Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

babylonboy

Eerste Aeroponic testronde in een dr80.

Recommended Posts

Na al geruime tijd interesse te hebben in een hydrokweekje heb ik besloten om mij maar eens aan de mapito te wagen :P .

 

Ik heb met deze manier van kweken weinig kaas gegeten, maar zoals ze zeggen "echte mannen eten geen kaas"

Heb het één en ander al zitten lezen en veel plaatjes gekeken om tot de conclusie te komen dat er maar 1 goede en juiste manier is; gewoon doen en keihard op je bek gaan zodat je volgende keer wel beter weet ;)

 

Mijn wilde hersenspinsel :

 

-Een tentje: 80x80x160cm (meer ruimte heb ik gewoonweg niet beschikbaar)

-400Watt HPS Philips son-t aangewakkerd door een Quantum EVSA met 3 standen dimmer, RELAIS GESCHAKELD

-s-vent buisafzuiger 125mm 365m3

-een 250-300m3 filter (moet nog even precies kijken welke i.v.m. de maat, can 2600 ofzo)

-4 vierkante potten van 18liter (30x30x30cm)

-wasmachine lekbak (70x70x10cm)

-voedingsvat (minimaal 40liter)

-2 vijverpompjes 400 L/uur, opvoerhoogte 0.76meter

-instalatie materiaal, nippels en weetikveelwatmeer

-pH meter en EC meter

-aqua voedingslijntje (welke?) i.c.m. rhizotonic en cannazym

 

Vanwege de beperkte hoogte gaan we werken met een scrognet, dit is voor mij ook volledig nieuw dus... dat wordt nog lachen :wacko:

-Scrognet 80x80 cm met mazen van 5cm, groen geplactificeerd staal.

 

Mapito wateren met de hand is een No-go, dus heb ik gekozen voor een eb en vloed systeem. Dit is naar mijn idee de meest eenvoudige en betaalbare manier van automatisch wateren. Ook lijkt mapito bij bovenaf wateren gevoelig te zijn voor algen groei.

 

Hoe??

 

Ik neem een wasmachinelekbak met een maat van 70x70x10cm waar de 4 stuks 18literpotten in komen. Hierin komt ter hoogte van de rand een gat met een slang welke dienst moet gaan doen als overloop/retour naar het voedingsvat en dient het overstromen van de bak tegen te gaan.

In het midden van de bak zal een gat met een nippel komen waar de pomp (deze bevind zich in ondergelegen voedingsvat) op aangesloten wordt. Deze pomp dient ervoor de bak te vullen met voedingswater, tot een hoogte van ca. 9cm totdat het voedingswater via de retour wordt teruggevoerd naar het vat. Na ca. 10 minuten vloed zal de pomp, die aangesloten wordt op een tijdschakelaar, uitschakelen. Waarna het voedingswater vanuit de bak door de pomp terugloopt in het voedingsvat, eb.

 

Het voedingsvat komt, waarschijnlijk, onder de tent te staan en dient dus een beperkte hoogte te hebben

Ik ga voor het gemak even uit van een kunststofbak met een inhoud van 40liter, afmetingen 60x40x20cm

Deze bak zal worden voorzien van 2 kleine pompjes van, pak hem beet, 400 L/uur. Een pomp doet slechts dienst als circulatiepompje, de andere pomp is bedoeld om het water naar boven in de lekbak te pompen.

 

hier een zeer profi tekening van hoe het in miijn hoofd zit :D

gallery_18400_10091_40156.jpg

 

over de voedingslijn ben ik nog niet uit (tips zijn welkom)

 

Ook heb ik mn tent nog niet eens :verrygood dus tot die tijd kan ik nog mooi dromen en denken.

 

Alle hulp tips en opmerkingen zijn welkom

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

even een onzin update:

 

ik ben eruit welke voedingslijn ik ga gebruiken. Dit wordt de Canna Aqua lijn.

