Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Recommended Posts

nog iets over de HF electronische ballasten: Van philips heb je de basic en de performance types. Deze laatste heeft behalve een beter rendement en opbrengst ook een zogenaamde geprogrammeerde warme start, welke de levensduur van je lamp met 25% verlengt (zie de datasheets van de lampen).

 

Overigens niet vergeten electronische starters te gebruiken.

 

Hier de datasheets.

hf_b_ll_datasheet.pdf

hf_p_ll_datasheet.pdf

Share this post


Link to post
Share on other sites

nog meer licht kun je verkrijgen met die hele dunne tl buizen omdat ze feller branden en je kunt er meer kwijt in je ruimte. Ben de naam van die dunne buizen ff kwijt . Ze zijn in ieder geval in kleur 33 te krijgen met electronisch VSA.

 

 

 

 

 

 

Dit zijn voornamelijk 18 watts 830 buizen

gallery_4254_232_2734.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ atmosphere,

Als ik me neit vergis zijn dat de T5 buizen, deze zijn idd een stuk dunner en brander feller.

 

@whazzup,

Kijk, dat is de info die ik al een tijdje zocht, duidelijke schema's over wat nu eigenlijk echt het voordeel is van de TLD en de HF vsa. De TLD reflex is dus geen echte garantie voor meer lichtopbrengst, het is alleen makkelijker als je geen reflecterend armatuur gebruikt.

 

Ben benieuwd solomine hoe het er allemaal uit gaat zien. succes ermee

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inductie-lampen zijn de krachtigste Tl-achtige lampen.

 

Hierna komt de T5 tl buisjes,deze hebben een 20% hogere output.

 

Dan de sl welke bestaat uit meerdere T5 buisjes.

 

En dan komt de TL.

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Door je buizen zo dicht mogelijk naast elkaar te plaatsen zal het licht over langere afstand nog effectief zijn , dit lijkt me een belangrijk gegeven .

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ whazzup,

 

Bij HF vsa's gebruik je geen starters. Er zijn wel electronische strarters voor conf vsa's maar die zijn er alleen om HF te benaderen. Je blijft energie verlies houden i.v.m. warmte

 

@ atmosphere,

 

Mooi kasje daar, lijkt wel of ik dezelfde folie als jouw op mijn binnen wanden aan het doen ben

 

 

@ yoesem,

 

Ik ga nog steeds voor HF VSA's en gewone TL buizen in de gebruikelijke kleuren. Ik heb er nu 8 op 40 cm zitten en dat lijkt me eigelijk nog te weinig, ik probeer er 10 a 12 op deze afstand te krijgen,

En en goede reflector moet ik nog hebben, dat met die tape zie ik persoonlijk niet zo zitten

 

 

Vandaag wel even met een lux meter gespeeld dus als mijn opstelling klaar is zal ik ook met luxwaardes komen voor de mensen die daar intresse in hebben.

 

Iedereen trouwens bedankt voor de adviesen en tips.

 

Ga morgen weer verder, de foto's komen er natuurlijk aan

Share this post


Link to post
Share on other sites

je hebt natuurlijk helemaal gelijk met je starters lol. Ik vond het verschil met die VSA's toch wel zeer aanzienlijk trouwens.

Share this post


Link to post
Share on other sites

med_gallery_7242_228_35780.jpg

med_gallery_7242_228_389024.jpg

 

 

Zoals jullie zien ben ik al weer wat opgeschoten. Ik heb het kasje geiosoleerd met en met een stevige aluminium tape beplakt. De zijpanelen zijn ook van isolatie voorzien en dubbelzijdig afgewerkt. Het snoer voor de stroomvoorziening is naar binnengebracht.

 

De vloerplaten liggen nog los, de gaten boor ik er later in. Ik kijk eerst even hoe het het beste uitkomt met de schotels die onder de potten komen.

