Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
cityboxer

IJken temperatuur

Recommended Posts

Ik heb vandaag bladtemp camera binnen gekregen maar ik kom er achter dat hij ver afwijkt van de andere thermometers. Als ik hem op het gewas richt dan komt hij op 23 graden als ik hem op het warmste gedeelte onder de lamp 5cm van het blad af hang. Dat lijkt me erg onwaarschijnlijk. Ik heb een infrarood thermometer en die geeft gemiddeld 27/28 graden aan op de warmste plaatsen, dat lijkt me waarschijnlijker.

 

Ook heb ik heb de opti sensor uit de ruimte gehaald en daar de camera op gericht. Dat loopt ongeveer 2 graden uit het lood. Als ik de infrarood thermometer richt op de sensor klopt die ook niet met de opti temp (1 graad).

 

Daarnaast heb ik nog een goedkope huis, tuin en keuken thermo/hygrometer en die is ook 1 tot 2 graden lager dan de opti.

 

Al met al loopt dus geen één thermometer gelijk, de verschillen zijn zeer groot.

 

De losse infrarood thermometer lijkt het dichtst bij de werkelijkheid te komen daar een 27/28 graden bladtemperatuur best geloofwaardig klinkt. Maar dat is slechts speculeren.

 

Vraag 1: Waarop ijken jullie je thermometers?

 

Het lijkt ook alsof de opti, welke afwijkt van zowel de normale huisthermometer als de infrarood camera een te hoge temperatuur aangeeft. Ik heb ergens van een forum genoot gelezen dat de opti ook geijkt kan worden. In de beschrijving vind ik ergens niks hier over.

 

Vraag 2: Hoe kun je de opti ijken?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vraag ik me ook af.

Ik heb deze topic in mijn vizier.

 

Ik heb een aantal sensoren en thermometers.

Er zit minstens 2 graden tussen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klopt, het is een lastige vraag. Want alles wat wij doen is gebaseerd op de door ons waargenomen metingen, maar als die metingen niet kloppen, wat moeten we dan? De thermometer in onze aars steken en dan ijken?!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Klopt, het is een lastige vraag. Want alles wat wij doen is gebaseerd op de door ons waargenomen metingen, maar als die metingen niet kloppen, wat moeten we dan? De thermometer in onze aars steken en dan ijken?!

 

Dat klinkt nou echt als een chille oplossing B)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Klopt, het is een lastige vraag. Want alles wat wij doen is gebaseerd op de door ons waargenomen metingen, maar als die metingen niet kloppen, wat moeten we dan? De thermometer in onze aars steken en dan ijken?!

 

Dat klinkt nou echt als een chille oplossing B)

 

 

als je nu op deze manier de thermometer kunt ijken.....hoe doe je dat dan met de tensiometer ??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Denk dat je je hem moet ijken met een ir afstand meter , en op de zelfde afstand als de camera .

 

Als je hem al moet ijken . B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jajaja bekend probleem.... B)

 

 

 

De dimlux sensoren zijn allemaal te kalibreren. Voor het vpd verhaal is het van belang dat je de offset van de At sensor en Pt sensor zo insteld, dat er niet meer dan een paar 10e verschil tussen de 2 zit in de range waarin je ze gebruikt. (28gr bv)

 

Ga ze dus niet gelijk zetten bij bv 10gr. Dan is de afwijking bij 28gr te groot.

 

Hoe komt dat nu? Elke temperatuur sensor is anders, zelfs 2 sensoren van dezelfde fabrikant kunnen een beetje van elkaar afwijken. Het verloop naarmate de temperatuur stijgt of daalt is ook anders. 2 meters die precies hetzelfde aangeven bij 0gr wijken een beetje van elkaar af als de temperatuur stijgt naar bv 100gr. De een geeft dan 101gr aan en de ander 99gr. Hoe duurder de sensor is, hoe minder dit verschil is. Er bestaan sensoren van een paar centen (die in die min/max metertjes zitten) en sensoren die een veelvoud daarvan kosten. Dit betekend niet dat een goedkope sensor een verkeerde waarde aangeeft, maar meestal wel dat het verschil in de range van de sensor meer verschilt.

 

Een plantje zal het overigens worst wezen of het nu 28gr is of 28,1. En of het verschil tussen dag en nacht nu 8gr is of 8,2. Het is meer van belang om te weten bij welke aangegeven temperatuur je plantje het t beste doet. Ongeacht wat de meter aangeeft.

