Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Recommended Posts

gallery_7242_228_5549.jpg

 

Dit moet mijn eerste hokje worden voor een totaal kweek op Tl

 

Zoals boven op de foto te zien zijn de afmetingen ( l x b x h ) 62 x 30 x 125 cm.

 

Zo kan ik een 18W buis in de lengte richting hangen en zo wil ik er 10 a 12 naast elkaar.

Op de plaat waar de buizen aan komen te hangen komen dan de Hf vsa's boven te liggen en de buizen onder de plank. Deze plank wil ik voorzien van gaten dit vanwege de afzuiging die zich geheel boven zit

 

De plaat waar de buizen aan komen is in zijn geheel in hoogte verstelbaar.

 

De Pijpventilator die ik hier heb liggen kan zo'n 110 kub aan dus die die ik via een toerenregelaar

Ik denk zelf tot deze dienst doet om de LV op peil te houden en niet vanwege de temp

 

In de onderste laag is plaats voor een verwarmingselement

 

Alle zijpanelen worden bekleed met zwart/wit folie. Bodem wil ik eigelijk eerst gronden en daarna mat witte verf erop

Ook de plaat waar de tl's aankomen wil ik deze behandeling geven.

 

 

Het plan is om te beginnen met 10 zaadjes ( waarschijnlijk K2 of Nordern light )

en na selectie de eind fase in te gaan met 3 planten

 

Graag wat advies goed of fout bezig

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heel goed bezig :rofl

 

Zorg je ervoor dat er geen licht van buiten naar binnen kan komen!

De TLs zorgen nog best wel voor wat warmte-ontwikkeling.

In de bodem zou ik nog een paar gaten in het midden maken.

 

Ga je scroggen?

Hou er rekenig mee dat tl verlichting niet ver in je gewas dringt.

 

verder toppie

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

ziet er goed uit :rofl - wellicht nog een filter er in? TL kweek is over het algemeen laag (SOG of SCROG).

 

De diepte is wat klein vind ik, zeker als je zoveel TL balken wilt hangen, de armaturen nemen behoorlijk wat plek. Wellicht ietsje grote maken zowel in breedte als diepte, dan kun je ook één maatje grotere TL's gebruiken. Dat scheelt ook in de diepte die je nodig hebt omdat je sterkere TL's gebruikt. Deze grootte is nét voldoende groot voor twee planten scrogg denk ik.

 

bij de TL's: overweeg de reflex serie van Philips. Geven een uitstekende lichtopbrengst door de ingebouwde reflector, waardoor je minder verlies in licht hebt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
ziet er goed uit :rofl - wellicht nog een filter er in? TL kweek is over het algemeen laag (SOG of SCROG).

 

De diepte is wat klein vind ik, zeker als je zoveel TL balken wilt hangen, de armaturen nemen behoorlijk wat plek. Wellicht ietsje grote maken zowel in breedte als diepte, dan kun je ook één maatje grotere TL's gebruiken. Dat scheelt ook in de diepte die je nodig hebt omdat je sterkere TL's gebruikt. Deze grootte is nét voldoende groot voor twee planten scrogg denk ik.

 

bij de TL's: overweeg de reflex serie van Philips. Geven een uitstekende lichtopbrengst door de ingebouwde reflector, waardoor je minder verlies in licht hebt.

 

Een filter is wel handig ja

 

Maar klein ja, ik zat eerst te denken aan 36wat maar dan kom je al gauw in 130 breed en dan moet ik met 6 buizen werken vanwege het totaale vermogen

 

Ben er wel over uit tot de diepte 40 gaat worden

 

dus nog even de kiezen tussen 65 en 130 lang en dan het aantal buizen

 

Ik was wel van plan de reflex buizen te nemen ja maar dan alleen de lampen die ik in de bloei periode ga gebruiken

 

Ik wil wel even kijken naar het percentage zaad wat uitkomt en vrouwelijk is en ik met 10 zaadjes ga beginnen dacht ik 8 a 9 zaadjes onkiemen 2 a 3 plantjes die achterblijfen en dan 50% kans op mannetje blijf ik met max met 3 planten zitten

dus ik heb geen zin in een te groot hok ( het is al niet zo ruim hier )

 

Ik ben wel van plan om de lampvoeten zelf te bevestiggen aan een plank met de vsa's er boven.

