Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
shiningsilverhaze

kan je snel spint krijgen met zaadplantjes

Recommended Posts

de vraag was dus of je snel last van ongedierte kunt krijgen met zaadplantjes ? want had gehoord dat dit eerder alleen bij stekken voorkomt daarom deze vraag

 

Groetjes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat ligt aan de schoonheid van je ruimte. Planten ontwikkelen zelf geen spint...dat komt van buitenaf.

Als je dus een spintvrije ruimte heb en je werkt met zaad, heb je geen spint( of je moet het van buiten je hok meenemen in je kleding of haar). Stekken komen van de stekkenboer dus dan ben je afhankelijk van hem hoe schoon zijn hok is.....komt geregeld voor dat stekkenboeren last van spint hebben. Je begint in dat geval dus met besmette planten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De reden dat stekken vaak ongedierte krijgt is vrij simpel. Ze worden aangeleverd met een fase van ongedierte ontwikkeling.

Larven, eitjes of al een hele kolonie.

 

Wanneer je vervolgens pech hebt, en de ongewenste gasten resistent zijn tegen je hulpmiddelen. Kun je denken dat je na een behandeling met pesticide "schoon" begint maar deze zullen later zeker de kop doen opduiken.

 

 

Bij zaadplanten heb je die niet, want op een zaadje leeft geen spint/ trips.

 

Hierbij moet zich dus eerst nog een insecten plaag opstarten. Dit gebeurt bij velen ook mits ze niet de juiste voorzorg nemen.

Bijvoorbeeld 1 tot 2x een product van bv. Bayer gebruiken in de bloei en of vegetatie fase.

 

Een simpele truc om beestjes zoals spint weg te houden, is een uitlopend teentje knoflook ik je pot te doen.

Deze groeit langzaam mee en zorgt niet voor licht wegname van je andere planten.

 

Beestjes zoals spint houden niet van knoflook. Ben je lekker biologisch bezig, en heb je straks ook lekker knoflooksaus bij je blowtje :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bijvoorbeeld 1 tot 2x een product van bv. Bayer gebruiken in de bloei en of vegetatie fase.

 

 

Bayer kan je in de prullenbak gooien....

Edited by gobru

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bayer :lol: Never

 

Knoflook ok.

 

Heb nog nooit spint gehad bij een zaadplant.

 

Bij 80 procent van de stekken die ik heb gekregen had ik spint.

 

Dus conclusie, geen spint bij zaadplanten.

 

Alleen bij mijn eigen stekken heb ik er geen last van!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beetje goed stekkenboer zorgt dat hij de stekken schoon aflevert :D

 

maar tegenwoordig is geld belangrijker dan kwaliteit afleveren :lol: :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

heb nog nooit een stekkenboer zonder spint geweten, en als ik hier die topics met stekjes bekijk het forum ook niet :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoezo Bayer de prullebak in gooien?? werkt perfect als je ze daar in dompelt als je stekken hebt gekregen dood het alle eitjes en zul je zeker geen spint meer krijgen als je hok schoon is :lol: als je he maar niet gebruikt als je er toppen in hebt zitten dan kan je het beste overgaan op bio, plant viteliti van B.A.C werkt ook heel goed als je de spint in de toppen hebt zitten,maar je moet er wel optijd bij zijn. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
heb nog nooit een stekkenboer zonder spint geweten

 

 

maar die zijn er zeker hoor

 

ieder zijn ding maar Bayer :lol:

 

gebruik neem olie en thea tree olie

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je alleen uit zaad kweekt, en een gefilterde luchtinvoer hebt, altiijd ALTIJD!schonekleren aandoen voor je in je kweek gaat.

 

Als je die dag naar de coffeeshop/growshop/tuincentrum/buitentuin/andere binnentuin bet geweest : douchen en omkleden.

 

Als het even kan geen andere planten in de buurt behalve : kloflook ( spint haat dat) , en afrikaantjes om je woning ( luizen haten dat).

 

Ik heb nu zelf een enorme spintplaag ( te lui geweest deze winter; heb het gewoon laten versloffen)

De afbloei dames hebben het zwaar ( 3 a 4 generaties spint erin)

De moedertjes en stekken flikker ik allemaal weg.

Na komende oogst korte tijd geen enkele plant in huis , en alles desinfecteren. ( afnemen met 5% chlooroplossing, stofzuigen , doorluchten met koude lucht, plakstrips in de nok van elke ruimte, en alles dus weghalen/doodmaken)

 

Daarna weer beginnen met schoon goed ( schone stek besteld voor een klein vermogen-van speciale soort) , en wat zaden erbij.

 

Ik had ooit een kennis die de Spint-koning genoemd werd.

Als hij in een tuin kwam kijken kwam er hoe dan ook spint.

Een keer had ik een 2 maand pauze ingelast om de psint kwijt te raken ( ze verhuizen gewoon als er niets te halen valt)

Daarna een schone start gemaakt.Komt de spintkoning langs...steekt kop om de hoek van de deur - gvd paar dagen erna eerste tekenen spint op het blad.

