Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Kaneh-bosem

Zelfbouw Microkweekkast Op Wielen En Met Spiegels 72 Cm Breed, 52 Cm Diep, 120 Cm Hoog

Recommended Posts

Beste forumleden,

Een tijdje geleden ben ik begonnen met het ontwerpen en bouwen van een microkweekkastje.

Het idee was om met een cad/cam tekenprogramma een ontwerp te maken en die door een CNC bedrijf te laten frezen uit een plaat multiplex.

 

gallery_35977_18353_41929.png

 

 

Het kastje krijgt een dubbele bodem met 2 luchtinlaten van 125 mm doorsnede bij onderste bodem en 6 gaten van 75 mm doorsnede bij de bovenste bodem.

Afzuiging via de achterwand, gat van 125 mm doorsnede.

In de topplaat en bodemplaat zijn groeven van 5 mm diep gefreesd (rood), zodat de achterwand en de 2 zijwanden in de gefreesde groeven gelijmd kunnen worden.

Het kastje krijgt 2 deurtjes, die met keukenkastscharnieren bevestigd gaan worden. Voor die scharnieren worden 2 gaten per deur gefreesd van 11 mm diep ( groen, links boven) In de zijwanden worden ook gaatjes geboord, 11 mm diep ( groen, links onder ) om eventueel te gebruiken om plank op te hangen.

De tekening heb ik opgestuurd naar een CNC bedrijfje en na een paar weken kon ik het resultaat ophalen. Alle onderdelen precies uitgezaagd volgens het ontwerp.

 

 

:wave: Tot later

Edited by Kaneh-bosem

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, ik ben al begonnen. Beter nog, hij is al af :D

Omdat ik vaak met iets begin zonder het af te maken, en ik niet een onafgemaakt verslag wilde hebben, heb ik gewacht tot het kastje af was.

 

gallery_35977_18353_28289.jpg

 

De achterwand, zijwanden, bodemplaat met 2 luchtinlaten, en de topplaat heb ik met houtlijm verlijmd.

Op de bodem heb ik in de hoeken verstevigingsstukjes gelijmd ( voor de zwenkwielen ) en stukjes hout waarop de dubbele bodem komt te steunen. Op de 2 luchtinlaten heb ik PVC moffen gelijmd met constructielijm. Daaroverheen een panty om beestjes niet toe te laten.

 

 

 

 

 

gallery_35977_18353_33893.jpg

 

Een 'hoedje' van karton en met wat ducttape vastgezet zorgt ervoor dat er geen licht van binnen naar buiten of andersom gaat.

De lucht maakt een soort S-beweging om binnen te komen.

 

 

 

 

gallery_35977_18353_18181.jpg

 

De dubbele bodem ligt los op de steunhoutjes.

 

 

 

gallery_35977_18353_31441.jpg

 

Een stukje zwart wit folie maakt het af.

Er zijn stukjes uit de hoeken van de bodem gezaagd, want de scharnieren van de deuren zaten in de weg.

 

 

 

 

gallery_35977_18353_858776.jpg

 

Aan de onderkant zijn 4 zwenkwielen geschroefd. Twee met rem. Zo kan de lucht gemakkelijk via de bodem naar binnen en kan ik het kastje gemakkelijk verrijden!

 

 

 

gallery_35977_18353_926254.jpg

 

De achterkant met de luchtuitlaat.

Een verlengsnoer gaat aan de rechterbovenkant de kast in.

Share this post


Link to post
Share on other sites

gallery_35977_18353_1228644.jpg

 

Ik gebruik een isolerende slang en een simpele ventilator die in de slang zit.

Ook gebruik ik een dimmer.

 

 

 

 

gallery_35977_18353_941848.jpg

 

 

Een klein koolstoffilter past er maar net in.

Een stekkerdoos met 6 en eentje met 3 aansluitingen heb ik vastgelijmd. Die met 3 aansluitingen zit rechts boven de luchtslang.

 

gallery_35977_18353_18940.jpg

 

Voor de handgrepen heb ik 2 stukje teakhout op de deuren geschroefd.

