Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Giofonix

1 varenrouwmug gespot

Recommended Posts

Hey mensen :verrygood

 

Heb een vraagje.

 

Vandaag eens naar mijn geliefde stekje gekeken, zie ik ineens een klein zwart vliegje zitten aan de wand van de tent. Deze dus direct dood gemept ;)

 

Echter als er 1 vliegje is, zijn er vaak meer vliegjes opkomst (denk ik althans).

 

Nu ben ik na wat zoekwerk zeker dat het de varenrouwmug betreft, en begin mij hierdoor toch wat zorgen te maken.

 

Kan ik nu het beste even afwachten totdat er wat meer vliegjes rondvliegen, en dan een middel kopen. Of eerst voorzichtig de grond inspecteren op eventuele larven. Of gewoon direct voor veel geld nematoden kopen?

 

Wel wil ik er bij vermelden dat ik momenteel niet breed zit qua financiën :P

 

Alvast vriendelijk bedankt voor het meedenken met mij.

 

(PS: Wanneer ik weer een vliegje zie, maak ik er een foto van)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het beste is natuurlijk behandelen, maar je kunt ook eerst een paar signaleringskaarten ophangen, dan zie je snel of het erger wordt ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey, bedankt voor de reactie ;)

 

Dat kan ik iig ook even proberen. Want de opstart was al niet al te best. Veel te veel wortelstimulans gehad. Gelukkig kwam ik snel achter mijn fout, en heb de aarde flink door gespoeld met een halve liter schoon kraanwater. Nu het stekje al 3 dagen droog staat kun je duidelijk zien dat ze er van opgeknapt is. En dan nu die mug. Pfiew, hopen dat het geen plaag is

Share this post


Link to post
Share on other sites

let goed op je grond als je daar ziet lopen heb je ze in de grond zitten en kan je beter wel actie onder nemen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb zojuist een half uur staan staren, niks meer te bekennen. Zal het dan toch een ander vliegje zijn geweest? Wel viel me op dat het stekje er vreemd uitziet ;) Althans, denk ik. De uiteinde van haar blad krult naar beneden. En 1 blad van het onderste stengeltje groeit gewoon scheef. Dus het blad staat niet horizontaal, maar verticaal :S Ook bespeur ik her en der een aantal paarse takjes. Heb de potten gevoeld, ze voelen nog wel zwaar aan. Dus denk zelf te veel water. Het stekje staat in een 20l bak onder 400w hps op 65 cm afstand. Heb dinsdag avond 0.5l water gegeven, sindsdien niks. Stekje staat vanavond omstreeks 18.00 uur een week in voor groei. Iemand een idee?

 

(ps: Vraag het even in dit topic aangezien ik anders weer een nieuw topic moet openen)

Share this post


Link to post
Share on other sites

halve liter water?? veel te veel, of zit je in bloei? ik zou behandelen tege de varenrouwmug, vorige ronde heb ik te lang gewacht en heeft me dat opbrengst gekost ;) grtzz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe wil je behandelen dan tegen de varenrouwmug?

 

Enige wat je kan doen is signaleringskaarten ophangen en de toplaag van je medium afdekken of behandelen met bijvoorbeeld een Neem olie oplossing. Voordien kun je iets van ARTS door je bodem mengen (Neem cake).

 

Varenrouwmug brengt pas schade toe aan de planten als er geen rottend organisch materiaal meer voor ze is, dan zullen de kleine larven beginnen aan de haarwortels en het is eerder een teken dat alles ok is dan dat er iets flink mis is (op inlaatgaten dichtmaken en goede RHP grond na dan).

 

Ze zijn gewoon vervelend omdat ze bij verstoring meteen voor je ogen vliegen naar de lamp toe, je ze amper te pakken krijgt en muggelijkjes in je toppen ook niet alles is.

 

Varenrouwmug: metselzand laagje op de bovenkant pot zodat ze geen eitjes kunnen leggen en iets droger kweken en je hebt er helemaal geen last meer van, wat er nog rondvliegt van je af met vangstrips.

Share this post


Link to post
Share on other sites

olie ook, heb ze deze ronde preventief meegegeven.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat voor olie dan?

Rozemarijn olie doet niks tav varenrouwmug, alleen ontsmettend maar de varenrouw wordt er niet bang van.

 

En preventief meegegeven, wel 1st goed met een emulgator gemengd zodat de bodem niet dichtslaat?

