Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

cannabusinesss

Zelfbouw tunnelkas met pvc buizen

Recommended Posts

Ik heb toen voor jaren terug een keer een tunnelkas voorbij zien komen van eigen makelij met pvc buizen (electra buizen).

Ik heb er nooit echt aandacht aan geschonken omdat ik deze kassen nooit gebruikte.

Nu ik heb ervaren hoe belangrijk het is dat je de regen uit je autoflowers houd, en met name de potente soortjes wil ik volgend seizoen gebruik maken van dakjes en kassen.

 

Geïnspireerd door het topic van P H Donner en hobbybobby wil ik dit toch even met jullie delen voor degene die hun plantjes toch een dakje willen bieden maar het zo min mogelijk moet kosten.

 

Deze tunnelkasjes zijn meer geschikt voor verduisteren als je je plantjes niet al te groot wilt hebben of natuurlijk voor autoflowers.

 

hier de link --->KLIK

 

Bron: sjeftuintips

 

Natuurlijk zijn tips en trucs om je zelfbouw kas te bouwen welkom, evenals materialen die handig kunnen zijn bij de bouw of bevestiging, you name it!

 

Greetz.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is zeker een slim idee wat ik denk ik volgend jaar ook ga doen met me autoflowers.

Alleen ik wil me autoflowers tussen 2 maislanden zetten dan is het niet slim om zo koepel te gaan gebruiken.

 

Ik ga ook wat denen verduisteren ik denk met die koepel menier :D

 

greetz

Edited by thijsplantje12

Share this post


Link to post
Share on other sites

je kan die koepel gewoon tussen het mais zetten :D

 

Ik wil de koepel iets groter hebben en er zijn verschillende lengtes beschikbaar van die electrabuis, het is een beetje de gewenste hoogte/breedte verhouding vinden wat voor jouw type plant het geschiktst is.

 

Ik wil o.a. PP stekken gaan verduisteren dus ik neem de lengtes van 4 meter. Om de boog te maken en deze zo te behouden boor ik 2 gaatjes op 10cm hoogte aan weers kanten en span een touw om de einden naar elkaar toe te stekken en ze op een afstand van 2 meter uit elkaar vast te zetten, dan heb je de boog in ieder geval die geen kant meer op kan. Plus je hebt 10cm over onder het touw wat je in de grond kan steken, het touw loopt dan over de oppervlakte van je grond maar daar heb je geen last van.

De hoogte met lengtes van 4m als je ze op 2m breedte houd komt ongeveer op het oog op 1,60m-1,65m.

 

Hoe smaller je de boog maakt hoe hoger die word natuurlijk en visa versa.

 

Greetz.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gebruik GREENSPAN niet echt duur gewapend daardoor heel sterk en niet geheel onbelangrijk(!)hoge lichtdoorlaat (circa 86%) terwijl de lichtstralen als diffuus licht worden doorgelaten, wat schaduwwerking verminderd.

 

gallery_22925_8424_1042348.jpg

 

gallery_22925_8424_205619.jpg

 

Wat latjes en plastic springtouw door het gewapende zeil koste een drol :D

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat ziet er zeker goed uit en ik denk ook wel een succes, maar alleen je moet een goede spot hebben omdat te doen.

Want als er regen op komt hoor je het best goed.

 

Alleen als ik me plantjes laat groeien tot ongv 30 cm en dan ga verduisteren hoe moet ik weten hoe hoog het zeil moet enzo?

greetz :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

inderdaad, elastiek-koord is een goeie om je zeil te bevestigen tegen rukwinden om de klappen op te vangen.

 

@ Thijs,

Als het regen hoor je het overal goed op, heb je wel eens goed geluisterd hoe de regen klinkt in een bos bijvoorbeeld? Dat maakt een hels kabaal door alle bladeren die geraakt worden. Dus wees maar niet bang dat ze het op geluid zullen vinden, je moet het geluid met het zicht vergelijken als ze hem horen dan hebben ze hem eerder al gezien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

PS, bij de gamma kun je gratis touw bemachtigen, bij de uitgang hebben ze een werkbank met een zaag en schaar en daar vind je ook het touw, dit touw is erg sterk en gratis dus zeer geschikt!

 

Ik adviseer ook om de tunnelkas iets groter te maken zodat je er eventueel zelf nog doorheen kunt lopen om je plantjes te bekijken, gebruik daarom lengtes van 4m en buig deze naar de gewenste breedte, hoe smaller je de boog maakt hoe hoger je tunnelkas word dus andersom hoe breder hoe lager. Bij een boog van 2m breed zal je ongeveer 1,60m uitkomen (op het oog geschat).