 

aandezien de buizen 26mm in doorsnee zijn en 10 mm tussenruimte lijkt me wel goed dus dan kom al gaan op 40 cm

Share this post


Link to post
Share on other sites

je hebt reflex in zowel groei kleur als bloei kleur. Ik zou in het begin alleen 33 (groei) nemen, en later de helft van je buizen bij bloei vervangen door bloei kleur. Je hoeft geen dubbele hoeveelheid buizen te kopen (en pas bij de bloei heb je ze nodig - eventueel gespreid kopen maar wel bestellen he! niet iedereen heeft ze op voorraad).

 

ik heb meer set-ups gezien met 8 of zelfs 10 x 1.30 buizen. Dat moet kunnen! Hou er rekening mee dat de armaturen in totaal wat langer zijn.

 

40 x 130 is 3 x (40x40) plus een beetje - ideaal voor 3 scroggs lijkt me.

Share this post


Link to post
Share on other sites
40 x 130 is 3 x (40x40) plus een beetje - ideaal voor 3 scroggs lijkt me.

 

Ben erover eens heb eens gemeten en het zal net lukken, ik ga even de tekening aanpassen.

 

En de reflex buizen van philips zijn bij de technische unie gewoon leverbaar en die zitten in heel nederland, heb net even online gecheck en zijn op vooraad kosten zijn bruto 11,84 exl btw en 0,25 cent verwijdering

 

Waarschijnlijk kan ik wel wat korting krijgen op dit artikel maar wel behoorlijk aan de prijs

Share this post


Link to post
Share on other sites

gallery_7242_228_23230.jpg

 

 

Zo de nieuw tekening is er, wat denken jullie gaar dit er meer op lijken

 

Ik denk tot ik hem zo maar ga maken.

 

Ik zal er een bouwverslag met foto's van bijhouden. En ik hoop tot er en tl Topic komt waar jullie mijn kweek kunnen volgen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ziet er heel goed uit, complimenten maar vergeet niet het filter in de kast te tekenen he. Dat haalt een heel stuk van je hoogte af. Daarnaast, bij zo'n breedte red je het niet meer met een enkele deur, voor de stevigheid een extra post in de opening. Lampen ophangen kun je trouwens beter aan 4 punten doen, da's een stuk stabieler én veiliger.

 

Ik hoop overigens dat je voldoende breedte hebt voor zoveel buizen, die armaturen zijn even wat breder dan de buizen zelf. Anders zelf de fittingen monteren op een frame maar da's een stuk lastiger. Meet ze effe op voor je gaat bouwen. Met enkele armaturen krijg je er over het algemeen meer op een oppervlak dan met dubbele.

 

Wellicht nog ietsje meer breedte om een ventilator en ander spul neer te kunnen zetten? :rofl

 

:rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik was al van plan on de lampvoeten zelf op een plaat te schroeven aangezien ik dan meer lampen naast elkaar kan zetten, heb hier al diverse HF VSA liggen en die voetjes G12 daar heb ik er ook wel een paar van. De VSA's komen boven de plaat

 

Ik weet nog niet prezies hoe ik de plaat met tl's ophang, wel 4 punten maar kettingen lijken me niet handig.

Zit te denken aan een katrol.

 

Ook zit ik even te kijken naar platen multiplex maar die zijn 122 bij 244 dus dik kast kan maar 122 worden :rofl

 

Met dat filter ben ik er nog niet helemaal uit wat is het kleinste wat ik nodig zou hebben

Share this post


Link to post
Share on other sites

welkom solomine

 

Altijd leuk om weer een nieuwe Tl kweker op het forum te zien.

 

Ik heb er zelf al 1 kweek opzitten met mijn kastje(80*60*60) met 8*18w tl. Ik vind je plan erg goed en het ziet er naar uit dat je veel aandacht hebt besteed aan details.