 

Als jantje en pietje aardbeien kweken van hetzelfde soort en de aardbeien doen het goed bij precies 27gr, wat maakt t dan uit of de meter bij jantje 26,5 aangeeft en bij pietje 27,5? Jantje kweekt dan aardbeien bij 26,5gr en pietje bij 27,5 gr. Het resultaat is hetzelfde.

 

Maw, kijk niet teveel op al die meters en vergeet niet naar het gewas te kijken. Die meters zijn hulpmiddelen.

 

Wil je toch perse de puntjes op i zetten, investeer dan in een gekalibreerde temp meter.

 

gallery_10428_13158_432742.jpg

 

De sensor stop je onder een hoedje (schaduw) bij de andere sensoren (opticlimate, dimlux enz), je zorgt dat je ruimte op temperatuur is je wacht tot alle waardes stabiel zijn. Sensoren met veel massa zullen langzamer reageren dan hele kleine sensoren.

 

In het menu van de maxi controller zet je dan met behulp van offset de At sensor gelijk met de gekalibreerde meter. Daarna haal je At sensor onder het hoedje vandaan en richt je de Pt camera op de At sensor, ook weer ergens in de schaduw. (liever niet op het zilveren gedeelte maar op het zwarte) In het menu achter het sensorscherm van de maxi controller zet je vervolgens de offset van de camera gelijk met de temperatuur van de At sensor.

 

De opticlimate is ook te kalibreren maar dat doe ik nooit. (gedoe) Hou gewoon de temperatuur van de dimlux aan en stel de opti daarop af. Heb je alles precies afgesteld en werkt t allemaal toppie, dan zul je de volgende dag waarschijnlijk weer een minime afwijking tussen de sensoren zien......trek dan niet je haren uit je kop maar laat t staan zoals t stond. Er zijn teveel variabelen (spanning, luchtverplaatsing, massa sensoren, emi enz enz) dat je het toch nooit 100% krijgt. Zoals gezegt, de plant merkt niet veel van een paar 10e verschil. Als je gaat dimmen op bladtemperatuur stel je een verschil in van een graadje of 2. Die 2 graden vangen deze kleine schommelingen wel op hoor.

Edited by racker

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooie uitleg, geeft antwoord op een aantal vragen maar roept nog meer op! Als je de investering al hebt gedaan om bladtemp camera etc te kopen dan heeft dat eigenlijk weinig zin als je daar dan niet een geijkte thermometer bij koopt. Nu zit ik even te kijken en zie ik ze staan van €22 tot €222. Verschil daarin zal zijn wat je hier boven al aangeeft. Zoals je ook al zegt gaat het voor die planten niet om een paar tiendes. Toch lijkt het me handig om tenminste 1 betrouwbare thermometer te hebben waarop je de rest kunt baseren. Voldoet geijkte thermometer van €22 zoals deze dan? Als dat niet zo is dan graag een link van een thermometer waarvan jij als techneut verwacht dat hij wel voldoet!

 

EDIT: Ik heb zelf net even het één en ander vergeleken en toch veel geijkte thermometers hebben een afwijking van 1 graad, ook de duurdere. Blijkt dat die van Hanna instruments een hele goede prijs/kwaliteit levert met 0.3graad afwijking binnen een temperatuurbereik van -20 tot +90 graad. Die kost minder dan €50,-. Link

 

En punt twee is dat ik, zelfs als ik de pt sensor calibreer op de anderen ik nog steeds een hele ongeloofwaardig resultaat krijg met de lampen aan. Met de lampen uit komt hij wel weer overeen (na calibreren). Waarschijnlijk heeft dat er mee te maken hoe die hangt. Ik heb hem gewoon aan het plafond gehangen als ook zoals beschreven in de handleiding in een hoek van 45graden boven het gewas. Heeft iemand ervaring met hoe hij opgehangen moet worden? Liever recht boven het gewas of toch echt in 45 graden? Hoe ver moet hij bij de planten vandaan? Als ik hem op 80cm hang dan geeft hij beduidend lagere waardes aan dan als hij op 10-20cm van het gewas hangt!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is het trouwens niet handiger om de sensoren te ijken in 28-30 graden warm WATER? Dat geeft een preciezere en snellere temperatuur weergave gok ik. Bovendien hoef ik dan niet in het hok te staan want daar is geen ruimte meer voor mannen B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je wil meten om te constateren of er verdamping plaatsvindt (ga ik ff vanuit) Dan is het verschil Pt>At van belang en niet de exacte waarde opzich. De camera beschijnt als je hem haaks op een vlak richt op een afstand van 75cm ongeveer een cirkel van 75cm in diameter, op 1 meter afstand een cirkel van 1 meter enz enz.

