Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

AG13

foutje in diamond relaiskast 8 x 600W?

Recommended Posts

Hoi allen,

Gisteren een afknapper van jewelste. :D

Mijn diamond relaiskast voor 8 X 600W kapot! :verrygood

Waarom en hoe snap ik niet als je weet dat ik er 5 X 600W op draai. 3 x 600W op groep 1 en 2 X 600W op groep 2.

Bekijk de foto's want die spreken voor zich.

En nee, er stond GEEN kachel op geschakeld, enkel de lampen.

Alle info is welkom.

Grtz,

AG

 

gallery_16484_9929_1740226.jpg

 

gallery_16484_9929_483179.jpg

 

gallery_16484_9929_791263.jpg

 

gallery_16484_9929_455037.jpg

 

gallery_16484_9929_292856.jpg

 

gallery_16484_9929_316019.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

holy shit!

 

meteen mee terug gaan en/of de fabrikant inlichten lijkt me.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ AG13:

 

ten eerste zwaar kut , ik hoop dat je er nog optijd bij was.

Maar hoezo "EN NEE ER STOND GEEN KACHEL OP GESCHAKELD" ??

 

moet volgensmij niks uitmaken of er een kachel op aangesloten is toch als je de juiste stekker ingang maar gebruikt.

 

Groeten

Tiktak

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die draad loopt indd naar ze kachelcontact :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

@tiktak :

 

dit zegt AG 13 omdat de rode gesmeulde draad naar het kachelcontact loopt.

 

mischien sluiting in het relais zelf?!?

 

-edit- waat loopt die rode draad heen vanaf het kachelcontact die niet naar het relais loopt???

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey AG13,

 

Das even schrikken zeg, dan heb je degelijk materiaal en dan gebeurt er zoiets :verrygood

 

Ik denk dat die rode kabel doorloopt naar één van de stopcontacten waar je je lamp op kan aansluiten.

Dit is ook zo op het relais geschakeld, en als ik het zo kan zien is dit een geval van een pingelende draad!!!

dwz; 1 van die draden zit niet goed vast en als er elektriciteit doorloopt begint die vlambogen te trekken

(net zoals bij lassen) hierdoor komt veel hitte vrij en kan de boel in de fik gaan! met alle gevolgen van dien!

verbeter me aub als ik fout ben.

 

Alleszins contact opnemen met het verkooppunt!

 

Succes en knallieknal

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er is hier volgens mij iets veel structurelers mis. Als het inderdaad de uitgangen van het relais zijn die we zien dan zijn deze parallel geschakeld. Dat mag je nóóit doen met een relais!!

 

Back to the drawingboards zou ik zeggen. Heb al eens eerder een kapotte diamond schakelkast gezien trouwens.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey allen,

bedankt voor de feedback.

@D5: ik dacht ook eerst aan een pingelende draad maar ben er niet zo zeker van

@Wazzup: ik plaats nog een paar fototjes, misschien is het dan iets duidelijker of de kast fout is geschakeld.

 

gallery_16484_9929_11713.jpg

 

gallery_16484_9929_929804.jpg

 

gallery_16484_9929_3545060.jpg

 

gallery_16484_9929_1551730.jpg

 

gallery_16484_9929_1829592.jpg

 

gallery_16484_9929_646680.jpg

 

gallery_16484_9929_1391066.jpg

 

Grtz,

AG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ik naar dit kastje kijk krijg ik de kriebels.

 

De rode draad die is gesmolten is de voeding van je relais + voeding voor de lampen (Groep 1).

 

De relais wordt op de NUL (Gele draad) geschakeld.

 

Ook loopt de NUL (Gele draad) van de kachelaansluiting over de schakelklok.

 

Als deze goed wordt belast branden de contacten in de schakelklok gewoon vast.

 

Ook zoals wat whazzup zei over de parallel geschakelde uitgangen,

 

met de 2é groep wordt het hulpcontact parallel met een vermogencontact belast,

 

terwijl hulpcontacten hier niet voor bedoelt zijn.

 

Ook zijn de zekeringen 16A met C karakteristiek, in dit geval zal de zekering in de meterkast er eerder uitslaan.

 

Deze kasten mogen van mij eerst opnieuw ontworpen worden en is veiliger om uit de schappen te halen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Als ik naar dit kastje kijk krijg ik de kriebels.

 

De rode draad die is gesmolten is de voeding van je relais + voeding voor de lampen (Groep 1).

 

De relais wordt op de NUL (Gele draad) geschakeld.

