken naar de oorzaak en wellicht op de zolder een kijkje wenst te nemen, not done dus.

 

Ik heb voor zover ik kan nagaan, alle apparaten van de niet werkende groep losgekoppeld en op de haspel aangesloten, en dan gaat alles gewoon goed, ik heb dus een idee dat het met de regenval te maken heeft en er ergens een verbinding kortsluiting heeft veroorzaakt, maar hoe kan het dan dat als ik de groep weer inschakel hij er niet weer direct uitknalt.

 

Graag jullie advies hoe ik dit (zelf?) kan oplossen?

 

Groet,

Knakie

Share this post


Link to post
Share on other sites
Laat deze groep die eruit ligt nu net de groep zijn waar beneden mijn tv, internet, telefoon op staat, en nog veel erger boven op de zolder, de wasmachine, droger, cv ketel en mijn kweek setje.

 

wasmachine, droger en kweeksetje plus nog wat andere dingen, lijkt me gewoon overbelasting.

En als je een hele snelle aardlek hebt dan kan die er bij een beetje vocht inderdaad al uitslaan, dat die nu met een nieuwe stop het niet meer doet kan zijn dat de aardlek nu gewoon kapot is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

prutser, de droger gebruik ik nooit, slechts de wasmachine met een 40 graden programma en 1 600 watt lamp met 1 afzuigen waren in bedrijf, dat moet toch kunnen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

De wasmachine staat altijd aan ook als de 2e lamp in bedrijf erbij komt is dat altijd goed gegaan, voor de rest was er geen andere apparatuur in gebruik.

Maar als het overbelasting zou zijn dan zou dit toch met een nieuwe stop of het restetten van de aardlekschakelaar opgelost moeten zijn of zou er bij overbelasting bedrading doorgebrand kunnen zijn? maar dan zou de aardlek schakelaar er toch blijven uitknallen?

 

gr.

Knakie

Edited by Knakie blind

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niet als die stuk is toch?

 

Ps al is wat doorgemeten?

Edited by Nighthaunter

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik denk als leek op dit gebied dat je er toch beter iemand bij kunt halen die er wel verstand van heeft.

Ook de aardlekschakelaar gaat er niet zomaar uit.

 

Defecte aardlekschakelaar of toch ergens een aardlek opsporen vraagt om enige kennis.

 

Kun je niet de kweekruimte tijdelijk afkoppelen en uit het zicht krijgen?

 

Topic verplaatst naar de electrohoek

 

Grtz,

Dj.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ook nu weer klapt hij eruit, gereset maar helaas niks, nieuwe stop erin gedraaid, maar nog steeds geen stroom.

 

Het rare is dat de aardlek er niet meer eruit slaat, maar toch met een nieuwe stop geen stroom op deze groep en ook geen uitval op de andere groepen.

 

Schroef je meterkast eens open en kijk eens of alle verbindingen goed vast zitten, misschien is er wel een draad aan het verbranden door een los contact.

Heb je boven je stoppen ook nog van die zwarte draai schakelaars, zo ja dan kan daar ook heel goed een fout in zitten.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Niet als die stuk is toch?

 

Ps al is wat doorgemeten?

 

Heb net even getest maar de aardlekschakelaar functioneert prima, er is nog niks doorgemeten, heb ik ook geen kennis of apparatuur voor

 

Indien het probleem in de meterkast zit geen probleem maar als er naar alle aansluitingen gekeken gaat worden en ze dus alle kamers zouden moeten doormeten dan wel een probleem, de kweekruimte is in een aparte kamer waar niet de wasmachine, droger en cv staat dus de kamer kan gewoon afgesloten worden, maar als ze dan ook in die andere kamer moeten zijn omdat ze het niet kunnen vinden, dan groot probleem. Zit in 3e week bloei dus klan geen kant op :lol:

 

Schroef je meterkast eens open en kijk eens of alle verbindingen goed vast zitten, misschien is er wel een draad aan het verbranden door een los contact.

Heb je boven je stoppen ook nog van die zwarte draai schakelaars, zo ja dan kan daar ook heel goed een fout in zitten.

 

Ik heb onder mijn stoppen 1 zwarte draaischakelaar, die heeft een stand 0 linksom een stand I recht omhoog en een 0 stand rechtsom, hij staat op de I stand nu

 

:rolleyes:

Edited by Knakie blind

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is de stop die je erin hebt gedraaid nog wel goed?

 

Gewoon ruimte afsluiten en daar kunnen ze niet komen, heeft hij niks mee te maken, zit het daar wel ben je ook weer een stap verder.

Zit het daar niet hoeft die er ook niet te zijn.

Edited by prutsertje

Share this post


Link to post
Share on other sites
Is de stop die je erin hebt gedraaid nog wel goed?

