Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Recommended Posts

Waar laten jullie je kweek gerelateerde afval ?

 

Echt stomtoevallig was er vorige week iemand in de straat zo slim om zijn oude softbox en slangen bij het straatvuil te zetten.

Deze week hebben we met het warme weer heel veel last van meeuwen, en die scheuren dus de zakken ook open.

Afijn de halve straat vol blad afval, ik denk van de zelfde kweker.

 

Dus hoe doe je dat netjes wegwerken ? Ik heb zelf zojuist mijn bladafval op de composthoop onderop gegooid. Het is maar van 5 plantjes dus dat is zo weg.

 

Maar ik heb bijvoorbeeld nog wel een kapotte slakkenhuis, en straks een 700m3 filter die weg mag. Ik heb wel eens gehoord dat je die naar de growshop terug kan brengen, maar dat gesjouw is me wat te veel van het goede.

Misschien uit elkaar halen en leeg gieten zodat het met het huisvuil mee kan ?

 

Die paar kleine dingetjes kom ik wel uit, maar ben wel benieuwd hoe de aardekwekers dat doen met grote hoeveelheden ?

En de apparatuur ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Busje huren. En dan zelf weggooien bij de stortplaats.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ganjaranja geeft het juiste antwoord. Sommige growshops hebben ook containers staan. En nemen ook filters in (oud ijzer)

 

Ikzelf haal altijd filter uit elkaar en vouw het ijzer op

Share this post


Link to post
Share on other sites

K zou met bepaalde spullen op de stort toch wel oppassen... zodra ze perliet zien worden ze al een beetje lijp

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

zolang je het maar niet illegaal langs de weg dumpt is het allemaal in orde...

ik zie heel vaak op grasveldjes kluiten aarde met een afgeknipte stam, kapotte zwarte 11 liter potten. 1 X lag er een kapotte HPS lamp aangespoeld aan een meertje dat ik ken.

zo'n zaken zijn niet goed voor de hobbykweker zijn of haar reputatie

 

en idd veel growshops nemen het oud ijzer in (als ze het niet doen zijn ze dom want het is al bij al toch een euro of 2 per filter)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je iemand kent die in een flat woont met afval kot, is het goed te doen. Die hokken stinken sowieso al, valt niet eens op.

Share this post


Link to post
Share on other sites

het is van de situatie afhankelijk wat je ermee doet

als je je vuilnis op straat moet zetten zou ik idd ritjes naar vuilstort overwegen

 

in sommige steden zijn containers al dan niet ondergronds

alles kan klein genoeg gemaakt om daarin te doen

 

als je toch niet onder dumpen onderuit kan : wel even schoonmaken met chloorspray: vingerafdrukken/dna resten vernietigen

een 10%chlooroplossing zou voldoende moeten zijn

 

dumpen doe je niet in de natuur, maar bij voorkeur op plekken waarvan je weet dat er geen kinderen of dieren zijn

voor de deur van het plaatselijke politiekantoor zou ik wel een geestige zet vinden

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn idee was net als de buurman, uit elkaar halen en bij het huisvuil in zakken. Dus niet in open dozen zoals hij deed ;)

 

Plantmateriaal composteer ik wel, dat is met mijn groentetuin zo weg gewerkt. Aarde gaat de groentetuin in, die paar potjes is geen probleem. Het is meer de grote dingen als een filter wat ik me af vroeg.

Ik ga hem dan maar uit elkaar halen en met het huisvuil mee geven. Softbox laat ik wel even staan tot iemand heel toevallig wat grof vuil aanbied.

 

In mijn regio krijgt iedereen een pasje voor de vuilstort. Ik heb daar wel eens een oude koelkast weg gebracht. Daar staat toch wel een man of 10 gemeentenmedewerkers heel behulpzaam te zijn, dus dat lijkt me geen optie.

 

Vroeg me ook meer af hoe jullie dat doen... Maar inleveren bij de shop klinkt logisch. Ik Las al wel dat die cocos slabs terug gaan, worden die hergebruikt ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Neej die worden niet hergebruikt.

Wel door de kweker,niet door de GS

Edited by wietbladeren

Share this post


Link to post
Share on other sites

lampen bv. ik klop ze gewoon in stukjes (met handschoenen en bril) glas in de glasbak, fittingen gewoon bij de oude lampen.

materiaal van ijzer, gewoon onherkenbaar maken (volledig demonteren) en naar de ijzerboer.

 

plantmateriaal composteren..... goed idee maar wel eerst ff boter van maken ;)

 

misschien een idee om een sectie, vraag en aanbod te starten.

veel mensen veranderen hun opstelling/materiaal na een tijdje, meestal nog perfect bruikbare spullen.

Zonde van het allemaal te laten 'verdwijnen'

Share this post


Link to post
Share on other sites

je vind het misschien wel grappig maar er zijn echt wel manieren om bepaalde dingen te 'recycleren' zoals filters

 

https://www.icmag.co...ad.php?t=190933 wel in het Engels maar misschien interessant voor sommigen onder ons.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Recyclen kan nooit iemand tegen zijn. Maar als je het topic leest hebben mensen hun twijfels bij zijn methode. Ook ik denk dat het niet zo "eenvoudig" is als even spoelen.

Buiten dat, waarom dat risico voor 100/300 euro ? Niet dat alles om geld draait, maar wel als je daarmee bezoek van de politie uitsluit op dat punt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Afval verwerkings en grondverzetbedrijven. Die pakken grofvuil voor 16 euro per 100 kilo. Ken er een in de buurt waar ik letterlijk alles maar ook alles weg mag gooien. En iedereen gooit daar voeding lampen rfx grond etc weg. Betalen en wegwezen. Rekenen wel 100 kg teveel af als je kweek spullen ofzo weggoot maar wie zeurt daar nou over.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je die koolstof in de oven gooit om het te reactiveren dan zal dat toch ook wel flink stinken?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat je idd gewoon best even met de auto tot bij het recyclagecentrum kan rijden, daar gaan ze ook de minste vragen stellen als je dit daar gewsoon dumpt.

 

of naar het oud ijzer brengen ??

Share this post


Link to post
Share on other sites

topic opgeschoond.

 

het is niet de bedoeling (kweek)spullen tweedehands aan te bieden via dit forum!

 

daar heb je marktplaats of andere verkoop site's voor

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...