 

Een dakje is al op maat nog even een gat erin voor de afvoer. En dan het frame.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toch vanmiddag nog wat doorgegaan en het frame met tl's is af

 

med_gallery_7242_228_1074488.jpg

 

 

med_gallery_7242_228_926218.jpg

 

 

Zoals jullie hierboven kunnen zien is het frame met de tl's af. Ik heb de bedrading zo aangesloten zodat ik vanaf binnenuit de tl's kan laten branden dus van de 8 tls van tl 4 en 5 samen 3 en 6, 2 en 7 en 1 en 8 samen. Misschien kan ik zo de buitenste tl's uit laten als de plantjes nog klein zijn.

 

Ga het zo even in de kast hangen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heel netjes geknutseld :wOOt

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey Salomine

 

dt ziet er wel heel erg strak uit man met die draden allemaal enzo

leuk verslag tot nu toe, ik kan er nog veel van leren aangezien ik zelf in oktober ook een TL kweekje wil beginnen :wOOt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo het past allemaal in de kast. Ik moest het even aan zetten.

 

Ik heb toch maar gekozen voor een ophanging aan 4 kettingen

 

med_gallery_7242_228_106428.jpg

med_gallery_7242_228_328984.jpg

 

 

Zo ik ben lekker opgeschoten vandaag, volgt nog de deuren en de bovenkant. En plinten.

 

De gaten achter de tl't maar ik ook later omdat. Als de afzuig er op zit ga ik door middel van proefdraaien de gaten bepalen, ben bang tot ik niet veel af hoef te zuigen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er goed uit! Alleen één kleine aanmerking: verf je je blanke hout niet (bijv. van de TL kap)? Het is en blijft natuurlijk een vochtige omgeving, en vurenhout heeft de vervelende eigenschap om krom te trekken.

 

Maar voode rest: :wOOt ziet er perect uit. Ik denk dat het wel verstandig is om wat gaten onder je tL's te maken, voor de capaciteit zal het niet zo veel uitmaken, je hebt nog best wat ruimte rondom je kap doordat je de balkjes aan de binnenkant gezet hebt, maar voor de luchtstroom lijkt het me wel gunstig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

zo he, dat schiet al lekker op!

 

Je zei overigens dat je een luxmeter had, ben erg benieuwd naar wat jou setup van 8 lampen voor waarde geeft op 5 cm afstand, en of het aan het einde van de buis anders is als in het midden.

 

nu nog wat groen erin en je kan beginnen :wOOt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb even de deuren er in gehangen. Ik zie alleen tot er een tochtstripje tussen moet van wege het invallende licht. En het frame krijgt nog een laagje grondverf.

 

Heb de buizen 4 uur laten branden en geen ventilatie. Alleen een gat aan de bovenkant waardoor warme lucht vanzelf op kan stijgen.

 

De temp is 8 graden ophoog gegaan in het eerst uur en bleef daarna constant op 28. Dus waarschijnlijk minimaal afzuigen.

 

Vandaag gaan ik verder met afwerken. Het klokje ertussen En het frame moet nog even iets aangepast worden.

 

Het probleem met het frame is tot ik het niet echt makkelijk en handig vind op de hoogte te veranderen.

 

Misschien moet ik meer denken aan een rail systeem.

Later vandaag weer een foto'tje.

 

Maandag ga ik ook even de buizen halen en dan hoop ik tot het kasje wel klaar is

 

Als alle buizen erinzitten ga ik de luxwaardens nog even meten en meld ik hier mijn bevindingen, als iemand de waardens weet van een 400 watter op 40 cm zou ik dat graag willen weten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een constructie voor de ophanging die ik gezien heb is met simpele katrolletjes en touwtjes. Die kwamen uit allemaal uit aan één kant waar op het laatste gedeelte een stukje ketting gezet was en een flinke spijker in de kast. Verstellen ging nu gewoon door het kettinkje een oogje te verzetten. Heel elegant en altijd keurig recht. Voor de maat van de ketting: Zet de lampenkap op de laagste stand die je wilt bereiken, bovenin de kast waar de touwtjes aan één kant bij elkaar komen maar je een mooie lus in de touwtjes en maakt daar een kettinkje aan tot ongeveer 10 cm boven de onderkant van je kast. Zo kun je aan de ketting je lampen tot 10 cm vanaf de bovenkant optrekken. Zag ook dat iemand zijn ketting met gekleurde lak kleur gecodeerd had om de hoogte aan te geven. Het oogje aan de onderkant van je kast uiteraard he...