 

Ik zou alleen wel je vsa's naar buiten de kant verplaatsen, zeker omdat je de buizen toch al los gaat monteren. Er zijn 2 belangrijke redenen om dit te doen, warmte en spanning. Door de vsa's buiten de hok te plaatsen haal je een hoop warmte weg en omdat de vsa's zelf draaien op 220 en de uitgangsspanning veel lager is is het ook een veiliger idee om dat op een droge plaats te zetten. Ik heb dit zelf ook gedaan, en het is heel goed te doen, gewoon even je kop erbij houden en de draden voorzichtig losknippen en verlengen.

 

Verder sluit ik me volledig aan bij wat er hier al gezegd is. The way to go is low. Zorg ervoor dat je vanaf de 1e minuut je lampen altijd op 3-5 cm van je planten laat hangen. Met slechts 1 pc fan kon ik mijn temp. op een gemiddelde houden van 25 graden zonder problemen. Vorige keer heb ik de planten getraind om een mooi egaal veldje te krijgen, en alhoewel dit redelijk goed gelukt is kan ik je toch aanraden om te scroggen aangezien trainen erg veel tijd kost en je krijgt het nooit mooi egaal.

 

succes ermee!

 

owjah, hier de foto's van mijn laatste kweekje. 4*hindu kush

http://www.mijnalbum.nl/Album=4TQMZWEP

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik zou alleen wel je vsa's naar buiten de kant verplaatsen, zeker omdat je de buizen toch al los gaat monteren. Er zijn 2 belangrijke redenen om dit te doen, warmte en spanning. Door de vsa's buiten de hok te plaatsen haal je een hoop warmte weg en omdat de vsa's zelf draaien op 220 en de uitgangsspanning veel lager is is het ook een veiliger idee om dat op een droge plaats te zetten. Ik heb dit zelf ook gedaan, en het is heel goed te doen, gewoon even je kop erbij houden en de draden voorzichtig losknippen en verlengen.

 

Ik wil HF VSA's gebruiken die geven bijna geen warmte af en 2 draden van een HF VSA moeten zo kort mogelijk i.v.m. hoge frequentie en ontsteekspanning en anders krijg ik ook zo'n knoop met draad in mijn kast niet handig met het rek waar de tl's aan komen. Voordelen van HF VSA's zijn 15 to 20 % besparing op je energie, meer lichtopbrengst door beter gebruik van de tl, levensduur lamp ( vooral met die dure reflex lampen van philips ), direct aan, geen flikering ( weet niet of planten dat zouden merken ). Uit eigen ervaring weet ik tot een HF vsa handwarm wordt en een conf ( spoel ) heet word.

 

Is het trouwens aan te raden om je potten op schotels te zetten of gewoon de gieter als je op tl zit ??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Schotels is volgens mij altijd beter voor waterafgifte. Beproefde en goede methode.

 

Je kunt je multiplex overigen ook anders zagen en met panelen werken. Als je je balkenconstructie goed maakt past dat prima. Eventueel dubbelzijdig en binnenin gipsplaten.

 

4 kettinkjes is wel veilig maar katrolletjes kan ook, maar neem dan wel 4 touwtjes en 4 katrolletjes - touwtjes 2 aan 2 - is echt stabieler dan 2 ophangpunten.

 

Eventueel kun je bovenop je plank nog een extra pc-fan monteren om je VSA's wat te koelen.

 

Binnenkort een speciaal topic overigens over electriciteit.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Eventueel dubbelzijdig en binnenin gipsplaten.

 

 

Binnenkort een speciaal topic overigens over electriciteit.

 

Ik ben nu bezig met de constructie tekeningen van het houten frame en ik had al snel door tot ik door een bintje meer te plaatsen het voordeliger uit komt, aan gips zat ik ook te denken. Gips is veel goedkoper en kan dan voor de buiten kant ook een goedkoper mat. gebruiken

Ga morgen even wat bindjes ophalen.

