Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Grow Weed

Bublenator stekken op aarde,

Recommended Posts

Ik zit met het idee een soort van bubblentor te maken, voor een x aantal stekken,

Wou dit realiseren met en 5 liter ijskuip(van roomijs en soortgelijke)

Brui steen erin water met aputs wortel stimulator

 

En dan een plastic/kartonnen deksel met bv5 gaten voor stekken

 

Nou is me vraag kan ik stekken die op deze manier wortelen gewoon over plaatsen naar potjes met aarde?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yup dat kan, wortel laten schieten in een bubbler kan echter wel fout gaan, te nat, te koud, etc.

 

Dus gooi er wel een verwarmingselementje in, en zorg bij voorkeur voor een transparante bak zodat je kan zien wat de roots en de bubbels doen.

 

Stekken laten wortelen op aarde, steenwol, paperbus of via de bubblecloner gaat er om dat ze wortel schieten, en daarna kun je elk medium kiezen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik gooi er geen element in, ik heb een matje van 60*40 onder me ds liggen medium is constant 25 graden

 

Alle andere methoden heb ik ondertussen onderde knie maar omdat ik geen dwc of soortgelijke opstelling heb vroeg ik me af of ik ook door kan gaan op aarde na bubleclone

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ze zijn van het bubbleclonen wel wat meer vocht (en zuurstof) gewend aan de onderkant, dus goed nat zetten in een luchtig medium, dan krijgen ze de minste transplant shock.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zaak om niet teveel waterwortels aan de stek te hebben.

 

Als er een paar 'strengen' uit komen zsm overpotten en goed diep zetten (deel steel ingraven), teveel zijhaartjes aan de 'strengen' des te lastiger hebben ze het op een medium.

 

Een vatverwarmer?

 

5ltr ijs emmer?

 

euh

Tupperware bakkie van liter of 2 (minder mag ook, kies dan een hogere), gaten maken ter dikte van een tuinslang (16/8 boor doet het goed), gaatje voor slangetje luchtsteentje en een paar stukje tuinslang (mag weekmaker slang zijn maakt geen ruk uit) van een cm of 5 die je aan 1 kant door snijdt.

 

Krijg je zoiets en in mijn DWC tijd was deze altijd in gebruik, vd lol wat NASA tape enzo maar hoeft niet :whip:

gallery_22678_8365_112572.jpg

 

gallery_22678_8365_298056.jpg

 

Het insnijden van de tuinslang is zodat je deze makkelijk met stek en al in en uit deksel kunt halen zonder gedoe en je stek snijdt je zo dat er een baldpaar onderaan de stek zit wat op tuinslang hangt en je onderkant steeltje net boven het water (mag 1e 2dgn ook in water hangen).

 

Succes, t'is dat de bubbels teveel opvallen hier ander kloonde ik ook alleen maar zo ipv stekgel,grodan,propagators, temp matjes etc etc :wOOt

 

Liever geen wortelstimulator oid, wel je water aanzuren tot 5.5 en op laten lopen tot 6 en na dag of 5 water wissel doen, krijg je de sterkste stekken van, stekpoeder of gel heb je niet zoveel aan, verdwijnt in .... concentratie in water en helpt .........%, schoon werken is veel belangrijker.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@lost hoeveel liter is die lucht pomp? Die ik heb doet 1,4 liter/min

En als je ph bij deze methode Zo belangrijk is zal ik hem nog even links laten liggen, bezit geen ph meter :whip:

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Grow weed: als je geen PH meter hebt, en ook geen adequate verwarming dan krijg je langzaam wegterende stekken.. :lol:

 

zoiets als dit: gallery_35305_14519_518773.jpg

 

1 week in de aarde en ze kwamen er weer helemaal boven op, maar pff dat hydro gebeuren is alleen leuk als je intensief de Ph en EC kunt meten en bijhouden.

Kleine afwijking in je PH en je planten gaan kuren krijgen..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn bodem verwarming is waarschijnlijk beter op oorde dan bij de meeste hier,

Maar ph heb ik nog nooit gemeten en was niet vanplan ermee te gaan beginnen, klaat de bubble clone ding voor wat het is een idee, en heb gister maar rootshooters besteld en clone gel

Share this post


Link to post
Share on other sites

Was gister in de GS en die gasten hadden geen goed woord over voor de spongepots, en paperplugs, zij deden alles met jiffy's.

 

Dat is tevens ook mijn reden dat ik nog niet aan hydro begin, of het nu een bubble cloner is of mapito kweken.. Je moet een fatsoendelijke PH en EC meter hebben, en je moet regelmatig al het water verversen, en als je per abuis een afwijkende meter hebt kunnen je stekken en planten in no time op half 11 hangen..

 

Leuk als je een dik pak geld hebt en een goeie PH / EC meter kunt kopen, want eerlijk gezegd heb ik te weinig vertrouwen in de metertjes van ebay die uit China komen..

Ja oke, op ebay kosten ze nog geen 10 dollar , en die zelfde meter kost hier 30 euro, en dan zullen ze je hier in NL vertellen dat het een betrouwbare meter is... :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Weten wat voor meter je moet zoeken is betere tip denk ik BB :D

 

Ik heb mijn Hanna Growcheck 9813 combi meter destijds voor € 75 via Ebay gekocht :lol:

'Near new' omdat er een barstje in de probe zat en dat zit er nog steeds, 1x pjr. vd zekerheid ff calibratie en vd rest niks, bewaren in gewoon water vd elektrode (anders krijg ik dopje niet meer los met KC vloeistof) en in no- time stabiele uitleeswaarden.