Ik gebruik tot nu toe Canna terra op mn lightmix endat bevalt prima, kan ik ook een aantal suplmenten die ik toch al in huis heb ook mooi voor de mapito gebruiken.

Dus:

 

Canna Aqua vega A+B

Canna Aqua flores A+B

Rhizotonic

Cannazym

Canna Boost

Canna PK 13/14

pH - groei / bloei

 

Morgen tentje ophalen ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Babylon,

veel succes met deze ronde! ;)

 

Ik ben benieuwt wat het gaat worden.

 

Groetjes

Torsten

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Babylonboy

Leuk tentje en mooi systeem dat je gaat gebruiken ;)

Ik zou Hypro AB en pk13/14 gebruiken en natuurlijk in het begin wortelstimulator.

Maar de voedingen die jij hebt gekozen moet het ook zeker gaan doen ;)

Je staat nou zo achteraf, ik zou hem naar indoor verplaatsen.

 

Succes kerel, ik gaat het volgen

 

Gr Irezumi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heya,

 

Dit is TOF.

 

Wat algemene opmerkingen van een collega eb en vloed.

 

Aqua flores werkt niet zo effectief als Hesi hydro groei en bloei.

Met Hesi kan je op een veel lagere ec kweken en het is 1 component.

 

Na het spoelen van de mapito, en de aanplant van de stekken moet je de eerste keer van bovenaf watergeven. Een 3 tal liter per plant.

Vanaf dan nooit meer. 3 dagen later met eb en vloed beginnen tot het einde.

 

Het is belangrijk dat je de ph en ec meet voor je ze water geeft + terug het drainwater meten.

Deze waardes geven u informatie zodoende dat de volgende waterbeurt perfekt aangepast kan worden.

Ph zal altijd hoger terug gaan komen, tot het moment dat ze echt in bloei gaan. dan komt ie lager terug.

Ph drop noem ik dat, vanaf dat moment start de volledige bloeivoeding.

 

Een plastiek zeil boven de pas aangeplante zaden of cloontjes, zodat je de lamp echt kunt drukken op de nieuwe plantjes zonder warmtestralingsschade.

 

Altijd kijken om zo groot mogelijke potten of kratjes te gebruiken. De tafel mag gevuld worden, ook al kweek je 4 plantjes.

 

Succes verder. Moge het een groot succes worden en een zeer leerzame ontdekkingsreis.

 

Groets e$ko,

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey BB,

 

Hier nog een eb eb&vloed collega, ik sluit me bij de rest aan (behalve dat ik ook canna gebruik) Het tentje dat je gaat gebruiken is wel niet zo hoog he, maar met scrog zou het moeten lukken. Ook al eens nagedacht hoe je de drain gaat meten?

 

Veel succes, GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Torsti : welkom en bedankt, ik ben zelf ook zeer benieuwd ;)

-edit- je kreeg nog de groeten terug ;)

 

@ IreZumi1 : welkom. De Hypro lijn is zeker het overwegen waard, alleen heb ik debestelling voor de Canna Aqua al de deur uitgedaan en betaalt. Als het growen op mapito bevalt en ik heb de smaak te pakken dan kan ik altijd nog switchen en vergelijken. En dat ik achteraf sta had ik al wel in de gaten maar het is toch echt hydro :lol:

 

@ e$kob@r : welkom. Bedankt voor de praktische info. Hesi is net als de Hypro lijn het overwegen waard. De Canna Aqua die ik heb besteld zijn 1 liter flessen dus daar ben ik nog wel een keer doorheen. 1 component is wel makkelijk!

Wat betreft de grotere potten, dit wilde ik zelf ook het probleem is alleen dat alle potten/bakken die ik tot nu toe kon vinden bij toename van grootte ook hoger zijn en dat kan ik me niet permiteren.

 

Dus al er iemand een goed idee heeft....