 

Je kunt de lengtes altijd verlengen met losse bussen waar je dan weer een andere lengte in kan steken, bijvoorbeeld handig als je je bogen wat dieper in de grond wilt hebben zonder verlies van hoogte, of dat je gewoon extra hoogte wilt.

 

De bogen zou ik vast maken met touw, boor een gaatje op 10cm afstand van het einde aan beide eindes van je lengte, vervolgens pak je een stuk touw en trek je met het touw de boog naar elkaar op je gewenste breedte. Door het touw komt er gaan spanning meer op de eindes die in de grond steken dus de boog staat ontspannen in de grond zonder dat er met verloop van tijd verschuiving plaats vind door de spanning die er anders op zou staan.

Waarom op 10cm hoogte? omdat je altijd je boog iets in de grond wilt hebben. Van het touw heb je geen last deze loopt over het oppervlakte van je grond.

 

En nog een tip, voor guerilla zou ik de grijze buizen pakken dus niet de traditionele gele buizen. Pak wel de iets dikkere buizen die zijn lekker stevig en als je echt niks beters te doen hebt tape ze helemaal in met donkergroen tape :D

 

Greetz.

Edited by cannabusinesss
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben daar in 2011 en 2012 ook mee bezig geweest, huisvlijt...Greenspan had beter geweest, dit is gewoon met kasfolie..

 

Dit was een zaadkweekje, 2 AFs in een potje:

gallery_7512_372_515231.jpg

 

Folie aan buizen bevestigen met stukjes pvc buis:

gallery_7512_372_138342.jpg

 

Nog wat modelletjes:

gallery_7512_372_1756151.jpg

gallery_7512_372_1882026.jpg

gallery_7512_372_2403353.jpg

 

Werkt prima zolang je echt goed kunt ventileren.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nice dank voor dit topic cannabussines was al van om zoiets te maken (serreachtig voor op de spot voor te groeien)

Maar wis ng niet egt hoe ..

Nu dus wel !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit word een mooi topic zo met die nuttige bijdrages! ;)

 

Je ziet bij nesta ook mooi, hoe ik het beschreef in mijn vorige post met het touw om de bogen te vast te stellen.

En ook mooie buizen over de lengte die over de grond lopen voor de versteviging, als je kas dus wat groter is zoals ik van plan ben volgend jaar dan kan je dit ook op de helft van je hoogte doen voor extra stevigheid.

En ook een handige manier van folie bevestigen, daar was mijn brein nog steeds over aan het kraken :rofl

 

Mooie foto's Nesta :lol:

 

Let wel mensen, hoe groter je kas hoe meer je aan versteviging moet denken, korte lengtes pvc zijn vrij stevig maar hoe langer hoe slapper :D

 

@ P H

Ik zie dat je bij dit dakje geen gaas hebt gebruikt ter ondersteuning van de greenspan, wat je wel hebt gedaan bij het dakje van je verduistertopic. Heb je hier nadelen van ondervonden? Teveel wapperend zeil bijvorbeeld?

 

Greetz.

Edited by cannabusinesss

Share this post


Link to post
Share on other sites

even tussendoor...tunnelvisie vraagje..wat is jullie doel? Verduisteren of bescherming tegen regen bij bijvoorbeeld laatbloeiende planten of een combinatie van beide?

 

Zoja. voor het verduisteren; maken jullie dan ook de twee openingen van de tunnel licht-dicht (dagelijks)?

Zoja, voor bescherming tegen regen; zou dit uberhaupt veel helpen om rot bij laatbloeiers te voorkomen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Op de foto galerij van DAME BLANCHE(rip) staan ook een aantal foto's van zijn verduisterings kassen.

Hij beschrijft ook ergens hoe hij deze maakte maar dat kan ik zo ff niet vinden.

gr,

7HIGH

:D

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ guerilla_army

 

Je kunt je kas helemaal afsluiten maar dat is niet aan te raden, ik weet dat er ook van dat plastic is met gaatjes alleen die is weer niet geschikt.

 

Mijn persoonlijke doen is om een grotere tunnelkas te bouwen die aan beide zijkanten volledig open staat dus echt een tunnel.

 

Het doel voor iedereen in eerste instantie is om de regen er uit te houden, of je wilt verduisteren is dan een extra overweging die je kunt maken met bijvoorbeeld haze soortjes. Autoflowers hoef je natuurlijk niet te verduisteren.