 

Ik heb vaak gehoord dat Masaï van samenstelling is gewijzigd geweest laatste jaren , en nu geloof ik zelf uit het assortiment is gehaald?

Vertimec is zwaar illegaal , maar als je een stekkenboer bent is het wel de redding.

 

Schoon werken , met veel knoflook ( goed verdunnen!!) , en veel afspoelen van de plant als je spint ziet.,

Zaden bieden zoweiso meer weerstand=sterkere immuunsystemen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die zwavelverdampers werken niet echt. Die knoflook methode lijkt me wel interresant. Ik heb laatste er2 uit het tuincentrum gespoten. Werkte erg goed in tegenstelling tot Bayer en vertimec. Met dat vertimec blijf je spuiten omdat de eitjes niet doodgaan.

Btw een elektrische sprayer werkt stukken Btr

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat knoflool verhaal vind ik de grootste onzin :D heb vroeger eens een keer spint gehad en heb toen de planten helemaal volgespoten met knoflook en ze bleven er vol in zitten! als knoflook echt zo goed was waarom kan ik dan nergens spul vinden wat anti spint is waar knoflook in verwerkt zit :lol: en growhops raden je gewoon aan in het begin bayer gebruiken en daarna over gaan op B.A.C en dat zeggen ze niet voor niets het werkt gewoon goed :D wordt trouwens ook in de fruiteelt gebruikt dus slecht zou het niet voor je zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wie luisterd er naar een growshop, die zijn zakken wil vullen :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites
heb nog nooit een stekkenboer zonder spint geweten

 

 

maar die zijn er zeker hoor

 

ieder zijn ding maar Bayer :lol:

 

gebruik neem olie en thea tree olie

bayer is lkkr handig is zelfs te koop in de super markt :D maar 2 dagen na het spuiten kroop de helft nog vrolijk door roofwantsen ftw

ik kreeg trips binnen via vermoedelijk een watervat dat een tijdje buiten had gestaan die was met bleek schoon gemaakt maar tog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb maar 1x spint gehad, omdat ik 1x stekken van een stekkenboer heb gehad. :lol: Wat blowsterkte zegt klopt dus aardig.

 

Iemand al een aftreksel van rozemarijn geprobeerd?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Wie luisterd er naar een growshop, die zijn zakken wil vullen :D

dan ga jij toch lekker knoflook over je plantjes spuiten :lol: hoezo growshop zakken vullers? meen je nou echt dat hun dat beetje anti spint spul wat boeit :D heb het trouwens gratis mee gekregen om te proberen...... :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
heb nog nooit een stekkenboer zonder spint geweten

 

 

maar die zijn er zeker hoor

 

ieder zijn ding maar Bayer :lol:

 

gebruik neem olie en thea tree olie

bayer is lkkr handig is zelfs te koop in de super markt :D maar 2 dagen na het spuiten kroop de helft nog vrolijk door roofwantsen ftw

ik kreeg trips binnen via vermoedelijk een watervat dat een tijdje buiten had gestaan die was met bleek schoon gemaakt maar tog

Bayer moet je ook niet gebruiken in bloei fase :D dit dood alleen de eitjes dus als je het gebruikt voor dat je stekken gaat zetten valt er ook niet veel te kruipen na een paar weken :D tevens is het ook giftig om het op je toppen te gaan spuiten. volgende keer eens goed de beschrijvig lezen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

vergeet niet dat je tuin in de zomer ook ramvol met spint kan zitten, als je dan toevallig lucht uit die hoek aanzuigt maakt het niet uit of je zaad of stek hebt, gegarandeerd dat je hele hok ook vol zit dan. dus iets voor de inlaat doen, en er rekening mee houden dat buiten je hok overal spint kan zitten, die je met kleding of schoenen gewoon mee naar binnen neemt. weliswaar heb je dan spint die makkelijker te killen is omdat er buiten geen aktie ondernomen word en ze niet resistent zijn tegen goedjes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

heb al van meerdere mensen op dit forum gelezen dat ze hun luchtinlaat afdichten met een panty. weet niet of werkt maar het klinkt wel ok. en heb je gelijk iets tegen andere creepy crawlers.

 

baat het niet,..

Share this post


Link to post
Share on other sites

hepa filter gebruiken !!

 

gebruik zelf ook een panty maar das voor de stof en andere onzin en die moet ik echt iedere maand vervangen .

zo blijft de motor van de afzuiging schoon(er)

 

voor spint e.d. zal een panty niet werken .

 

GroeneGRoet,

 

UrbanGrower

 

p.s. goede stekkenboeren zijn er gelukkig ook nog!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan spint vliegen?

Of zweven ze net als spinnetjes aan draden ofzo?

 

Ik heb zo lezend hier op het forum trouwens wel besloten dat ik nooit stekken van een ander ga doen.

In dit topic zie ik veel commentaar dat mijn keuze bekrachtigd :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...