 

@ racker : welkom. Nee de hoogte is niet "je van het" maar ik kon verder niks meer kwijt qua hoogte, behalve iets op maat gaan bouwen, dan was ik uitgekomen op een hoogte van 180cm schuinaflopend naar 160cm, daar win ik dus niet veel mee. Ik heb een soort van ex seniorenwoning, de tweede verdiepin ligt direct onder de kap en dan heb je dus overal van die schuine stukken. Tentje leek me wel handig in dit geval.

 

De drain meten zal handmatig gebeuren, het laatste beetje voedings water dat terugstroomt door de pomp na uitschakeling opvangen en deze meten. Betekent wel dat ik mijn voedingstijdstip strategisch moet kiezen.

 

Aan allen,

 

het kan wel iets langer duren voordat ik daardwerkelijk start, mijn kast is ook nog aan aanpassingen onderhevig en voor dit project is de elektra nog niet 100%. Maar ik houd jullie op de hoogte.

Share this post


Link to post
Share on other sites

het begint al goed. mn leverancier had de verkeerde tent gekregen kwam met een homebox xl aan zetten ;)

beetje te groot, nog even geduld dus, kan ik alles nog rustig voorbereiden.

 

Laterzzzzz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey!

 

Hier een hydro collega in spé!

 

Is er al nieuws over je tent? Ik ben erg beneuwd naar dit verslag!

 

Gr AH

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey medehobbyers,

 

tentje is binnen en staat.

 

Ik had alleen de luxe dat ik dames te veel had voor in mijn aarde kast, deze heb ik dus in de tent gezet.

Dit houdt dus in dat de mapito kweek nog even moet wachten.

 

Over de tent ben ik zeer te spreken, zeer eenvoudig in gebruik en afgezien van de doorvoeren en lucht roosters geheel licht dicht.

 

Dit topic zal geupdate worden zodra de mapito van start gaat, dit zal ergens eind juli worden.

 

Stay tuned and stay safe.

Share this post


Link to post
Share on other sites

een heeel eind achter in juli zeker :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites

juli 2011 :smoke

 

jah sjorrie maar ik kreeg ineenen een advanced nutrients test om de oren geslingerd.

 

Ben er in de tussen tijd wel mee bezig geweest en heb mijn zinnen gezet op een Atami wilma 4 BIG systeempje.

Ik kan alleen nog geen verkooppunt of handelsprijs vinden.

En graag zou ik er 1 in het echt zien maar dat valt dus ook niet mee. :wacko:

Ook volg ik tijger zn topic over de wilma test, kijken of het echt iets voor mij is.

 

HA toch nog een soort udate <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

ok ik zit er aan te denken om een bubbleponics systeem in mekaar te gaan prutsen :whistling gewoon helemaal medium loos :offtopic.

 

Ik heb geen idee waar ik aan begin maar ik doe het toch. :P

 

Mijn brainstorm:

 

2 kunststof bakken met deksel in iedere bak 2 netpotjes met kleikorrels, dus 4 planten totaal.

-klein pompje om van boven af te druppelen ten behoeve van het wortelen.

-luchtpompje.

 

Lijkt me leuk :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Chriet welkom,

 

het kan nog wel eens geinig worden dit.

Ik heb nagenoeg geen praktische ervaring op het gebied van hydro. Op het gebied van mediumloos kweken al helemaal niet, slechts van horen en zien.

 

Het valt me gewoon op dat er op dit forum nagenoeg geen aandacht aan wordt besteed, behalve een aantal doodgebloede topics. Jammer vind ik.

 

Ik heb uit de mogelijkheden gekozen voor de aeroponic manier, dwc had ook gekund maar ik vond deze net iets toffer :whistling.

Ik ben me hierin gaan verdiepen sinds ik dit topic begon internet staat er vol van dus dat was het probleem niet. Het grootste deel van de theorie is inmiddels aanwezig, nu is het tijd om alles in de praktijk te brengen (lees: proberen).