 

Hang je hem in een ruimte en richt je hem recht omlaag, dan heb je grote kans dat je de onderste bladeren en zelfs je potten of je medium mee meet. Hang je hem onder 45gr dan wordt de cirkel een ovaal en meet je een grotere oppervlakte en alleen de bovenste blaadjes. Het wel van belang dat de straal niets anders meet. Meet je kappen/muren/kettingen/filters mee in de denkbeeldige straal, dan krijg je rare waardes.

 

Metertje krijg je bij conrad en wordt door een instituut gekalibreert. Deze is geschikt om andere apparatuur te controleren/af te stellen. Niet alle sensoren zijn geschikt voor vloeistoffen, een infrarood sensor is niet zo geschikt om dingen te meten die licht weerkaatsen. glas/spiegels/chroom en vermoedelijk ook water geven onjuiste waardes aan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klopt voor VPD heb je geen reele waarden nodig. Maar ik vind het toch fijn om te weten hoe de vork daadwerkelijk in de steel zit. En reeele temperatuur en rv% vind ik wel fijn om te weten. Ik ga zo'n ding bestellen van Hanna.

 

Het ijken van de luchtvochtigheid doe ik gewoon door de sensor in een nat washandje te doen. maar welke rv% moet hij dan hebben? 100% kan niet toch? Zou 98% moeten zijn denk ik?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ijken van rh doe je met zout....

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ijken van rh doe je met zout....

 

Duidelijk verhaal, lekker kort. Ik zal eens googelen, en anders kom ik bij je terug B)

 

 

Dat bladtemperatuur verhaal is nu iets duidelijker. Die camera meet niet op 1 punt dus. Hij neemt het gehele oppervlak mee en maakt daar een gemiddelde van begrijp ik uit jouw verhaal. Lijkt ook echt te kloppen want als ik hem op een ruimte richt waar iets minder blad is (en de sensor dus misschien ook de grond meerekent) dan krijg ik hele vreemde en lage waardes. Als ik hem op een vol bladerdek richt blijft de temperatuur constant! Wel lastig overigens want als je iets minder planten hebt en dus niet alles tot de nok toe vol zit werkt het niet meer. Ik heb in mijn huidige kweekverslag misschien niet het volste hok maar staat ook niet leeg. Toch zijn er maar een paar plaatsen waar ik een realistisch beeld krijg!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is de bedoeling dat je bladerdek je potten/medium bedekt als de rek uit de plant is. Zolang de plant groeit (ook al staat de klok op 12/12) maakt deze nieuwe blaadjes aan en past zich aan aan zijn omgeving. Daarop sturen is dan ook vrijwel zinloos. Ook is het vrij zinloos om licht te schijnen op plaatsen waar geen blad zit. Daar waar er licht op je medium schijnt had immers een blaadje kunnen zitten.

 

VPD meten en daarop reageren heeft dan ook weinig zin in de eerste paar weken. Dat je veldje niet helemaal gevuld is, heeft dan ook niks met de plaatsing van je camera te maken maar (waarschijnlijk) met je voorgroeitijd. Een te dicht bladerdek werkt trouwens ook contraproductief. (google LAI)

 

Het plaatje moet kloppen van A tot Z, al is dat zelden zo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alles hartstikke leuk en aardig, camera opgehangen op verschillende plaatsten. Goed geijkt met de normale temp sensor, maar nog steeds krijg ik soms waarden die binnen de verwachting liggen maar ook soms die daar ver onder liggen. Soms zit daar wel 4 graden verschil tussen. Dat is dan 1 seconde 29 en de andere 24 graden. Als hij nou 90% van de tijd op 29 staat en de andere op een andere waarde dan weet ik waar ik vanuit kan gaan. Maar hij staat soms op 29, soms op 26 en soms op 24. Nu merk ik dat als het bladerdek dunner is dit nog meer fluctueert en als het dikker is het constanter word. Maar het word nog steeds niet echt constant. Ik hem hem loodrecht geprobeerd, op 30 tot 70 graden geprobeerd maar overal komt ongeveer hetzelfde uit. Wat gaat hier verkeerd?