Share this post


Link to post
Share on other sites
@ P H

Ik zie dat je bij dit dakje geen gaas hebt gebruikt ter ondersteuning van de greenspan, wat je wel hebt gedaan bij het dakje van je verduistertopic. Heb je hier nadelen van ondervonden? Teveel wapperend zeil bijvorbeeld?

 

Greetz.

 

Verslag van de foto's boven is uit 2009.(deel1 :D

Heb geen gaas gebruikt omdat we na 3weken niet meer verduisterden.

Dit dakje was echt storm bestendig en goed bevestigd geen gewapper.

 

Nogmaals, greenspan is alleen nodig bij aanhoudende regen & dikke toppen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
@ P H

Ik zie dat je bij dit dakje geen gaas hebt gebruikt ter ondersteuning van de greenspan, wat je wel hebt gedaan bij het dakje van je verduistertopic. Heb je hier nadelen van ondervonden? Teveel wapperend zeil bijvorbeeld?

 

Greetz.

Nogmaals, greenspan is alleen nodig bij aanhoudende regen & dikke toppen.

 

Duidelijk!

 

Dat het PP was wist ik nog ja. PP is altijd leuk bij uitstek.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij deze een referentie naar de topics van P H.

 

P H donners Verduister Topic Deel I

 

P H donners Verduister Topic Deel II

 

P H donner & hobbybobby's Verduister Topic Deel III

 

Greetz.

 

ps. heeft iemand een goede manier om vijverfolie aan elkaar te lassen?

Edited by cannabusinesss

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik liep gisteren in de safti en kwam dit tegen:

Scala tunnelgrow :

-Beschermt zaailingen, jonge planten tegen vorst

-combineert vervroeging met hoger rendement

- zeer goede lichtdoorlaatbaarheid

-Anti condentie-effect

-anti uv ?

Foto op p21: http://www.scalaplastics.com/public/uploads/files/brochures/Scala_Brochure_Folie_web.pdf

Zou dit gaan voor het voorgroeien?

Het is zo dat ik eigenlijk op me spot zelf al met meer dan genoeg gerief moet rondsleuren en als dit ook goed zou zijn ik hier wel zou willen in investeren was 8 euro trouwens

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat ik het mooie aan de PH en Bobby kas vind is dat daar de wind er nog goed onder door kan. Ik denk dat je met een permanent gesloten of maar aan 1 kant open je last gaat krijgen met de LV.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er zijn fans te koop die op 12V werken, ik heb er nooit mee gewerkt maar misschien is dat dan wellicht een optie.

zul je wel elke dag of elke 2 dagen je accu moeten wisselen maar die leg je gewoon thuis aan de acculader.

het is natuurlijk geen optie als je met bijvoorbeeld auto"s werkt of niet verduisterd maar als je tog elke dag naar je spot

moet

 

Het mooiste is dan bijvoorbeeld je tunnelkas iets verhogen of het zeil niet tot aan de grond laten komen natuurlijk.

De PH en hobbybobby manier vereist wel goede verankering van je constructie waar je zeil aan vast zit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die ventilators is wel leuk maar zetten volgens mij geen zoden aan de dijk of je moet er 100 hebben of zo.

 

De tunnelkas verhogen is inderdaad een optie, toch lijkt mij persoonlijk de PH manier handiger. Verankering wil ik gaan doen door schroeven of iets anders door de bamboe of door het hout en dan in een kleine of grote cola fles doen met beton. Met de de grondboor een gat boren, paal er in en dan goed aanstampen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

eentje natuurlijk niet, je kunt bijvoorbeeld een buisfan pakken op 12V en die op een slang zetten die vrisse lucht van buiten zo de tunnel in blaast en nog eentje die aan de andere kant de lucht uit de tunnel zuigt en afblaast naar buiten.

 

alle beetjes helpen natuurlijk. Alleen weet ik niet of dit wel stealth genoeg is want dat zal wel degelijk geluid maken, en op een stille nacht hoor je een speld vallen op een kilometer afstand.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja dat is ook nog eens een probleem. Had ik maar een hele grote tuin, dat wist ik het wel. Mooie grote kas met goede ventilatie en automatisch verduisteren. :whistle:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gebruik GREENSPAN

Dank je voor de tip! :D

Ben alleen bang dat het erg zichtbaar is vanuit de lucht, in mijn regio vliegen veel heli's :(

Als greenspan behalve licht niets doorlaat, komen de plantjes dan geen water tekort?

Hoe en wat bij grotere spots (4x6mtr)?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...