 

Gewoon ruimte afsluiten en daar kunnen ze niet komen, heeft hij niks mee te maken, zit het daar wel ben je ook weer een stap verder.

Zit het daar niet hoeft die er ook niet te zijn.

 

 

De stop is goed, zelfs speciaal naar de gamma gereden om nieuwe te halen dus dat is het probleem niet.

 

Zit inderdaad niets anders op dan de ruimte af te sluiten als de monteur komt, echter 1 probleem, de afzuiger (en lampen) en anders hardware werken nu omdat er een haspel van boven naar beneden ligt. Als ik die weg haal (lijkt me zeker verstandig dan werkt de afzuiger dus niet meer, dat gaat 10 minuten goed maar daarna gaat het zeker ruiken,

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar:

 

Je zegt dat je er een nieuwe stop in hebt gedraaid en de aardlek om hebt gezet maar je hebt geen stroom?

Dan moet het of in de aansluitingen van de stop zitten, of in de aansluitingen van je aardlek, of je aardlek is kapot.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoofdzekering zal eruit liggen. Is ook een beetje veel van het goede.....

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hoofdzekering zal eruit liggen. Is ook een beetje veel van het goede.....

 

Nee want de rest van de groepen heeft wel stroom zegt die.

Share this post


Link to post
Share on other sites

niet alles gelezen hierboven ivm space.....

maar snelle aardlek bestaat niet.

gewoon overbelasting

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hoofdzekering zal eruit liggen. Is ook een beetje veel van het goede.....

 

Racker,

 

Op het moment van de storing was alleen de wasmachine actief en een 600 watt lamp, cv was in ruste en droger gebruikt ik nooit.

Dat is toch niet teveel van het goede?

 

Weet niet wat een wasmachine gebruikt maar, de vrouw wast altijd als de lamp aan staat en dat was nooit een probleem???

 

De hoofdzekering ligt er niet uit, de andere groepen hebben gewoon stroom

 

gr.

Knakie

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb lange tijd in de witgoed gezeten

hangt er net van af hoe heet je wast

Share this post


Link to post
Share on other sites
Maar:

 

Je zegt dat je er een nieuwe stop in hebt gedraaid en de aardlek om hebt gezet maar je hebt geen stroom?

Dan moet het of in de aansluitingen van de stop zitten, of in de aansluitingen van je aardlek, of je aardlek is kapot.

 

Als de aardlek kapot zou zijn dan zouden de andere groepen zoals de badkamer welke uiteraard ook geaard is toch ook niet draaien maar dat gaat gewoon goed.

Heb twee weken geleden wel een kleine lekkage gehad van de wasmachine afvoer welke het plafond in liep waar de bekabeling van de halogeen verlichting van de gang boven ligt die ook op de betreffende groep staat, echter dat is ruim 2 weken geleden en zou dit de oorzaak kunnen zijn? dan zou de aardlek er toch continu uit moeten springen?

 

Tis en blijft een raadsel

 

gr. Knakie

 

ik heb lange tijd in de witgoed gezeten

hangt er net van af hoe heet je wast

 

max 40 graden

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je hebt wel degelijk snelle en trage aardleks, maar goed dat is niet belangrijk.

 

Knakie, plaats eens een foto van je meterkast?

 

 

Als ik het goed begrijp heb je een aantal groepen die achter 1 aardlek zitten?

Dus als je de aardlek uitzet zijn al je groepen uit?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Als ik het goed begrijp heb je een aantal groepen die achter 1 aardlek zitten?

Dus als je de aardlek uitzet zijn al je groepen uit?

 

Prutsertje, dat klopt idd, aardlek uit, alles uit, zal zo ff een foto plaatsen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dan moet het in die ene groep zitten

Heb je het deksel er al afgehaald en gekeken of alles goed zit qua bedrading?

Share this post


Link to post
Share on other sites

wissel anders de zekering eens om met 1 van een groep waarvan je zeker bent dat deze werkt.

"stenen " smetveiligheden zien er wel vaker goed uit, terwijl deze binnenin is doorgeslagen, zelfs als ze zo uit de winkel komen.

 

Als je tenminste ouderwetse stoppen hebt.

 

Kijk dan ook even aan de binnenkant van je passchroef ( waar je de stop insteekt, waarschijnlijk grijs van keur bij 16A), deze kan ook ingebrand zijn als deze vaker is doorgeslagen en evt niet goed aangedraaid heeft gezeten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Prutser

 

speciaal voor jou een foto lol, wel ff je pc kantelen

 

gallery_21491_15529_19639.jpg

Edited by Knakie blind

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zet je de kweek (iig de afzuiger) toch even op een andere groep en bel je een connaisseur?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Had je hem niet ff goed kunnen nemen

 

Maar zoals dj zegt ff stop wisselen met een waarvan je zeker weet dat die goed is, en haal het deksel er eens af en kijk of alle bedrading nog vast zit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...