 

Hier een foto van hoe hij hangt:

gallery_31853_15074_2261628.jpg

 

Hier een foto van het uitzicht die de camera heeft:

gallery_31853_15074_6239341.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hij moet zakken en wat horizontaler hangen. Zit je te waaieren in die tent?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja ik heb dat allemaal geprobeerd maar hij blijft vage waardes geven. Soms lijkt hij het een poosje goed te doen en daarna weer veel minder.

 

En ja, er staan waaiers in. Twee zelfs. HAls dat het probleem is dan moet ik dus een hoekje zoeken waar weinig luchtverplaatsing is?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je moet niet waaien, je lucht hoort verdeelt te worden door de luchtverdeelslang.

 

Je gewas gaat nu meer verdampen (net zoals de was die in de wind hangt te drogen) Je moet streven naar uniformiteit. Zet die waaier eens af, waarschijnlijk veranderen de waardes door het zwenken. Ik ken niemand met een camera die onlogische waardes krijgt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het heeft inderdaad iets met de airflow te maken. Zoals in het kweekverslag van polletje wel bleek kun je een uniforme airflow alleen creeren als je van onderen inblaast en boven afzuigt. Zo ver ben ik nog niet dus ik vertrouw nog op de oudewetse ventilator. Ik wil me de volgende keer wel meer toeleggen op de airflow maar heb daar nog steeds geen perfect idee (behalve over de gehele bodem inblazen). Ik zal eens zoeken naar een topic hier over.

 

Voorlopig is de oplossing een stukje zoeken waar niet te veel wind waait. Zeg je trouwens dat er nooit op je gewas geblazen mag worden?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niet mee eens, uniform heeft weinig te maken met vanonder of vanboven.

 

LVS zo hoog mogelijk in je ruimte en zoveel mogelijk verdeelt over je plafond/dak. Het moet een deken van koude lucht worden die daalt richting je gewas. Onderweg wordt de koude lucht gemengt met de warme lucht onder je kappen. Op gewashoogte hangt je sensor dus daar moet t dan kloppen.

 

Als je stekken zet en je ziet de blaadjes net bewegen, maar dan ook echt net, dan zit je goed. Je ziet dan ook meteen of wel alle plantjes een beetje bewegen. Als een blaadje wappert, zit je niet goed, als een blaadje niet beweegt ook niet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
LVS zo hoog mogelijk in je ruimte en zoveel mogelijk verdeelt over je plafond/dak. Het moet een deken van koude lucht worden die daalt richting je gewas. Onderweg wordt de koude lucht gemengt met de warme lucht onder je kappen. Op gewashoogte hangt je sensor dus daar moet t dan kloppen.

 

Mijn idee was langs 1 zijkant een slang te perforeren en af te sluiten aan het eind. Ik zou kunnen verlengen tot 3 zijden. Of heb je een ander idee? Is hier ook een topic over?

 

 

En afzuigen? Op zelfde wijze via een slang onderlangs of kan dat gewoon op 1 punt zodat je geen ruimte voor potten verliest?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Of 3 verdeelslangen ophangen bovenin. Twee aan de zijkant en één in het midden, zo heb je je deken gelijkmatig verdeelt over de gehele oppervlakte.

 

De vraag is nu of je met een 3 weg splitser overal de zelfde inblaas krijgt in je slang...denk het persoonlijk niet.

 

ik zou gaan voor een y-stuk met 2 verdeelslangen erop en die bovenin ophangen en beide bijv 40 cm van de zijkant af als je hok 1,20 meter diepte heeft. Denk dat je dan een mooie deken hebt die overal goede lucht toevoer heeft.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hé HighTops. Dit is al een oud topic, maar de oplossing is geworden een houten kist waarop de opticlimate in geblazen wordt en daarop aangesloten twee LVS. Het is inderdaad zo dat het er niet volledig gelijkmatig uit komt. Op de ene zit meer druk dan de ander. Toch gaat het prima icm een aantal ventilatoren..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...