Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Jaydeem

Mijn Eerste Hokjes

Recommended Posts

Zo na veel informatie te hebben vergaard op dit forum, ben ik begonnen met mijn kweekhokkies :wOOt haha

 

Ik maak 2 hokken, een kleine met 5 tl-lampen, om stekken te trekken en de plantjes voor te laten groeien tot ca 30 cm, en een tweede hok (kledingkast) om de planten te laten bloeien onder een natrium lamp 250 of 400 watt, heb beide dus kan nog kiezen.

 

Eerst de pics van mijn tl lamp hokje

 

5 tl-lampjes aan elkaar geknutseld

Groeihok001.jpg

 

 

 

de trafo's eruit gehaald, scheelt een hoop warmte

Groeihok003.jpg

 

 

 

hoogte natuurlijk verstelbaar met kettingen

Groeihok006.jpg

 

 

 

Ik ga straks stekjes snijden bij een vriend, dus die kunnen er binnenkort in..... zal ik ze meteen onder de lampen zetten, of eerst wortels laten trekken bij daglicht?

 

Let op de lv meter; HI geeft hij aan (lv boven de 90%) :smoke

Groeihok007.jpg

 

 

 

4 witte buizen, en 1 gelere voor een iets breder spectrum (hier ergens gelezen)

Groeihok009.jpg

 

 

 

Luchtgaten geboord, op de balk vooraan komt een plaat met gaten te liggen, alleen nog ff in de grondverf zetten

Groeihok1007.jpg

 

 

 

De vsa's een beetje hoger gezet :P

Groeihok1009.jpg

 

 

 

De stekjes

Groeihok1010.jpg

 

 

 

Dubbele bodem klaar

Groeihok1013.jpg

 

 

 

 

En volgende week krijg ik de grotere kast, dus dan kan ik meer gaan hobbyen, foto's en updates volgen!

 

Mzzllllll

Share this post


Link to post
Share on other sites

ziet er goed uit

 

 

een goed begin is het halve werk

 

 

 

 

succes en laat de rest ook zien :smoke :P

 

 

 

tnt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja de rest komt ook nog! maar zal niet zo heel snel gaan, want doe alles in stappen :P heb er geen haast mee, het is gewoon een leuke hobby voor erbij (of dat moet het gaan worden haha)

 

Ehm de vsa's wou ik gewoon aan de zijkant van de kast hangen, want de kabels tussen vsa's en tl's mogen niet te lang worden, zo hou ik ze zo kort mogelijk, en toch de warmte niet in de kast.

Share this post


Link to post
Share on other sites
:P Mooi hokkie.

 

Hoe of wat heb je voor lucht inlaat?

 

Gr.

 

ja daar zat ik nog even over te denken, dubbele bodem heeft toch niet veel zin bij een paar plantjes?? ik wou zelf wat kleinere gaten rondom maken (onderaan natuurlijk), maar tips zijn welkom :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een dubbele bodem heeft volgens mij altijd zin.

Verse lucht die rondom je plantje van onder naar boven gaat is de perfect manier.

Zo gaat alle lucht eerst langs je plant.

 

Dus maakt niet uit hoeveel je er hebt, eentje zal het fijn vinden maar meer ook.

 

En misschien ook nog een kleine ventilator die de lucht dan weer schuin omhoog blaast naar je uitlaat?

Onder de tl`s bedoel ik, want die zullen dicht op je plantjes hangen en waarscheinlijk dus onder je uitlaat.

 

Goed bezig :P

Gr.

Share this post


Link to post
Share on other sites

kijk hier kan ik wat mee, thx voor de info, straks toch maar met de gatenzaag aan de gang en een mooie bodem creeeren :P

 

ik ben van plan om in de kleine kast wat 12v fans te hangen, die ik op de plantjes richt, zodat de lucht gemengd wordt en de plantjes een beetje sterker worden. In de grote kast komt een iets grotere fan...... maar moet nog ff zoeken wat ik ga gebruiken, kan waarschijnlijk op het werk wel wat regelen, werk in de koeltechniek en daar gebruik je een hoop verschillende fans, 12v, 220v, 380v, dus kan nog kiezen, maar denk dat ik voor de 12v versies ga, want die zijn wat makkelijker en mooier in toeren te regelen :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

zo heb nu 12 stekjes staan, kijken hoe die het gaan doen. Ziet er wel veel belovend uit haha. Morgen zien dat ik de lampen aangesloten heb, dan kunnen ze de kast in.

Eerst mijn verjaardag vieren vannacht :P pfff en net van een vriend de eerste eigen oogst geproeft :smoke heerlijk haha, weet ik meteen wat ik ga verbouwen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goed stekkenhokje zeg. Daar zullen je dames blij mee zijn.

Dit zijn 18W lampen zo te zien ?

Mooi, dat moet wel genoeg zijn voor ze om aan te slaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goede morgen mede tl-buis vrienden haha.......

 

gister duftig feestje gehad, vanmorgen was ik vroeg wakker met een kater, maar toch maar aan de slag gegaan want de stekjes moeten groeien!

Ik heb de lampen aangesloten, stekjes in een bak eronder staan, gaten voor verse lucht geboord, en nu nog de bodemplaat van gaten voorzien. (en de hele teringzooi op zolder opruimen, ik bewaar teveel)

 

Ik weet alleen nog niet hoe ik de lampen moet instellen, s'nachts laten branden zodat het niet afkoelt in het hokkie? En de stekjes meteen ook al op 18/6?