 

Nieuw zou ik er ook wel ff over moeten denken (ruim € 250) losse elektrode € 100 .

 

Voor een bubbelcloner is het eigenlijk helemaal niet zo moelijk als je je bakkie klein houdt dan volstaat een fles Spa water ook omdat daar de ph niet zo snel van op loopt als van kraantjeswater en al ph6 is.

Duurt alleen langer voordat ze wortelen :D

 

Voor stekken maken in een bubbelcloner is meer van belang dat je de temperatuur onder bewang houdt, niet teveel in het water doet en ze vd rest met rust laat, doe je alles perfect dag of 5/6 (soms 4 als je geluk hebt) en doe je alles wat minder maar houdt je eea ' in de gaten' en ververs je het water na dag of 5 dan moet met dag of 9 de 1e dikke witte bubbels op steeltjes zichtbaar zijn.

1e 3 dagen na zetten stekken steeltjes in water (net in water, zeg 1cm) daarna net erboven en steeds wat laten zakken net zoals een stekblokje wat indroogt en onderin nog vocht bevat.

 

luchtpompje is voor een bubbleclonertje amper van belang hoeveel liter ie doet, des te minder des te beter eerlijk gezegd, stuk minder ph geneuzel dan en afzet van kalk in je bakkie en op je deksel en scheelt ook herrie, ik heb nog steeds een regelbare pomp maar laatste keer dat ik hem gebruikte had ik pompje van € 5 oid van Ubbink en dat ging prima :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

moet binnen kort een aantal stekken maken, ik zal eens wat gaan proberen, ik denk dat ik vande week even een andere bruissteen moet gaan halen, ik heb nu een korte van 4 cm dus denk dat ik er een van 10/15 ga proberen te halen zodat ik over heel de bodem bubeltjes krijg,

 

kzal er een paar op deze manier testen,

 

dan nog even terug komend op het klimaat, ik heb dit onder de ds 60 liggen temperatuur van stekpluggen/water zou geen probleem zijn

http://www.tuinadvies.be/shop/product.php?id=2104

http://www.tuinadvies.be/shop/product.php?id=390

Share this post


Link to post
Share on other sites

Verwarmingsmat heb je NIET nodig :D

 

Wat is nu een eigenschap van water?

Neemt de omgevingstemperatuur aan....

 

Dus als jij nu niet zo'n groot bakje hebt in een klein kastje waar het een graad of 21C is :lol:

 

Alles wat je aan extra bijverwarming doet zal je water temperatuur al snel richting 23C en hoger brengen en wat deed hoger dan 23C ook alweer :lol:

 

Koop voor dat verwarmingsmatje geld dan deze ph meter, hebbie altijd nog wat aan :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

oke nog een keer

DAT MATJE EN THERMOSTAAT HEB IK AL MEER DAN EEN JAAR IN BEZIT EN IN GEBRUIK

 

eenigste wat ik dan ff moet doen is die matje op 22 zetten, ik werk met tneon in die tent (750 mh3 gedeelde afzuiging met bloeihok,)

zodra me santa shivas niet meer gevaarlijkzijn in me bloeihok ( sts takjes eraf)

ga ik weer stekken maken van meerdere soorten, voor de volgende zaad batch,

 

ben nu 5 binnen bezig en al 9 jaar buiten, ph meter is nooit nodig gebleken, en nu ik wederom een heel laag inkomen heb vastelasten en 10 euro voor boodschappen inde week, zal het nog wel even zo blijven dat ik geen ph meter heb,

Edited by Grow Weed

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is een mooi zuigend budget per week Grow Weed..

 

PH meter voor aarde vind ik ook overbodige luxe, je plantje verteld op aarde wel wat ze nodig heeft toch ?

 

Mijn bubblecloner experiment was geen succes, te koud water denk ik. Op paperbusjes wil het ook niet echt van harte gaan, dus mijn volgende stekken ronde gaat op jiffy's 7 of root riots als ze in de aanbieding zijn, en anders gewoon turfpotjes met stekaarde..

 

Ik heb wel geleerd om het kiss principe aan te houden; keep it simple stupid..!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Op Grodan blokkies dus :tu

Simpeler kan niet :)

 

@ GW

had niet meegekregen dat je die mat al had

 

gewoon weglaten.. je water temp mag schommelen tussen de 15C en 23C, 18-20C is mooiste maar ja, soms kan niet alles he <_<

Die 22C maakt dat je hokje samen met lamp boven de 23C komt en dat wil je niet, beter temp van kastje beetje sturen ipv watjes aan een matje.

 

Als ze 'te nat' staan (hogere temp dan 23C) of te koud (lager dan 15C) dan staan ze stil.

Met hoger dan 23C hangt alles dan zo slap en sterft af, met lager dan 15C gebeurt er gewoon niks, blijven ze wel mooi groen overigens :P

 

Succes, als je het eenmaal doorhebt is er geen drol aan :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...