De buitenkant van de kast is 2x ingesmeerd met meubelolie om de nerven in het populierenmultiplex er goed te doen uitkomen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

gallery_35977_18353_34527.jpg

 

De binnenkant van de kast is 3x met witte grondverf geverfd.

Op de zijwanden zijn 2 spiegels geplakt van 35 cm x 55 cm, die ik uit een oude kledingkast heb gehaald.

Op de achterwand en deuren zijn spiegels geplakt van de Ikea, 30 cm x 30 cm. http://www.ikea.com/...ducts/39151700/

Ik had de 2 zijwandspiegels eerst met dubbelzijdig tapijttape vastgezet, dat bleek een grote fout te zijn, want ze lieten al snel los. Gelukkig niet kapot gevallen. Daarna heb ik ze vastgezet met de dubbelzijdige plakkers die bij de Ikea spiegels zaten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

gallery_35977_18353_874889.jpg

 

Om de deuren lichtdicht te krijgen had ik eerst een lat verticaal in het midden van het kastje gelijmd. Toen kreeg ik de dubbele bodem er niet meer uit :wacko:

Dus de lat weer weggezaagd. Alleen een lat horizontaal aan de bovenkant is gebleven. Aan de onderkant zorgt de bodemplaat voor lichtafscherming.

 

Aan de zijkanten van de deuren heb ik isolatietape geplakt.

Ook is er een brede strook isolatietape op 1 van de deuren geplakt. Die houdt het licht tegen bij de middenkier tussen de twee deuren.

 

De isolatietape, en de randen rondom de deurtjes zijn tenslotte zwart geverfd om zoveel mogelijk licht weg te vangen.

De witte isolatietape alleen liet nog wel wat licht door.

Share this post


Link to post
Share on other sites

gallery_35977_18353_14079.jpg

 

Wat betreft de verlichting heb ik een Tneon setje van 2 x 55 watt, met 2 groei- en 2 bloei-lampen.

Verder is er nog een 2 x 18 watt TL verlichting, kleur 33 cool white ( niet op deze foto )

 

 

 

Ook heb ik een zelfbouw LED lamp gemaakt inclusief pc fans voor de luchtcirculatie in het kastje.

Door het topic van Macerror http://www.wietforum.nl/topic/115774-van-10-watt-action-led-buitenlamp-met-bewegingssencor-naar-growlight/

ben ik geïnspireerd.

 

Dezelfde Action LEDs met bewegingssensor. Van de bewegingssensoren heb ik verdraaibare en kantelbare steunen voor de pc fans gemaakt.

De stroomdraadjes konden heel mooi door de steunen geleid worden. Ze zijn gesoldeerd en er zijn krimpkousjes omheen gedaan.

Voor de voeding van de pc fans heb ik een adapter gekocht die instelbare voltages heeft. Normaal draaien pc fans op 12 volt. Je kan de adapter bijvoorbeeld instellen op 9 volt. Dan draaien de pc fans wat zachter en stiller.

 

 

gallery_35977_18353_59300.jpg

 

gallery_35977_18353_662327.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

leuk kastje heb je daar gemaakt heb je het laten draaien wat de temperatuur en het geluid doet?

ik zou alleen wat details net wat anders hebben aangepakt.

  • De spiegels zou ik nog even rondom afgekit hebben. Dan zitten ze beter vast en kan er geen troep of ongenode gasten achter de spiegels komen.
  • De bodemplaat en alles eronder (zwart) zou ik ook nog geschilderd hebben voor een langere levensduur en beter schoon te houden.
  • de uitblaas zou ik in een rechte lijn naar buiten hebben gevoerd, minder luchtweerstand en minder geluid.
  • Ik kan niet helemaal zien hoe de "hoedjes van karton zitten, maar het lijkt erop dat je hiermee weer de inllaten een stukje kleiner mee hebt gemaakt.. Wellicht kun je aan de onderkant van je bodemplaat een houten? rand maken die tussen de pvc inlaten en de gaten van je bodem de helft van de hoogte naar beneden hangen. Als alles dan zwart is kun je de hoedjes laten vervallen. Ook karton en ducktape zou niet mijn eerste keuze zijn in een vochtige omgeving.
  • 2 x 18 W TL? volgens mij zie ik een 2 LED's of zitten die er ook nog in? Ik zou hier dan T5 buisjes in plaatsen. Die hebben meer dieptestraling en zijn een vergelijkbare soort verlichting als de T-neon.

