Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
LED_KROKET

Paarse bladstengels

Recommended Posts

Hoi.

 

De stengels van bijna alle 'oudere' blad zijn paars.

Planten staan in 40L potten met cocos+lightmix.

Temp aan 28,1gr temp uit 17,5gr

Ze krijgen alleen ferro analysevoeding en klein beetje wortelstimulator. Ec 1.2-1.3 ph 5.9

 

Kan t evt stress van t scroggen zijn?

 

 

 

Ps. Sry geen foto, maar is ook niet nodig

Share this post


Link to post
Share on other sites

Foto's zijn ALTIJD handig.

 

Een soortje als NLX bv. heeft ook paars in de stengels.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als de bladstengels aan de bovenkant rood/paars verkleuren vanaf de bladaanzet naar de stam toe, en je ziet geen andere veranderingen aan je planten, is het stress veroorzaakt door de bij jou nogal grote dag/nacht temperatuurverschillen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Denk ook dat de nacht temperatuur hier een rol speelt, probeer deze richting 20gr te krijgen. Het verschil tussen dag en nacht mag niet groter zijn dan 10 graden, liefst zo constant mogelijk.

 

Amnesia is daarnaast wel een heel stress gevoelige plant, dus let ook op met overvoeding in de beginperiode. Ik weet van een vriend die veel Amnesia kweekt, dat Amnesia ook een stikstof arme voeding nodig heeft. Hoe meer stikstof (N) hoe meer de planten gaan strekken (de hoogte in gaan). Er is speciale voeding op de markt voor Amnesia bijvoorbeeld Bio Nova Haze supermix. Zoek het ook daar eens in.

 

:lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

haze soorten vinden het verdomde prettig als de warmte na lamp uit even blijft hangen.

e hebben een hekel aan abrubte temperatuurschommelingen - hoe gelijkmatiger hoe beter bij haze.

 

de hieronder beschreven tip kan je alleen uitvoeren met soorten die budrot proof zijn.

het is gewoon de goedkoopste makkelijkste truuk

Haze is budrotproof( kan je kweken tot aan 80% lv zonder grote kans op budrot.

 

Zet de afzuiger op een timer.

laat de afzuiger 5 a 10 minuten voor lamp uit uitzetten, en zet em pas na 30 minuten na lamp aan ( dus 35 a 40 minuten uit totaal )

De overgang van lamp aan naar lamp uit zal hiermee ietsje minder heftig zijn.

Om toch de kans op budrot op nul te houden , zou ik dat gedoe met afzuiger uit alleen tot en met 7de week bloei doen , vanaf dan steeds meer ventileren ( kortere periode afzuiger uit- of gewoon weer non stop afzuiger aan)

 

 

Een klein straalkacheltje aanzetten , in plaats van je afzuiger uitzetten is een duurdere, maar betere oplossing( kan je ook bij andere soorten inzetten)

Als de lamp uitgaat stijgt de LV snel. Een straalkacheltje kan dat opvangen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat het niet zozeer aan temperatuurverschillen ligt, maar aan de lage nachttemperatuur waardoor de worteltemperatuur te laag wordt. Onder de 18 graden kunnen de wortels moeilijk fosfor opnemen, wat paarse bladstelen veroorzaakt. De aarde wordt dan ook vaak te nat, omdat de wortels niet optimaal water opnemen. Als je van onderaf lucht beneden de 18 graden de kweekruimte inhaalt die daarbij langs de potten stroomt kan het zijn dat je worteltemperatuur stelselmatig te laag is. Steek eens een thermometer in je aarde. Een vleesthermometer is hiervoor prima geschikt.

 

Nog even over maximaal 10 graden verschil tussen dag- en nachttemperatuur: verschillende kweekverslagen (o.a. van BBB waarbij de nachttemperatuur richting het vriespunt ging) hebben aangetoond dat dit geen paarse steeltjes hoeft op te leveren. BBB kweekte in kleine potjes die dus snel opwarmden. Wat mij ook opvalt is dat ik bij mijn buitenkweken (waar de zon overdag de pot verwarmt) nog nooit paarse stelen heb gehad, terwijl het verschil tussen dag- en nachttemperatuur vaak veel groter is dan 10 graden. Naar mijn idee is de belangrijkste reden om het temperatuurverschil niet te groot te laten worden, het voorkomen van condensatie in de toppen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oke 3 dagen later de grote en oudere blad heedt nog steeds paarse stengels. Dag/nacht temp is 28/20 graden de laatste 3 dagen. Ik weet niet hoe lang het normaal duurt tot zoiets weer bijtrekt, iemand ervaringen?

 

Ik merk dat bij veel nieuwe blad krijg ik opeens "de klauw" blad ziet er naar beneden gekruld uit. Heb me hierop verdiept en overige internet sites zeggen kan door aantal dingen komen:

- overschot 'N'

- te laag ph

 

Ik heb me ph van 5.9 naar 6.1 opgewaardeerd voor de test en geef de laatste 2 dagen alleen water zonder voeding. Plantjes leken namelijk beetje stil te staan de laatste week maar sinds gisteren zie ik weer groei ontwikkeling.

 

Bonus vraag: zal ik de ec weer laag oppikken 1.1-1.2 als ik weer start met voeden?

 

 

Cheers

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...