 

En dan kom je je eerste probleem al tegen. Probeer maar eens een budget vat te vinden, welke lichtdicht is, voldoende inhoud heeft en afsluitbaar is.

Uiteindelijk bij... jawel de kwantum een hele mooie bak gevonden(50 liter), 1 klein nadeel is dat er relief in de deksel zit, maar dat is latere zorg.

Bij het tuincentrum 2 netpotjes gekocht, kleikorrels en een klein lucht pompje. (voor het geval de wortels in het water komen te hangen).

Bij de bouwmarkt een stuk slang en een pakje gardena micro drip nevelaars.

Pompje had ik nog liggen.

 

Alles met elkaar nog geen 40 euro.

 

en zover ben ik gekomen :offtopic

 

gallery_18400_10091_636018.jpg

potjes zijn redelijk aan de grote kant, maar het tuincentrum stond al vol met kerstrommel en volgens de medewerker waren dit soort potjes seizoensgebonden?!?

gallery_18400_10091_656446.jpg

gardena vernevelaar

gallery_18400_10091_653066.jpg

en de complete bak.

 

Komen we bij probleem numero 2, het pompje wat ik heb liggen heeft een opvoerhoogte van 0.7 meter (0,7bar) en dat is te weinig voor een fatsoelijke nevel, het sputtert en druppelt een beetje. En naar mijn weten hanteert gardena systemen van 1.5bar.

Volgende stap is dus een ander pompje met een minimale opvoerhoogte van 1,5 meter.

 

Verder nog niks nieuws te melden

Share this post


Link to post
Share on other sites

Welkom dennissie : ja dat dacht ik dus ook!

 

Fuck aarde, druppels zien er veel toffer uit :whistling

 

Nieuwe pomp gemonteerd, was wel een beetje duur 30euro, maar ik weet zeker dat het goedkoper kan. Ik was gewoon te lui om te zoeken. Let er wel op dat je pompje minimaal 1,5bar of 1,5meter aankan!!! Deze ik gekocht heb is verstelbaar en daarom duurder.

 

gallery_18400_10091_793838.jpg

gallery_18400_10091_390142.jpg

gallery_18400_10091_787628.jpg

gallery_18400_10091_463572.jpg

 

Tijd om te gaan fijn tunen, ik heb me met 1 sproei kopje vergist qua stand en deze spritst precies door een gat heen naar buiten.

Morgen ga ik even testen met netpotjes gevuld met hydrokorrels om te kijken of er dan nog steeds water ontsnapt.

 

Tot nu toe ziet dit uiterst simpele systeem er doeltreffend uit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

zo en toen puur als test, "let's grow some roots"

 

Nog vol kinderziektes in het systeem zijn er 2 dappere bubblegum cloontjes die zich hebben opgeofferd.

 

Gisteren heb ik het vat gevuld met 10 liter kraanwater met rhizotonic met een EC van 0.5 en de pH op 5.8 gestuurd.

Daarna heb ik kleikorrels gewassen en gespoeld op een ph van 5.8.

 

Een laagje korrels in de potjes, stek erin en afvullen met korrels.

 

Vanochtend was de pH opgelopen naar 7.1 :whistling Dus meteen weer afgezuurd naar 5.8.

 

Ook is het constant houden van de water temperatuur een probleempje. Door 24/7 te vernevelen, loopt door de pomp de temperatuur heel iets op.

Bij deze systemen wordt een temperatuur van 20 graden gezien als ideaal.

 

Oplossing : gefaseerd vernevelen. Om de 5 minuten 1 volle minuut nevelen moet volstaan om een goede verhouding tussen vocht en zuurstof bij de wortels te verkrijgen.

 

Desalniettemin staan de stekjes er gezonder bij dan gisteren.

gallery_18400_10091_250655.jpg

gallery_18400_10091_269167.jpg

 

Vol verwachting klopt mijn hart, geef mij 1 wit puntje buiten het net potje en ik vier hier een feestje :offtopic

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Babylonboy,

heel mooi systeem, wat je hier in elkaar gezet hebt! :whistling

Veel succes met deze ronde.