begrijp me niet verkeerd hoor dit is zeker geen afkraken of zo, maar als je best veel energie steekt in deze bouw wat mooi is om te zien vind ik het altijd jammer als het net niet `af" is zullen we maar zeggen. Al blijft er altijd wat te verbeteren zolang je bezig bent.

 

Ga je ook nog een relais gebruiken om het licht te schakelen? Qua vermogen lijkt alles niet zoveel maar het gaat toch nog te vaak fout met een normale tijdklok.

 

En ik ben erg benieuwd wat het geluid van de afzuiging gaat worden met een dimmer. dit is meestal niet de stilste oplossing.

 

Veel succes met het vervolg, en we zien graag je kweekje als je er mee begonnen bent.

 

Grtz,

Dj.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor je uitgebreide antwoord djbroertje :tu

Het kastje staat in een bijkeuken/berghok waar de luchtvochtigheid vrij laag is, zo'n 45% en de temperatuur vrij constant tussen 19 graden in de winter en 24 graden in de zomer.

Temperatuur in het kastje schommelt tussen de 25 graden en 29 graden Celsius.

Het geluid kan ik niet meten, maar stil is het niet. Je hoort de ventilator duidelijk. De dimmer maakt wel veel verschil maar als hij relatief stil is, zuigt hij ook niet veel lucht af.

 

Afkitten van de spiegels vind ik goed idee. Welke kit kan je daar het beste voor gebruiken?

 

Bodemplaat en alles eronder heb ik niet geverfd, maar wel flink met meubelolie ingesmeerd. Reden waarom niet geverfd met zwarte verf: meubelolie had ik nog genoeg van, zwarte verf zou ik moeten kopen. geen geld voor over.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uitblaas in rechte lijn zou betekenen dat die aan de linker- of rechterkant van de kast uitkomt. Heb ik nog aan gedacht, maar uiteindelijk niet gedaan. Het leek mij minder opvallen als de uitblaas aan de achterkant zou komen.

 

De hoedjes van karton zijn erg goedkope oplossing om licht tegen te houden. Als je een rand onder de bodemplaat vast maakt, lijkt het me wel lastiger om de bodemplaat uit kastje te halen. Ze maken de inlaten iets kleiner, dat is waar.

De luchtvochtigheid van de omgeving is erg laag. Ik verwacht geen vochtproblemen met het karton.

 

De verlichting is 2x18 watt TL plus 2 MacLeds van 10 watt om te starten

Later in de groei verwissel ik de 2x18 watt TL voor een Tneon set van 2x55 watt

Ik heb een Davin dv12 relais, maar ben niet van plan om die te gebruiken. Ik heb hem alleen gebruikt bij HPS lampen vanwege hoge startstroom van die lampen, als ik het goed heb.

De tijdschakelklok is een OmniRex Legrand. Op de sticker staat 16A/250V 3500w

 

Inmiddels ben ik gestart met een kweekje en ga er binnenkort een topic over starten.

 

Groene Groet,

KB

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Rockfort: Het gestartte kweektopic kan je hier vinden :)

@taiga 2: thx!

 

Nog enkele opmerkingen achteraf: ik zou als ik het opnieuw zou doen, geen populierenmultiplex meer gebruiken, maar berkenmultiplex.

Het populierenmultiplex is erg licht en zacht, maar de schroefjes voor de deurscharnieren draaien snel dol.

Ook bemerk ik dat de deurtjes een klein beetje krom trekken...

 

Hartelijke groet,

KB

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...