 

O ja de nieuwe foto's zet ik steeds bij de eerste post, dan blijft het wat overzichterlijker.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Goed stekkenhokje zeg. Daar zullen je dames blij mee zijn.

Dit zijn 18W lampen zo te zien ?

Mooi, dat moet wel genoeg zijn voor ze om aan te slaan.

 

ja 4 lampen met kleurcode 33, en 1 lamp met kleurcode 82, en alle 18w ja, om een stukje voor te groeien moet dit toch voldoende zijn??

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja ik blijf bezig, ik wil eigenlijk toch nog wat weten voor ik straks ga slapen....... ik heb de stekken sinds vanmorgen 11 uur onder het licht staan, hoelang laat ik de lampen nu branden??

 

want ben een beetje aan het rondneuzen hier, en zag dat iemand zijn verse plantjes de eerste 3 dagen 24/0 en daarna pas over liet gaan naar 18/6..... is dit gebruikelijk?

Share this post


Link to post
Share on other sites

heb helaas de lampen uitgedaan, de vsa's zitten direct op een plank en worden vrij warm (viel me ook op dat het hokje wel koel blijft haha), dus moet ze morgen ff ophogen, beetje scary zo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je hebt de lampen uit?

 

Stonden ze niet vanaf vanochtend 11 uur eronder?

 

Je wilt gelijk bloeien?

 

Net wat tokkie zegt ze worden altijd warm(anders doen ze het niet) :P

 

Die plank fikt heus niet direct af, morgen brandvrije plaat eronder en gaan met die stekken.

Ik heb er zelf brandwerende folie onder zitten(slaap heerlijk)

 

Dit gaan de dames niet fijn vinden :smoke

 

Gr.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik weet dat het niet goed is, maar ze werden zo warm (meer heet) dat ik mijn hand er niet op kon houden, en aangezien alles van hout is boven.....

 

na het werk hoog ik ze op met wat moeren, zodat de onderkanten van de vsa's ook vrij staan.

 

De stekken staan nu onder een normale tl lamp, zullen ze nu al over de zeik gaan dan? Ze hebben nog niet eens wortels of maakt dat niet uit?

Share this post


Link to post
Share on other sites

zo ben weer van start gegaan! Hopen dat de meisjes me trots gaan maken, zoals je op de foto's kan zien heb ik de vsa's opgehoogd en een fan geregeld voor het grote hok.

 

Straks nog ff de vloerplaat van de dubbele bodem in de grondverf zetten, en dan kan die er 1 deze dagen ook in.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo was ik weer, de stekken kunnen volgende week overgepot worden in kleine potjes, d8 zelf aan 1l potjes? Of zal ik iets groter nemen om voor te groeien?

 

En de grote kast heb ik vanmiddag opgehaald, past alleen niet in zijn geheel door het trappengat :lol: dus moet even zien of ik hem uit elkaar kan halen zucht..... Maar ben morgen een dagje vrij dus dan moet dat wel goed komen, hij is trouwens iets kleiner dan gedacht 1.80h en 70x60cm maar dat moet toch genoeg zijn voor 5 planten?

 

De dubbele bodem in de voorgroeikast is klaar, ben nu alleen aan het twijfelen hoe ik het bij de grote kast ga doen...... dubbele bodem, aarde bak, of een waterdichte bak voor het water geven maar dat lijkt me een beetje overdreven voor 5 planten.

 

Ik zal morgen weer eens wat foto's posten.

 

De Groeten!

Share this post


Link to post
Share on other sites

De kast staat boven, heeft gister wel wat lachbuien, zweet, en een verneukt trappengat gekost..... maarja hobby noemen ze zoiets he! ahum...

 

Ik ben een beetje aan het passen gegaan en het komt aardig mooi uit, er kunnen pcies 6 x 11L potten in. Vandaag de binnenkant ff wit maken, en morgen op het werk wat steunen maken voor het koolstoffilter, en de dubbele bodem nog zagen.

 

ff passen!

Bloeihok01.jpg

 

Bloeihok02.jpg

 

 

De fan is niet van het type wat jullie gewent zijn, maar zuigen doet hij wel, het is alleen nog de vraag hoe het zit met het geluid, als hij te veel herrie maakt scoor ik me een andere

Bloeihok03.jpg

 

 

 

Van de week weer meer!

Share this post


Link to post
Share on other sites

hmmm run ik mijn topic nu alleen? :lol: haha

 

Ik wou vanavond eigenlijk de plaat voor de dubbele bodem gaan zagen, maar het komt niet zo heel mooi uit..... er kunnen 6 potten in zoals je ziet, maar in de breedte zitten ze tegen elkaar aan, en in de lengte heb ik wel wat speling......

Als ik nu gewoon 3 sleuven maak, 1 voor, midden, en 1 achter de potten, dit zal toch wel voldoende zijn? De lucht gaat dan niet langs de volledige planten op.

Share this post


Link to post
Share on other sites

lol ziet er grappig uit :no Mooi hokkie,maakt die ventilator veel geluid? ziet er wel zo'n PUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUT ventilatortje uit :wOOt

 

 

anywayz, ziet er goed uit, maar gebruik je geen koolstoffilter?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...