 

Groetjes

Torsten

Share this post


Link to post
Share on other sites

ziet er mooi uit man deze volg ik zeker :verrygood

 

als je het luchtpompje nog niet nodig hebt zou ik het ook niet gebruiken

dit doet de ph ook sneller stijgen.

ook ben ik bang dat er geen dikkere wortels door je potten zullen komen,

deze potten zijn ontworpen om overmatige wortelgroei tegen te gaan.

gewoon enkele grotere gaatjes maken (iets kleiner dan de ballen natuurlijk).

 

heel leuk gemaakt wel :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik denk dat punk gelijk heeft dat de wortels er moelijk door komen

dit zijn niet echt hydro potjes

verder belangrijk is dat je goede seconde timer hebt zodat je voldoende x kant bevloeden

anders drogen de wortels uit en sterven af

het is echt een leuke manier van kweken niet echt moelijk vond ik .als je maar een ph /ec meter hebt :D

 

veel succes ik gaat proberen je te volgen

greets bots :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

geinig, telepathie :)

 

dit dacht ik gisteren ook vlak voor ik naar bed ging, heb ondertussen her en der wat grotere gaten gemaakt. :D guys.

 

Timer moet ik idd nog hebben, zoals ik al zei loopt de temperatuur van het vat mij te veel op naar 21-22 graden en dat zonder een hpsje erboven.

Ik begin ook te twijfelen of dit met een hps we gaat lukken, maar ja wie niet waagt wie niet wint hè!

 

Timers heb ik al gezien bij een terrariumshop, ik kijk nog even verder of ik iet goedkopers kan vinden (Hollander hè) anders bestel ik hem.

 

Voordeel tot nu: weinig verdamping, nadeel : pH loopt ook zonder luchtsteen dagelijks op naar ca. 7.1, mischien vermindert dit ook met gefaseerd nevelen..?!?

In iedergeval is dan de kluit (korrels met starterblok) dan minder nat :verrygood.

 

We experimenteren lekker door.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Babylonboy.

Gaaf project wat je hebt daar! Dat ga ik over een kweekje of 2 ook proberen, na de (voorlopige) NFT mislukking.

 

pH loopt ook zonder luchtsteen dagelijks op naar ca. 7.1, mischien vermindert dit ook met gefaseerd nevelen..?!?

Had ik ook vrij continu last van. Ik gebruikte ook Canna Hydro A+B. Toeval?

 

Veel succes in ieder geval.

Koi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ehm tja een update,

 

de update is dat mijn vat kapot is :verrygood

Ik wilde hem oppakken maar liet hem uit mijn handen glibberen en nu zit er dus een barst in de hoek bij de bodem...

 

Maar ik ga wel even iets nieuws fabriceren.

 

Wel stuitte ik op een amerikaans artikel waarin ditzelfde systeem wordt omschreven. Hier in werd uitgelegd dat deze manier van aeroponics eigenlijk geen aeroponics is.

 

In het begin ga je nevelen totdat het wortelstelsel onderin de bak hangt. Dan kom je op een punt om er een luchtsteen in de doen en ben je eigenlijk gewoon aan het bubbleponicen. Het hele nevelsysteem word dan overbodig.

 

Ook viel het mij tegen om elke keer bij het reservoir te moeten komen om de voeding te meten en aan te passen.

@ KOI nee geen toeval, ik heb het ook met hy-pro A+B geprobeert met hetzelfde resultaat.

 

Nu zit ik te denken aan 2 lagere bakken op elkaar. Onderste als voedings reservoir en de bovenste als wortelomgeving.

 

Nu vraag ik me af of iemand als eens zo'n mistmakertje heeft geprobeert??

 

Raakt deze niet verstopt door zout afzetting??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...