 

En een topic over electra, ben electromonteur dus die zal ik niet direct nodig hebben maar ik ga het zeker bijhouden. Ik kan daar misschien nog wel wat in aanvullen bezit namelijk diverse specialiteiten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

kijk, dat is fijn om te horen, die hulp kunnen we wel gebruiken! Als je gips aan de binnenkant neemt, denk dan aan dat waterbestendige spul dat je ook voor badkamers gebruiken. Buitenkant kun je inderdaad dan met een stuk dunner materiaal af.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ben vandaag dus maar even bezigeweest met een frame waar mijn buisjes aan moeten komen

Nu heb ik nog wat van die plankendraag strippen en wat blijkt passen die voetjes zo op alleen met onderlingen afstand van 5 cm betekend dus tussen 2 buizen zit 2,3 cm.

Er passen zo dan 8 buizen op 40 cm.

 

 

med_gallery_7242_228_1211516.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kunt de buishouders' ook weglaten en je bedrading rechtstreeks op de tl buizen solderen ,zo kunnen er veel naast elkaar en kun je tot dieper je gewas in belichten .

 

Je kunt de buishouders' ook weglaten en je bedrading rechtstreeks op de tl buizen solderen ,zo kunnen er veel naast elkaar en kun je tot dieper je gewas in belichten .

 

Tls.jpg

 

Deze opstelling is tot stand gekomen met het idee om op 5 cm van de tl's dezelfde LUX waarde te meten als bij een 400 watt hps op 40 cm , dit bleek ook mogelijk .

 

 

De eerste 10 cm van elke buis aan weerszijde wordt vooral warm ,het midden nauwelijks daar kunnen de planten gewoon tegen de buis aangroeien .

 

Ik raadt spiegelende wanden in je hok trouwens aan i.p.v. mat witte !!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Je kunt de buishouders' ook weglaten en je bedrading rechtstreeks op de tl buizen solderen ,zo kunnen er veel naast elkaar en kun je tot dieper je gewas in belichten .

 

 

Ziet er goed uit, hoe breed is deze ik tel 10 buizen

 

De lampvoeten die ik gebruik zijn 1 mm kleinet als de tl, het lijkt me met dat solderen een beetje moeilijk een buis vervangen als je de bloei in gaat of een kapote buis hebt.

 

Ik gebruik G12 lampenvoeten van 25 mm breed en een tl is 26

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik raadt spiegelende wanden in je hok trouwens aan i.p.v. mat witte !!

 

 

Hier zou ik ook de mening van andere wel willen horen. Ik zat zelf te denken aan zwart/wit folie. Maar een rol alluminium zie ik eigelijk ook wel zitten ( matte kant of spiegelkant ?? )

 

Maar als ik het goed begrijp verliest tl licht al na 10 cm zijn kracht ( licht intensie) en ik ga dus zo dicht mogelijk tegen de plant aanzitten. De lichtstralen die dan indirect van mijn lampen afkomen zijn dan al gauw 10 cm onderweg.

 

Ik vraag me dus af of dit uitmaakt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nog even snel een verslagje van mijn eerste bouwdag ( een paar uurtjes na mijn werk ). Ben na het werk toch gelijk even begonnen met een frame van hout te maken de maten zijn 1,40 x 0,50 x 135 hoog geworden. Heb ook het frame voor de tl's ook in elkaar gezet.

 

Ik heb het nog even nagekeken over die reflex buizen 70% meer lichtintensiteit wel een heel verschil.

Het probleem is alleen ze zijn alleen in de kleuren 830 en 840 te koop. Maar volgens mij is de 33 kleur met meer blauw

 

tn_gallery_7242_228_1095224.jpg

tn_gallery_7242_228_322272.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vandaag eigelijk niet zoveel tijd. Ik wou toch nog even verder.

 

Heb de zijplaten er opzitten

 

med_gallery_7242_228_333117.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hier zou ik ook de mening van andere wel willen horen. Ik zat zelf te denken aan zwart/wit folie. Maar een rol alluminium zie ik eigelijk ook wel zitten ( matte kant of spiegelkant ?? )

 

Maar als ik het goed begrijp verliest tl licht al na 10 cm zijn kracht ( licht intensie) en ik ga dus zo dicht mogelijk tegen de plant aanzitten. De lichtstralen die dan indirect van mijn lampen afkomen zijn dan al gauw 10 cm onderweg.