Neem olie lost niet op in water zonder emulgator erbij en beter via bladbespuiting geven en pas als je vermoedt ook medium vol dan een drench of een toplaag behandeling.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik gebruik bioshark olie van bij alien, hebben ze mij daar aangeraden en ze namen aanzienlijk af. maar het kwaad was al geschiet, dacht toen ook van och dat geen probleem geven tot ik ineens een grote 2de generatie muggen kreeg ;)

 

ik zat ook duidelijk met een opnameprobleem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

soil attack van Aptus!

Edited by amnees

Share this post


Link to post
Share on other sites
Deze dus direct dood gemept

 

En toen keek je naar dat hoopje zwarte insecten pulp en dacht je: AHA varenrouwmug! ;)

 

Als het echt zo is, dan merk je dat snel genoeg en dan heb je nog tijd genoeg om er iets aan te doen als ik het zo lees. Succes!

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja ze zijn nooit alleen.. als het varenrouwmug is dan ga je er nog een hoop tegenkomen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Binnen een week of 3 zul je het weten of je larven in je medium hebt; halve centimeter lange witte "wormpjes" met een zwarte kop.

Eén varenrouwmug maakt het nog geen plaag.....

 

Nematoden i.c.m. vangplaten zijn ook een optie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

elke plaag begint klein, die signaalkaarten zijn zoiezo geen slecht idee! ik had laatst aan het einde van een ronde ongeveer 50 varenrouwmugvliegjes op 1 vierkant

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daar heb je natuurlijk wel gelijk in, maar paniek is een slechte raadgever.

Het is winter, dus is de populatie minder actief dan in de zomer. Binnen komen ze echter wel voor daar de omstandigheden ideaal zijn.

Je medium, in elk geval je toplaag droger houden, eventueel laagje zand over je aarde, vangplaat en goed kijken blijven.

Preventieve acties geloof ik zelf niet in, want bij voorbaat schaad vind ik:

Weggegooid geld, allerlei troep in je medium, resistentie opbouwing en weet ik veel wat je meer kunt aandragen.....

 

Indien je met een beginnende plaag komt te zitten kun je nog steeds succesvol actie ondernemen.

Maar dat vind ik: ieder trekt zijn eigen plan en dat is maar goed ook ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Gismo

Ik heb een halve liter water gegeven ivm over voeding. En hoopte hiermee het goed door te spoelen. Ipv 1 ml wortel stimulans had mijn maatje 10ml per liter gegeven. Beetje veel. Stom, en had zelf niet gecontroleerd. Vertrouwde op hem. Maar de halve liter water en 3 dagen geen water hebben de plantjes duidelijk goed gedaan. Heb ze vandaag weer 20cc water gegeven. Kijken hoe ze er morgen bij staan. :verrygood

 

@Ponix

Voordat ik het vliegje dood gemept had, had ik de tijd om hem eerst goed te bekijken. Eenmaal toen die verpulverd was, heb ik een gebedje voor hem gedaan en gecremeerd met m`n aansteker. :P Uiteraard in een asbak!

 

@Franz Jaeger

Een laagje zand had ik er idd al over verdeeld. Heb er afgelopen avond weer goed liggen staren. Maar geen beestjes gevonden. Denk dat het dus toch een ander beestje was, en door mijn onervarenheid, en slecht begin, mij te snel zorgen maakte ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zou geen risico lopen en meteen nematoden bestellen!!

 

@ Lostchild

Waarom zou je deze niet kunnen behandelen?

Nematoden werken goed

 

CannaBisschop

Share this post


Link to post
Share on other sites

bij mij hing vorige ronde de gele kaart ook vol, als het echt een plaag is krijg je ze bijna niet meer weg. als de larven gedood zijn en er is nog toevallig 1 vliegje, legt die terug 50-200 eitjes en zo blijven we bezig ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarom de nematoden niet goed werken...

 

Lees de verpakking... aarde goed vochtig houden anders nematoden minder werkzaam

 

en waar is de varenrouwmug nu gek op?

vochtige aarde want daar rotten dingen in 9afsterven wortels en aanmaak nieuwe, vrijkomen organische stoffen)

 

Boven EN onderkant pot zo droog mogelijk houden (erg lastig) zodat ze niet in medium kunnen komen is de truc. bovenkant is makkelijker met oa zand maar als ze daar weg zijn zitten ze vaak tussen de potten beneden en kruipen in de drainage gaten van de potten.

 

Heb er incidenteel nog last van hier (geen Welkoop RHP pluggen oid) waar ik eerder plagen van die etters heb gehad en ik weet precies hoe ik het ze zo onvriendelijk mogelijk moet maken en dat gaf ik al aan.

 

Nematoden doe je preventief, heb je ze in je medium, leuk die nematoden maar na 3wk moet jij eens kijken hoeveel varenrouwtjes je nog om de neus zoemen bij opendoen hok en licht aan ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...