 

Ik zou peroonlijk ipv een spijker twéé oogjes en twee bajonetsluitingen nemen om te voorkomen dat als je de ketting per ongeluk los laat de kap op je plantjes dondert... één extra oogje met sluiting voor de zekerheid tijdens het hijsen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klasse hoor ! Alleen verward je me soms door het woord 'dat' te vervangen door 'tot'. :wOOt

 

Zal wel een regiotrekje zijn. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Miss_J

Goed dat je een test hebt gedaan voor de temp. Let er wel even op dat je de test hebt gedaan toen de omgevingstemp waarschijnlijk redelijk gewoon was. Gaat het ook nog goed als je in een hittegolf zit en de temp behoorlijk oploopt in de ruimte waar de kast staat?

De ruimte zal al opwarmen als je kast 12 of 18 uur warme lucht in de ruimte staat te blazen. Deze lucht gaat dus ook je kast weer in. Blijft het dan nog 28 of loopt het dan makkelijk hoger op?

Bij mij op zolder was het deze zomer met ramen open toch nog rond de 30 graden in die hittegolf. Het enige wat me toen gered heeft is dat ik lucht van buiten kon aanzuigen, waardoor het in de kast niet boven de 34 kwam. Met aanzuiging van zolder had ik het toen niet gered.

Als je bij de bouw van het meest extreme uitgaat als bovengrens moet het goed komen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

med_gallery_7242_228_313493.jpg

 

Vandaag maar even als de rommel opgeruimd. Zoals je ziet zitten de deurtjes op zijn plaats. De bodem is al voorzien van een labirint zodat ik de plinten niet nodig heb. Ook heb ik het frame wat aangepast, deze zat te strak in de kast. De deuren moeten nog worden voorzien van tochtstrips. En een grondverfje.

 

Op de deuren en zijwanden komt nog wat folie.

 

En als het kasje af is ga ik beginnen met wat k2 zaad ( kweek verslag )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Whazzup

 

dat is een hele geoie tip :lol:

 

hey Solomine,

 

Dat is echt een ideaal kasje zo als die daar staat mss kan je er voor mij 1 maken :rofl :)

 

nee ff zonder gein ik ga binnen kort ook alvast wat spullen halen of opzoek naar een leuk formaat kastje zodat ik alles al af heb wanneer mn buitenplantjes klaar zijn, mss kan ik mn toppen van mn buitenplanten dan wel daarin drogen :wOOt

Share this post


Link to post
Share on other sites
De temp is 8 graden ophoog gegaan in het eerst uur en bleef daarna constant op 28. Dus waarschijnlijk minimaal afzuigen.

 

Er is nog een reden om genoeg te ventileren : CO2 !!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest mi643

:wOOt dit is een kassie naar mijn hart.. ;) nog ff en ik ga ook beginnen met 8 tot 10x36w tl-lampjes...heb jij je lumen al gemeten?kben zeer benieuwd naar die uitkomst..

 

 

met groet

Edited by mi643

Share this post


Link to post
Share on other sites

mooie setup en mooi resultaat Solomine!

 

ik vroeg me af welk type/merk lamphouders je gebruikt hebt.

 

Ik heb al flink gezocht en vind allerlei soorten lamphouders, maar niet degene die jij gebruikt hebt. Wellicht kun je me daar mee helpen? :smoke

 

Alvast bedankt!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...