 

Ook loopt de NUL (Gele draad) van de kachelaansluiting over de schakelklok.

 

Als deze goed wordt belast branden de contacten in de schakelklok gewoon vast.

 

Ook zoals wat whazzup zei over de parallel geschakelde uitgangen,

 

met de 2é groep wordt het hulpcontact parallel met een vermogencontact belast,

 

terwijl hulpcontacten hier niet voor bedoelt zijn.

 

Ook zijn de zekeringen 16A met C karakteristiek, in dit geval zal de zekering in de meterkast er eerder uitslaan.

 

Deze kasten mogen van mij eerst opnieuw ontworpen worden en is veiliger om uit de schappen te halen.

 

 

Hey Hardcore Maniac,

Ik volg je verhaal helemaal maar wat ik niet begrijp is dat deze kast gebouwd is voor 8 x 600W en ik er maar 5 x 600W had opstaan.

Je zegt ook dat mijn zekering eerder in de meterkast zal uitslaan wat inderdaad ook gebeurd is, de zekeringen op de relais zelf deden niks!

Waarom in godsnaam maken ze deze rommel als je bedenkt dat de elektro 1 van de belangrijkste dingen is bij het kweken.

Ik koop zo'n ding en wil dan op mijn beide oren kunnen slapen en dan krijg je zoiets.

Heb altijd met behulp van relais gekweekt zonder problemen. Sinds ik ben overgeschakeld van 400W naar 600W heb ik deze kast gekocht.

Ze deed t een jaartje prima tot dit gebeurde.

Diamond relais kasten zijn dus ROMMEL! Iedereen die er eentje hangen heeft -> OPLETTEN!!!

Wat een medekweker ook opmerkte is dat ik kweek onder adjusts die niet zijn geaard.

Vlgs mij heeft het smelten van die draad er weinig of niks mee te maken maar voor alle zekerheid ben ik ze nu allemaal aan het aarden.

Heb er toch weer een kleine schrik aan overgehouden.

Bedankt voor je reply en als je nog tips hebt hoor ik ze graag.

Grtz,

AG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bekijk de aansluitingen maar eens goed in de 1ste serie foto's van bericht 1.

Alle draden zijn vertind (soldeer-tin op de draadeinden) en sommige draden zitten er maar half in, en dan nog al het eerder genoemde door de andere forumleden.

In 1 blik een waardeloze kast!

 

Zal wel door een stage-loper op een maandagmorgen in elkaar zijn gezet :rofl .

 

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

SchandaLIG hoop niet dat devin waar k eerder vandaag een topic over opende hetzelfde produceert! Iemand een tip voor een goeie veilig gezekerd en al enso!Veiligheid boven alles !!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de info!

Heb ongeveer dezelfde opstelling als AG13 maar dan met boost knop (die natuurlijk ingeschakeld staat).

En ook de Diamond relaiskast 8 x 600W, die na dit te lezen zo vlug als kan de vuilbak ingaat!

 

Grtz,

Zamarat

Share this post


Link to post
Share on other sites

lijkt mij een kortsluit droom, de meest zichtbare plek die je aanduid bij de rode draad zal dan zeer waarschijnlijk niet de boosdoener zijn?

omdat er alleen contacten in de buurt zijn met Fasegelijkheid... ziet eruit alsof het de op eenna volgende zwakke verbinding is, waardoor er overslag volgt..

als je een ohm meter hebt kan je draadjes loshalen en weerstand meten tussen geschakelde omdat ik vermoed dat er wat mis is met het relais/thermische beveiliging zou ik rond het gefikte deel beginnen..

(ervoor; kortsluitstromen gaan niet achteruit;))

 

 

wel een hele rommelige fabrikant, of word de kast niet gelevert zonder interne bedrading:')?

Share this post


Link to post
Share on other sites

lijkt mij een kwestie van een heel fout ontwerp. Parallelle contacten is not done.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je zou hiervoor bijna een waarschuwing sticky moeten maken.

Er zijn een hoop van die dingen verkocht.

Beter voorkomen als genezen toch?? :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

mmm ik ben elektricien in opleiding @ eerste monteur en ging net langs het topic veiligheid & certificering te kijken naar ene post van whazzup en zag dat het hier nog leeg was... ik zou wel het een en ander aan veiligheid kunnen kijken&testen .. onder meer bedrading; fabrieks montage, veiligheid (stukje nen1010)

ik ben geen Expert (nog) en werk niet bij kema of cee:') :P maar aldoende leert men.. :whistling

bovendien zo blijft ge bezig toch..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...