 

Ik vraag me dus af of dit uitmaakt

 

Die 10 cm heeft puur te maken met de lichtspreiding ,daardoor neemt de kracht snel af . Wanneer je het licht exter kan bundelen door reflectie kun je verder als 10 cm effectief belichten ( zoals de tl reflex buizen )

 

Wanneer je het licht van de zon op 12 meter boven de grond meet zal dat nauwelijks sterker zijn dan op 1 meter hoogte ,dit komt doordat de zon evenwijdig aan elkaar lopende lichtstralen geeft. Bij lampen is het een heel ander verhaal ,de lichtstralen spreiden zich omdat he tlicht vanuit 1 punt komt

 

Een vuurtoren schijnt met behulp van bv een 1000 watt lamp en een parabool reflector heel ver . Zonder die reflector zou hij geen evenwijdige .lichtbundel hebben en het licht in alle richtingen verspreiden.

 

Aluminium folie is niet echt handig als reflectie materiaal, scheurt te snel en wordt dof . Probeer iets te vinden dat veel spiegelender is zoals bij de binnenkant van bv chipszakken .

Share this post


Link to post
Share on other sites
830 840.. verdomd je hebt gelijk, waarbij de 840 meer in het blauwe, en de 830 meer in het rode spectrum zit overigens

 

 

Ja maar nu het verschil tussen de Philips 33 kleur en de 840

 

Deze zijn beide wit, maar ik denk tot 33 kouder is dan 840.

 

Nu heb ik hier wat kleuren spectra's liggen van het merk Osram de grote concurent van meneer Philips

Dit merk heeft een ander kleurnummer voor 33 nl 860

 

Deze heeft duidelijk meer blauw dan de 840

Dus ik vraag me af of een reflex 840 wel zin heeft terwijl je met 33 waarschijnlijk beter uitkomt.

 

Ook is er kleur 827 die meer rood bevat als 830

 

Dus wat is nu de juiste keuzen ??? O en die reflex buizen kosten 10 euro's p.s

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik heb het nog even nagekeken over die reflex buizen 70% meer lichtintensiteit wel een heel verschil

 

Ho ho! Quote van Luckylight.nl: "TL'D Nieuwe Generatielamp met ingebouwde reflector waardoor de lichtintensiteit in een bepaalde richting tot 70% verhoogd wordt t.o.v. standaard TL-buizen".

 

Tot 70% wil zeggen: ten opzichte van een normale TL waarvan de helft van het licht omhoog schijnt. Als je boven je TL's materiaal plaatst dat goed reflecteert, dan wordt een groot deel van het licht weer naar beneden gekaatst. In dat geval is het verschil een stuk kleiner.

 

Voor de groei is kleur 33 prima en qua lichtkleur idd bijna gelijk aan de 840. De 33 is alleen een stuk goedkoper en zit er vaak al standaard in als je een armatuur koopt (ik geloof iets van 6 euro compleet bij de Gamma). Om te bloeien kan je de 827 of 830 nemen. Zelf bloei ik met een mix van 3 827's, 2 830's en 1 33'er. De laatste omdat je planten in de bloei ook blauw licht nodig hebben, alleen een stuk minder dan in de groei.

Share this post


Link to post
Share on other sites

heb even de datasheet van de TLD Reflex en de standaard kleuren toegevoegd. Wat me opvalt is dat de standaard 33 buis behoorlijk afneemt in intensiteit (tot zo'n 30%) terwijl de TLD serie over de gehele levensduur max 10% afneemt. Het verschil in intensiteit in de spectra spreekt denk ik voor zich. Er is overigens nog een koudere kleur in de TLD: de 865.

 

Reflectie met TL buizen: Een witte achtergrond is nog geen garantie dat al dat licht richting je plantjes reflecteert, integendeel. Je hebt armaturen met speciale reflectoren hiervoor.

master_tld_reflex.pdf

tld_standard_colours.pdf

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...