Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

tomerus

Zaaien 1cm diep

Recommended Posts

Growers vraagje.. heb op 24 maart om 18:00 7 zaden gepoot op 1cm diep met zaai en stekgrond in potjes van 9x9 met plastic folie erover om lekker te laten broeien. Lamp staat aan en het is zo'n 25 graden in de tent. Nu de vraag.. er zijn er pas 2 boven bij de rest is nog niets te zien.. is 1cm dan toch te diep of moet ik gewoon ff geduld hebben? Als vanavond om 18:00 nog niet meer is ontkiemd zitten we al op 4 dagen! Advies aub

Share this post


Link to post
Share on other sites

gewoon een beetje geduld hebben, als je de zaden niet tussen vochtige watjes ( ofzo) hebt ontkiemd kan het best wat langer duren. Een dag of 6 á 7 is hier dan geen uitzondering.

 

Grtz,

Dj.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Direct in de aarde idd niet voorgekiemd... ok geduld..zal wel moeten dus. Zit die plantjes uit de grond te kijken gewoon..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu al geen geduld, dat gaat nog wat worden :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

haha ik ben net zo ongeduld,

 

in de aarde kan idd iets langer duren :P

 

Grtz P

Share this post


Link to post
Share on other sites
Growers vraagje.. heb op 24 maart om 18:00 7 zaden gepoot op 1cm diep met zaai en stekgrond in potjes van 9x9 met plastic folie erover om lekker te laten broeien. Lamp staat aan en het is zo'n 25 graden in de tent. Nu de vraag.. er zijn er pas 2 boven bij de rest is nog niets te zien.. is 1cm dan toch te diep of moet ik gewoon ff geduld hebben? Als vanavond om 18:00 nog niet meer is ontkiemd zitten we al op 4 dagen! Advies aub

 

 

hey hey ,

zorg er voor dat ze zuurstof krijgen , dus gaatjes in je folie prikken is belangrijk!

MVG hy en zy van growshop24

Share this post


Link to post
Share on other sites

is diep genoeg volgens mij, ik stop ze ook niet dieper; gewoon toplaagje wat vochtig houden en komt wel in orde.

 

grtz,

tim

Share this post


Link to post
Share on other sites

tnx all.. overigens gaatjes prikken in de folie voor die paar dagen? Nog nooit van gehoord (maar dat zegt ook niets :P )

Share this post


Link to post
Share on other sites

geduld, ik had vorig jaar buiten zaden gezaaid die pas na 3 weken opkwamen

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zeg helemaal geen folie over je potje

meer kans op ziekte s kweken zo als schimmels

altijd in het begin je aarde goed nat maken

30 min je potje uit laten lekken dan zaden er in planten en dan 12 cm 15 cm onder een tl

zo dat het aarde oppervlak iets verwarmt word dag 4 kan je is kijken of je potje al wat is in gedoogt

dan zou je klein beetje water geven op de plek waar het zaadje heb geplant

dan zou de ze binnen 7 a 10 dagen met de koppie boven de grond moeten komen :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja dat ongeduld , vind ik wel begrijpelijk hoor. het is ook een aha moment als ze boven komen. zou ze volgende keer ontkiemen tussen de watten, dan weet je iets eerder of de zaden kiemkrachtig zijn, en dan iets minder diep, maar ok 1 cm kan best.Succes!

Share this post


Link to post
Share on other sites

De oude wijsheid is dat je een zaadje net zo diep moet zaaien als dat ie groot is. Maw een boon moet veel dieper dan zo'n ienieminie aardbei zaadje. Ik mocht van m'n opa nooit een gaatje prikken om te zaaien, dus cup vullen zaadje d'r in, afvullen en niet aandrukken en anders geen toffee. :lol:

 

Op aarde mag die folie d'r wel af. Zou ik nl alleen doen bij een medium dat bijna geen water vasthoudt en heel luchtig is zoals kleiballetjes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

gewoon geduld hebben zaadjes lossen dat zelf wel op doen ze in de natuur ook en daar heb je geen meetlint om exact de diepte te doen

 

komt wel goed niet teveel aan prutsen en lekker gang laten gaan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgende keer voor je ze in de aarde doet, 24 uur in lauw water laten voorkiemen.

Dan zit het zaadje al vol water en dan begint het leven.

Tevens stop ik zaad nooit 1 cm maar leg het er als het ware bovenop.

De potjes goed inwateren en voorverwarmen zodat ze lekker broeierig zijn, des te sneller komt het zaadje uit.

 

Op jouw manier ook wel eens gedaan en kan wel tot 3 weken duren voor ze uitkomen, afhankelijk van de kiemkracht van de zaden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

en bij heel veel ongeduld peroxide werkt als een trein hahaha

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij mij in de prpagator komen ze altijd binnen de 48 uur boven. Heb vaak goede zaden gehad die allemaal binnen de 24 uur rechtop stonden, zaadschild hadden afgeworpen en stonden te shinen onder de lamp en dat zonder ze nat te weken in water ofzo.

Moraal van het verhaal is koop een deftige propagator het is zowel handig bij zaad als bij stekken

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...